enemigo
Hi-Fi entusiast
- Ble medlem
- 23.11.2004
- Innlegg
- 444
- Antall liker
- 0
Jeg har forsøkt å finne litt tall på utslipp ved batteriproduksjon, men jeg har ikke funnet noe. Håper noen har noe å bidra mer her.
Når man sier hybrid, assosieres dette stort sett med Toyata Prius, og Toyota vet å benytte seg av dette i markedsføringen. Men BMW gjør noe som muligens er enda lurere; de regnererer bremseenergi uten å drasse rundt på en elmotor og batteripakke.
Fabrikken oppgir et forbruk på 0,43 l/mil blandet kjøring for Prius og 0,58 l/mil for BMW 116. CO2-utslippene er 104 g/km for Prius og 139 g/km. BMW 116 har altså ~34% høyere forbruk og utslipp. Ved 12.000km kjørelengde på et år får vi følgende:
116i: 1,668 tonn
Prius: 1,248 tonn
Diff.: 0,420 tonn
Så må dette sees i forhold til levetiden på batteri. Jeg ser at flere 1.gen Prius byttet batteri relativt raskt, under 5 år. Om jeg antar at batteripakken på en ny Prius må byttes hvert 7. år får vi: 0,420t * 7 år = 2,94.
Man kan argumentere at Prius er en større bil enn 1-serie, i allefall utvendig, og at de dermed ikke kan sammenlignes. BMW 316 er i allfall en større bil, denne har et forbruk på 0,59 l/mil og utslipp på 142 g/km, altså ~37% høyere forbruk og utslipp sammenlignet med Prius. Differansen i forhold til Prius blir da 0,456 tonn ved 12.000km. Om vi ser på hypotesen om 7 års batterilevetid igjen: 0,456t * 7år = 3,2.
Spørsmålet er vel ganske enkelt. Bruker man mer enn 3 tonn CO2 på å produsere Prius sin batteripakke? I tillegg går det kanskje med mer CO2 til håndteringen i etterkant?
Hadde jeg valgt å sammenligne med Polo Bluemotion med turbodiesel, hadde CO2-regnestykket utvilsomt favorisert Poloen. Men jeg velger her å sammenligne Prius med en bensindrevet bil ettersom utslippene fra diesel er værre, men det er en annen diskusjon.
Knut
Når man sier hybrid, assosieres dette stort sett med Toyata Prius, og Toyota vet å benytte seg av dette i markedsføringen. Men BMW gjør noe som muligens er enda lurere; de regnererer bremseenergi uten å drasse rundt på en elmotor og batteripakke.
Fabrikken oppgir et forbruk på 0,43 l/mil blandet kjøring for Prius og 0,58 l/mil for BMW 116. CO2-utslippene er 104 g/km for Prius og 139 g/km. BMW 116 har altså ~34% høyere forbruk og utslipp. Ved 12.000km kjørelengde på et år får vi følgende:
116i: 1,668 tonn
Prius: 1,248 tonn
Diff.: 0,420 tonn
Så må dette sees i forhold til levetiden på batteri. Jeg ser at flere 1.gen Prius byttet batteri relativt raskt, under 5 år. Om jeg antar at batteripakken på en ny Prius må byttes hvert 7. år får vi: 0,420t * 7 år = 2,94.
Man kan argumentere at Prius er en større bil enn 1-serie, i allefall utvendig, og at de dermed ikke kan sammenlignes. BMW 316 er i allfall en større bil, denne har et forbruk på 0,59 l/mil og utslipp på 142 g/km, altså ~37% høyere forbruk og utslipp sammenlignet med Prius. Differansen i forhold til Prius blir da 0,456 tonn ved 12.000km. Om vi ser på hypotesen om 7 års batterilevetid igjen: 0,456t * 7år = 3,2.
Spørsmålet er vel ganske enkelt. Bruker man mer enn 3 tonn CO2 på å produsere Prius sin batteripakke? I tillegg går det kanskje med mer CO2 til håndteringen i etterkant?
Hadde jeg valgt å sammenligne med Polo Bluemotion med turbodiesel, hadde CO2-regnestykket utvilsomt favorisert Poloen. Men jeg velger her å sammenligne Prius med en bensindrevet bil ettersom utslippene fra diesel er værre, men det er en annen diskusjon.
Knut