Diverse I disse Corona tider

L

Lassencad

Gjest
I denne tid nydes der meget musik her. De 2 andre hobbyis kan ikke nydes endnu da man stadig salter på de Danske veje.
Foruden meget mere tid til nydelse af musik går tankerne også på hvorfor nogen gør noget jeg synes er mærkeligt . Eller der sidder sikkert også nogen som tænker jeg gør /har gjort noget mærkeligt for at komme i mål :) :) med vores /min lyd.

Det er selvfølgelig rart at vide hvordan eks en højttaler fungerer og hvordan man kan tilpasse et anlæg til et rum.

Man kan i hvert fald nok godt slå fast er der ikke er et facit som er ens for os alle. Vi er alle forskellige vi har alle forskelligt lyd.

Men der hvor jeg tit undre mig er når man begynder at rode med ting i ens lyd/anlæg man ikke kan høre.
Eller når man høre om nogle musik nydere der har taget andres lyd til sig og ender om med en lyd der ikke er ens egen

Især de tråde der omhandler forvrængning. De fleste lyd gengivelse produkter har så lav en forvrængning at det ikke kan høres.
Eller når nogen går vildt meget op i at diskanten kan gå til 20Khz. De fleste skal ikke være ret gamle før man ikke kan høre noget over 15Khz

Sådan er der flere tråde hvor man skriver i et væk om disse problemer. Som jeg ikke anser for problemer. Kun hvis et given lyd produkt bliver presset ud over og sin arbejdes evne kan disse ting sikkert høre. Men ellers ikke.

Hvad tænker i.
Opstår der en slags kedsomhed når det faktisk lyder godt. Og noget må ske. En slags rastløshed Er det bare en del af hobbyen at man må da lige prøve det kabel det kunne jo være det blev noget andet.

For mit eget vedkommende kan jeg da godt tage mig selv i at hvis jeg nu købte det kabel så bliver det lige som jeg vil have det??... Men finder så noget mere musik i stedet . Så tankerne er der . Men det meste af det jeg har udskiftet i det sidste nok 15 år er mest fordi ting gik i stykker.

Intet af det jeg her skriver her er noget man skal være enige i det er bare min menig. Men vil også gerne have jeres

Kan vi ikke få en god sjov debat om hvorfor vi har vores anlæg. Er det for nydelse af Musik eller er det for teknikken eller er det for bare at vise frem.

Vh :)
 
Sist redigert av en moderator:

Trulseven

Medlem
Ble medlem
06.11.2019
Innlegg
15
Antall liker
9
Hadde vært interessant å høre en fanebærer for for supertweetere i systemer som allerede strekker seg til 20Khz uttale seg om dette!
 
L

Lassencad

Gjest
Hadde vært interessant å høre en fanebærer for for supertweetere i systemer som allerede strekker seg til 20Khz uttale seg om dette!
Ja da :)
Jeg selv overvejer stadig at sætte en supertweetere ind og lade mit Diskant Horn gå til kun 10Khz (Idag op til ca 20Khz)
Så skulle den supertweetere gå fra de 10 Khz og op. Dette ændre dog ikke ved at jeg med min alder ikke kan høre meget over 12Khz :)
 
Sist redigert av en moderator:
L

Lassencad

Gjest
Et lille udpluk fra nettet. Man kan jo ikke generalisere .)

Et normalt menneske kan høre lyde i frekvenser fra 20 herz til cirka 20.000 herz, men gennemsnitligt bør du ifølge testen kunne høre lyde på op til:

- 12.000 herz, hvis du er under 50 år gammel.
- 15.000 herz, hvis du er under 40 år gammel.
- 16.000 herz, hvis du er under 30 år gammel.
- 17.000 herz, hvis du er under 24 år gammel.
 

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
10.940
Antall liker
32.927
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
17
Hvad tænker i.
Opstår der en slags kedsomhed når det faktisk lyder godt. Og noget må ske. En slags rastløshed Er det bare en del af hobbyen at man må da lige prøve det kabel det kunne jo være det blev noget andet.

For mit eget vedkommende kan jeg da godt tage mig selv i at hvis jeg nu købte det kabel så bliver det lige som jeg vil have det??... Men finder så noget mere musik i stedet . Så tankerne er der . Men det meste af det jeg har udskiftet i det sidste nok 15 år er mest fordi ting gik i stykker.

Intet af det jeg her skriver her er noget man skal være enige i det er bare min menig. Men vil også gerne have jeres

Kan vi ikke få en god sjov debat om hvorfor vi har vores anlæg. Er det for nydelse af Musik eller er det for teknikken eller er det for bare at vise frem.

Vh :)

Musikken har alltid ligget i bunnen for min del. Vokste opp med et gammelt radiokabinett og en båndopptager , men mitt første virkelige anlegg fikk jeg i 15 års alderen.
Interessen for hi-fi og musikk følger således hverandre. Man oppgraderer for å komme "nærmere" musikken , og for min del er jeg ikke så opptatt av om komponentene matcher hverandre rent estetisk osv.

Nå skal det innrømmes at jeg har havnet på oppgraderings kjøret mange ganger , og noen ganger byttet litt i blinde. Med årene har jeg blitt mer sikker på hva jeg søker , og funnet et nivå jeg er komfortabel med når det gjelder forhold mellom kostnader og ytelse på anlegget. Flere komponenter har vært i mitt eie 15 år eller mer.

Har også lært meg at selv om lyden ikke alltid sitter , så er det mer dagsformen som ikke er der - og i slike tilfeller er det smart å IKKE begynne å oppgradere og bytte komponenter. Det funker best for meg nå man er i en god "lyttestream" for å si det sånn.

Så konklusjonen er , anlegget er for å skape musikkopplevelser , merkenavn osv. er av mindre betydning. Et godt sammensatt anlegg som yter best mulig innenfor en prisramme gjør at jeg er meget tilfreds.
 
L

Lassencad

Gjest
En erkendelse må vel også være at ikke alt lyder godt. Optagelser kan være som nat og dag. Så hvis man eks stræber efter at alt SKAL lyde godt ja så har man efter min mening Tabt på forhånd.

Men at komme så tæt på som muligt er jo også min stræben. Men sjovt nok nogle af de noget dårlige optagelser jeg har ja her er optræden og et drive (følelser)at jeg føler mig meget tæt på på trods af at det ikke lyder særligt godt :)
 

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
10.940
Antall liker
32.927
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
17
En erkendelse må vel også være at ikke alt lyder godt. Optagelser kan være som nat og dag. Så hvis man eks stræber efter at alt SKAL lyde godt ja så har man efter min mening Tabt på forhånd.

Men at komme så tæt på som muligt er jo også min stræben. Men sjovt nok nogle af de noget dårlige optagelser jeg har ja her er optræden og et drive (følelser)at jeg føler mig meget tæt på på trods af at det ikke lyder særligt godt :)
Det er sant. Noen opptak lyder bare ikke godt - og kan nesten bli verre på bra anlegg. Og som du sier - ting behøver ikke lyde hi-fi korrekt for å bli bra. Å fange inn en live atmosfære osv. gjør det engasjerende å lytte til.
 

Singh

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2006
Innlegg
1.656
Antall liker
1.718
Torget vurderinger
1
Her i huset brukes det 2 forskjellige oppsett i stua med flere platespiller og 2 cd spillere, dette brukes for og nyte god musikk. I tv stua er det også ett anlegg koblet opp så det kan lyttes til musikk fra cd, vinyl eller bluray. Men kun i stereo, har ikke hjemmekino lenger. Dette funger helt utmerket, jeg har også muligheten til og sitte i skrivarstua mi som er i uthuset og lytte til musikk. Så for meg er musikken viktigst, og att utstyret fungerer optimalt til min musikksmak.
 

Groove

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.08.2007
Innlegg
347
Antall liker
143
^En supertweeter kan bidra til en homogen spredingskarakteristikk.
Absolutt! Har også hørt noen si at ST kan gi ryddigere bilde ned i mellomtone og bass. Usikker på hva argumentet er, men vil tro at tanken er at større spenn i frekvens gjør kontrastnivået høyere.
Jeg prøvede at stille en ST i min kælder. Efter to uger var det ikke ryddeligere....
 
L

Lassencad

Gjest
L

Lassencad

Gjest
Fandt denne artikel for noget tid siden. Kan faktisk ikke huske om den er lagt op før :)
Den er skrevet af Danske Jan Nielsen som bla skrev i Danske High Fidelity

Man ved ikke helt om man skal grine eller græde :) Jeg er meget enig i meget af det der bliver skrevet. Og synes den passer godt i denne tråd.

 

Drossel

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
9.890
Antall liker
3.221
Forstår squ da godt at chefredaktøren ikke ville bringe den artikkel. Den sætter hifi folket i et meget dårligt lys. En flok galninge rent ud sagt. Det tenderer mange også til men det er for overdrevet.
 
L

Lassencad

Gjest
Forstår squ da godt at chefredaktøren ikke ville bringe den artikkel. Den sætter hifi folket i et meget dårligt lys. En flok galninge rent ud sagt. Det tenderer mange også til men det er for overdrevet.
Nu mener jeg man skal skelne imellem mennesker der bare nyder musik for musikkens skyld . Og dem der bruger tiden på at jagte det umulige. Du må da indrømme at det er gået galt for nogen. Lad mig bare igen nævne min forhenværende ven. Han ringede tit til mig for nu havde han rykket på noget i stuen et bord kunne flyttes eks 5 cm ti en side og anlægget var som nyt. Var han gal?? Måske jeg tror dog han kedede sig voldsomt. Jeg er helt med på vi er forskellige men mener at nydelse af musik gengivelse kan dele op i 2. Dem der bare tænder anlægget og nyder sin musik og så dem der hele tiden bliver ved med at søge det umulige.
Jeg kender dig ikke så godt :) Kun fra et forholdsvis kort besøg :) Men ved du lodder meget. Bygger selv. Men hvis du tager l...ad os sige et halvt år hvor mange timer lodder du så. Hvor mange timer sidder du foran dit anlæg og bare nyder musik . Ja jeg ved det ikke . Men jeg synes der står meget rigtigt i denne artikel.
At man så ikke ville sætte den i bladet er en helt anden sag. Man skulle jo nødig støde nogle læsere og miste dem. Tror kun den blev afvist fordi man jeg bange for at miste nogle læsere ikke fordi man var grundlæggende uenig i det hele. Men du kender jo Jan . Kunne være sjovt at spørge ham :)
 

E. Largo

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2007
Innlegg
8.784
Antall liker
15.794
Sted
Disco Volante
Torget vurderinger
2
Fandt denne artikel for noget tid siden. Kan faktisk ikke huske om den er lagt op før :)
Den er skrevet af Danske Jan Nielsen som bla skrev i Danske High Fidelity

Man ved ikke helt om man skal grine eller græde :) Jeg er meget enig i meget af det der bliver skrevet. Og synes den passer godt i denne tråd.


Festlig artikkel, selv om det er en smule satt på spissen er det sikkert noen som vil kjenne seg igjen :LOL:

Langt om længe kommer dagen, da man med store forventninger tropper op hos en af disse gale artsfæller. Her kan man sagtens tale kabler og single-ended forstærkerteknologi. Allerede i døren fornemmer man den specielle duft af daggamle pizzaer, loddetin og brændt plastic.
 
Topp Bunn