hybridbil, oppskrytt?

enemigo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.11.2004
Innlegg
444
Antall liker
0
Jeg har forsøkt å finne litt tall på utslipp ved batteriproduksjon, men jeg har ikke funnet noe. Håper noen har noe å bidra mer her.

Når man sier hybrid, assosieres dette stort sett med Toyata Prius, og Toyota vet å benytte seg av dette i markedsføringen. Men BMW gjør noe som muligens er enda lurere; de regnererer bremseenergi uten å drasse rundt på en elmotor og batteripakke.

Fabrikken oppgir et forbruk på 0,43 l/mil blandet kjøring for Prius og 0,58 l/mil for BMW 116. CO2-utslippene er 104 g/km for Prius og 139 g/km. BMW 116 har altså ~34% høyere forbruk og utslipp. Ved 12.000km kjørelengde på et år får vi følgende:

116i: 1,668 tonn
Prius: 1,248 tonn
Diff.: 0,420 tonn

Så må dette sees i forhold til levetiden på batteri. Jeg ser at flere 1.gen Prius byttet batteri relativt raskt, under 5 år. Om jeg antar at batteripakken på en ny Prius må byttes hvert 7. år får vi: 0,420t * 7 år = 2,94.

Man kan argumentere at Prius er en større bil enn 1-serie, i allefall utvendig, og at de dermed ikke kan sammenlignes. BMW 316 er i allfall en større bil, denne har et forbruk på 0,59 l/mil og utslipp på 142 g/km, altså ~37% høyere forbruk og utslipp sammenlignet med Prius. Differansen i forhold til Prius blir da 0,456 tonn ved 12.000km. Om vi ser på hypotesen om 7 års batterilevetid igjen: 0,456t * 7år = 3,2.

Spørsmålet er vel ganske enkelt. Bruker man mer enn 3 tonn CO2 på å produsere Prius sin batteripakke? I tillegg går det kanskje med mer CO2 til håndteringen i etterkant?

Hadde jeg valgt å sammenligne med Polo Bluemotion med turbodiesel, hadde CO2-regnestykket utvilsomt favorisert Poloen. Men jeg velger her å sammenligne Prius med en bensindrevet bil ettersom utslippene fra diesel er værre, men det er en annen diskusjon.

Knut
 

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Innlegg
2.307
Antall liker
2
Batterier er fulle av syre og tungmetaller. Ikke fjanken at dette er miljøvennlig hverken å produsere eller å kaste når de er defekte. I tillegg: de må lades av strøm som ofte er importert fra bl.a. Sverige, Danmark og Tyskland hvor atomkraftverk, kullkraftverk osv. er standard.

Var det noen som sa miljøvennlig? HAH!
 

enemigo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.11.2004
Innlegg
444
Antall liker
0
I min søken etter info om batteriproduksjon kom jeg over følgende fra aftenpostens debattcentralen, ta det for hva det er verdt.

Er egentlig det å kjøre elbilene på "skitten" strøm fra kull/oljekraftverk bedre enn å kjøre på bensin direkte?

Det er ikke så lett å finne konrete tall, men Drax i Storbritania (den største og visstok "reneste" av kullkraftverkene i UK) slipper ut knappe kiloen med CO2 pr. KWh. Think/Kewet osv. ser ut til å bruke et sted mellom 100 og 200 Wh pr. km, og er dermed i beste fall på linje med en økonomisk bil mht. CO2 pr. km (om man antar at strømmen kommer fra kullkraft).
(...)
http://debatt.aftenposten.no/item.php?GroupID=55&ThreadID=202073&s=1&page=7

Uansett er ikke dette relevant for en hybrid da batteriene her skal lagre strøm generert av bilens bevegelsesenergi.

Batteripakken som sitter i Prius er meg bekjent NiMh, altså nikkel. Batteriet skal angivelig være greit å resirkulere, dermed er ikke håndteringen av avfallet et stort problem. Såvidt jeg vet, korriger meg gjerne.

Knut
 
K

kbwh

Gjest
Det skal visstnok være like vakkert omkring stedet over there hvor de lager batteriene til Prius som det omkring Nikel rett over grensen vår.
 

enemigo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.11.2004
Innlegg
444
Antall liker
0
Valentino skrev:
Det skal visstnok være like vakkert omkring stedet over there hvor de lager batteriene til Prius som det omkring Nikel rett over grensen vår.
Jeg er ikke ute etter å lage et regnskap over yrkesskadde gruvearbeidere, eller barnearbeidere eller hva det måtte være. Sånt er ikke populært lenger skjønner du... det er klima som gjelder nå. CO2 får alle overskriftene!

:)

Knut
 

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394
Nå er vel veskefyllte blybatterier så å si 100% resirkulerbart.
 

enemigo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.11.2004
Innlegg
444
Antall liker
0
Det er vanskelig å søke opp den infoen jeg er på jakt etter, har funnet noe data for NiCd. Produksjon av slike batterier krever ca 0,39 kg CO2 pr Wh (Kilde: Rydh, Karlström). Prius har batteri på 20kWh, noe som gir oss imponerende 7,4 tonn CO2 i produksjonsutslipp! Nå bruker imidlertid ikke Prius NiCd-batteri. Jeg har inntrykk av at det er mindre CO2-utslipp ved preoduksjon av NiMh-batteriene, men jeg skulle gjerne hatt noen tall på dette. Noen som kan hjelpe?

Det skal angivelig være meget bra levetid på batteriene i en ny Prius, garantitiden er 8år/160.000km. Om vi sier 10 år levetid på et batteri: 0,420t * 10 år = 4,2t.

Jeg har lest flere tester av Prius, og alle forteller at reelt forbruk ved blandet kjøring er ca 0,5 l/mil. 0,49 l/mil er et tall som går igjen, dette er 14% over oppgitt forbruk. Så gjenstår det å finne reelle tall for 116/316.

K
 
K

kbwh

Gjest
Hmm, begår vi ikke en grov forenkling ved kun å fokusere på utslippene av karbondioksyd?
 

enemigo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.11.2004
Innlegg
444
Antall liker
0
Valentino skrev:
Hmm, begår vi ikke en grov forenkling ved kun å fokusere på utslippene av karbondioksyd?
Jo, media, regjering, osv fokuserer alt for mye på CO2. Miljøvern og klimabevissthet er blitt ensbetydende med CO2. NSB skryter uhemmet av at de er det miljøvennlige alternativet, og at de er klimanøytrale fordi de har kjøpt strøm produsert av vannkraft. Og ingen bryr seg med å nevne at de ved å kjøpe "miljøvennlig strøm" tvinger andre forbrukere over på "skitten strøm". En artikkel som presenterer et syn på hvor miljøvennlig toget er. Toyota skryter likeledes av å være det miljøvennlige alternativet, og det er jo særlig lave CO2-utslipp de markedsfører. Derfor ønsker jeg å se om det er mulig å finne tall på CO2-utslipp, for å evt bruke "deres" argumentasjon til å sette ting i perspektiv.

Når det gjelder fremstilling av NiCd-batterier, som jeg presenterte i min forrige post, er disse ganske interessante om vi ser på vanlige el-biler. Disse elektrisk motoriserte Citroen/Peugeot'ene har NiCd-batteripakker på ca 15kWh såvidt jeg kan se, produksjon av denne skal da slippe ut 5,85 tonn med CO2. Avhengig av levetid på batteriet er vi kanskje ikke veldig langt unna CO2-utslippet på en bensinbil, også må det tas høyde for CO2-utslipp fra strøm- og bensinproduksjon.

Knut
 

gpjonas

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.12.2006
Innlegg
188
Antall liker
1
Det kommer en prius i 2010 som skal klare 6 mil tror jeg det var før bensinmotoren må starte. Det skal ta ca 2 timer å lade batteriene.For min del kan jeg slippe unna med en tur på bensinstasjonen hver andre eller tredje mnd med en slik bil Feriereiser unntatt. Kjører nesten bare i nærmiljøet og jobben er bare 12-13km unna. Hadde de klart å få den pen så hadde det vært en drømmebil... :)
 

tomerik

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.12.2006
Innlegg
798
Antall liker
253
Sted
Arendal
Torget vurderinger
1
En annen faktor som ikke kommer tydlig frem i det totale regnskapet til hybridbilen: En hybrid-bil har stort sett større andel aluminium i konstruksjonen for å holde vekta nede. Aluminium er langt mer energikrevende å fremstille enn stål.
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.857
Antall liker
10.337
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Skal de holde CO2 nede må strømmen komme fra atomkraft. ;D

Fordelelen med hybrider er vel:

1. De holder utslippene (også av partikler oa) borte fre fra bykjerner og belastede områder
2. Og de resykler energy fra bremsing ol

Ellers er energi energi, og må komme fra et sted. Og jo flere ganger den transformeres mellom ulike media, jo mindre effektivitet blir det i prosessen.
 
Topp Bunn