Hvorfor K,hvorfor ikke kr.lenger.

Rune.U

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.10.2006
Innlegg
1.054
Antall liker
15
Altså,jeg skjønner godt hva det betyr,det er ikke det.Likevel synes jeg det er en aldri så liten språklig uskikk dette med at feks. 15 000 kr forkortes til 15K.Kort å skrive,javel-men det finnes ikke språklig belegg for denne typen forkorting av sum.Dessuten måtte det vel vært "riktigere" å skrive 15T ! 15K;KAN jo misforståes som 15 kroner,og da er det mye billig utstyr som verserer i spaltene her ;D

Det er mer å tenke på i denne sammenhengen.Reklamene på TV/radio sier feks; "den koster bare fire-ni-nitti".Det kan like gjerne bety fire kroner og nittini øre.
Hvem prøver de egentlig å lure! Tallordene er tydeligvis på tur ut.Nå skal tallene "staves"!
I mine litt yngre dager var jeg innehaver av en sportsbutikk,og da var denne terminologien benyttet blandt bransjefolk når de skulle selge til oss butikker,men du hørte det aldri brukt i forhold til konsumentene.
Vel-vel.Ikke så viktig,bare et lite sukk!! ;)
Mvh Rune :)
 
G

Gjestemedlem

Gjest
k er den korrekte betegnelsen på kilo (tusen). http://en.wikipedia.org/wiki/SI_prefix

Du staver da heller ikke ut kilogram, eller skriver 15000 gram på noe som veier 15 kg.

k for tusen burde derfor være helt greit, men dog med liten bokstav.
 

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Innlegg
2.828
Antall liker
10
Enig med Rune.U. Folk som skriver K i stedet for 1000 i slike sammenhenger framstår faktisk litt useriøse i mine øyne. Ikke mye, men nok til at jeg kan bli ørlite skeptisk til personen. Syns faktisk det er litt barnslig.

Birdman
 

Rune.U

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.10.2006
Innlegg
1.054
Antall liker
15
Er fullstendig klar over betydningen av kilo (k),men "kroner" har da aldri vært målt i kilo! Kanskje greit for de som betaler med skjell og konkylier,men ikke for norske kroner

Apropos bransjeterninologi så er det enda et begrep som har kommet inn i vanlig markedsføring,som tidligere kun var en del av grossistenes terminologi,og det er "partivare".
Det er noe av det mest upresise som finnes,for et parti i varesammenheng kan være alt fra en kartong opp til hvasomhelst.At det skal være ensbetydende med billig er kun en myte.
Mvh Rune :)
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.062
Antall liker
7.913
Torget vurderinger
12
Betegnelsen k for tusenlapp er helt ok språkutvikling synes jeg siden k (kilo) = 1000
Eks 100kkr = 100.000kr, evt bare 100k

100K derimot er svinkaldt. K = Kelvin og jeg fatter ikke hvorfor noen i denne tråden blander temperatur inn :). Snakker vi frossen valuta?
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.062
Antall liker
7.913
Torget vurderinger
12
Rune.U skrev:
Er fullstendig klar over betydningen av kilo (k),men "kroner" har da aldri vært målt i kilo! Kanskje greit for de som betaler med skjell og konkylier,men ikke for norske kroner
Nei, kroner har aldri vært målt i kg, det er riktig. Men prefiksen k = 1000 har ikke noe med vekt å gjøre, den er helt nøytral, eks km, kg, kJ. Det er det upresise muntlige "kilo" i betydningen "kilogram" som eventuelt KAN forvirre. Det gjør vel egentlig ikke det tror jeg.
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.062
Antall liker
7.913
Torget vurderinger
12
Rune.U skrev:
Altså,jeg skjønner godt hva det betyr,det er ikke det.Likevel synes jeg det er en aldri så liten språklig uskikk dette med at feks. 15 000 kr forkortes til 15K.Kort å skrive,javel-men det finnes ikke språklig belegg for denne typen forkorting av sum.Dessuten måtte det vel vært "riktigere" å skrive 15T ! 15K;KAN jo misforståes som 15 kroner,og da er det mye billig utstyr som verserer i spaltene her ;D

Det er mer å tenke på i denne sammenhengen.Reklamene på TV/radio sier feks; "den koster bare fire-ni-nitti".Det kan like gjerne bety fire kroner og nittini øre.
Hvem prøver de egentlig å lure! Tallordene er tydeligvis på tur ut.Nå skal tallene "staves"!
I mine litt yngre dager var jeg innehaver av en sportsbutikk,og da var denne terminologien benyttet blandt bransjefolk når de skulle selge til oss butikker,men du hørte det aldri brukt i forhold til konsumentene.
Vel-vel.Ikke så viktig,bare et lite sukk!! ;)
Mvh Rune :)
Føler du deg lurt hvis noen sier en TV koster fire-ni-nitti? Det er vel den muntlige latskapen som utvikler språket vel. Helt ok for meg. Forstår det lett.
 

gismo

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2007
Innlegg
24.595
Antall liker
32.358
Sted
Væssia i Grue.
Torget vurderinger
20
Dette er vel mest snakk om en trend eller mote :D
Et forsøk på å være trendy eller moteriktig?
Tror ikke folk som bruker disse "utrykk" hverken i tale eller skrivemåte en gang har vurdert de forskjellige betyninger av disse bokstav forkortelser, bare at de har sett det brukt og "henger seg på" ;)
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Trondmeg skrev:
Føler du deg lurt hvis noen sier en TV koster fire-ni-nitti? Det er vel den muntlige latskapen som utvikler språket vel. Helt ok for meg. Forstår det lett.
Ikke i den forstand at jeg ikke skjøner hva det skal koste, men priser som 4990,- er rett og slett et forsøk på å fremstille produktet som billigere enn det er. Det er i mine øyne et forsøk på villedende markedsføring. Hvis privatpersoner bruker slike priser i annonser så tenker jeg med en gang at her er det noen som er uærlig i sin beskrivelse av prisen, kanskje han er like uærlig når det gjelder beskrivelse av produktets stand og historie også, og prøver å pynte på det også med kreative omskrivelser. Slike personer vegrer jeg meg for å handle med. Det er ikke like lett å unngå butikker som driver med slikt, til det er denne sykdommen blitt for omfattende. Men jeg legger merke til butikker som er mer ærlig i sin prisseting.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
gismo skrev:
Dette er vel mest snakk om en trend eller mote :D
Et forsøk på å være trendy eller moteriktig?
Tror ikke folk som bruker disse "utrykk" hverken i tale eller skrivemåte en gang har vurdert de forskjellige betyninger av disse bokstav forkortelser, bare at de har sett det brukt og "henger seg på" ;)
Jeg tror utbredelsen av dette har bakgrunn i online dataspill. Der handles det i stor stil med virtuelle varer og slike forkortelser er helt vanlige da summer ofte kan bli for lange å stave ut til at man gidder det. Kanskje også sammenheng med sms-bruk og chatting og generelle tendenser til å forkorte unødvendig lange fraser. i tillegg er det sikkert mange som hiver seg på fordi dette er en ny "kul" måte å skrive tall på som viser at man "er med i tiden" eller noe slikt.
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
20.992
Antall liker
6.216
Er det galt å være lat også nå? :mad:
 

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
6.554
Antall liker
7.061
Har ikke problemer med å forstå eller endog bruke 100k som betegnelse for ett hundre tusen. Derimot blir jeg lettere irritert, kjenner jeg, over fjortisvendinger som "oxo", eller SMS-forkortelser som "d e" for "det er" på nettfora. Men så skriver jeg da også alltid tekstmeldinger på mobilen som skulle jeg skrevet dem på en datamaskin.

Forøvrig oppfatter også jeg overdreven bruk av reklameklisjeer som tegn på useriøsitet og fornærmelser av min intelligens som kunde og forbruker. Apple, for eksempel, markedsfører sine siste datamaskiner og mobiltelefoner som "The fastest and most powerful MacBook/iPhone yet!". Det skulle da for svarte helsikken bare mangle at en produsent av datautstyr ikke skulle klare å utvikle en kjappere modell enn sine gamle?! Og når norske selgere innleder med "er du i markedet for å ..." er sjansene for et salg relativt minimale.

PS Ellers er det nok en grunn for at mellomromstasten er den lengste på de fleste tastatur...
 

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Innlegg
2.466
Antall liker
11
Jeg synes det ville vært helt naturlig f.eks. å skrive 2M5 som prisantydning på bolig f.eks. Eller prislapp 1k2 for noe som koster 1200,- . Men så er jeg ingeniør da.

M(mega) og G(giga) er da ganske vanlig i dagligtale, i forbindelse med datautstyr.
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.062
Antall liker
7.913
Torget vurderinger
12
Gjestemedlem skrev:
Trondmeg skrev:
Føler du deg lurt hvis noen sier en TV koster fire-ni-nitti? Det er vel den muntlige latskapen som utvikler språket vel. Helt ok for meg. Forstår det lett.
Ikke i den forstand at jeg ikke skjøner hva det skal koste, men priser som 4990,- er rett og slett et forsøk på å fremstille produktet som billigere enn det er. Det er i mine øyne et forsøk på villedende markedsføring. Hvis privatpersoner bruker slike priser i annonser så tenker jeg med en gang at her er det noen som er uærlig i sin beskrivelse av prisen, kanskje han er like uærlig når det gjelder beskrivelse av produktets stand og historie også, og prøver å pynte på det også med kreative omskrivelser. Slike personer vegrer jeg meg for å handle med. Det er ikke like lett å unngå butikker som driver med slikt, til det er denne sykdommen blitt for omfattende. Men jeg legger merke til butikker som er mer ærlig i sin prisseting.
Nå oppfatter jeg at du bare vil kverulere, men beklager selvfølgelig hvis jeg tar feil.

Dette du sier om villedende markedsføring er da veldig gammelt nytt (husker vi snakket om det på skolen på 70-tallet og det var ikke nytt da heller) og jeg kan ikke tenke meg at noen i dag føler seg lurt av prisen 4990 kontra 5000. Jeg reagerer mer på å se runde tall enn å se x990-priser.

det er selvfølgelig mistenksomt dersom produktbeskrivelsen er unnvikende og tvilsom.
 

Boffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.04.2002
Innlegg
5.984
Antall liker
326
Sted
Oslo Vest
Gjestemedlem skrev:
[

Ikke i den forstand at jeg ikke skjøner hva det skal koste, men priser som 4990,- er rett og slett et forsøk på å fremstille produktet som billigere enn det er. Det er i mine øyne et forsøk på villedende markedsføring.
Jepp mener bestemt jeg har sett Oslo Hifi-center har brukt 39990,- og liknende priser og når de etter et par år har salg reklamerer de med en førpris på 40000,- osv....
 

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
7.296
Antall liker
2.499
Torget vurderinger
0
100000kr=100kkr

Det er vel også slik de fleste bruker "kilo" i forbindelse med summer?
 

gismo

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2007
Innlegg
24.595
Antall liker
32.358
Sted
Væssia i Grue.
Torget vurderinger
20
Gjestemedlem skrev:
gismo skrev:
Dette er vel mest snakk om en trend eller mote :D
Et forsøk på å være trendy eller moteriktig?
Tror ikke folk som bruker disse "utrykk" hverken i tale eller skrivemåte en gang har vurdert de forskjellige betyninger av disse bokstav forkortelser, bare at de har sett det brukt og "henger seg på" ;)
Jeg tror utbredelsen av dette har bakgrunn i online dataspill. Der handles det i stor stil med virtuelle varer og slike forkortelser er helt vanlige da summer ofte kan bli for lange å stave ut til at man gidder det. Kanskje også sammenheng med sms-bruk og chatting og generelle tendenser til å forkorte unødvendig lange fraser. i tillegg er det sikkert mange som hiver seg på fordi dette er en ny "kul" måte å skrive tall på som viser at man "er med i tiden" eller noe slikt.
Da er iallefall du og jeg av samme oppfatning ;)
 

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Innlegg
5.975
Antall liker
6.131
Torget vurderinger
32
Rune.U skrev:
Altså,jeg skjønner godt hva det betyr,det er ikke det.Likevel synes jeg det er en aldri så liten språklig uskikk dette med at feks. 15 000 kr forkortes til 15K.Kort å skrive,javel-men det finnes ikke språklig belegg for denne typen forkorting av sum.Dessuten måtte det vel vært "riktigere" å skrive 15T ! 15K;KAN jo misforståes som 15 kroner,og da er det mye billig utstyr som verserer i spaltene her ;D
En del har kommentert det allerede, men jeg klarer likevel ikke å dy meg.

I trådtittelen sier du Hvorfor K, hvorfor ikke kr. lenger., samtidig sier du i første linje at jeg skjønner godt hva det betyr.

Det virker ikke som om du har skjønt det, dessverre. Den lille k-bokstaven står som andre har skrevet for kilo som betyr 1000, mens "kr" er forkortelse for kroner. Du bekrefter også senere at du nok er på villspor siden du sier det ville vel vært "riktigere" å skrive 15T. Forkortelsen T står for tonn.

Sammenligner man med data, så er det helt vanlig i muntlig form å beskrive en harddisks kapasitet som "en terra" i betydningen en terrabyte, eller en prosessors hastighet som "2,2 giga" i betydningen gigahertz.

På samme måte vil man i muntlig språk ofte kun si selve summen på et produkt uten å nevne at det er kroner det gjelder. Eksempelvis. Hva skal du ha for den bilen? - Åtti tusen.

Derfor er det langt fra feil å skrive 15k om en cd-spiller, 2,5 mill. om et hus eller 2 mrd. for hardangerbrua. Alt er forkortelser. At ikke alle er like vant med samtlige, trenger ikke å bety at forkortelsene er feil.

Roy
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.062
Antall liker
7.913
Torget vurderinger
12
gismo skrev:
Gjestemedlem skrev:
gismo skrev:
Dette er vel mest snakk om en trend eller mote :D
Et forsøk på å være trendy eller moteriktig?
Tror ikke folk som bruker disse "utrykk" hverken i tale eller skrivemåte en gang har vurdert de forskjellige betyninger av disse bokstav forkortelser, bare at de har sett det brukt og "henger seg på" ;)
Jeg tror utbredelsen av dette har bakgrunn i online dataspill. Der handles det i stor stil med virtuelle varer og slike forkortelser er helt vanlige da summer ofte kan bli for lange å stave ut til at man gidder det. Kanskje også sammenheng med sms-bruk og chatting og generelle tendenser til å forkorte unødvendig lange fraser. i tillegg er det sikkert mange som hiver seg på fordi dette er en ny "kul" måte å skrive tall på som viser at man "er med i tiden" eller noe slikt.
Da er iallefall du og jeg av samme oppfatning ;)
Tja, det er vel omtrent 20 år siden jeg begynte å omtale priser i 1000 som k så jeg ser ikke at det er verken trendy eller kult. Det skyldes nok realfagsutdannelsen tenker jeg.
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.062
Antall liker
7.913
Torget vurderinger
12
R.E.S. skrev:
På samme måte vil man i muntlig språk ofte kun si selve summen på et produkt uten å nevne at det er kroner det gjelder. Eksempelvis. Hva skal du ha for den bilen? - Åtti tusen.
Ofte sier man faktisk her bare "åtti" uten at man trenger komme i den villfarelsen at det ikke er tusenlapper det snakkes om. Hvis du sier at du har 500 i året i lønn så er det neppe noen som i fullt alvor tror det er snakk om 500 kroner. Jeg tror problemet egentlig er en irritasjon og således et konstruert problem.
Men jeg har da tatt feil før :).

Kan jeg få foreslå litt brød til agurken? [/GODARTET HUMOR]
 

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Innlegg
4.960
Antall liker
517
hva med utrykkene : 'laken',lakser','flak','store' & 'høvdinger' ?

mvh. s,
 

Rune.U

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.10.2006
Innlegg
1.054
Antall liker
15
R.E.S. skrev:
Rune.U skrev:
Altså,jeg skjønner godt hva det betyr,det er ikke det.Likevel synes jeg det er en aldri så liten språklig uskikk dette med at feks. 15 000 kr forkortes til 15K.Kort å skrive,javel-men det finnes ikke språklig belegg for denne typen forkorting av sum.Dessuten måtte det vel vært "riktigere" å skrive 15T ! 15K;KAN jo misforståes som 15 kroner,og da er det mye billig utstyr som verserer i spaltene her ;D
En del har kommentert det allerede, men jeg klarer likevel ikke å dy meg.

I trådtittelen sier du Hvorfor K, hvorfor ikke kr. lenger., samtidig sier du i første linje at jeg skjønner godt hva det betyr.

Det virker ikke som om du har skjønt det, dessverre. Den lille k-bokstaven står som andre har skrevet for kilo som betyr 1000, mens "kr" er forkortelse for kroner. Du bekrefter også senere at du nok er på villspor siden du sier det ville vel vært "riktigere" å skrive 15T. Forkortelsen T står for tonn.

Sammenligner man med data, så er det helt vanlig i muntlig form å beskrive en harddisks kapasitet som "en terra" i betydningen en terrabyte, eller en prosessors hastighet som "2,2 giga" i betydningen gigahertz.

På samme måte vil man i muntlig språk ofte kun si selve summen på et produkt uten å nevne at det er kroner det gjelder. Eksempelvis. Hva skal du ha for den bilen? - Åtti tusen.

Derfor er det langt fra feil å skrive 15k om en cd-spiller, 2,5 mill. om et hus eller 2 mrd. for hardangerbrua. Alt er forkortelser. At ikke alle er like vant med samtlige, trenger ikke å bety at forkortelsene er feil.

Roy
Tja,du sier bare at forkortelsen T står for tonn.Greit det,men det kan jo sikkert bety tusen også,om man skal følge logikken til de som liker å bruke kun k fra før.Forkortelsen K tror jeg faktisk står for enda flere ting.-men poenget er;ettersom det enda finnes tvil hos enkelte,er at det utvanner språket.Dette også!
Det er ikke annet enn en slags "sedvanerett" som rettfrediggjør bruken av K eller k som kronebetegnelse.
Det er mulig det kommer en gang,slik mye annet rart har gjort før inn i rettskrivningsordboka,men det er der ikke enda.
mvh Rune :)
 

Rune.U

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.10.2006
Innlegg
1.054
Antall liker
15
mikefish skrev:
hva med utrykkene : 'laken',lakser','flak','store' & 'høvdinger' ?

mvh. s,
;D Ja - hva med de...
De utgir seg ikke for å være noe annet enn det de er,nemlig utnavn/kallenavn.Akkurat det er det lang tradisjon for i språket,så bare "laks" i vei!!
Mvh Rune :)
 

Rune.U

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.10.2006
Innlegg
1.054
Antall liker
15
Trondmeg skrev:
gismo skrev:
Gjestemedlem skrev:
gismo skrev:
Dette er vel mest snakk om en trend eller mote :D
Et forsøk på å være trendy eller moteriktig?
Tror ikke folk som bruker disse "utrykk" hverken i tale eller skrivemåte en gang har vurdert de forskjellige betyninger av disse bokstav forkortelser, bare at de har sett det brukt og "henger seg på" ;)
Jeg tror utbredelsen av dette har bakgrunn i online dataspill. Der handles det i stor stil med virtuelle varer og slike forkortelser er helt vanlige da summer ofte kan bli for lange å stave ut til at man gidder det. Kanskje også sammenheng med sms-bruk og chatting og generelle tendenser til å forkorte unødvendig lange fraser. i tillegg er det sikkert mange som hiver seg på fordi dette er en ny "kul" måte å skrive tall på som viser at man "er med i tiden" eller noe slikt.
Da er iallefall du og jeg av samme oppfatning ;)
Tja, det er vel omtrent 20 år siden jeg begynte å omtale priser i 1000 som k så jeg ser ikke at det er verken trendy eller kult. Det skyldes nok realfagsutdannelsen tenker jeg.
jeg er bare nysjerrig,så unnskyld spørsmålet,men om du handler for 1500 kroner på butikken,og om du da gjentar summen ovenfor kassabetjeningen;sier du da verbalt at du har kjøpt varer for 1,5 k, femtenhundre,eller ettusenfemhundre?
Mvh Rune :)
 

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
7.296
Antall liker
2.499
Torget vurderinger
0
Tja,du sier bare at forkortelsen T står for tonn.Greit det,men det kan jo sikkert bety tusen også,om man skal følge logikken til de som liker å bruke kun k fra før.Forkortelsen K tror jeg faktisk står for enda flere ting.-men poenget er;ettersom det enda finnes tvil hos enkelte,er at det utvanner språket.Dette også!
Det er ikke annet enn en slags "sedvanerett" som rettfrediggjør bruken av K eller k som kronebetegnelse.
Det er mulig det kommer en gang,slik mye annet rart har gjort før inn i rettskrivningsordboka,men det er der ikke enda.
mvh Rune :)
[/quote]

Store og små bokstaver betyr ikke det samme, og en rekke forkortelser er ikke nymotens påfunn:
K: Kelvin
k: kilo
m: milli, meter
M: mega

1000kK betyr f.eks nesten 1 million grader celcius, og det er varmt det. 1000KK, derimot, er bare svaret fra en termodynamikkligning med minst en feil.

Og "K eller k som kronebetegnelse" er det ingen som bruker, det er ikke det det handler om.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.149
Antall liker
4.307
Torget vurderinger
1
Rune.U skrev:
Ikke helt ... tonn har «alltid» vært et vektbegrep, og kun i «nyere tid» blitt «definert» som 1000 kg etter innføringen av SI systemet, som ble innført i Norge ved kongelig resolusjon 19. juni i 1977, og benevnes mer presist som et metrisk tonn til forskjell fra «long ton» (imperial) på ca 1016,05 kg og «short ton» (US Customs) på ca 907,18 kg. Tonn er imidleritid ikke en del av SI-systemet, og SI-benveningen av et tonn er 1 Mg (som ikke må forveksles med 1 mg). Tonn er forøvrig avledet av tønne (vin, fransk - tonneau) som opprinnelig var på omkring 904,8 liter, som ikke må forveksles med det norske tønnemålet for tørrvarer som var ca 138,97 liter, f.eks. en tønne korn som består av fire fjerdinger, og hver fjerding er to skjepper, som i gjen deles til to setting. Gjennomgående for de gamle måleenhetene er at det har vært en del variasjon i dem over tid og geografisk.

mvh
KJ
 

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Innlegg
4.040
Antall liker
1.834
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
Rune.U skrev:
mikefish skrev:
hva med utrykkene : 'laken',lakser','flak','store' & 'høvdinger' ?

mvh. s,
;D Ja - hva med de...
De utgir seg ikke for å være noe annet enn det de er,nemlig utnavn/kallenavn.Akkurat det er det lang tradisjon for i språket,så bare "laks" i vei!!
Mvh Rune :)
Må tillegge til 'frognertiere' ;)
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.149
Antall liker
4.307
Torget vurderinger
1
Rune.U skrev:
...
jeg er bare nysjerrig,så unnskyld spørsmålet,men om du handler for 1500 kroner på butikken,og om du da gjentar summen ovenfor kassabetjeningen;sier du da verbalt at du har kjøpt varer for 1,5 k, femtenhundre,eller ettusenfemhundre?
Mvh Rune :)
tsk. tsk. tsk. 1k5 kr skal det være , dog ikke muntlig, men skriftlig.

Jeg synes forøvrig at «k» for kilo burde ha vært stor slik at benevningene/prefiksene over en har stor bokstav og prefiksene under en (desimalprefiksene) har liten bokstav jf. M vs m.

mvh
KJ
 

Rune.U

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.10.2006
Innlegg
1.054
Antall liker
15
totte skrev:
Tja,du sier bare at forkortelsen T står for tonn.Greit det,men det kan jo sikkert bety tusen også,om man skal følge logikken til de som liker å bruke kun k fra før.Forkortelsen K tror jeg faktisk står for enda flere ting.-men poenget er;ettersom det enda finnes tvil hos enkelte,er at det utvanner språket.Dette også!
Det er ikke annet enn en slags "sedvanerett" som rettfrediggjør bruken av K eller k som kronebetegnelse.
Det er mulig det kommer en gang,slik mye annet rart har gjort før inn i rettskrivningsordboka,men det er der ikke enda.
mvh Rune :)
Store og små bokstaver betyr ikke det samme, og en rekke forkortelser er ikke nymotens påfunn:
K: Kelvin
k: kilo
m: milli, meter
M: mega

1000kK betyr f.eks nesten 1 million grader celcius, og det er varmt det. 1000KK, derimot, er bare svaret fra en termodynamikkligning med minst en feil.

Og "K eller k som kronebetegnelse" er det ingen som bruker, det er ikke det det handler om.
[/quote]

Nei.Store og små betyr ikke det samme i den settingen de er ment,men når de blir brukt om kroner,ser det ut til å være hipp som happ hva folk benytter,derfor har heller ikke jeg i innleggene akkurat gjort så mye for å skille ;)
Forøvrig er også k kort for "kalium".
Mvh Rune :)
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Rune.U skrev:
Forøvrig er også k kort for "kalium".
Symbolet for kalium er K og ikke k.

Men det har forøvrig ingenting med riktig forkortelse av mål og mengde å gjøre.
 

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Innlegg
5.975
Antall liker
6.131
Torget vurderinger
32
Rune.U skrev:
Nei.Store og små betyr ikke det samme i den settingen de er ment,men når de blir brukt om kroner,ser det ut til å være hipp som happ hva folk benytter,derfor har heller ikke jeg i innleggene akkurat gjort så mye for å skille ;)
Forøvrig er også k kort for "kalium".
Mvh Rune :)
Jeg håper egentlig du bare gjør deg dummere enn du egentlig er ;)

men hvor har du sett at 15k er ment som 15 kroner, ikke som 15 000???

Roy
 

Rune.U

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.10.2006
Innlegg
1.054
Antall liker
15
R.E.S. skrev:
Rune.U skrev:
Nei.Store og små betyr ikke det samme i den settingen de er ment,men når de blir brukt om kroner,ser det ut til å være hipp som happ hva folk benytter,derfor har heller ikke jeg i innleggene akkurat gjort så mye for å skille ;)
Forøvrig er også k kort for "kalium".
Mvh Rune :)
Jeg håper egentlig du bare gjør deg dummere enn du egentlig er ;)

men hvor har du sett at 15k er ment som 15 kroner, ikke som 15 000???

Roy
Ingen steder,så jeg antar de som ikke skjønner meningen til å begynne med venter til de gjør det.Hadde summen stått riktig skrevet med en gang så kanskje noen hadde sluppet å lure.
Som sagt,ingen stoor sak dette.Undres bare på hvorfor,når det var enkelt nok som det var i utgangspunktet.-Men nå er det ikke helt ukjent at "stammespråk" kan bre om seg ut til de brede lag,og det er vel det som har skjedd her også.
-Gjør meg dummere.. Vel-bare fordi noe har blitt kutyme,selv om det er feil,og selv om "alle" forstår det,så betyr det vel ikke annet enn at jeg terger litt-kanskje ;)
Ingen er jo feilfri ,så det stemmer selvfølgelig at trykkleifen gjorde kaliumens store K til en liten en. :-[
Mvh Rune :)
 

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Innlegg
5.975
Antall liker
6.131
Torget vurderinger
32
Rune.U skrev:
Ingen steder,så jeg antar de som ikke skjønner meningen til å begynne med venter til de gjør det.Hadde summen stått riktig skrevet med en gang så kanskje noen hadde sluppet å lure.
Mvh Rune :)
Her er du jo dessverre helt på jordet igjen. ;)

15k er jo riktig dersom man mener 15000.

Hvis jeg har forstått deg rett så tar du utgangspunkt i at dersom noen skriver 15k, men mener 15 kroner, så kan man bli forvirret. På spørsmål om hvor du har sett den sammenblandingen, så kommer du ikke opp med noen eksempler.

Språk, uavhengig av hvilket er i konstant utvikling. Det er helt opportunt å synes at utviklingen går i feil retning, men å påpeke at det videreutviklede språket er feil, er noe helt annet. Særlig siden det du påstår er feil, jo er helt korrekt i forhold til hva den forkortelsen betyr som du reagerer på.

Roy
 

Wright

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2007
Innlegg
905
Antall liker
2
Forkortelser er enkle å skrive, og tildels enda enklere å lese. Leser jeg $60000000 i et prospekt må jeg telle, står det $60mUSD glir det rett inn.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Gjestemedlem skrev:
Rune.U skrev:
Forøvrig er også k kort for "kalium".
Symbolet for kalium er K og ikke k.

Men det har forøvrig ingenting med riktig forkortelse av mål og mengde å gjøre.
Hmmm... Kalium, ja. Husker noen kjemieksperimenter fra skoledagene. Ikke dumt symbol for penger som 'brenner hull' i lommene.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Zomby_Woof skrev:
Hmmm... Kalium, ja. Husker noen kjemieksperimenter fra skoledagene. Ikke dumt symbol for penger som 'brenner hull' i lommene.
Nesten krystalliserte snåsabølger dette:

[video]pPdevJTGAYY[/video]
 

Rune.U

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.10.2006
Innlegg
1.054
Antall liker
15
R.E.S. skrev:
Rune.U skrev:
Ingen steder,så jeg antar de som ikke skjønner meningen til å begynne med venter til de gjør det.Hadde summen stått riktig skrevet med en gang så kanskje noen hadde sluppet å lure.
Mvh Rune :)
Her er du jo dessverre helt på jordet igjen. ;)

15k er jo riktig dersom man mener 15000.

Hvis jeg har forstått deg rett så tar du utgangspunkt i at dersom noen skriver 15k, men mener 15 kroner, så kan man bli forvirret. På spørsmål om hvor du har sett den sammenblandingen, så kommer du ikke opp med noen eksempler.

Språk, uavhengig av hvilket er i konstant utvikling. Det er helt opportunt å synes at utviklingen går i feil retning, men å påpeke at det videreutviklede språket er feil, er noe helt annet. Særlig siden det du påstår er feil, jo er helt korrekt i forhold til hva den forkortelsen betyr som du reagerer på.

Roy
Jeg kan ikke se at jeg noe sted har bedrevet direkte jordevandring her jeg.Jeg har heller ikke skrevet noe sted at noen skulle ha skrevet 15k og ment 15 kroner.Jeg har kun påpekt at når noen skriver feks 15k og mener 15000 kroner,så kan det like gjerne bety 15 kroner,da sannsynligvis løsrevet fra sin sammenheng,men dog.
Feil retning ja.jeg er vanligvis svært så åpen og sterkt mottakelig for språklig utvikling av de fleste slag,men begrepet "kroner"/el krone-om man vil er jo nærmest som et særnavn/betegnelse å regne,og de er det ikke vanlig å begynne å klusse med.Det finnes jo allerede en offisiell forkortelse for kroner,og det er NOK.Derfor virker det unødvendig at kronene plutselig skal bytte betegnelse etter passerte tusen.Det er mulig det går noen sekunder raskere å skrive,men det er ingen forenkling,det er og blir en forvanskning,og beregnet på de som er inne på tematikken.
Mvh Rune :)
 

Wright

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2007
Innlegg
905
Antall liker
2
Du bytter ikke betegnelse på kroner, du sløyfer hele betegnelsen og angir kun mengde. Bare semantikk? Tja – ikke i denne sammenhengen ...
 

vta

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.08.2005
Innlegg
352
Antall liker
6
Rune.U skrev:
Jeg har kun påpekt at når noen skriver feks 15k og mener 15000 kroner,så kan det like gjerne bety 15 kroner
Da sier du altså at tallet 15000 (15k) kan bety 15 kroner? 15k kommer jo aldri til å bety noe som helst med kroner, det betyr 15000 ikke mer og ikke mindre.
 

Rune.U

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.10.2006
Innlegg
1.054
Antall liker
15
vta skrev:
Rune.U skrev:
Jeg har kun påpekt at når noen skriver feks 15k og mener 15000 kroner,så kan det like gjerne bety 15 kroner
Da sier du altså at tallet 15000 (15k) kan bety 15 kroner? 15k kommer jo aldri til å bety noe som helst med kroner, det betyr 15000 ikke mer og ikke mindre.
Beklager igjen ,slurvete setning.Korrigering:
"....kun påpekt at når noen skriver feks 15k og mener 15000 kroner,så kan det like gjerne misforståes som 15 kroner"
 
Topp Bunn