Hvorfor "låter" strømkabler forskjellig (sikkert utdebattert og utskjelt)...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Kjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Innlegg
    2.707
    Antall liker
    710
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Der vinner du også... Du har kapret en hel side uten noe form for konstruktiv kritikk her nå, og egentlig bare drittslenging når du ikke kommer noen vei eller ikke vet noe om temaet. Fantastisk argument teknikk og trolling, kjendis trollet? Du kan sikkert få deg en rolle i en Talkmore reklame om ikke annet..
    Jeg har brukt en hel side på å forsvare meg mot kverulanterr som tar feil av hva jeg mener, men svært kryptiske unnamanøvre for ikke å si noe om subjektive lydopplevelser på strømkabler, blir svært slitsomt. Jeg opplever store "forandringer" ved å bytte strømkabel. Men uten teknisk forklaring blir slike opplevelser sett på som ufornuftig, ikke positiv bidrag til tråden, svada og tullball.

    .Jeg vet ikke hvordan lyd du har hjemme eller andre som for eks. Asbjørn har hjemme, men det viser seg ofte at folk med sterke meninger om hva andre mener, Ikke har en ekte Tesla Plait i garasjen. Men har limt Plait symbolet på tesla s bilen sin for å imponere og bli respektert. If you catch my drift. Jeg gir blaffen i pris på elektronikk og kabler og sikringsskap. The proof is in the taste of the pudding and not how loud you can plait.
     
    Sist redigert:

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.241
    Antall liker
    8.202
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Å ja, er dette første kanselleringsforsøk? Utgangspunktet for at du mister beherskelsen er påstander om at jeg ikke har tatt stilling til Abjørns innlegg og du har ikke fått med deg at jeg HAR sagt at hans innlegg er ok og jeg finner hans innlegg som uproblematisk, men så spinner du videre på noe som åpenbart er sarkasme. Det er du! som må ta deg sammen å følge med istedet for å oppføre deg som et kvinnfolk.
    Lurer på hvem som ikke kan holde seg i tøylene her.
    Jeg har spurt på en helt vanlig måte. Slenge dritt er det du som gjør. Og til alle, ikke bare meg.
    Lurer på hvorfor du driver slik, tror ikke bare jeg som lurer på det.
     

    Kjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Innlegg
    2.707
    Antall liker
    710
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Lurer på hvem som ikke kan holde seg i tøylene her.
    Jeg har spurt på en helt vanlig måte. Slenge dritt er det du som gjør. Og til alle, ikke bare meg.
    Lurer på hvorfor du driver slik, tror ikke bare jeg som lurer på det.
    Svaret er i innlegg nr. 2242
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har brukt en hel side på å forsvare meg mot idioter som setter meg i boks.

    .Jeg vet ikke hvordan lyd du har hjemme eller andre som for eks. Asbjørn har hjemme, men det viser seg ofte at folk med sterke meninger om hva andre mener, og med "fagkompetanse" Ikke har en ekte Tesla Plait i garasjen. Men har limt Plait symbolet på tesla s bilen sin for å imponere. If you catch my drift. Jeg gir blaffen i pris på elektronikk og kabler og sikringsskap. The proof is in the taste of the pudding and not how loud you can plait.
    Når alle er idioter irundt deg...

    Kanskje på tide å svare ordentlig da, istedet for å "forsvare deg selv" og bare komme med svada. Om man ikke vet svaret på et spørsmål eller et problem, så er det helt normalt å enten holde kjeft eller å svare at man faktisk ikke vet (for enkelte så er jo det svært vanskelig). Det som er fint med et forum er jo at det er mange ressurser tilgjengelige, og noen vet jo faktisk hva de snakker om og har dypere innsikt i hva som faktisk skjer teknisk.

    Jeg har ikke Tesla i garasjen engang, ikke engang en elbil. Og emblemet bak har jeg fjernet, så får folk bare lure. Men de som vet, de vet.
     

    Kjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Innlegg
    2.707
    Antall liker
    710
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Når alle er idioter irundt deg...
    Der ser du. Du understreker poenget mitt med å komme med "sterke meninger om hva jeg mener" type retorikk.
    Jeg er skuffet over at du ikke har kapasitet til å se at jeg taler billedlig.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    Der ser du. Du understreker poenget mitt med å komme med "sterke meninger om hva jeg mener" type retorikk.
    Jeg er skuffet over at du ikke har kapasitet til å se at jeg taler billedlig.
    Kanskje bedre å holde seg til topic da istedet..? Det er noen sider siden...
     

    Kjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Innlegg
    2.707
    Antall liker
    710
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Kanskje bedre å holde seg til topic da istedet..? Det er noen sider siden...
    Vi vil alle ha bedre lyd. Subjektive opplevelser uten sterk/svaksstrøm akademisk forklaringer blir ikke respektert eller regnet som validert svar, men ren SVADA!
     

    Ask4me22

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.06.2016
    Innlegg
    561
    Antall liker
    658
    Ja, det er vel rimelig utdebattert, men det finnes en logisk forklaring, i det minste hvis du har ubalansert signaloverføring (RCA) mellom komponentene. Da vil eventuelle jordstrømmer mellom apparatene gå i retur/skjerm på RCA-kablene og mikses rett inn i signalet. Inni apparatene er det et utall avkoblingskondensatorer og annet som dumper støy til jord, og dessuten induktive og kapasitive koblinger mellom strømforsyningstrafoer og chassis. Siden det vil være en eller annen impedans (seriemotstand ved DC, noe annet ved høyere frekvenser) mellom lokal jord i apparatet og nettjord vil spenningen på lokal "jord" i apparatet variere.

    Det er ikke en snøballs sjans for at den spenningen på jord alltid er eksakt lik i to apparater, så det vil være en varierende spenningsdifferanse mellom lokal jord i dem. Den spenningsdifferansen ligger i serie med signalet i en RCA-kabel og mikses rett inn. Amplituden på jordstøyen kommer an på impedansen mellom hvert apparat og felles nettjord, og på returimpedansen i signalkabelen. Eksakt hvordan det låter kommer an på hvilket spektrum det er på jordstøyen som skal utjevnes mellom apparatene, om den er korrelert med signalet, etc. Det betyr at det kan bli mer eller mindre "svart bakgrunn", "ro i lydbildet" etc hvis man bytter mellom strømkabler med større eller mindre tverrsnitt på jordleder og skjerm (eller bare gjør dem litt kortere eller lengre), eller om man bytter mellom RCA signalkabler med større eller mindre tverrsnitt på signalretur/skjerm.

    Om du snur stikket på det ene apparatet vil du vende polariteten på strømmene fra glatte- og avkoblingskondensatorene til chassisjord i det apparatet, dvs vende det mellom fase og motfase med tilsvarende strømmer i det andre apparatet. Det påvirker spenningsdifferansen mellom dem, og dermed amplituden på jordstøyen som mikses inn i signalet. Hvilken vei som «låter best» - vel, det kommer an på.

    Det er heller ikke opplagt hviken kabling som vil «låte best» i et gitt anlegg, siden det kommer an på jordstrømmene i systemet som helhet. Men grovere tverrsnitt på jordleder og skjerm (eller kortere strømkabler!) for effektforsterker enn for signalkomponenter virker logisk. Du vil virkelig ikke at jordstrømmene fra effektforsterkerens glattekondensatorer skal gå i signalveien før de går videre til nettjord.

    Hvis man absolutt må bruke RCA-kabler er også størst mulig tverrsnitt i signalretur/skjerm også en fordel. Gjerne dobbel flettet skjerm + folie, ikke fordi det skjermer bedre, men fordi det leder strøm. Det reduserer amplituden på støyen og er den viktigste egenskapen ved en RCA-kabel.

    Det er ikke spesielt mystisk, men selv er jeg ikke veldig opptatt av å løpe i ring og lytte etter slike "forskjeller", så jeg bruker balanserte signalkabler overalt det er mulig for å få jordstrømmer ut av signalveien. Og da hører jeg heller ikke et dugg forskjell ved bytte av strømkabler. Kunne sikkert greid meg med en boombox. ;)
    Synes dette inlegget var et av de beste i denne tråden, takk Asbjørn. (y)
     

    Sigma62

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.03.2016
    Innlegg
    885
    Antall liker
    566
    Tanken med strømkabel/strømfilter religionen er å utføre kloakkrens (strømrens) FØR den når for eksempel forsterkeren. Dermed reduseres varmeutvikling inne i apparatet med opptil 9 grader og vi har lengre levetid. Det er sikkert riktig som du sier at det er strømrens inni moderne strømforsyninger, men om man sender "ren"
    strøm inn i forsterker, vil den fungere slik den er ment hos produsenten.
    Gryphon har visstnok egen Adyton nettstøyfilter i sine produksjonslokaler.
    Så i en klasse A-forstærker er det ikke strømmen gennem transitorner, der gør forstærkeren varm, men strømkabelen?
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.157
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Hvorfor skal jeg tro på en eller annen Ståle?
    Fire and wind come from the sky, from the gods of the sky. But Crom is your god, Crom and he lives in the earth. Once, giants lived in the Earth, Conan. And in the darkness of chaos, they fooled Crom, and they took from him the enigma of steel. Crom was angered. And the Earth shook. Fire and wind struck down these giants, and they threw their bodies into the waters, but in their rage, the gods forgot the secret of steel and left it on the battlefield. We who found it are just men. Not gods. Not giants. Just men. The secret of steel has always carried with it a mystery. You must learn its riddle, Conan. You must learn its discipline. For no one - no one in this world can you trust. Not men, not women, not beasts.

    This you can trust! (steel)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn