Bil, båt og motorsykkel Hydrogenbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.500
    Antall liker
    6.873
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Nye Everfuel Norway Retail som overtar stasjonene til Uno-X har skjønt viktigheten av å bygge hydrogenstasjoner til både store tungtransport og personbiler og med størst fokus på det første.
    For ordens skyld. Everfuel overtar ikke bensinstasjonene til Uno X. De overtar hydrogenstasjonene til Uno X Hydrogen AS.

    Dette betyr mao ikke at det blir hydrogenfyllestasjon overalt hvor det er en Uno X. Det blir helt separat utbygging av et evnt hydrogennett.

    Johan-Kr
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Det er en ting jeg ikke skjønner med hydrogen og det er energitapet, det må da være en stor negativ greie ved det hele?
    Som nevnt flere ganger: Det er sluttprisen på pumpen som er det avgjørende. Den er faktisk allerede konkurransedyktig med hurtiglading og uavhengige prognoser spår prisfall på ca. 80% innen 2030.

    Tesla tilbyr "billig" hurtiglading, men der prisene åpenbart bakt inn i bilene.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.850
    Antall liker
    8.836
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Det betyr at du tolker dette som folk ikke ønsker eller trenger biler med lengre rekkevidde. Jeg tolker det heller som at det handler om de bilene er rimelige og de fungerer fint som bybil eller bil nr.2. Ikke at folk ikke har behov eller ønsker bedre rekkevidde.

    Hvor kjekt er det å ha en bil med rekkevidde 300 km om sommeren og 200 km om vinteren til lengre turer og ferie?
    Det er klart folk vil ha alt, valgene baserer seg jo på hva som er tilgjengelig.
    For 2 år siden - hadde vi to dieselbiler. Nå har vi en elektrisk Leaf og en Ladbar hybrid (Outlander).

    Jeg har ikke noe problem med å skjønne at hvis vi hadde hatt hydrogenstasjoner spredt utover landet på samme måte som dagens bensinstasjoner - så hadde hydrogenbiler vært et godt alternativ. Men vi er altså ikke der, og jeg kan ikke se at vi kommer til å havne der heller.

    Som jeg skrev tidligere - så tror jeg selvkjørende biler er en realitet om 5-10 år. Og da er det irrelevant hvor langt en taxi sjåfør kjører på en normal dag i dag. For lengre turer med privat bil - så blir det stadig flere ladestasjoner, så en stopp ved en hurtiglader med du spiser dreper ikke muligheten til å reise på ferie.
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.219
    Antall liker
    2.645
    Sted
    Liten by
    Som nevnt flere ganger: Det er sluttprisen på pumpen som er det avgjørende. Den er faktisk allerede konkurransedyktig med hurtiglading og uavhengige prognoser spår prisfall på ca. 80% innen 2030.

    Tesla tilbyr "billig" hurtiglading, men der prisene åpenbart bakt inn i bilene.
    Det kan ikke stemme? Strøm koster og et hydrogen anlegg koster i innkjøp og service, så hvordan du klarer å få dette til å bli billigere og bedre enn å putte den samme strømmen, uten tap, rett i bilen må være ren magi...
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Som nevnt flere ganger: Det er sluttprisen på pumpen som er det avgjørende. Den er faktisk allerede konkurransedyktig med hurtiglading og uavhengige prognoser spår prisfall på ca. 80% innen 2030.

    Tesla tilbyr "billig" hurtiglading, men der prisene åpenbart bakt inn i bilene.
    Hvor tar du det fra? Passer det ikke inn i verdensbildet ditt med 1.86 kroner pr kWh?
     

    gooner4ever

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.02.2008
    Innlegg
    834
    Antall liker
    830
    Sted
    Mysen
    Torget vurderinger
    1
    Som nevnt flere ganger: Det er sluttprisen på pumpen som er det avgjørende. Den er faktisk allerede konkurransedyktig med hurtiglading og uavhengige prognoser spår prisfall på ca. 80% innen 2030.

    Tesla tilbyr "billig" hurtiglading, men der prisene åpenbart bakt inn i bilene.
    Det er en sammenlikning som ikke er relevant. Vi har to biler og begge er elbiler. Har ikke hurtigladet på mange måneder. Hvis man skal sammenlikne må man se på hva strømmen koster fra kontakten i garasjen. Det er der de aller fleste "fyller" tanken.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Hvor tar du det fra? Passer det ikke inn i verdensbildet ditt med 1.86 kroner pr kWh?
    Lading til elbiler er ikke helt rett frem da man også betaler pr minutt og avhenger av hvor raskt bilene lades, hvor mye du lader til, ladetap underveis foruten priser som kan variere sommer/vinter. Og eneste som tilbyr skikkelig lynlading i dag for alle elbiler er Ionity med pris på 8,40 kr per kWh.

    Nye Mirai koster med dagens hydrogenpriser ca. 7,5-9 kr per mil med variert kjøring sommer/vinter. Nexo noe mer da den er en SUV. Hurtiglading med priser både sommer og vinter ligger fort i området 2.5 kwh til 3.5 kr kwh. Med litt størrelse på bilen tilsvarende Mirai/Nexo og man skal fylle til 100%, så blir det neppe rimeligere da siste 20% tar lang tid og pris per mil går i taket som du ser under.
    13178767.jpg ]

    13178748.jpg


    Lader du til 80%, så blir det en del rimeligere. Da har man også dårligere rekkevidde som har betydning til langkjøring. En rimelig elbil med rekkevidde på 230 km om vinteren får da i praksis 184 km i rekkevidde.

    Med kommende prisfall på hydrogen så endrer dette seg.

    Det er en sammenlikning som ikke er relevant. Vi har to biler og begge er elbiler. Har ikke hurtigladet på mange måneder. Hvis man skal sammenlikne må man se på hva strømmen koster fra kontakten i garasjen. Det er der de aller fleste "fyller" tanken.
    Ja absolutt, men nå var det jo hurtiglading på stasjoner som ble diskutert. Både fordi de som ikke kan lade hjemme og kjører mye langt er det jo høyst relevant. Norge er åpenbart veldig godt tilrettelagt for elbiler pga strømnett, lave strømpriser, lav befolkningstetthet osv., men også her vil det være folk som foretrekker en bil som kan erstatte fossilbilen fult ut. Handler også om komfort og ikke utelukkende økonomi. Det gir en større frihet med en bil som kan kjøre lengre og fylles raskt. Jeg mener derfor det er viktig at det legges til rette for fyllestasjoner raskt hvis vi virkelig ønsker en utfasing av fossilbiler i 2025.

    Vi er vel dessuten naive dersom vi tror Norge styrer utviklingen og situasjonen er annerledes i mange andre land. I England er det f.eks over 40% som ikke kan lade hjemme. I Italia er f.eks strøm mye dyrere. Å oppgradere strømnettet er dessuten svært kostbart og helt nødvendig i de fleste land hvis alt skal legges over til elkjøretøy.
    Så hydrogen kommer trolig mer og mer. I første omgang til andre formål enn privatbiler og som baner vei for teknologien. Så får man se hva som skjer med utviklingen av begge teknologien i årene som kommer.
     

    Vedlegg

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.908
    Antall liker
    11.297
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Utfasing av fossilt drivstoff i 2025 er kun MDGs våte drøm, - ellers fullstendig urealistisk. Jeg er enig i at hydrogen kan være løsningen for tungtransport... jeg har litt mer enn vanskelig for å se for meg vogntog på batteri i umiddelbar framtid... til det er batteriteknologien ennå for dårlig utviklet.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Får man en prisfall på ca. 45% på hydrogen, så har man forresten en tilsvarende pris som 2,50kr pr kWh. Det tror jeg vi kan få allerede innen noen år. Nel får en produksjonsreduksjon på 40% med 1 gigawatt fabrikken på Notodden.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Utfasing av fossilt drivstoff i 2025 er kun MDGs våte drøm, - ellers fullstendig urealistisk. Jeg er enig i at hydrogen kan være løsningen for tungtransport... jeg har litt mer enn vanskelig for å se for meg vogntog på batteri i umiddelbar framtid... til det er batteriteknologien ennå for dårlig utviklet.
    Det er utfasing av salg av fossile biler det er snakk om. Men tror ikke heller ikke det realistisk så lenge man ikke har et fullverdig alternativ.
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.219
    Antall liker
    2.645
    Sted
    Liten by
    Denne tråden er stedet for ønsketenking og synsing. Siden spørsmål som er av betydning ikke besvares, så hopper jeg av nå. :) Takk for meg.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Hva med å anta at hurtigladeprisene blir lavere (tilsvarende Tesla)? Tror ikke de taper penger med 1.86 kr kWh.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Hva med å anta at hurtigladeprisene blir lavere (tilsvarende Tesla)? Tror ikke de taper penger med 1.86 kr kWh.
    Tror det går motsatt vei i første omgang. Fordi det blir behov for ladestasjoner som kan levere høyere kapasitet samtidig og det er svært kostbart å bygge ut . Og når bransjen i dag uttaler at det ikke er god butikk, så tyder det lite på stort prisfall i nær fremtid. På sikt kan sikkert mye skje.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Man har jo allerede merkespesifikke abonnementsløsninger som gir lavere kWh pris men man forsøker så lenge man kan å melke en dø ku.

    Så er ikke hurtiglading normalen så uavhengig av hurtigladeprisen så blir kWh en helt annen med elbil enn selv for de mest optimistiske hydrogenprisene. (Nå venter jeg bare på innlegg med at hydrogen blir billigere enn spotpris+nettleie).
     
    Sist redigert:

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Synes det er vel så interessant at med større biler så blir kostnaden lavere i innkjøpspris for FCEV. Kan bare tale for egen del, men dersom en bil koster 50-80k mindre i innkjøp så velger jeg garantert hydrogenbilen så sant jeg kan fylle. Uavhengig om jeg kan lade hjemme eller ikke.

    På sikt er det meget sannsynlig med hybrid. Altså FCEV/PHEV med batteri som kan lades. Nyere batteriteknologi med f.eks faststoffbatteri vil bane vei for det. Da kan scenarioet blir at det primært blir el/batteri til mindre biler og enten FCEV eller FCEV/PHEV til større biler. Hyundai har allerede luftet denne tanken i en større SUV. Mercedes GLC F-CELL hadde riktig nok denne løsningen også, men der spiste batteriet for mye av rekkevidden. Mer aktuelt når batteriene blir mer effektive.
     

    Bånnulka

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.01.2010
    Innlegg
    448
    Antall liker
    114
    Sted
    Halden
    Synes det er vel så interessant at med større biler så blir kostnaden lavere i innkjøpspris for FCEV. Kan bare tale for egen del, men dersom en bil koster 50-80k mindre i innkjøp så velger jeg garantert hydrogenbilen så sant jeg kan fylle. Uavhengig om jeg kan lade hjemme eller ikke.

    På sikt er det meget sannsynlig med hybrid. Altså FCEV/PHEV med batteri som kan lades. Nyere batteriteknologi med f.eks faststoffbatteri vil bane vei for det. Da kan scenarioet blir at det primært blir el/batteri til mindre biler og enten FCEV eller FCEV/PHEV til større biler. Hyundai har allerede luftet denne tanken i en større SUV. Mercedes GLC F-CELL hadde riktig nok denne løsningen også, men der spiste batteriet for mye av rekkevidden. Mer aktuelt når batteriene blir mer effektive.
    Slik lager de bensin av CO₂
    • Maskinene til Promotheus Fuels absorberer CO₂ og vanndamp fra luften inn i en vannelektrolytt.
    • En kobberkatalysator brukes deretter til å lage alkohol som etanol, butanol og propanol.
    • Alkoholen skilles fra vannet via en membran med nanokarbonrør, noe som er langt mindre energikrevende enn tidligere kjente prosesser. Omdannes så til syntetisk bensin, såkalt e-fuel, ved hjelp av en zeolittkatalysator.
    • Hele prosessen skjer ved hjelp av fornybar energi som solkraft og vindkraft.
    • Bensinen kan fylles rett på tanken på vanlige bensinbiler, og selskapet har også som mål å produsere diesel og drivstoff til fly. Har inngått en avtale med Boom Technology om å levere klimanøytralt drivstoff til testflygingene av et overlydsfly.
    • Bensinen slipper ut CO₂ når den forbrennes, men de totale utslippene vil gå i null, ettersom karbonet allerede er hentet ut fra atmosfæren.
    Kansje dette kan bli noe av.

    Roar
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Porsche skal produsere syntetisk metanol fra grønn hydrogen som de kan bruke til eksisterende biler og fylles på dagens stasjoner:

    Da blir veien også kortere til hydrogen og biler med brenselceller.
     

    Bånnulka

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.01.2010
    Innlegg
    448
    Antall liker
    114
    Sted
    Halden
    Jeg er pokker ikke så sikker på at el biler er framtiden. Tar en vare på bilen så kan en ha den i 20år eller mere.

    Roar
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.219
    Antall liker
    2.645
    Sted
    Liten by
    Dette er prøvd på før, uten hell. Kvantaene som lages er altfor små, men om de lykkes med å få store nok kvanta, så er dette helt klart en pluss i margen for hydrogenbiler!
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Toyota uttalte i 2019-2020 at hydrogenbilen skulle koste det samme eller noe lavere enn fossilbilen i 2025. Så får vi se. Virker kanskje som Hyundai har kommet lenger i løypen og har nylig startet et eget hydrogenmerke.

    Denne var jo litt artig:
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Synes denne kommentaren er et interessant innspill i debatten elbiler vs hydrogen i større byer.

    Kina sluttet nylig å subsidiere kjøp av batterikjøretøy og investerer nå i brenselcelle teknologi der energien lagres som hydrogen, 5 minutter tanketid for 100 mil kjørelengde og vann ut av eksos.
    Hvorfor er det slik?
    Enkelt og greit fordi at parkeringsplasser for batterilading mangler i de større byene verden over. En blindvei.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Synes testen under bekrefter viktigheten av hydrogenbiler som supplement.

    Bilen er oppgitt med 600 km rekkevidde, mens praktisk rekkevidde på vinterføre er omtrent 300 km. Til samme pris oppnår Nexo omtrent det dobbelte om vinteren.

    Vi trenger hydrogenstasjoner skal vi bevege oss helt vekk fra fossilbilen.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Synes testen under bekrefter viktigheten av hydrogenbiler som supplement.

    Bilen er oppgitt med 600 km rekkevidde, mens praktisk rekkevidde på vinterføre er omtrent 300 km. Til samme pris oppnår Nexo omtrent det dobbelte om vinteren.

    Vi trenger hydrogenstasjoner skal vi bevege oss helt vekk fra fossilbilen.
    50 mil med 42 minutter pause holder for de fleste.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    50 mil med 42 minutter pause holder for de fleste.
    Ikke nødvendigvis. Handler dessuten ikke bare om hva som "holder for de fleste", men hva som er foretrukket. Sistnevnte er vel så vesentig og enda mer for de som kjører mye langt.

    Dessuten er det ingen elbiler som har den rekkevidden du snakker om til en kurant pris. Les forrige innlegg med prissammenligningen hvis du overså det. Kan ikke sammenligne biler i helt forskjellige størrelser og prisklasser. Selv elbilene med lengst rekkevidde, klarer i dag ikke mer gjerne maks 46 mil til variert vinterbruk med kjøring på motorvei osv. Legger man til ikke skal kjøre den tom og/eller ikke lade mer enn til 80%, så ryker dette med mange mil også.

    Er det noe som er sikkert, så er det at oppgitt rekkevidde for elbiler er stort sett bare tull og har lite med virkeligheten å gjøre. Under er vinterrekkevidden i en test hvor bilene ble kjørt helt tom og uten at det var verken veldig lav temperatur eller mye kjøring i høy hastighet. En hydrogenbil i samme størrelsen vil oppnå rundt 100 mil til sammenligning. Den vil koste mindre i innkjøp også. Men det hjelper åpenbart lite når tilbudet ikke er bygget ut.

    oppndd-rekkevidde.jpeg
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Jeg refererte til testen med oppgitt rekkevidde og prisen er 600k.

    Ganske mye som må på plass for å få et hydrogentilbud på plass, spør du meg ville jeg gått for diesel.
     
    Sist redigert:

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.507
    Antall liker
    9.252
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Vi må ikke glemme at elbilen har en stor fordel; man fyller batteriet hjemme, og da blir prisen enestående gunstig. Det føles godt å slippe å stoppe på en stasjon å betale 700,- eller mer hver uke. De som bor i distriktene burde omfavne elbilen, man bli helt uavhengig av den bensinstasjonen som kanskje ligger flere mil unna huset. I dag er det elbiler å få kjøpt til fornuftige priser som har en rekkevidde på 20-50 mil, det burde holde for de aller fleste. Så får de få som kjører lengre og som ikke vil ta pause på en 1/2 time enten fortsette å kjøre fossilbil, eller vente på en hydrogen løsning som kanskje kommer. Men da er man fortsatt avhengig av å betale flere hundre kroner på en fyllestasjon. (Hvis man ikke har hydrogenproduksjon hjemme da, ;) )
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.623
    Antall liker
    1.487
    Sted
    Sunndalsøra
    Som Scotty Kilmer sa: hvis det blir hydrogen bil, så blir det farvell til Tesla. Som det var sagt i en annen tråd, så blir det svært dyrt å bygge ut ladestasjoner. Var en reppotasje på Dagsrevyen, og staten(regjeringen) var ikke villig til gi støtte til utbyggingen. Da sa en stasjonseier at det blir like dyrt som dieselen. All den køen og ventingen som vil oppstå når nå mange skal lade samtidig offentlig. Det har ikke begynt for fullt ennå.
    Norge skal liksom vær best på antall solgte elbil. Da til manges irritasjon med økning av allerede høye avgifter som overgår allt. Utenlanske borgere(turister) er og blir ennå mere sjokkert av kostnadene hær tilands. Er det noe å være stolt av?
    Det blir mye mere normale tilstander med hydrogenstasjoner!
    Ved tyngre snøveier, så kan det spøke med kraften når man bor ut i distriktene. Snakket med noen som bor langt inn i Eikesdal( i romsdalen) som også er rasutsatt på vinters tid. Merket godt mindre trekkraft før de kom helt hjem :)
    Det er naturlig at de som bor sentralt, er de som ser mest positivt på elbilen. Hvis fosillbilene forsvinner, da forsvinner oså inntekten til staten. Ikke rart at el-bilistene må være med på å betale. Har blitt gjærnevasket av motorsjonalister og grønne politikkere!
     
    Sist redigert:

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.074
    Antall liker
    2.533
    Betalingsviljen min for å kjøre noen ekstra mil uten å lade er hvertfall ikke eksisterende.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Betalingsviljen min for å kjøre noen ekstra mil uten å lade er hvertfall ikke eksisterende.
    Hva med betalingsviljen for å få en tregere bil med høyere drivstoffkostnader?
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Jeg refererte til testen med oppgitt rekkevidde og prisen er 600k.
    Ganske mye som må på plass for å få et hydrogentilbud på plass, spør du meg ville jeg gått for diesel.
    Og hvor kommer da 50 mil ifra? Her er fra den testen og som jeg refererte til:
    Vår foreløpige konklusjon er at man kan forvente å komme rundt 300 kilometer på kalde vinterdager med denne elbilen, naturligvis avhengig av forhold, hastighet og stigningsprofil.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Ved tyngre snøveier, så kan det spøke med kraften når man bor ut i distriktene. Snakket med noen som bor langt inn i Eikesdal( i romsdalen) som også er rasutsatt på vinters tid. Merket godt mindre trekkraft før de kom helt hjem :)
    Jeg har aldri merket noe nedsatt trekkraft vinterstid, man har jo med mange elbiler tilstrekkelig med krefter så eneste man merker er økt forbruk. Bor forresten på Frei (Nordmøre).
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.074
    Antall liker
    2.533
    Hva med betalingsviljen for å få en tregere bil med høyere drivstoffkostnader?
    Ikke tilstede overhode. Vi er en helt vanlig familie som stort sett putrer rundt i nærområdet og har et par langturer i året. Det er stort sett de 2 gangene en supercharger benyttes. Har hverken noe behov for større batteri eller avhende penger til circle k.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Hva med betalingsviljen for å få en tregere bil med høyere drivstoffkostnader?
    Pris er ikke det eneste avgjørende for alle. Elbil på langtur er siste ønske for min del, uavhengig om jeg sparre noen kroner på det.

    Som regel er dessuten besparelsen nesten ikke eksiterende i dag da elbiler med god byggekvalitet og god rekkevidde koster flesk. Man kan kjøpe mye drivstoff og ha service for det mellomlegget. Elbil er først og fremst økonomisk med små rimelige biler og med lading mye hjemme.

    To each to his own som det heter. Skal fossilbilen fases ut, så er det helt nødvendig IMO med hydrogenbiler og godt utbygget stasjoner. Alternativet er at vi beholder fossilbilen.
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.623
    Antall liker
    1.487
    Sted
    Sunndalsøra
    Jeg har aldri merket noe nedsatt trekkraft vinterstid, man har jo med mange elbiler tilstrekkelig med krefter så eneste man merker er økt forbruk. Bor forresten på Frei (Nordmøre).
    Du bor jo ganske sentralt, da skal det ikke være noe problem? Driv som elektrikker, og må desverre legg opp strøm til elbiler :) Jeg lytter stort sett på hva folk sier. Veit at Lihitium batterier holder på spenning selv ved lav ladeprosent. Men kan ikke lade ved minusgrader uten varme element på batteriet. Nå veit jeg ikke hvor lavt det kan gå før strømmen kutter på elbilene-
    At prisen på elbilene vil stige, er det ikke tvil om hvis staten skal få inn avgifter. Det kommer sakte men sikkert! Ser bare når folk gikk i ''dieselfella'' når staten oppfordret folk til å kjøpe dieselbiler.
     
    Sist redigert:

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Man velger sine argumenter.
    Hybridbilen er jo like treg som dieselbilen og med samme behovet for fylling så da er det vel bare miljø og eventuell rimelig hydrogen fra overskuddsenergi som er driverne for hydrogen fremfor diesel.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn