Hvorfor "låter" strømkabler forskjellig (sikkert utdebattert og utskjelt)...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.993
    Torget vurderinger
    2
    Jo, men det hadde likevel vært interessant å se noen målinger av hva som skjer på utgangene av effektforsterker når dette oppstår.

    Det er ikke så merkelig at knekkfrekvensene på nettfiltre endrer seg med nettimpedans. Det enkleste filteret er kondensatorer fra fase til jord, og det utgjør et RC lavpassfilter med nettimpedansen som R.
    Får ta med målerigg vestover og en
    Electrocompaniet kabel for å få ytterendene
    Har spart på støykildene.
    Litt elektriker arbeid i sikringsskap så mener jeg at dette kan gjenskapes.
    Vil heller ikke hatt problem med blindtest.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    Husker gamle "kortvarig". Han brukte vel også noe kl D Hypex? Han fjernet Emc filteret fordi det gav dårlig lyd.
    "audiomix" hadde samme erfaring og fjernet Emc filter. Har også samme erfaring med Hypex ucd 400 plateforsterket. Har parkert subben fordi den gir bass problem i rommet. Har ikke tenkt å fjerne Emc filteret fordi situasjonen er noe anderledes nå og tror dermed ikke Emc filteret gjør noe skade.

    Det bør ringe en bjelle når slikt oppstår.
    Spesielt når produsentene også sier at ved lav kilde impedans vil filtre reagere slikt.
    Det vises også på målingene som ligger ved alle filtre i katalogen.
    Det jeg tenker når folk driver å fjerner slike filtre, er at det i realiteten blir verre lyd. Kanskje i dems ører blir det bedre, men det er fordi de reagerer positivt på mer innstrålt støy/økt støygulv.
    Man ønsker å egentlig fjerne strøm inn fra beregningene i det som kommer ut av lyd, dvs. at forsterker skal bli upåvirket av støy fra strøm. Om man fjerner massevis av filtre og ikke vil ha feedback sløyfer, så vil man jo få mer støy fra strøm-kilden og økt støygulv. Det klages på loudness war fra innspillinger, men i realiteten så er det vel noe av det samme man oppnår med å fjerne alt av filtre fra strømsiden også, bare ikke like mye?
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.993
    Torget vurderinger
    2
    Det jeg tenker når folk driver å fjerner slike filtre, er at det i realiteten blir verre lyd. Kanskje i dems ører blir det bedre, men det er fordi de reagerer positivt på mer innstrålt støy/økt støygulv.
    Man ønsker å egentlig fjerne strøm inn fra beregningene i det som kommer ut av lyd, dvs. at forsterker skal bli upåvirket av støy fra strøm. Om man fjerner massevis av filtre og ikke vil ha feedback sløyfer, så vil man jo få mer støy fra strøm-kilden og økt støygulv. Det klages på loudness war fra innspillinger, men i realiteten så er det vel noe av det samme man oppnår med å fjerne alt av filtre fra strømsiden også, bare ikke like mye?
    Tydelig at dette er noe du aldri har erfart.
    På en måte "god dag mann økseskaft" dette.
    Litt også sånn at det "suser og brummer",
    Det er ikke det dette dreier seg om.
    EMC filtre er også hovedsakelig for at apparatet ikke skal forurense nettet,
    og er noe som er lovpålagt.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    Tydelig at dette er noe du aldri har erfart.
    På en måte "god dag mann økseskaft" dette.
    Litt også sånn at det "suser og brummer",
    Det er ikke det dette dreier seg om.
    EMC filtre er også hovedsakelig for at apparatet ikke skal forurense nettet,
    og er noe som er lovpålagt.
    Da får du gjerne forklare hvordan det henger sammen, og hvordan de pF på kablene du er veldig opphengt i. Så ifølge deg så utgjør egentlig ikke disse filtrene noe i det hele tatt og kun ved feil?
    En forsterker forsterker opp alt av signal, også støy. Så jeg skjønner ikke den forklaringen din her og vil heller si det er mer et personangrep enn noe tilnærmet teknisk forklaring på sammenheng, kan det være for at du egentlig ikke skjønner bæret selv? :)
     
    U

    utgatt25555

    Gjest
    Da får du gjerne forklare hvordan det henger sammen, og hvordan de pF på kablene du er veldig opphengt i. Så ifølge deg så utgjør egentlig ikke disse filtrene noe i det hele tatt og kun ved feil?
    En forsterker forsterker opp alt av signal, også støy. Så jeg skjønner ikke den forklaringen din her og vil heller si det er mer et personangrep enn noe tilnærmet teknisk forklaring på sammenheng, kan det være for at du egentlig ikke skjønner bæret selv? :)
    Er det ”person angrep” å fortelle noen at de ikke har erfart noe?! nytt bånnmål på konstruert overfølsom krenkthet 🤭
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.993
    Torget vurderinger
    2
    Da får du gjerne forklare hvordan det henger sammen, og hvordan de pF på kablene du er veldig opphengt i. Så ifølge deg så utgjør egentlig ikke disse filtrene noe i det hele tatt og kun ved feil?
    En forsterker forsterker opp alt av signal, også støy. Så jeg skjønner ikke den forklaringen din her og vil heller si det er mer et personangrep enn noe tilnærmet teknisk forklaring på sammenheng, kan det være for at du egentlig ikke skjønner bæret selv? :)
    Lytt til en pickup som sporer svært dårlig.
    Noe i den duren. Min Benz Ebony L ble sendt i retur, men fikk den tilbake. Ingen ting galt med den. Og sannelig, i ett opphold i støyen spilte den glimrende.
    Eller se for deg ett symfoniorkester.
    Der er fiolinen plassert til venstre.
    Når fiolonene "hopper" bort fra der de skal være plassert og blir gjengitt midt i lydbildet og tidvis også til høyre...
    Like ens S lyder som er så sterkt påtrengende at du bare skrur av og tingene låter direkte forvrengt.
    Dette er støy påvirket.
    Har ikke det slik nå. Men det låt likt hos Soundgarden sine tidligere lokaler med Hegel og hos Budal med Electrocompaniet.

    Så når Hypex sliter er den ikke feilkonstuert, det er filteret naturlige reaksjon på kildeimpedansen og støybilde på kursen.


    Som Rønneberg sier, og som er svært vanskelig å svelge.

    Husk at hun snakker om hva som skjer i en installasjon og ikke ute i nettet.


    Här kommer du att kunna få en situation då dessa störningar bara flyter mellan dina två apparater och du
    kommer inte att se någon störning om du mäter vid tex huvudsäkringen. Detta är såklart en förenkling då det finns många laster
    anslutna till nätet och man får aggregeringseffekter och dämpning i kablar osv.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    Lytt til en pickup som sporer svært dårlig.
    Noe i den duren. Min Benz Ebony L ble sendt i retur, men fikk den tilbake. Ingen ting galt med den. Og sannelig, i ett opphold i støyen spilte den glimrende.
    Eller se for deg ett symfoniorkester.
    Der er fiolinen plassert til venstre.
    Når fiolonene "hopper" bort fra der de skal være plassert og blir gjengitt midt i lydbildet og tidvis også til høyre...
    Like ens S lyder som er så sterkt påtrengende at du bare skrur av og tingene låter direkte forvrengt.
    Dette er støy påvirket.
    Kan ikke si at jeg har opplevd disse problemene du nevner, påtrengende S lyder er også noe audiofil greie jeg aldri har skjønt meg på. Forvrengt lyd har jeg opplevd (selv på lavt volum), men da pga. dårlig effekt forsterker enkelt og greit og det har endt med at forsterker har gått i retur enkelt og greit. En strømkabel har aldri klart å rette opp i den forvrengningen i diskant området jeg opplevde..
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.283
    Antall liker
    34.818
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Tydelig at dette er noe du aldri har erfart.
    På en måte "god dag mann økseskaft" dette.
    Litt også sånn at det "suser og brummer",
    Det er ikke det dette dreier seg om.
    EMC filtre er også hovedsakelig for at apparatet ikke skal forurense nettet,
    og er noe som er lovpålagt.
    Som nevnt, det ville vært interessant å se hva dette gjør på forsterkerutgangene. Resonanser i strømtilførselen er ikke så kontroversielt som du kanskje tror. Det er en likefrem konsekvens av at det finnes induktans, kapasitans og resistans i kablingen. Da vil det også være resonanser der, på samme måte som enhver mekanisk eller bygningsteknisk konstruksjon vil ha resonansfrekvenser. Endringer i kapasitans, induktans eller resistans vil endre resonansfrekvensene, på samme måte som litt mer eller mindre stivhet, masse eller demping vil endre resonansfrekvensen av et stuegulv eller en gangbro. Du blir ikke kvitt resonansene, men kan flytte dem rundt i frekvens og amplitude innenfor de fysiske rammebetingelsene. I et installasjonsnettverk (eller en stor bygning) får du et komplekst system av koblede resonanser, men det er ikke noe mystisk eller kontroversielt ved det, selv om det kan være vrient å regne på med særlig presisjon.

    Der du kanskje mister noen av oss er i overgangen fra å vise at ulike strømkabler har forskjellig kapasitans til at dette har en hørbar og forhåpentligvis målbar virkning på forsterkerutgangene. Selv om alt du sier skulle være riktig vil det fortsatt bare flytte noen resonansfrekvenser opp eller ned med noen få Hertz. Om man fjerner et inngangsfilter vil det også bare flytte resonansfrekvensen i installasjonen litt, men vil samtidig tillate langt større amplitude på støyfrekvensene videre innover i strømforsyningen (og tilbake til installasjonen og andre apparater på den, som du nevner).

    Jeg sier ikke at du tar feil, men det er litt vanskelig å forstå koblingen fra det du måler og siterer til den effekten du forteller at det har. Det er veldig mange komponenter mellom apparatbrønn og høyttalerutganger som har som sin oppgave å stoppe rippel og støy fra AC-siden. Det ville blitt litt enklere å forstå hvis du også kunne vise hva som skjer på forsterkerutgangene. Er det støygulvet som endrer seg, forvrengningsspektrumet, eller noe annet?
     
    Sist redigert:

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.133
    Antall liker
    9.288
    Torget vurderinger
    2
    na-x Du hører nok ikke samme n’te overharmoniske som Ymir gjør.
    Overdrevne TsZzt lyder kan jeg fremprovosere ved å dra på litt positiv EQ i 5-7kHz området… Det burde være greit å måle det tror jeg. Kan også dukke opp som økt forvregning i 3-4 hz området. Noen sanger er mikset sånn andre ikke., hverken om router ellerdimmer er på eller av



    Igjen som Asbjørn skriver , en liten målingpå forsterker utgangene er enkel å utføre og vil være være oppklarende for alle, en gang for alle

    Her er antagelig wifi pulser i M-GHz område måltpåhøyttaøerkablene mine, dvs målingen er i parallell med høyttaleren. Pulsene blir i allefall borte når ruter slås av
    BD4FD3AC-5788-45FB-8C2A-4D34740CA578.png

    Lyden endrer seg ikke en dritt
     
    Sist redigert:

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.993
    Torget vurderinger
    2
    Som nevnt, det ville vært interessant å se hva dette gjør på forsterkerutgangene. Resonanser i strømtilførselen er ikke så kontroversielt som du kanskje tror. Det er en likefrem konsekvens av at det finnes induktans, kapasitans og resistans i kablingen. Da vil det også være resonanser der, på samme måte som enhver mekanisk eller bygningsteknisk konstruksjon vil ha resonansfrekvenser. Endringer i kapasitans, induktans eller resistans vil endre resonansfrekvensene, på samme måte som litt mer eller mindre stivhet, masse eller demping vil endre resonansfrekvensen av et stuegulv eller en gangbro. I et installasjonsnettverk (eller en stor bygning) får du et komplekst system av koblede resonanser, men det er ikke noe mystisk eller kontroversielt ved det, selv om det kan være vrient å regne på med særlig presisjon.

    Der du kanskje mister noen av oss er i overgangen fra å vise at ulike strømkabler har forskjellig kapasitans til at dette har en hørbar og forhåpentligvis målbar virkning på forsterkerutgangene. Selv om alt du sier skulle være riktig vil det fortsatt bare flytte noen resonansfrekvenser opp eller ned med noen få Hertz. Om man fjerner et inngangsfilter vil det også bare flytte resonansfrekvensen i installasjonen med noen få Hertz, men vil samtidig tillate langt større amplitude på støyfrekvensene videre innover i strømforsyningen (og tilbake til installasjonen og andre apparater på den, som du nevner).

    Jeg sier ikke at du tar feil, men det er litt vanskelig å forstå koblingen fra det du måler og siterer til den effekten du forteller at det har. Det er veldig mange komponenter mellom apparatbrønn og høyttalerutganger som har som sin oppgave å stoppe rippel og støy fra AC-siden. Det ville blitt litt enklere å forstå hvis du også kunne vise hva som skjer på forsterkerutgangene. Er det støygulvet som endrer seg, forvrengningsspektrumet, eller noe annet?

    Uten å huske helt ståa når målingen ble utført, men mener att det var som "normalt" dengang med kraftig S lyder og litt forvrengning.
    Dette bilde viser med all tydelighet hva Rønneberg snakker om ang det at en ikke finner støyen fra lastene i egen installasjon igjen når en måler der en skal måle når en måler PQ, nemlig på hoved/inntaksikring.

    Screenshot_20210703_175003_com.android.chrome~2.jpg


    Målingene er med XTZ roomanalyzer i sweetspot.
    60.1 dB når stereoen er tilsluttet dedikert kurs

    55.6 dB når stereoen er koblet direkte på inntaksikring.

    Dette tilsvarer jo over en dobling av effekt.
    Har noe i nærheten av 55.6 nivået nå, etter at kursen ble skilt fra resten i sikringsskap.

    Så kommer jo alltid spørsmålet om konstruksjon. Skal en tro John Curl ligger mesteparten av problemene i preamp og kilder. Men kan for egen del tenkte at noe av dette også kan ha noe med ett stereo trinn vs monoblokker. Dette vet jeg ikke.

    Vil tro att David Belles kan litt om strømforsyning med ett slikt skussmål


    I once asked Apogee's Jason Bloom a question Jason It seems you like to run with many crazy expensive amps with your speakers are there any that play music that you approve of at real world $ and he said Belles I don't know how he does it.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.993
    Torget vurderinger
    2
    na-x Du hører nok ikke samme n’te overharmoniske som Ymir gjør.
    Overdrevne TsZzt lyder kan jeg fremprovosere ved å dra på litt positiv EQ i 5-7kHz området… Det burde være greit å måle det tror jeg. Kan også dukke opp som økt forvregning i 3-4 hz området. Noen sanger er mikset sånn andre ikke., hverken om router ellerdimmer er på eller av



    Igjen som Asbjørn skriver , en liten målingpå forsterker utgangene er enkel å utføre og vil være være oppklarende for alle, en gang for alle

    Her er antagelig wifi pulser i M-GHz område måltpåhøyttaøerkablene mine, dvs målingen er i parallell med høyttaleren. Pulsene blir i allefall borte når ruter slås av
    Vis vedlegget 732565
    Lyden endrer seg ikke en dritt
    Du fokuser på feil støyområde
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.283
    Antall liker
    34.818
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Du har postet den XTZ-målingen tidligere, men jeg blir ikke stort klokere av den. Om totalnivået virkelig er så forskjellig som 60,1 vs 55,6 dB, altså hele 4,5 dB forskjell uten at mikrofonplassering, høyttalerplassering eller volumkontroll er endret, så tilsvarer det å endre nettspenningen fra 230 V til 137 V med en helt uregulert strømforsyning i effektforsterkeren. Kan den ene fasen ha vært død, slik at du hadde 137 og 0 V heller enn to faser live ved 133 V og med 230 V mellom dem?

    Jeg får heller ikke det til å stemme med forskjellene i de enkelte frekvensbåndene. Det er forskjeller på 2-3 dB ved enkelte frekvenser, men de går motsatt vei ved 8-10 kHz vs ved 16-20 kHz. For meg ser denne målingen mer ut som effekten av å flytte målemikrofonen noen centimeter mellom de to målingene, eller at noen møbler er plassert annerledes i nærheten av mikrofonen.

    For å eliminere mikrofonplassering og stående bølger i rommet hadde det vært interessant å se mer detaljerte målinger av elektrisk utgangssignal på høyttalerterminalene med ulike apparatkabler i bruk. Gjerne som i Archimagos artikkel, hvor han systematisk gikk gjennom alt som kunne tenkes å være forskjellig (og bare fant forskjeller i størrelsesorden 0,1-0,2 dB mellom en 15 meter lang sliten skjøteledning og en nokså state of the art «audiofil» 10 AWG apparatkabel brukt sammen med en strømslukende klasse AB effektforsterker som leverte 100 W i 4 ohm last).
     
    Sist redigert:

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.993
    Torget vurderinger
    2
    Du har postet den XTZ-målingen tidligere, men jeg blir ikke stort klokere av den. Om totalnivået virkelig er så forskjellig som 60,1 vs 55,6 dB, altså hele 4,5 dB forskjell uten at mikrofonplassering, høyttalerplassering eller volumkontroll er endret, så tilsvarer det å endre nettspenningen fra 230 V til 137 V med en helt uregulert strømforsyning i effektforsterkeren. Kan den ene fasen ha vært død, slik at du hadde 137 og 0 V heller enn to faser live ved 133 V og med 230 V mellom dem?

    Jeg får heller ikke det til å stemme med forskjellene i de enkelte frekvensbåndene. Det er forskjeller på 2-3 dB ved enkelte frekvenser, men de går motsatt vei ved 8-10 kHz vs ved 16-20 kHz. For meg ser denne målingen mer ut som effekten av å flytte målemikrofonen noen centimeter mellom de to målingene, eller at noen møbler er plassert annerledes i nærheten av mikrofonen.

    For å eliminere mikrofonplassering og stående bølger i rommet hadde det vært interessant å se mer detaljerte målinger av elektrisk utgangssignal på høyttalerterminalene med ulike apparatkabler i bruk. Gjerne som i Archimagos artikkel, hvor han systematisk gikk gjennom alt som kunne tenkes å være forskjellig (og bare fant en nivåforskjell i størrelsesorden 0,1 dB mellom en 15 meter lang sliten skjøteledning og en nokså state of the art «audiofil» 10 AWG apparatkabel brukt sammen med en strømslukende klasse AB effektforsterker som leverte 100 W i 4 ohm last).
    Ingen ommøblering, urørt mikrofon og potmeter.
    Tidvis var forholdene slik at hadde jeg målt ville den på 55.6dB vært rimelig lik både i stikk og ved inntak.
    Nettspenning er nærmest urokkelig stabil.
    På MagnePan var det bare vri potmeter nesten helt i bunn. Hadde jeg hatt 2 stk effekttrinn brokoblet kunne MagnePan glatt slukt 1kw.Har til tider tenkt at lyden i de tilfeller er litt slik det beskrives hos deg med litt negative kommentarer, men jeg er litt uenig i den negative beskrivelse.
    Det låter som det bør låte, og en kan få inntrykk av for lite tilført effekt.
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Mulig, men det går begge veier. I utgangspunktet er klasse D mer sårbar for strømforstyrrelser enn klasse AB (lavere PSRR), men NCore har såpass høy NFB at den undertrykker det meste ganske effektivt. Vet ikke hvor god filtrering SMPS’en i NC252 har sammenlignet med en tradisjonell lineær strømforsyning. Det ville uansett være interessant om noen kunne påvise hva som skjer på utgangene av en effektforsterker hvor man opplever å høre forskjell på strømkabler.

    Ulik kapasitans kan være så enkelt som forskjellig lengde. LCR-egenskapene er pr meter. Dobbelt så lang apparatkabel betyr dobbelt så mye av alt. Selv prøver jeg å unngå lengre apparatkabler enn nødvendig, og ihvertfall unngå kveiler av unødvendig kabel bak racket, men kan ikke si at jeg noensinne har vært i stand til å høre noen som helst forskjell med ulike apparatkabler.
    Uptone har jo laget noen strømforsyninger for små apparater hvor prinsippet er at man switcher mellom to banker av ladelytter, slik at likespenningen som benyttes til enhver tid er koblet fra strømnettet (i teorien, men så var det visstnok ikke så enkelt likevel: https://www.audiosciencereview.com/...ar-power-supply-review-and-measurements.1849/)

    MEN: Tror du ideen til Uptone kan skaleres opp til å levere for eksempel 10A? I så fall er det vel ikke helt uinteressant som strømforsyning til en effektforsterker dersom strømnettet virkelig er så problematisk at støyen ellers sniker seg gjennom både switchede og lineære strømforsyninger og alskens filtre i etterkant?... Og batterier alene er for trege har jeg forstått.. Men store, switchede kondensatorbanker, er det kanskje det vi trenger for å få styr på nevrosene om støy på nettet?
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.133
    Antall liker
    9.288
    Torget vurderinger
    2
    Det er jo bare tull å bruke rom målinger!!! Bruk utgangen av Forsterker . Lag en spennings deler av en 10kohm i bunn og 100k potmeter over og inn på lydkortet
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.283
    Antall liker
    34.818
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Uptone har jo laget noen strømforsyninger for små apparater hvor prinsippet er at man switcher mellom to banker av ladelytter, slik at likespenningen som benyttes til enhver tid er koblet fra strømnettet (i teorien, men så var det visstnok ikke så enkelt likevel: https://www.audiosciencereview.com/...ar-power-supply-review-and-measurements.1849/)

    MEN: Tror du ideen til Uptone kan skaleres opp til å levere for eksempel 10A? I så fall er det vel ikke helt uinteressant som strømforsyning til en effektforsterker dersom strømnettet virkelig er så problematisk at støyen ellers sniker seg gjennom både switchede og lineære strømforsyninger og alskens filtre i etterkant?... Og batterier alene er for trege har jeg forstått.. Men store, switchede kondensatorbanker, er det kanskje det vi trenger for å få styr på nevrosene om støy på nettet?
    Jeg tror ikke den ideen skalerer spesielt bra. Hvis man lider av slike nevroser er det kanskje lettere å sette en Tesla Powerwall batteripakke i kjelleren, lade den med DC fra solpaneler og enten generere AC med enorm presisjon fra den eller å bypasse hele strømforsyningen i apparatet og bygge effektforsterkere basert på 400 V DC.
     

    Thomasd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.01.2009
    Innlegg
    1.007
    Antall liker
    1.253
    Sted
    Ås
    Torget vurderinger
    2
    Siden denne tråden handler like mye om problemstrøm som kabler..
    Kan noen med elektrokunnskap forklare meg følgende..

    Når det oppstår (tydeligvis) problemer med noe strømrelatert hjemme hos meg og lyden blir der etter.
    Hva kommer det av at en kompressor i et kjølerom reagerer på samme måte som stereoen?

    Et kjølerom eller kjøleskap arbeider vanligvis kanskje ti minutter for så å hvile i en halvtime til førti minutter før det drar i gang igjen.
    Når problemer oppstår hos meg er det enkelt å høre på kjølerommet da kompressoren går kontinuerlig og ikke klarer å nå riktig temperatur. Så fort stereoen låter normalt igjen og jeg vet strømmen er på stell tar det ikke lang tid før kjølerommet også går inn i sin normale syklus (dette handler ikke om nevroser men faktiske problemer i en virkelig verden).
    Jeg hadde jo skjønt at et slikt kjølekomponent sliter nå i 30 varme, men kun i vinterhalvåret samtidig med mine stereofrustrasjoner.

    Mikroskopiske nyanser i oppfattet lyd på grunn av at kabelen heter ditt eller datt... interessant nok kanskje men tilstrekkelig til å legge pengene i? En skjermet kabel må vel være bra nok?

    Fikk forrøvrig et godt råd i går om å koble opp ujordet, det skal prøves til vintern.

    Heldigvis er få frustrasjoner om dagen og siden jeg er off topic og tråden er kjedelig og jeg er småfull, et bilde av mine kjære fra dagens badetur.. Var egentlig ganske friskt og hadde trodd det var varmere i vannet. Bikkja må på fanget om båten skal tas i plan. nyt sommeren, den er kort.

    tempImageNaHz3N.png
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    6.904
    Sted
    Kongsberg
    Siden denne tråden handler like mye om problemstrøm som kabler..
    Kan noen med elektrokunnskap forklare meg følgende..

    Når det oppstår (tydeligvis) problemer med noe strømrelatert hjemme hos meg og lyden blir der etter.
    Hva kommer det av at en kompressor i et kjølerom reagerer på samme måte som stereoen?

    Et kjølerom eller kjøleskap arbeider vanligvis kanskje ti minutter for så å hvile i en halvtime til førti minutter før det drar i gang igjen.
    Når problemer oppstår hos meg er det enkelt å høre på kjølerommet da kompressoren går kontinuerlig og ikke klarer å nå riktig temperatur. Så fort stereoen låter normalt igjen og jeg vet strømmen er på stell tar det ikke lang tid før kjølerommet også går inn i sin normale syklus (dette handler ikke om nevroser men faktiske problemer i en virkelig verden).
    Jeg hadde jo skjønt at et slikt kjølekomponent sliter nå i 30 varme, men kun i vinterhalvåret samtidig med mine stereofrustrasjoner.

    Mikroskopiske nyanser i oppfattet lyd på grunn av at kabelen heter ditt eller datt... interessant nok kanskje men tilstrekkelig til å legge pengene i? En skjermet kabel må vel være bra nok?

    Fikk forrøvrig et godt råd i går om å koble opp ujordet, det skal prøves til vintern.

    Heldigvis er få frustrasjoner om dagen og siden jeg er off topic og tråden er kjedelig og jeg er småfull, et bilde av mine kjære fra dagens badetur.. Var egentlig ganske friskt og hadde trodd det var varmere i vannet. Bikkja må på fanget om båten skal tas i plan. nyt sommeren, den er kort.

    Vis vedlegget 732600
    En egen kurs til stereoen kan hjelpe. Det er ikke så lett for støy å forplante seg fra en kurs til en annen når det må gå via sikringsskapet.
    Hos meg kunne jeg høre at trafoene i effektforsterkeren brummet når kona vasket klær. Heldigvis røk den maskinen og nå er problemet borte. Dette selv om stereoen har egen kurs.
     

    Thomasd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.01.2009
    Innlegg
    1.007
    Antall liker
    1.253
    Sted
    Ås
    Torget vurderinger
    2
    En egen kurs til stereoen kan hjelpe. Det er ikke så lett for støy å forplante seg fra en kurs til en annen når det må gå via sikringsskapet.
    Hos meg kunne jeg høre at trafoene i effektforsterkeren brummet når kona vasket klær. Heldigvis røk den maskinen og nå er problemet borte. Dette selv om stereoen har egen kurs.
    Hva tror du om jord? fikk anbefaling i går om å kjøre ujordet til padde og fordele videre med komponentene koblet med jordede kabler mot jordet padde. Altså bryte jorden før padden men at komponentene forsåvidt er koblet sammen mot felles jordpunkt. Vet ikke om jeg gjør meg forstått her.
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.767
    Antall liker
    1.623
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Det jeg tenker når folk driver å fjerner slike filtre, er at det i realiteten blir verre lyd. Kanskje i dems ører blir det bedre, men det er fordi de reagerer positivt på mer innstrålt støy/økt støygulv.
    Man ønsker å egentlig fjerne strøm inn fra beregningene i det som kommer ut av lyd, dvs. at forsterker skal bli upåvirket av støy fra strøm. Om man fjerner massevis av filtre og ikke vil ha feedback sløyfer, så vil man jo få mer støy fra strøm-kilden og økt støygulv. Det klages på loudness war fra innspillinger, men i realiteten så er det vel noe av det samme man oppnår med å fjerne alt av filtre fra strømsiden også, bare ikke like mye?
    Jeg har fået fjernet et filter i min Dac hq audio. Det gav bedre lyd med mere dynamik.
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Hva tror du om jord? fikk anbefaling i går om å kjøre ujordet til padde og fordele videre med komponentene koblet med jordede kabler mot jordet padde. Altså bryte jorden før padden men at komponentene forsåvidt er koblet sammen mot felles jordpunkt. Vet ikke om jeg gjør meg forstått her.
    Bortsett fra at du da ikke lenger har jord til apparatene dine som kan være en fordel når noe går i stykker så funker det ja;-)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.283
    Antall liker
    34.818
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hva tror du om jord? fikk anbefaling i går om å kjøre ujordet til padde og fordele videre med komponentene koblet med jordede kabler mot jordet padde. Altså bryte jorden før padden men at komponentene forsåvidt er koblet sammen mot felles jordpunkt. Vet ikke om jeg gjør meg forstått her.
    Apparatjord er sikkerhetsjord. Den er der for å beskytte mot personskade eller brann om noe kortslutter til chassis. Her forbinder du apparatenes jord til hverandre, men ikke til nettjord. Den største risikoen er om noe skjer i et av apparatene og chassis på hele riggen blir strømførende. I verste fall berører noen det samtidig med at de også berører et annet apparat med intakt chassisjord. Da går jordstrømmen gjennom den personen. Det er en grunn til regelen om at enten skal alle stikkontakter i et rom være jordede, eller så skal ingen være det.

    Det jeg tror om jord er at man ikke tukler med sikkerhetsjord.
     

    Thomasd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.01.2009
    Innlegg
    1.007
    Antall liker
    1.253
    Sted
    Ås
    Torget vurderinger
    2
    Da tolker jeg det dit at det kan løse problemene, men for all del, ikke gjør det!
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.993
    Torget vurderinger
    2
    Hvorvidt egen kurs til stereoen vil ha noe for seg kommer ann på kursens impedans sett i forhold til de andre kursene og deres lasters støy utbredelse og stereo komponentenes lastimpedans. Nye laster vil forandre støybilde i installasjonen og hvor støyen vil flyte. Så kommer i tillegg jordingens kvalitet - overgangsmotstanden til jord.
    Komplisert?
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.031
    Antall liker
    7.630
    Sted
    Oslo
    Hvorvidt egen kurs til stereoen vil ha noe for seg kommer ann på kursens impedans sett i forhold til de andre kursene og deres lasters støy utbredelse og stereo komponentenes lastimpedans. Nye laster vil forandre støybilde i installasjonen og hvor støyen vil flyte. Så kommer i tillegg jordingens kvalitet - overgangsmotstanden til jord.
    Komplisert?
    JA
     

    Thomasd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.01.2009
    Innlegg
    1.007
    Antall liker
    1.253
    Sted
    Ås
    Torget vurderinger
    2
    Hvorvidt egen kurs til stereoen vil ha noe for seg kommer ann på kursens impedans sett i forhold til de andre kursene og deres lasters støy utbredelse og stereo komponentenes lastimpedans. Nye laster vil forandre støybilde i installasjonen og hvor støyen vil flyte. Så kommer i tillegg jordingens kvalitet - overgangsmotstanden til jord.
    Komplisert?
    Komplisert og irriterende!
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.993
    Torget vurderinger
    2
    Det er jo bare tull å bruke rom målinger!!! Bruk utgangen av Forsterker . Lag en spennings deler av en 10kohm i bunn og 100k potmeter over og inn på lydkortet

    Nå har nå spørsmålet om hvor hørbart hva som beskrives ang dette temaet er.
    Målingen min var så hørbar som tilsier.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.993
    Torget vurderinger
    2
    Komplisert og irriterende!
    Løsningen min ble om enn noe mindre planlagt å skille min dedikerte kurs til stereoen fra resten av installasjonens kurser.

    Ang. Kjølekompressoren din. Siden problemet øker når forbruket øker..vinter..
    Her kan dette være en årsak.



    apparater med termostater skrur seg ukontrollert av og på (brannfare),

    Jording og råd.
    Følg rådet fra "asbjørn" i svaret over (#502)
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    Jording er jo egentlig pinlig simpelt i utgangspunktet, strøm går minste motstands vei. Om det går strøm i jord og det ikke er jordet støpsel så blir du selv minste motstands vei.
    Har hatt forsterker der det er vanlig C13 strømplugg, men at det da mangler den midterste pinnen der så de ikke har vært jordet til stikk.

    Men uansett, har bodd i leilighet/hus bygd fra 1930 og helt opp til bare noen få år gammelt, over stort sett hele landet. Kan ikke si jeg har opplevd noen problemer med strøm noen av stedene som har påvirket lyden på stereoen.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    na-x Du hører nok ikke samme n’te overharmoniske som Ymir gjør.
    Overdrevne TsZzt lyder kan jeg fremprovosere ved å dra på litt positiv EQ i 5-7kHz området… Det burde være greit å måle det tror jeg. Kan også dukke opp som økt forvregning i 3-4 hz området. Noen sanger er mikset sånn andre ikke., hverken om router ellerdimmer er på eller av
    Jeg har nok ikke noen utfordringer når det gjelder n'te overharmoniske nei.

    Det samme her, om det er et område som skriker simpelthen i diskanten så er det ikke verre enn å dra ned EQ der på Dirac. Og som du sier, like enkelt å fremprovosere det med å dra opp EQ der man måtte ønske.

    Ørene mine er faktisk ganske ømfintlige når det gjelder forvrengning, og det er derfor noen av de ampene jeg har hatt i kort stund (knapt noen uker) har gått i retur. Da er det gjerne kl.AB som ikke klarer å levere en ren nok diskant, og ikke har det hjulpet å ratte på EQ heller og det har nesten gjort vondt verre. Men ser fortsatt ikke sammenheng her med hva en strømkabel kan ha fikset når lyden har vært rævva pga. For dårlig forsterker. Jeg bare byttet til en annen forsterker, så var problemet løst. Enkelt og greit.

    Høres ut som strømproblem er blitt like populært som glutenallergi. Alle har det, er blitt litt mote av det uten å vært til lege og testet det.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Hvis man får glutenallergi er man selv skyld i det. Ikke nødvendigvis tilfældet med strømproblemer. Det er uden tvivl et vanskeligere problem. Spise groft brød og holde sig fra pasta kan ikke være så vanskeligt.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.030
    Antall liker
    9.310
    Hvis man får glutenallergi er man selv skyld i det. Ikke nødvendigvis tilfældet med strømproblemer. Det er uden tvivl et vanskeligere problem. Spise groft brød og holde sig fra pasta kan ikke være så vanskeligt.
    Du kødder nå?
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    Hvis man får glutenallergi er man selv skyld i det. Ikke nødvendigvis tilfældet med strømproblemer. Det er uden tvivl et vanskeligere problem. Spise groft brød og holde sig fra pasta kan ikke være så vanskeligt.
    Det jeg sier, er at det er blitt en mote å ha glutenallergi og veldig mange spiser de produktene som et slags "sunnere alternativ" og her er det mye de ikke vet av resten av innholdet i disse produktene. Ikke bestemt at man faktisk har glutenallergi, dette får man enkelt påvist fra lege. Glutenallergi/Cøliaki er arvelig, og har ingenting med kosthold å gjøre.. Grovt brød er like ille som pasta om man faktisk har glutenallergi av noen grad.
    Veldig likt disse strømproblemene her inne, det er blitt litt mote i det føler jeg og enkelte overdramatiserer problemene de egentlig har uten å ha faktisk fått en reel sjekk med "lege". Mange ukyndige stiller egendiagnose for tiden, det er jo så enkelt å bare google litt på internett..
    Hva skal man egentlig med fagfolk når man har så utrolig mange selgere man kan stole 100% på, og ikke minst internett?
     

    StefanR

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.03.2020
    Innlegg
    612
    Antall liker
    775
    Sted
    Orkanger
    Dette stemmer @Pink_Panther
    Forskerne ved Livets Knallharde Skole konkluderte med dette samtidig som de avslørte vaksineprodusentene med av vi får innsatt 5G-chip under «vaksinering»
    De jobber nå med å se på om rullings eller sigaretter er å foretrekke skulle du være så uvitende at du har aktivert wifi hjemme.
    @Drossel Skjerp deg!
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Ser at jeg delvist tog fejl. Men man anbefaler at spædbørn ikke får noget med gluten de første måneder, da det kan fremprovokere allergien.

     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Dette stemmer @Pink_Panther
    Forskerne ved Livets Knallharde Skole konkluderte med dette samtidig som de avslørte vaksineprodusentene med av vi får innsatt 5G-chip under «vaksinering»
    De jobber nå med å se på om rullings eller sigaretter er å foretrekke skulle du være så uvitende at du har aktivert wifi hjemme.
    @Drossel Skjerp deg!
    Er du en sølvpapirshat som tror på konspirations teorier? Hvad er formålet med chippen? Vil det sige at du er modstander af vaccinen?
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.242
    Antall liker
    5.964
    Amir ser litt på AC støy osv:

     
    • Liker
    Reaksjoner: KJ
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn