Hypex UcD400 monoblokker

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
37.551
Antall liker
37.634
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Hei,
Jeg bygde et par UcD 700 monoblokker for en tid tilbake, se byggetråd på http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,6950.msg145285.html#msg145285. Dessverre tok jeg ikke nok bilder, mente noen, så når jeg nå bygde et par UcD 400 monoblokker, så passet jeg på å ta noen fler. Disse monoblokkene er ganske streite bygg omkring Hypex UcD 400AD, High Grade power supply og 500 VA trafoer. Eneste tweak er at strømforsyningen også leverer strøm til buffertrinnet på UcD'en, noe som involverte litt lodding.

Men, det hele starter altså med en bunnplate i 2 mm stålplate. Litt for tykt til å bukke, så vangene langs siden ble skåret med stikksag og sveist på med MIG-sveis. Litt pussing med vinkelsliperen, og så ble det slik:


Så trengs noen endevegger og skillevegger inni chassiset. Bøyd til av 1,25 mm tynnplate, hull boret med konisk tynnplatebor eller hullsag, alt etter størrelse, firkantede hull skåret med Dremel og kappskive, og "nøkkelhull" for å holde fast inn- og utganger frest med Dremel og egnet verktøy:


En av de innvendige veggene tjener også som kjøleflens for UcD'en. Denne flensen er en ekstrudert aluminiumprofil, kjøpt som metervare på Elfa, kuttet til riktig lengde med stikksag. Etter litt boring, gjenging, fresing og sliping ble de slik. Her har de også fått et strøk med matt svart spraylakk, unntatt der hvor kjøleflensen på selve forsterkeren skal sitte.


Så var det bare å sveise sammen chassiset:


Etter syrevasking, litt sliping og et par strøk matt svart spraylakk ble det slik. Her er kjøleflensene også prøvemontert for å se at alt passer. Kjøleflensene er festet med noen små "vinkeljern" i plast. Det er som kjent ikke helt lett å sveise aluminium til stål. Det som ikke synes er radene med luftehull i bunnen av chassiset, mellom finnene på kjøleflensen.


Frontplater skal det jo være, og 4 mm stålplate er tøft, men 1x2 m er kanskje litt i største laget? Frem med vinkelsliperen, stikksag duger ikke på så tykt materiale.


Se, det ble jo litt hendigere:


Frem med bor og hullsag igjen. Det er helt nødvendig å markere rett posisjon for hvert hull med en kjørner først. En forsenker fra Würth var også praktisk å ha:


Så var det etseprimer, sparkel, sliping, grunning, sliping, grunning, sliping, osv:


Etter et antall lag med DupliColor billakk og enda flere lag klarlakk, ble det slik. Not too bad.


Jo, så må det være et lokk på greia. 1,25 mm stålplate, skåret med stikksag, og bukket på Clas Ohlsons eminente plateknekker. Det er en ganske stor platebit, så litt motvekt er nyttig, f eks en bilmotor ;):


Det er ikke helt enkelt å knekke det til helt nøyaktig, men denne gangen så det ut til å passe:


Det skal jo være luftehull i lokket også. Mange. Klistret på millimeterpapir, markerte hvert hull med en kjørner, og borret hvert eneste med drill. Tips: Bruk et nytt og skarpt bor - det tar lang nok tid likevel.


Se der, ja. Børstet stål er jo også en pen finish:


Men etter syrevasking, grunning, spraying med spraysparkel (som ikke ble slipt ned, for å gi litt tekstur til overflaten) og noen lag med silkematt svart lakk fra sprayboks, ble det enda litt bedre. Etterpå ble lokket dempet med selvklebende bitumenplater rundt trafoen, slik at evt brumming ikke skulle gi noen resonanser.


Så var det omsider mulig å sette inn litt elektronikk. Først softstartene. Ledningene til lysdioder og standby-knapp på frontpanelet er fra en bit CAT5-kabel jeg hadde liggende, med innloddede resistorer av passe størrelse for hver av lysdiodene. (120 og 180 ohm, henholdsvis). Den røde lysdioden viser standby, mens det lyser en grønn ring rundt trykknappen når forsterkeren er spilleklar. Bulgin IP66 med innebygd lysdiode, fra Elfa. Legg også merke til gummiforingene ved kabelgjennomføringene i skilleveggen.


Så trafoene. Jeg bruker kabelsko med krympestrømpe og smeltelim hvor mulig, for å hindre at det evt oppstår en glipe om isolasjonen skulle trekke seg litt sammen ved aldring. Sannsynligvis helt unødvendig, men billigere enn en kortslutning.


Så var det strømforsyningene. Disse måtte tweakes ved at en gjennomføring på kretskortet skulle bores ut. Dette er for å unngå jordsløyfer når supply'et også forsyner bufferen på forsterkerkortet. Den flettede kabelen er til denne bufferen.


Nå var det forsterkerens tur. Her skulle noen transistorer klippes av og ledninger fra supplyet loddes på i stedet. Heldigvis har Hypex lagt ut en detaljert veiledning på sin web-side. Alle strømkabler er Huber & Suhne Radox 125, enten 2.5 mm2 eller 0.5 mm2. Den tynne gule ledningen er en nødstopp i tilfelle DC på høyttalerutgangen, og den tynne grønne er jord til buffer-forsyningen. Den tynne svarte er start/stopp-signal til forsterkeren fra supplyet.


Sånn, da var det visst bare å sette på lokket. Mundorf høyttalerterminaler i kobber, Neutrik XLR-inngang, og en stump Kimber høyttalerkabel fra printet til terminalene. (Et helt lite h....e å holde på plass mens man lodder, men hvis man først har bestemt seg, så.) Avisoleringstangen fra Embla som ligger ved siden av den ene monoblokken er derimot et lite mirakel. Må ha.


Så var det på med lokkene, og presto: 2 stk UcD 400 monoblokker.


Men, de ligner jo til forveksling på UcD 700-blokkene som står rett under:


Det er litt tidlig å gi en god sammenligning av lydkvaliteten mellom disse og UcD 700'ene, men umiddelbart virket det ganske likt. Kanskje litt mindre dynamikk og litt mindre lydbilde, men likevel riktig bra. Skal poste en oppfølging når de har fått spilt seg inn og jeg får gjort en ordentlig A/B-test.

Og så da? Jo, det kom omsider en pakke fra Australia, så nå lever delefilteret i Euforiaene et farlig liv fremover... (Har ikke glemt deg, Rolf Inge, bare vent litt til så skal du få høre!)
 

Vermin

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2006
Innlegg
7.000
Antall liker
5.924
Sted
Bjerkreim
Torget vurderinger
45
Dritpent!


Her har du gjort en fantastisk bra jobb. lekre kabinetter. Rett og slett nydelig.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
37.551
Antall liker
37.634
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Så har jeg fått hørt litt på de nye monoblokkene. De låter som gode klasse-D-forsterkere skal gjøre, med en åpen og glatt lydkarakter, og har nok kraft til å ta kontroll over Euforiaene.

Sammenligningen med UcD700 er vrien, da de låter nokså likt. Etter å ha koblet frem og tilbake noen ganger, tror jeg at:
  • UcD 400 har litt mer ro i lydbildet. Kanskje litt lavere distorsjon, kanskje litt mindre bratte transienter, kanskje noe annet. Kan ha noe med at UcD400 har ett par utgangstransistorer, mens UcD700 har tre par som helst skal gå i takt. Hvem vet.
  • UcD 700 virker litt mere holografisk. Litt skarpere plassering av de enkelte instrumentene i et storband i bredde og dybde, omtrent som å sette sterkere lys på scenen. Har sannsynligvis noe med større kraftreserver å gjøre.

I øyeblikket tror jeg at jeg foretrekker lyden av UcD400'ne, men kanskje jeg mener det motsatte i morgen. Ser forøvrig at Hypex har lansert en High Grade serie UcD-moduler. Hvis jeg skulle bygd enda et par monoblokker så ville jeg nok forsøkt UcD400HG. (hmm, se det var en tanke... ;))
 

Torsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2005
Innlegg
1.860
Antall liker
146
Må få oppklart en ting her...Er dette samme type/klasse forsterker som feks Embla? Altså digital forsterker?
I såfall så trodde jeg ikke de trenkte trafo. Er de Embla sakene veldig lette da?

Torsen
 
K

Konrad_Johnsen

Gjest
asbjbo skrev:
Og så da? Jo, det kom omsider en pakke fra Australia, så nå lever delefilteret i Euforiaene et farlig liv fremover... (Har ikke glemt deg, Rolf Inge, bare vent litt til så skal du få høre!)
Den er god! ;)
Gleder meg :)

Lekkert bygge forresten!

Mvh
Rolf
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.159
Antall liker
5.071
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Jeg skyr å jobbe med stål. Det er helt pyton for en som bare har litt hobbyverktøy i garasjen.
Imponerende resultat du har oppnådd:)
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
37.551
Antall liker
37.634
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Torsen skrev:
Må få oppklart en ting her...Er dette samme type/klasse forsterker som feks Embla? Altså digital forsterker?
I såfall så trodde jeg ikke de trenkte trafo. Er de Embla sakene veldig lette da?
Har aldri tittet inni en Embla forsterker, men så vidt jeg vet er de basert på B&O ICEpower moduler. (Som Midgard, Bel Canto og mange andre). ICEpower har en integrert switch-mode strømforsyning, som altså er et helt annet prinsipp for strømforsyningen enn denne forsterkeren med en lineær strømforsyning. Switch-mode: Lett og supereffektiv, som en klasse-D forsterker, men med mye høyfrekvens/radiofrekvens støy. Lineær: Tunge trafoer, ineffektive diodebroer og svære kondensatorer, men med mindre HF/RF-støy på strømmen ut. Hypex har så langt ikke utviklet en switch mode strømforsyning som de er fornøyd med. Det er også noen "out there" som sverger til en lineær strømforsyning selv med en ICEpower forsterkermodul: http://www.sixmoons.com/audioreviews/h2o/m250.html
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.434
Antall liker
11.315
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Icepower moduler leverers både med og uten smps.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
37.551
Antall liker
37.634
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Audiomix skrev:
Jeg skyr å jobbe med stål. Det er helt pyton for en som bare har litt hobbyverktøy i garasjen.
Det er jo gøy med gnistføyka fra den største vinkelsliperen da... heavy metall, liksom. :)
 

Animal

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.03.2005
Innlegg
239
Antall liker
0
Veldig stilig! Stø på hånden med vinkelsliperen!
Driver og leker meg med en slik plateknekker jeg og for tiden, plutselig ble det veldig enkelt å lake pene kabinetter i aluminium (og stål da)!

Leker også med tanken på å anskaffe meg noen slike moduler.

Kunne 2x32v passa med noen av de modulene?

Mvh
Andreas
 

Torsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2005
Innlegg
1.860
Antall liker
146
asbjbo skrev:
Torsen skrev:
Må få oppklart en ting her...Er dette samme type/klasse forsterker som feks Embla? Altså digital forsterker?
I såfall så trodde jeg ikke de trenkte trafo. Er de Embla sakene veldig lette da?
Har aldri tittet inni en Embla forsterker, men så vidt jeg vet er de basert på B&O ICEpower moduler. (Som Midgard, Bel Canto og mange andre). ICEpower har en integrert switch-mode strømforsyning, som altså er et helt annet prinsipp for strømforsyningen enn denne forsterkeren med en lineær strømforsyning. Switch-mode: Lett og supereffektiv, som en klasse-D forsterker, men med mye høyfrekvens/radiofrekvens støy. Lineær: Tunge trafoer, ineffektive diodebroer og svære kondensatorer, men med mindre HF/RF-støy på strømmen ut. Hypex har så langt ikke utviklet en switch mode strømforsyning som de er fornøyd med. Det er også noen "out there" som sverger til en lineær strømforsyning selv med en ICEpower forsterkermodul: http://www.sixmoons.com/audioreviews/h2o/m250.html
Aha, da lærte jeg jammen litt i dag også gitt ;) En del av de Embla forsterkerene jeg har sett er jo knøttsmå. Tviler da på at de har trafoer.
 

audiy

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2005
Innlegg
500
Antall liker
5
Eit tips til perforeringa: Det finnest ferdigperforerte plater hos blikkenslager. Eg har brukt slike som mal. Blir enklare å få det beint.

Sigurd.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
37.551
Antall liker
37.634
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
bambadoo skrev:
Icepower moduler leverers både med og uten smps.
Jovisst, når jeg ser etter så mangler jo power supply ombord på de modulene i linken jeg selv satte inn for noen minutter siden. En 1000-watts ICEpower uten SMPS (ICEpower1000A):

Og en med (ICEpower1000ASP):

ASP'en er et lite teknisk mirakel: Den tar 240V og signal inn, gir 1000W høyttalersignal ut. Alt som trengs mellom disse tre tilkoblingene sitter på det ene kretskortet. Strømforsyningen er kraftig nok til å drive et par-tre 1000-wattere uten egen strømforsyning i tillegg til den egne forsterkermodulen, og oppgis å tåle et middels flykrasj (70G...) Ikke rart det blir kompakt.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
37.551
Antall liker
37.634
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
audiy skrev:
Eit tips til perforeringa: Det finnest ferdigperforerte plater hos blikkenslager. Eg har brukt slike som mal. Blir enklare å få det beint.
God idé! Men dette ble tross alt mye rettere enn det ser ut til på bildet. Da jeg krympet bildet for web'en, førte dette til en del snodige aliasing-effekter som gjør at halvparten av noen rader med hull "forsvant". I virkeligheten er det "godt håndarbeid", men ikke med presisjonen fra en CNC-maskin. Det ville nok blitt enda rettere om jeg hadde skrudd fast en slik perforert plate midlertidig og brukt som boremal, som du foreslår.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
37.551
Antall liker
37.634
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Knutanimal skrev:
Kunne 2x32v passa med noen av de modulene?
Nei, ikke egentlig. UcD180 vil ha +/-45V, UcD400 vil ha +/-65V, og UcD700 +/-85V. Se www.hypex.nl Dessuten er det en del annen leamikk med styring av forsterkermodulene fra strømforsyningen, utganger for indikatorlamper, osv, så jeg synes det er enklest å bruke et komplett sett av Hypex-deler: Softstart, trafo, powersupply og forsterkerkort. Da vet jeg at dette spiller på lag uten altfor mye trøbbel.
 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
8.981
Antall liker
4.418
Dette var greier gitt!!

Men hva med DEQX-en da? Har du fått sveiva i gang et aktivt system nå?
 

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Innlegg
9.431
Antall liker
5.217
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
Torsen skrev:
asbjbo skrev:
Torsen skrev:
Må få oppklart en ting her...Er dette samme type/klasse forsterker som feks Embla? Altså digital forsterker?
I såfall så trodde jeg ikke de trenkte trafo. Er de Embla sakene veldig lette da?
Har aldri tittet inni en Embla forsterker, men så vidt jeg vet er de basert på B&O ICEpower moduler. (Som Midgard, Bel Canto og mange andre). ICEpower har en integrert switch-mode strømforsyning, som altså er et helt annet prinsipp for strømforsyningen enn denne forsterkeren med en lineær strømforsyning. Switch-mode: Lett og supereffektiv, som en klasse-D forsterker, men med mye høyfrekvens/radiofrekvens støy. Lineær: Tunge trafoer, ineffektive diodebroer og svære kondensatorer, men med mindre HF/RF-støy på strømmen ut. Hypex har så langt ikke utviklet en switch mode strømforsyning som de er fornøyd med. Det er også noen "out there" som sverger til en lineær strømforsyning selv med en ICEpower forsterkermodul: http://www.sixmoons.com/audioreviews/h2o/m250.html
Aha, da lærte jeg jammen litt i dag også gitt ;) En del av de Embla forsterkerene jeg har sett er jo knøttsmå. Tviler da på at de har trafoer.
Embla laget først med konvensjonelle strømforsyninger, siden med SMPS.

Linn lager klasse A/B forsterkere med SMPS.

Coldamp leverer SMPS-moduler til DIY-bruk
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
37.551
Antall liker
37.634
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Bx skrev:
Men hva med DEQX-en da? Har du fått sveiva i gang et aktivt system nå?
Ikke ennå, men holder på. Trenger litt tid til å fordøye 230 sider bruksanvisning. Det er også litt jobb å trekke ny internkabel i Euforiane for å omgå delefiltrene. Et par helger med dårlig vær, så...
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
37.551
Antall liker
37.634
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Nå, derimot, etter hvor mange regnværsdager som helst i sommer, er hele greia aktiv (hyperaktiv?).

Først måtte Euforiaene lobotomeres, ved at ny internkabel ble dratt forbi delefilteret og rett ut (gjennom bassrefleksporten). Ny internkabel ble Kimber 4TC til diskanten og 8TC til mellomtonene, ut fra noen teorier om at disse håndterer RF-støyen fra UcD'ene best mulig. Mellomtonekabelen ble delt i to og flettet på ny, slik at hvert høyttalerelement er loddet til en bit 4TC eller tilsvarende. Håndfletting av en halvmeter 16-leders kabel tok litt tid. I andre enden ble de kombinerte internkablene/høyttalerkablene ganske enkelt terminert med ringformede kabelsko av kobber (KS Terminals, fra ELFA.) Med det samme jeg var i gang, trakk jeg fronten av Euforiaene med en bit selvklebende svart ullfilt som ble renskåret med skalpell. Dette vil forhåpentlig bidra til å kontrollere diffraksjon enda bedre, og så ser det litt kult ut.


Det trengtes også en del nye signalkabler, og inntil videre er disse hjemmelagde av mikrofonkabel fra ELFA med Neutrik XLR og Deltron RCA-terminaler etter behov. Det må jo være noen tweakemuligheter igjen, og da vil det også være mulig å måle nøyaktig hvilken effekt et kabelbytte har. Når høyttalerne så sto oppreist og var koblet til, så hadde vi bare kommet til side 15 av den 230-siders bruksanvisningen.


Så var det å få opp programvare på laptopen, etablere toveis kommunikasjon med DEQX'en, definere noen delefiltre, måle frekvensgang i høyttalerne og rommet, og tweake litt på equalizingen. "Straight out of the box" med Electrocompaniet EMC-1UP koblet til analog XLR-inngang, med default delefrekvens og ingen korreksjon, så hørtes den allerede helt OK ut. Koblet deretter EMC'en til digitalinngangen for å slippe et D/A-A/D steg, og det ble straks "mere hul igjennem". Digital høyttalerkorreksjon, romkorreksjon, og litt manuell fintuning av EQ førte til nye forbedringer, uten at noe trinn ble opplevd som en dramatisk endring. Foreløpig har jeg delefrekvenser på 2000 Hz (96 dB/oct, linear slope) og 100 Hz (24 dB/oct, Linkwitz-Riley). Som en "sanity check" beholdt jeg en profil ("Bypass") med digital emulering av opprinnelig delefrekvens og filterkarakteristikk på Euforiaene uten noen form for korreksjon. Den låter også ganske bra, så Frode Steen gjorde en god jobb da han satte opp det delefilteret!

Her er et skjermbilde som gir en idé om mulighetene. Det viser målt frekvensgang fra sub og høyttalere i rommet før equalizing, samt equalizingkurven som kan manipuleres i sann tid. Klikk og dra, og så endrer lyden seg. Øyeblikkelig A/B-verifikasjon ved å bytte mellom de fire profilene ved et museklikk. Kan bruke 7 EQ-kanaler med variabel Q her, og har da fortsatt tre tonekontroller tilgjengelig på fjernkontrollen, og disse kan også defineres til å påvirke bestemte frekvensområder. Litt mer kontroll på hva man gjør og hvilken virkning det har enn bare å bytte kabler i hytt & gevær... Denne anmeldelsen forklarer mer: http://www.sixmoons.com/audioreviews/deqx/deqx.html



Det er fortsatt litt mulighet for finjusteringer i frekvensgangen, spesielt i overgangen sub-hovedhøyttaler, men dette begynner å høres nokså bra ut. Litt uvant å kunne høre en bass-solo slik som den ble spilt, uten at noen toner forsvinner eller blir buldrende pga romresonanser.

Welcome to 21st century 2-channel audio! 8)
 
R

Rojoh

Gjest
Interessant. Hold oss gjerne oppdatert etter hvert som fintuningen og inntrykkene skrider frem. Jeg skal snart sette meg ned med DEQXen selv, men nok pløye gjennom bruksanvisningen før jeg kommer helt dit. ;)

Mvh. Johan
 

Sniff

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.09.2005
Innlegg
2.024
Antall liker
94
og fytte grisen :eek: det der virker helt rått! gratulerer

mvh
sniff
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
37.551
Antall liker
37.634
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Det var en del mekking før alt funket som det skulle med DEQX'en, ja. Det er ikke "bare" å kjøpe en DEQX PDC og koble den til som enhver annen boks fra HiFi-asylet. Kompleksiteten i dette kan sammenlignes med å sette opp et trådløst nettverk fra scratch, men med mange flere variabler som må settes.

Måling av høyttalerne gikk som det skulle, og de målte frekvenskurvene så til forveksling ut som databladene fra SEAS og ScanSpeak. De første korreksjonsfiltrene og delefiltrene gikk greit, men plutselig begynte programvaren på PCen å vise "An error occurred while processing the measurement" hver gang jeg skulle måle romakustikken for å tweake frekvensgangen. Fikk gjort ett sett målinger etter å ha rebootet alt, men deretter nektet den plent. Dette var i helgen, og selv australiere har fri da, så jeg lastet ned siste beta-versjon av programvare og "firmware" fra DEQX, avinstallerte det gamle programmet, installerte det nye, og oppdaterte programvaren på DEQX'en via USB. Da funket det, og dessuten fikk jeg 96 kHz oppløsning på alle filtere etc på kjøpet. Hardware har jo vært klar for dette en tid, men firmware har hengt etter inntil nylig. Boksene som skipes nå vil filtrere ved 48 kHz inntil de evt får oppdatert programvare.

DEQX support responderte så snart de kom på jobb på mandagen, så jeg fant etter hvert ut at min boks tydeligvis hadde blitt skipet med en gammel betaversjon av firmware. Problemet kan visstnok oppstå også i den aller nyeste versjonen, men det har ikke gjort det ennå hos meg. Glimrende respons fra tech support - og bra er det!

Det var litt vrient å bli kvitt avgrunnen ved ca 100 Hz i stua. Jeg tipper at det er en resonans i gulv, tak og vegger som fungerer som en bassfelle ved den frekvensen. Satte etterhvert delingen til sub'en til 90 Hz med et 48 dB/okt delefilter og grovjusterte gain på sub i forhold til hovedhøyttalerne. Så satte jeg en sylskarp boost på 100 Hz for å jevne det ut så bra som det lot seg gjøre, og la en bredere boost helt nederst for å kontrollere stigningen med fallende frekvens under 100 Hz. En liten justering ved ca 1800 Hz hjalp med å få riktig fokus på enkelte stemmer. Jeg kom ganske raskt til det nivået hvor den hørbare forskjellen mellom to ulike EQ-profiler tilsvarte å flytte seg noen centimeter i en eller annen retning, og da er det godt nok etter min oppfatning.

Så programmerte jeg fjernkontrollen slik at "bass" eq i praksis er nivå på subwoofer, og at "mid" er en 1/3 oktav justerbar festkul rundt 100 Hz, mens "high" fortsatt er nivå over 3500 Hz. Delefrekvensen tweeter/midrange ble forresten lave 1400 Hz med 120 dB/oct. Jeg sjekket ratingen, og Revelatoren overlever en 100-timers støytest ved 225 W kontinuerlig, så det burde gå bra selv med dette artilleriet.

Men lyden? Målingene viser fortsatt en masse spisse topper og daler, som flytter seg i frekvens når lytteposisjonen flyttes. Ingen overraskelse der. Men jeg har fått korrigert de store linjene, slik at frekvensgangen er nogenlunde flat fra 100 - 4000 Hz, med jevn stigning nedover og jevn avrulling oppover. Det gjorde en forskjell, ja! Pop, rock, jazz - hvis det har rytme, så swinger det som det aldri har swunget før i stua hos meg. Store orgelverk - Toccata & fuge i D-moll på dommedagsvolum, joda, det orgelet får visst i seg nok luft. Tschaikovsky 1812-overtyre - har vel knapt fått tilbake hørselen ennå etter den siste kanonsalven. :eek: :eek:

Joda, dette begynner å funke. ;)
 
R

Rojoh

Gjest
;D Må visst få sveiva igang DEQXen jeg også. Men jeg lider valgets kvaler for alvor nå - sitter akkurat nå og snurrer en gammel Kansas-LP via rør-RIAAen i rør-preampen...

Likevel har jeg så innihampen tro på DEQX, at jeg om nødvendig tyr til havregrøt.

Mvh. Johan
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
37.551
Antall liker
37.634
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Rojoh skrev:
;D Må visst få sveiva igang DEQXen jeg også. Men jeg lider valgets kvaler for alvor nå - sitter akkurat nå og snurrer en gammel Kansas-LP via rør-RIAAen i rør-preampen...
Jeg koblet RIAAen til den analoge RCA-inngangen på min PDC, så fikk dampradioen nøye seg med en spesialkabel med RCA ut fra radioen og analog XLR inn på PDC'en. Funker, men blir noen dB for lavt signalnivå. Jeg kunne også tatt digitalutgangen fra radioen (DAB) og satt den på digital RCA inn på PDCen, hadde det ikke vært for at jeg ikke utstår lyden av DAB.

Alternativt så kan du jo spenne hele rørsulamitten foran PDC'en og ha den som en "svart boks" mellom forforsterker og effektforsterkere. Havregrøt er jo godt...
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
37.551
Antall liker
37.634
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Det skjedde noe merkelig i går.

Jeg hadde vært på reise noen dager. Satte meg ned på kvelden for å høre på litt musikk. Fleetwood Mac's gamle "The Pious Bird of Good Omen" i remastret versjon fra 2004. Hørte bandet gjøre seg klare, litt talkback fra kontrollrommet, noen sa "Good luck", og så klemte de i gang med "Need your love so bad". Jeg hørte at den gamle Les Paulen til Peter Green klang bedre enn noen annen elgitar jeg har hørt. (Gary Moore har denne gitaren nå, som kjent, og den får IKKE lov til å være med ut på turneer.) På "Albatross" hørte jeg godt samspill i bass-oktavene mellom Mick Fleetwood og John McVie, under og bak PGs gitar. På vokalsporene hørte jeg at dette var kanskje ikke perfekt mikket, men OK likevel.

Det tok et par-tre spor før det gikk opp for meg at jeg ikke hørte stereoanlegget eller rommet jeg satt i, bare innholdet på CDen. Det var enda mer imponerende enn da gulvet gikk i bølger under Tschaikovskys kanonader, selv om det ikke var like spektakulært. Jeg tror jeg beholder den DEQX'en, jeg...
 
Topp Bunn