Diverse Hvorfor må folk være så kjipe på finn.no?

U

utgatt304361

Gjest
Bare et lite hjertens sukk her nå. Hvorfor blir folk så jævlig sure dersom man forsøker å justere ned prisen på finn.no? Dersom man føler seg dypet fornærmet av en henvendelse fra noen, så er det vel bare å la være å svare?

Innlegget er kuttet som følge av kritikk om personvernhensyn i tråden (selv om det var anonymisert). Jeg tar selvkritikk på å ha startet tråden. Mitt budskap var bare at det går an å kommunisere hyggelig også på finn. Jeg får vel bare innse at det er jeg som er dum i denne saken.
 
Sist redigert av en moderator:
U

utgatt304361

Gjest
Hvis du har lyst på det - så bare betale. Case closed.
Saklig melding. Det har med oppførsel å gjøre. Tipper du er en av de som spyr galle til sånne som meg finn? Hadde jo vært greit om man kan skrive i litt hyggelig tone, tenker nå jeg da. Eventuelt holde kjeft.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.794
Antall liker
11.191
Sted
Ytterst i havgapet...
Både enig og uenig.... jeg jakter også på et lite tvalg av greier på Finn, men selgere har stadig oftere en fullstendig urealistisk forestilling om verdi... Selvsagt kan man bare betale det som forlanges, - eller la være, men det må likevel være lov å påpeke at prisforlangende kanskje ikke er helt realistisk...
På den annen side dukker det også opp ting som nærmest ser ut som et kupp, men hvor jeg er rimelig overbevist at noen opererer i bakgrunnen og hvisker i øret at tingen er verdt uendelig mye mer..... Haifai greier virker som et godt eksempel på det siste....
 
U

utgatt304361

Gjest
[
Både enig og uenig.... jeg jakter også på et lite tvalg av greier på Finn, men selgere har stadig oftere en fullstendig urealistisk forestilling om verdi... Selvsagt kan man bare betale det som forlanges, - eller la være, men det må likevel være lov å påpeke at prisforlangende kanskje ikke er helt realistisk...
På den annen side dukker det også opp ting som nærmest ser ut som et kupp, men hvor jeg er rimelig overbevist at noen opererer i bakgrunnen og hvisker i øret at tingen er verdt uendelig mye mer..... Haifai greier virker som et godt eksempel på det siste....
Som sagt, det er lov å ha forskjellig oppfatning av hva som er riktig pris. Det kan godt hende at markedspris på angjeldende forsterker faktisk er 6000, hva vet vel jeg? Poenget er at dersom man er dypt uenig, er det ikke være enn å la være å svare.
 

PederP

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.04.2019
Innlegg
4.181
Antall liker
12.674
Sted
Nordvest på Jæren
Torget vurderinger
2
Det er jo lov å prøve seg, men den der var kanskje litt drøy. Den Kenwooden fekk jo rimeleg grei omtale når den kom.
Slike folk er det bare å avvise på ein fin måte, og vente på rette kjøpar. Lykke til med salg.
 
  • Liker
Reaksjoner: HoJ

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.204
Antall liker
3.549
Torget vurderinger
1
Helt enig med TS her, det er lov å oppføre seg uansett. Jeg legger alltid pris litt over selv jeg også, for folk pruter uansett hva det skal være og til samme hvilken pris produktet legges ut til og jo rimeligere det ligger ute for jo desto enda mer pruting er det. Jeg pruter alltid selv jeg også om prisen er over marked, og er prisen veldig lav da slår jeg bare til uten noe om og men. Overprising på finn er veldig vanlig, men av og til er enkelte helt på bærtur med prisene sine enkelt og greit og med den oppførselen enkelte av de har så er det ikke rart at noe av det ikke blir solgt. Jeg har som kjøper blokkert flere selgere da jeg har funnet ut at jeg ikke får lyst til å kjøpe av de på et senere tidspunkt heller, pga. oppførsel. Men som selger så svarer jeg alltid tilbake, jeg synes det er rett og slett uhøflig å ikke svare.
 
U

utgatt304361

Gjest
Det er jo lov å prøve seg, men den der var kanskje litt drøy. Den Kenwooden fekk jo rimeleg grei omtale når den kom.
Slike folk er det bare å avvise på ein fin måte, og vente på rette kjøpar. Lykke til med salg.
Haha, jeg kjøper. Mener du seriøst at det er selger i denne samtalen som oppfører seg pent og kjøper ufint?

Skulle aldri lagt ut denne tråden, jeg er tydeligvis av litt for gammel skole...
 
I

Ikke33206

Gjest
Som sagt, det er lov å ha forskjellig oppfatning av hva som er riktig pris. Det kan godt hende at markedspris på angjeldende forsterker faktisk er 6000, hva vet vel jeg? Poenget er at dersom man er dypt uenig, er det ikke være enn å la være å svare.
Det er normalt å svare selv om man er uenig når man har lagt ut en annonse.
Jeg ville blitt irritert hvis noen sa de er "villig til å strekke seg" til halv pris av det som er satt.
Så syns ikke det er helt urimelig at du får svar tilbake på det.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.794
Antall liker
11.191
Sted
Ytterst i havgapet...
Finn er på mange måter et slags digitalt loppemarked på nett, - i alle fall hva angår Torget.... En normal dialog i dette tilfellet ville feks vært at "Prisen er 6000, - take it or leave it..." - et enkelt og greit svar, med alminnelig høflighet..... Et annet problem som jeg selv har opplevd et par ganger, er at når noen feks annonserer en TD-124 for 6000 kr, - noe som vil være et lite kupp, - og jeg svarer "Kjøper for 6000....." - og svar bare uteblir... hvorfor annonsere noe for 6000 hvis man forventer å få 20.000?? Ethvert bud fortjener et fornuftig svar??
 
Sist redigert:

ovitzi

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.07.2008
Innlegg
869
Antall liker
862
Sted
Snarøya
Torget vurderinger
3
Synes det var innafor.
Noe jeg har opplevd flere gang er folk som bare skriver en sum, og ikke noe mer. Feks jeg har lagt ut noe til kr 2000, så kommer det i innboksen min : 1000!
Da gidder jeg ikke svare. Man kan i det minste legge ved navnet sitt mener jeg 😤
 

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Innlegg
4.110
Antall liker
2.594
Torget vurderinger
16
Jeg svarer høflig på alle bud jeg får hvis det står hilsen og et navn etter. Jeg gir xxx på sms gidder jeg ikke svare på. Jeg pruter også, men jeg drar aldri en lengre forklaring på hvorfor jeg byr under forlangende, kun tar du xxx og når jeg kan hente, men altid med fullt navn. Det virker her som selger ble litt provosert av begrunnelsen for det lave budet.
 

WayAhead

Æresmedlem
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
14.625
Antall liker
3.439
Sted
Sky No Limit....
Torget vurderinger
0
2000 er skambud.

Tips: Om en averterer noe - anywhere kan man starte annonsen med: "Skambud vil ikke bli besvart"
 
U

utgatt304361

Gjest
Haha, jeg et selvsagt klar over at 2000 i dette tilfellet var skambud. Jeg skriver det jo til og med selv til selger. Samtidig skal det sies at jeg oppriktig mener at denne forsterkeren ikke er verdt 6000. Men jeg mener fremdeles det er irrelevant for tråden. Poenget med tråden var hvordan man kommuniserer med hverandre på nett.

Igjen, jeg angrer dypt og inderlig på at jeg startet denne tråden. Tror jeg lar være å kommentere ytterligere.

God påske alle mann!
 
M

MarkusH

Gjest
Uforskammet å by 1/3 av prisforlangende, jeg spør meg selv hvorfor vedkommende i det hele tatt gidder å by noe som helst da .... Har sittet i denne situasjonen noen ganger som selger, der jeg besvarer at "har du ikke råd så kjøp noe billigere", blir det besvart med noe krasst så blokkeres vedkommende. Pruter selv også, men aldri 1/3 eller 1/2 av prisforlangende, er nok mest nede på 3/4 av prisforlangende, men gjerne med en liten "twist" for at det skal være mer innbydende for selger. 😉
 
  • Liker
Reaksjoner: KMR

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.794
Antall liker
11.191
Sted
Ytterst i havgapet...
Finn er Finn... når noen averterer ei nedslitt kebabtralle som kanskje er verdt 30-40.000 til 150.000, fordi den har tre forgylte felger med kondomdekk... det fjerde ble dessverrre ødelagt i en "forbipassering"..... Internet, som vi ellers gjerne benytter oss av, har også sine ulemper og baksider, i form av alle skrullinger som har funnet en ny kanal ut av hullet sitt... Det er en del av "Den nye vin.."
 

Larson

Æresmedlem
Ble medlem
25.01.2014
Innlegg
11.476
Antall liker
4.214
Så skriv at du mener forsterkeren ikke er verdt 6000 kr da, ikke skriv at her kommer et skambud.

Et moment er også hvor lenge annonsen har ligget ute. Har den ligget 1 måned og produkt tilsvarende selges raskt så er det åpenbart at han priser seg ut.


Du innbyr ikke til god kommunikasjpn der du skriver at her kommer et skambud. Det virker som om du er flau over budet og ønsker å komme kritikken i forkjøpet. Det hjelper ikke at du sier du kan strekke deg til halv pris av hva han forlanger.

Du må gjerne synes at motparten er frekk, men jeg vil anbefale deg å se situasjonen fra hans ståsted. Sett deg i hans sko.
 

SRM

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.06.2009
Innlegg
2.626
Antall liker
2.497
Sted
Oppland
Torget vurderinger
23
Haha, jeg et selvsagt klar over at 2000 i dette tilfellet var skambud. Jeg skriver det jo til og med selv til selger. Samtidig skal det sies at jeg oppriktig mener at denne forsterkeren ikke er verdt 6000. Men jeg mener fremdeles det er irrelevant for tråden. Poenget med tråden var hvordan man kommuniserer med hverandre på nett.

Igjen, jeg angrer dypt og inderlig på at jeg startet denne tråden. Tror jeg lar være å kommentere ytterligere.

God påske alle mann!
Skambud er ikke god kutyme. Det hjelper ikke om du pakker inn skambudet. Du fikk som fortjent.
 

Larson

Æresmedlem
Ble medlem
25.01.2014
Innlegg
11.476
Antall liker
4.214
Forslag:

"6000 kr for en 30 år forsterker som kostet rundt 12000 kr anser jeg til å være en for høy pris. Jeg synes 2000 kr er mer rettferdig. Hva sier du?"

Når han da svarer god påske, så kan du forsøke med "hva med 3000 kr?"

Å gå inn og si at 3000 er mitt siste tilbud når han ikke har rikket seg... Sannsynligheten for at han blir sur er større enn at han vil selge til deg.

Hvis han på nytt sier god påske, kan du si at det er åpenbart at dere ikke blir enige om pris og deretter ønske han en god påske.


Se det fra hans side,
når noen bruker ord som skambud og tidsfordriv og byr halvparten av hva jeg ønsker så blir jeg ikke vennligere innstilt.
 
I

Ikke33206

Gjest
Forslag:

"6000 kr for en 30 år forsterker som kostet rundt 12000 kr anser jeg til å være en for høy pris. Jeg synes 2000 kr er mer rettferdig. Hva sier du?"

Når han da svarer god påske, så kan du forsøke med "hva med 3000 kr?"

Å gå inn og si at 3000 er mitt siste tilbud når han ikke har rikket seg... Sannsynligheten for at han blir sur er større enn at han vil selge til deg.

Hvis han på nytt sier god påske, kan du si at det er åpenbart at dere ikke blir enige om pris og deretter ønske han en god påske.


Se det fra hans side,
når noen bruker ord som skambud og tidsfordriv og byr halvparten av hva jeg ønsker så blir jeg ikke vennligere innstilt.
Det blir uansett hvordan man vrir på det altfor lavt å gå inn på 1\3 av prisen.
 

SRM

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.06.2009
Innlegg
2.626
Antall liker
2.497
Sted
Oppland
Torget vurderinger
23
Forslag:

"6000 kr for en 30 år forsterker som kostet rundt 12000 kr anser jeg til å være en for høy pris. Jeg synes 2000 kr er mer rettferdig. Hva sier du?"

Når han da svarer god påske, så kan du forsøke med "hva med 3000 kr?"

Å gå inn og si at 3000 er mitt siste tilbud når han ikke har rikket seg... Sannsynligheten for at han blir sur er større enn at han vil selge til deg.

Hvis han på nytt sier god påske, kan du si at det er åpenbart at dere ikke blir enige om pris og deretter ønske han en god påske.


Se det fra hans side,
når noen bruker ord som skambud og tidsfordriv og byr halvparten av hva jeg ønsker så blir jeg ikke vennligere innstilt.
Vel og bra, men hva med å sjekke hva en 30 år gammel forsterker kan være verdt internasjonalt? Vi har alle samme verktøy for å sjekke.
 

Larson

Æresmedlem
Ble medlem
25.01.2014
Innlegg
11.476
Antall liker
4.214
Sant. Hvor mye koster denne kenwooden internasjonalt?
 
  • Liker
Reaksjoner: SRM

SyverSyver

Medlem
Ble medlem
18.08.2013
Innlegg
20
Antall liker
26
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Om det er Kenwood L-1000M det snakkes om så ser det jo ikke så galt ut med 6k uansett.


At noen byr lavt synes jeg er greit,man kan velge å overse det. Og det kan være oppriktig ment fra budgivers side.

Men det er slitsomt når budgivere prøver å snakke ned produkter de vet er gode...blir fort litt uvoksent over det hele. Dessuten har jo de fleste selgere av spesielle produkter lyst til å selge til noen som uttrykker at de har lyst på varen og som ikke snakker ned produktet før de byr.

Alder og hva noe en gang kostet er forresten nesten irrelevant for å sette pris på enkelte vintage-produkter. Inflasjon over 30 år (!!) kommer jo også inn i bildet her.
 

alipax

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.03.2003
Innlegg
1.235
Antall liker
285
Sted
Herja
Torget vurderinger
2
Selger har det store fortrinn at de velger HVEM man selger til. Begynnes en kommunikasjon med ordet skambud ville jeg blokkert umiddelbart!!
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.082
Antall liker
10.485
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Har selger gitt samtykke at deres korrespondanse av "Private meldinger" kan offentliggjøres her på HFS?

Tok meg akkurat 2 sekund å finne annonse og dermed selger (som jeg faktisk har vært hjemme hos en gang)
Hvis ikke så kan det faktisk defineres som et lovbrudd. "§ 205.1 Krenkelse av retten til privat kommunikasjon"
 

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Innlegg
3.073
Antall liker
1.060
Torget vurderinger
10
Dette går nok litt begge veier, men mitt inntrykk etter å ha hatt ute en rekke annonser både her og på finn.no, er at det alltid er noen som må prøve seg med "skambud", uansett om prisen bør være gunstig nok. Jeg annonserte for en tid tilbake ei helt ny MoFi plate til halv pris + frakt. Fikk da en henvendelse fra en person som ville kjøpe hvis jeg dekket frakta, hvilket i praksis betød ytterligere prisreduksjon med kr.149,-. Jeg kontaktet da vedkommende og viste til hva platen kostet ny. Fikk da til svar at vedkommende ikke hadde mer lyst på plata enn det han bydde, hvorpå jeg måtte spørre hvorfor han la inn bud på noe han egentlig ikke hadde lyst på. Jeg skjønner egentlig ikke hvorfor folk ikke bare kan la være å komme med bud under prisforlangende. Det fører gjerne ikke noe godt med seg og det er jo til syvende og sist mitt problem som selger om jeg ikke får forventet pris.
 

gjomle

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.01.2018
Innlegg
885
Antall liker
3.066
Sted
Kristiansand
Torget vurderinger
6
Pleier stort sett å se an annonsen. Flere objekter som selges står der gjerne at de er åpne for bud. Ellers kan det være greit å bare sende et spørsmål til selger om vedkommende er åpen for bud eller ikke, i en høflig tone :). Personlig svarer jeg sjeldent på skambud…
 
X

X186841

Gjest
Ville ikke svart deg på den måten, de som virker greie får ett høflig nei takk, de som slenger ut idiotisk lave bud eller er fjåsete blir blokkert.
 

Kanutus

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.11.2014
Innlegg
2.006
Antall liker
780
Sted
Nesodden
Min sympati går her til selger, helt klart! Du argumenterer sterkt for hvorfor han skal senke prisen; og det er han ikke enig i. Han hisser seg ikke opp i det hele tatt, slik du påstår, men er saklig og respektfull i sitt svar. Det er du som er den aggressive part i dette tilfellet her, og det er egentlig veldig rart at du ikke ser dette selv. God påske, ja! :)
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.322
Sted
Smurfeland
Temmelig frekke og uelegante forsøk på pruting syns jeg, og jeg merker at sympatien min ligger hos selger når jeg leser dialogen.

Var det ikke forresten denne serien som Kenwood fikk hjelp av Accuphase til å designe eller noe sånt?
 
M

MarkusH

Gjest
Var det ikke forresten denne serien som Kenwood fikk hjelp av Accuphase til å designe eller noe sånt?
Ja, skal ha vært det. Jeg har preen og utifra det jeg betalte for den for noen måneder siden er ikke prisen på 6k helt umenneskelig heller.
 

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Innlegg
4.045
Antall liker
2.989
Torget vurderinger
2
Det har kanskje ikke så mye for seg å skrive dette nå, EBH har sluttet å svare og kanskje lese også. Jeg står også med selger her.
Det er kjøper som er uhøflig først med sin belærende «jeg kjenner markedet bedre enn du gjør» - tone.
Jeg kan ikke fordra overprising/forventet pruting.
 

prnesse

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.10.2005
Innlegg
1.525
Antall liker
321
Sted
Southwest
Torget vurderinger
2
Hvis du alltid legger ut ting til overpris selv, og opptrer dannet som du sier...
Ja , da forstår jeg ikke hva du egentlig klager etter.
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.031
Antall liker
7.853
Torget vurderinger
12
Når jeg leser denne tråden forstår jeg min økende misantropi. På mine annonser får alle et ordentlig svar uansett hvor teite henvendelsene er. Det holder med et enkelt nei takk til skambud. Ingenting å bli fornærmet for. Men det tydelig å lese av holdningen i denne tråden at slik er fornærmende? På tide å komme ned av hesten og ta seg selv mindre høytidelig?
 

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Innlegg
4.045
Antall liker
2.989
Torget vurderinger
2
Selger sa jo høflig nei takk på den første henvendelsen. Jeg synes ikke han er veldig hissig eller uhøflig etter den insisterende andre henvendelsen heller. Han er åpen og ærlig om at dette finner han ubehagelig.
 
Topp Bunn