Hvorfor skulle man velge en 12" tonearm fremfor 9" tonearm?

James

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.06.2006
Antall liker
70
Sted
Stord
Torget vurderinger
8
Ja spørsmålet er som nevnt.

Håper at noen av dere flinke vinylfolk på forumet kan belyse dette.

Noen armer blir jo levert både i 9" og 12" utgave. Hva vil være forskjellen på generell basis hvis man kan si noe generelt om dette?

Mvh
James

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
278
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Slik jeg forstår spørsmålet; med riktig god justering er det mindre sporingsfeil med en 12" men desto mer uttalte armresonanser, og høyere armmasse. No such thing as a free lunch.

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.080
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
Fordi det er størrelsen(lengden) det kommer an på ;D

Arne K

James

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.06.2006
Antall liker
70
Sted
Stord
Torget vurderinger
8
Det er bare tull det de sier at det er lengden som teller.... Det sier iallefall damene til meg........ :eek:....

Så konklusjone er altså at man får noe, og mister noe. Altså like langt sånn omtrent.
Jeg lurer på hvorfor 12" er så mye dyrere? Antar at det bare er armrøret som er lenger. Og så dyrt kan vel ikke de 3" med rør være?

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Antall liker
3.446
Torget vurderinger
2
james skrev:
Det er bare tull det de sier at det er lengden som teller.... Det sier iallefall damene til meg........ :eek:....

Så konklusjone er altså at man får noe, og mister noe. Altså like langt sånn omtrent.
Jeg lurer på hvorfor 12" er så mye dyrere? Antar at det bare er armrøret som er lenger. Og så dyrt kan vel ikke de 3" med rør være?
du må jo regne inn et større motvektslodd også..

Fra spøk til Halvor, er røret av samme materiale da ? Hvilken arm er det snakk om ?

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.479
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Dette er det mange meiningar om, men lite empiri. Veldig få har gjort klare, samanlikningar mellom armar som kan fåast i fleire lengder.
Eg har lenge prøvd å få ordna ein test der same drivverkog pickup brukast med armversjonar som har ulike lengder. Både Clearaudio, JMW og SME har slike alternativ. Men det vert sjølvsagt dyrt for ein importør å "ofre" eit drivverk, i tillegg til å ta inn to - tre versjonar av same arm fordi ein testglad hifiskribent har fått ein fiks ide...

Men den som ordnar meg ein slik spelar, skal ha stor takk. Eg har høyrt mykje, både av 9 og 12 tommars lengde, men har aldri gjort direkte samanlikningar i armslaget.

(Bortsett frå i ein butikk i Bergen, ein gong i 78 eller 79, då ein Micro-Seiki-spelar med tre armar gjorde at ein kunne samanlikne desse ganske godt (fekk til å byte om pickupane på to av armane under lytteøkta) Det er lenge sidan, men m.a. med dette som utgangspunkt, fekk eg veldig lyst på ein tangentialarm, og kjøpe dette nokre år seinare. Ikkje på rimeleg empirisk grunnlag, men ut frå magekjensle og synseri - slik ein ofte gjer med denne hobbyen, sjølv om eg alltid tilrår folk å lytte skikkeleg før dei handlar)

James

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.06.2006
Antall liker
70
Sted
Stord
Torget vurderinger
8
superhkm skrev:
du må jo regne inn et større motvektslodd også..

Fra spøk til Halvor, er røret av samme materiale da ? Hvilken arm er det snakk om ?
Større motvektslodd ja. Kiloprisen på stål forsvarer vel ikke prisen likevel? Mulig det andre oppgraderinger som må til. Større lager etc.

Nei jeg har ikke tenkt på en spesiell arm. Eller jo. Har jo en Opera Audio arm fra før. Såpass fornøyd med den at jeg såg på en ny til det nye Lenco-prosjektet mitt. SME armene står også høyt i kurs. Men mener å ha fått med meg at 312 armen har fått litt blandet kritikk i forhold til 309 armen.

James

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.06.2006
Antall liker
70
Sted
Stord
Torget vurderinger
8
Arve.

Har også lett etter tester med direkte samenligning av 9 og 12 tommere uten å bli noe særlig smartere.
Som nevnt har jeg sett litt på Opera Consonanse sine siste armer som Hifi-guiden selger. De er forholdsvis rimelige og fått bra tester.

http://www.opera-consonance.com/products/tonearm/T988_T1288.htm

Test fra Hifi world fra forrige måned:
http://www.opera-consonance.com/review pic/hifi-world/T988/T988_09-11.pdf

Opera Consonace har fått lite oppmerksomhet i Norden i forhold til utlandet. Jeg leser med stor interesse tester gjort av deg og Rudi på Audiophile. Kanskje Arild på Hifi-guiden hadde ordnet med et par armer og drivverk for uttesting? Men kanskje det ikke vil ha samme interesse som SME, LInn, Rega osv for flertallet?

Mvh.

Vedlegg

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Vpi har også en 10,5 tommer. Blir det en slags kompromiss mellom fordeler 7 ulemper fra 9 og 12-tommerne?

Så var det dette med lengde og tjukkelse....jeg har fra sikre kilder, fått opplyst at det er antall cm pr. minutt som teller!! Eller som en uttalte: Min er ikke så steikanes lang, MEN han er jækla spiss!!

;D mvh. VilhelmW

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.080
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
BullShit!
Hva er ulempen med litt høyere effektiv masse? At armen sporer bedre med en dyrere MC-pickup?
Fidelity-Research-armene begynner på eff.masse over 20g, og opp mot 35g!
IKEDA, ligger på samme nivå, om ikke enda tyngre.

Arne K

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.479
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
james skrev:
Arve.

Har også lett etter tester med direkte samenligning av 9 og 12 tommere uten å bli noe særlig smartere.
Som nevnt har jeg sett litt på Opera Consonanse sine siste armer som Hifi-guiden selger. De er forholdsvis rimelige og fått bra tester.

http://www.opera-consonance.com/products/tonearm/T988_T1288.htm

Test fra Hifi world fra forrige måned:
http://www.opera-consonance.com/review pic/hifi-world/T988/T988_09-11.pdf

Opera Consonace har fått lite oppmerksomhet i Norden i forhold til utlandet. Jeg leser med stor interesse tester gjort av deg og Rudi på Audiophile. Kanskje Arild på Hifi-guiden hadde ordnet med et par armer og drivverk for uttesting? Men kanskje det ikke vil ha samme interesse som SME, LInn, Rega osv for flertallet?

Mvh.
Dette er interessant, takk for tipset. Eg skal diskutere det med Rudi neste gong vi snakkast.

James

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.06.2006
Antall liker
70
Sted
Stord
Torget vurderinger
8
Fine. Da følger jeg spent med om dere får (og vil) til noe.

Mvh

ch

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2007
Antall liker
1.479
9", 10" or 12" tonearms
http://forum.audiogon.com/cgi-bin/fr.pl?eanlg&1259956607&openfrom&1&4#1

se f.eks. Thom_Mackris (http://www.galibierdesign.com/about.html) sitt svar 12-07-09, utdrag;
"1. Designing any audio component is all about engineering and the art of compromise"
...
"Tonearm length is an attribute that raises its ugly head every few months. If you search this and other forums, you'll find posts by Frank Schroeder and Bob Graham on this topic. They can both address this better than I can. This is, after all, their own specialized part of this audio world and both have argued that a shorter arm better balances all parameters (see#1).

As far as Frank is concerned, he'll make any arm length your heart desires, but his personal arms are (in general) 9" arms.
"

Frank Schroeder tror jeg er Berlinta i følgende link;
http://forum.audiogon.com/cgi-bin/fr.pl?eanlg&1235522919&openfrom&51&4&&st100

mvh
(fra en som har en 6 3/4" tangential (linear tracking) arm. Betyr lengden noe? Tja, hvem vet, men en interessant problemstilling og diskusjon er det)

Cello

Medlem
Ble medlem
11.02.2003
Antall liker
1
Det er ihvertfall to fordeler med en lengre arm kontra kortere arm:

1) En lengre arm står lengre vekk fra senter på plata. Dette medfører at en får en slakkere nåle bane fra ytterst av plata og innover til senter. Vinkelen på pickupen i forhold til rillene vil da ha ett mindre avvik i forhold til en kortere arm. Dette ser vi av grafene vist over. Det beste er tangentialarm som er vinkelrett på rillene.

2) Siden en lengre arm står lenger vekk fra senter på plata (opplagring til armen ) vil en redusere momentarmen som bidrar til skating ( kraften som trekker armen innover ). Dermed vil en kunne bruke mindre antiskating korreksjon. Det beste her er også tangentialarm hvor drakraften mellom plate og pickup går gjennom opplagringen på armen.

Cello

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
4.309
Sted
Horten
Torget vurderinger
8
Cobra2 skrev:
Fidelity-Research-armene begynner på eff.masse over 20g, og opp mot 35g!
IKEDA, ligger på samme nivå, om ikke enda tyngre.

Er ikke dette i bunn og grunn samme arm?

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.080
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
Lenge siden Fidelity Research laget armer... IKEDA er visstnok laget som en "naturlig utvikling" basert på FR(?)
Og finnes i 16-17" lengde.
(da blir 12-tommeren puslete ;D )
(muligens den var custom-laget, men det finns bilder på japanske high-end-sider)

Arne K

Pesquera

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.08.2005
Antall liker
75
Torget vurderinger
11
Trodde Ikedas 345 og 407 (millimeter) anga total lengde og ikke effektiv sådan slik at 407 er en 12”? Ellers er Ikeda samme mannen som stod bak FR, som gikk overende i ?1988, tror fx var det siste de markedsførte.

halux

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.10.2007
Antall liker
5

Skal det være 12", så skal det være 12".... ;D

La Platine Verdier with Ikeda, Moerch and Sme 3012 tonearms and Ortofon SPU Royal Signature, Denon DL103R, Koetsu Rosewood Signature cartridges. And Lyss Electronique Gyroscop.

James

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.06.2006
Antall liker
70
Sted
Stord
Torget vurderinger
8
Har du prøvd denne Gunnar?

Ser den blir solgt til vel 11 000,- Ikke avskrekkende pris det.

Atle

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
2.928
Sted
Kongsberg
Hei.

Har ikke prøvd denne nei, men den virker spennende.
Jeg har alltid likt de tunge j-formede armene fra SME.
Dessuten hyggelig at noen produsenter har sjønt at
vi har sjønt at tre tommer ekstra rør ikke skal koste
skjorta.

En annen 12" tommer som var ny for meg var denne:

http://www.jelco-ichikawa.co.jp/e_tone_arm.htm

Her får man mye arm for pengene med en pris i
statene på runt 600 daler (Ebay). Vi får se om
"stasjonen" tar inn denne.

mvh
Gunnar Brekke

Vedlegg

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Antall liker
1.467
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Tommeavstanden er fra senter på armbasen og nåla i rillen?

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
10.915
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
39
Som svar på topic'en: fordi man ikke har råd eller lyst på en tangential arm ? Fordi man like svære spillere med digre armer ? Fordi man på død og liv SKAL ha radialarm og ønsker om minimalisere sporingsfeil så mye som mulig ? ;D

James

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.06.2006
Antall liker
70
Sted
Stord
Torget vurderinger
8
Fordi flere kunne gi meg gode grunner til det og motargumentene stortsett ble teoretiske vurderinger uten noe særlig emperi. Fordi Arild på Hifi-stasjonen hevdet at dette var noe av det beste i armverden han hadde prøvd.

Egen erfaring må til. Jeg kjøpte Operaen jeg ;D ;D ;D

Topp Bunn