I området hvor vi bor

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    389
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Hei!
    Siden enkelte i ny og ne legger inn flotte bilder fra der de bor, og da ofte bilder av fin natur.
    Oslo/Bærum omegn kan nok ikke helt konkurere med mange andre flotte naturområder/motiver rundt i landet.

    Likevel, i dag knipset jeg bilder på en spasertur ikke langt fra der jeg bor, og ganske så landlig vil jeg hevde.

    Håper dette kan bli en tråd hvor andre følger opp med sine bidrag fra nærområdet der de bor, fortrinnsvis natur/landskap, men gjerne annet også.











    Mvh.KW
     

    Vedlegg

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17


    Fra havneløpet til bla Victoria. En båt som trafikerer slusene mellom Skien-Dalen.



    Sett fra andre siden av kaien.



    Snipetorp. En ærverdig gate hvor selveste Ibsen har bodd. Har egen vel-forening som arrangerer marked hvert år. Kjent som snipetorpmarkedet.



    Brekkestuen sett fra Snipetorp. Brekkestuen ligger i Brekkeparken. Samlingspunkt og park som ligger på toppen av Skien. Holder hvert år "Parkjazz" hvor nesten alle jazzmusikerene fra Grenland samles hver Torsdag gjennom sommeren for å spille.
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17


    Vealøstårnet. Vårt lokale radio/tv tårn. Det er en frisk spasertur på ca 1 time fra flat mark og opp.





    De observante vil se det ryker på bildet. Dette var dagen vi mistet nærbutikken vår.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.416
    Antall liker
    1.140
    Torget vurderinger
    4
    @Griffenfeldt Du er ganske selektiv når du legger ut bilder, Hjellevannet og Snipetorp uten å få med Mølla eller Union.

    Det er forresten min hjemby :)
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.416
    Antall liker
    1.140
    Torget vurderinger
    4
    Nesten så jeg får hjemlengsel....
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Stavern kanskje. Jeg gikk befalsskolen der, likner fælt på pyramiden der.
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17


    Du har helt rett VidarP. Minneshallen i Stavern.
    Leieren er ikke lenger et militært område. Var her selv i 95. Hadde min san.ass trening.





    Jeg antar da VidarP at du har stått noen timer i denne boksen.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Har stått der noen timer ja… men plassen vekker lystige minner. Det var en fin skole synes jeg. Fint område også Vestfold; jeg dro tilbake til Tønsberg Sykehus senere i en annen karriere og bodde på Nøtterøy. Kjempefint fylke det der.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.357
    Antall liker
    11.339
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Flott sommertråd, KW!

    Mange fine steder å se rundt i landet vårt, og det inspirerer meg til å ta med kamera på en rolig spasertur gjennom byen vår.


    Breiavatnet med ærverdige Kongsgård Skole

    Det går endelig an å sitte ute og folk hygger seg i junikvelden på Skagenkaien


    Og byen forbereder seg til festival-sommer. I Stavanger går det slag i slag hele sommeren, og her reiser tribunene seg for den årlige strandvolleyball-turneringen.


    ....før jeg kommer fram til målet for turen og kan sjekke status på det nye lytterommet vårt

    Nye Stavanger Konserthus reiser seg i vannkanten.

    Med Gamle Stavanger som nærmeste nabo

    Her veien hjem igjen gjennom Øvre Strandgate.
     

    Vedlegg

    KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    389
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Flekkefjord har jeg aldri vært, noe som kanskje rettes opp i løpet av året.
    En kamerat som jeg deler min andre hobby/interesse med bor der, men er fra Egersund.

    Dagens tur for meg har gått i ganske ulendt terreng og tildels utrolig bratt og langt ned til elva.
    Vanskelig å ta gode bilder siden de bratte skråningene er fullt av trær med løv.
    Ikke en gang hvor bratt og langt ned det er får jeg vist på fornuftig måte.
    Tipper at det på de største høydeforskjellene fra sti og ned til elv må være noe som tilsvarer et 6 etagers hus minst.
    Gikk i Bærum på vei nedover og i Oslo opp igjen, dette må være den strekningen det er vanskeligst å ta seg fra Oslo til Bærum eller omvendt.
    Mellom de to bruene som jeg gikk forbi/over, kom i hvert fall ikke jeg meg ned til elva.
    Her er først et bilde av Røafossen hvor jeg kom litt ned for å få tatt bildet.
    Skal visstnok være ca.17 meter høy.



    Der er ganske vilt, nærmest som en canyon (med trær) i dette øvre området av Lysakerelva, dog på nedsiden av Grinidammen.


    Her prøver jeg å vise hvor jævli bratt det er ned mot elva, jeg fikk i hvert fall skjelven her og ville fort opp til stien igjen :eek:
    Kanskje kan elva skimtes langt der nede, det lille lyse området?



    Her et av de få andre oversiktspunktene langs elva på dagens tur, godt med trær.



    Flere steder er det satt opp sikringsgjerder, men uansett så hadde jeg vært nervøs for å bo i nærheten der med småunger.
    Nå omkom jo også en ungdom der i fjor sommer, dog grunnet uvettig bading under stor vannføring.



    Her er brua hvor jeg gikk over fra Bærum til Oslo, for så og gå opp igjen til Grinidammen på andre siden av elva.



    Og der ligger Lysejordet siden med en praktfull fotballslette nede ved elva, for de som driver med slikt.



    Mvh.KW
     

    Vedlegg

    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    Kjente og kjære bilder KW har badet og vært på teltur mye ved lysakerelven i barndommen
     

    KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    389
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    65finger skrev:
    Kjente og kjære bilder KW har badet og vært på teltur mye ved lysakerelven i barndommen
    Har du teltet mellom den brua som jeg viser bilde av og Grinidammen, så er det vel nesten bare den sletta ved Lysejordet som er eneste alternativ.
    Jeg hadde små planer om å gå igang med å lage en film om Lysakerelva, og da hele veien fra Bogstadvannet og ut ved Lysaker.
    Jeg innså i dag at jeg ikke har mulighet for å dekke den delen som jeg synes er mest interessant, urørt og vill på noen som helst slags måte, da måtte jeg ha vært akrobat med trening fra fjellklatring og rappelering.
    Jeg er langt fra slikt, men bedre form er på gang.

    Jeg har en viss tro på at det muligens nettopp på grunn av ufremkommeligheten kan være eller ha vært gaupehi i det omtalte strekket.
    Grunnen til min tro på dette er en tidligere kollegas obeservasjon av en ikke voksen gaupe for noen år tilbake (5år+-) ved Grini dammen, han befant seg på motsatt side av dammen i forhold til gaupa.

    Grevlinghi derimot så jeg jo på dagens tur



    Skal visstnok også være pen ørret i de større kulpene nedover langs elva, og nederst går visstnok både laks og sjøørret opp til Granfoss.
    Ørret i øvre del skal være tatt på opp til kiloen.
    Jeg har sjøl fått på opp mot 300 gram i elva på oversiden av Grinidammen.

    Et bilde fra øvre del like nedenfor dammen.



    Mvh.KW
     

    Vedlegg

    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    Svarte! jeg har observert Gaupe på høyde med eiksmarka. Ingen har trodd på det. det var vel rundt 94-95 tenker jeg. Vi badet i kulpen. da går du ned i enden av Naddrudveien om jeg ikke husker feil. der er det plass til et par telt ved bredden
     

    KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    389
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    @Jøgga
    Har noen minner fra Stavanger ja :-\
    En påtaleunlatelse (forøvrig min eneste) i forbindelse med bytur/weekendperm fra Madla som marinerekrutt i 72.
    Satt på brygga en 6-8 stykker av oss med nyinnkjøpt øl og reker, det varte ikke lenge før det sto en av de store grønne politikassebilene der og vi ble geleidet inn hele gjengen.
    Jeg som var fra Oslo og hadde gjort akkurat noe tilsvarende der, prøvde å forklare at dette var noe kjipt å reagere slik på.
    Kort grei kommenter fra den ene purken om at jeg prata for mye og rett inn i ei celle og pang der gikk døra igjen :p
    Siste mann ut igjen etter at de hadde fått navn og lignende, så skjønte vi at vi måtte raska på for å få kjøpt nye øl (vi skulle jo feste), dette rakk vi med nød og neppe.
    Inn i parken ved Breiavannet (der måtte vi vel være trygge) satte oss ned sammen med to jenter på plenen der og opp med ny langpils :p ...........Jaggu kom ikke en purkebil kjørende inne i parken (steike meg for en by ;D ) De kom ut av bilen, men ble plutselig mer opptatt av noen andre 50 meter lengre opp som støya litt og drakk, det ble redningen for oss 8) i det de gikk for å ta de andre, så fikk kameraten beskjed om at det uansett var dårlig gjort å skjule ølen i kurven til den ene dama ;D
    Og selvfølgelig på nytt at dette var strengt forbudt, vi forduftet ganske så kjapt da gitt.

    Var nok litt forskjell på Oslo og Stavanger i så måte på den tiden ;)

    Mvh.KW
     

    KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    389
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    65finger skrev:
    Svarte! jeg har observert Gaupe på høyde med eiksmarka. Ingen har trodd på det. det var vel rundt 94-95 tenker jeg. Vi badet i kulpen. da går du ned i enden av Naddrudveien om jeg ikke husker feil. der er det plass til et par telt ved bredden
    Ja, da kommer du ned ved Voll Terasse (trur eg).
    Det var jo interessant å høre, kollegaen som fortalte dette ble vel heller ikke trodd, heller ikke av meg, men han sto på sitt.
    Han bor/bodde oppe i bebyggelsen ved Fossum på oversiden av Grinidammen og var ute på sykkeltur og gjorde observasjonen ved Grinidammen.
    Dog nærmere 10 år senere enn din, kanskje var det litt tidligere, tida går jo fort og min hukommelse står til alderen.
    Nå fant de jo et kull med Gaupeunger ved Skui for noen år siden, etter at mora hadde blitt påkjørt.
    Mora er utstoppet og står i det nye store kommunehuset i Sandvika.
    Ungene ble reddet og utplassert i en dyrepark.

    Nylig ble ei gaupe observert å ha tatt et rådyr så godt som i villabebyggelse i Oppegård.

    Mvh.KW
     

    KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    389
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    KW på tur hver dag 8)

    Hvor har jeg vært i dag ::)



    Så han foran meg gitt.


    Noen som vet navnet på denne, som det voskte bra med på stedet.



    Her fikk jeg knipset en sivspurv, tror faktisk det er første gang jeg ser en.




    Mvh.KW
     

    Vedlegg

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.357
    Antall liker
    11.339
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    KW skrev:
    @Jøgga
    Har noen minner fra Stavanger ja :-\
    ...........
    Var nok litt forskjell på Oslo og Stavanger i så måte på den tiden ;)

    Mvh.KW
    Hehe, stakkars marinerekruttene, håper jentene innfridde og hjalp litt på inntrykket.
    Stavanger i 1972, det var en annen verden. De gamle innfødte forteller at det fantes 2 puber på den tiden og der var det kø hver lørdag. Så kom olja og utelivet eksploderte.
    Nå er det festival med utepils hele sommeren, og byen kunne hatt øl i plastglass på byvåpenet.
     

    KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    389
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Virkelig flott var det Voff.
    En av grunnene til at jeg startet tråden med bilder (for min del) er at jeg vet at enkelte kan være litt forutintatt på hva de tenker om Oslo omegn sånn mer naturmessig sett.
    Dama jeg fikk lurt med meg fra Bodø til Oslo etter tjenesteåret mitt der, ble i hvert fall noe overrasket over at det var såpass natur og utsikt en ser når en kommer nedover igjen etter å ha passert Sollihøgda.
    Noen har jo kjempefin natur utafor døra, som f. eks. tkr og nå Voff bare noen kilometer unna.
    Husker fortsatt noen fine bilder fra en snøscootertur som Jan I la ut for noen år siden fra sitt hjemsted.

    @Gismo
    Kan du være så snill å fortelle hvor bildene dine er fra?
    Kan det midterste være fra Røgden? Eller kanskje Skasen?
    Har jo vært en del i de områdene der gjennom åra.
    Namnsjøen,Frysjøen, Grautsjøen og Rotna (teltet) bl.a........og selvfølgelig kjørt forbi de to nevnte flere ganger.

    Mvh.KW
     

    KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    389
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Jøgga skrev:
    KW skrev:
    @Jøgga
    Har noen minner fra Stavanger ja :-\
    ...........
    Var nok litt forskjell på Oslo og Stavanger i så måte på den tiden ;)

    Mvh.KW
    Hehe, stakkars marinerekruttene, håper jentene innfridde og hjalp litt på inntrykket.
    Stavanger i 1972, det var en annen verden. De gamle innfødte forteller at det fantes 2 puber på den tiden og der var det kø hver lørdag. Så kom olja og utelivet eksploderte.
    Nå er det festival med utepils hele sommeren, og byen kunne hatt øl i plastglass på byvåpenet.
    Alikken, var det det dansestedet hette, fikk kontakt med noen døvstumme så vi ble sittende å skrive beskjeder/spørsmål på ølbrikker.
    Ikke som de andre...............me danser ikkje med marinegaster ved dette bordet ;D ;D

    Mvh.KW
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.894
    Antall liker
    29.319
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Jeg liker denne tråden!



    Morland




    Osa




    Ulvik

    Her er eg trygg, her er det eiker kring murane,
    her blenkjer sundi bak havslitne fjell.
    Stend eg innanfor glaset,
    har dei veldige eikene
    ein djup oljetone
    som eit gamalt målarstykke,
    på den emaljeblå himmelen
    stend attgløymde skyer
    i jag frå havet.

    Eikelauv i haustsol!
    Blålandet, berglandet, havlandet
    og aldrar attum meg
    i tung fargebragd
    og gløding.

    I dag er det kjøld og snøflingror i lufti,
    dei nakne greinene grip som klør
    etter varme og siste oson.
    Eg gjeng i det blå landet
    under fallande blokkor.
    Og ein dag er Yggdrasil snaud.

    Olav H. Hauge






    Øydvin
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Jeg liker ikke denne tråden. Trenger ingen påminnelser om hvor lusen fotograf jeg er. Noe deres bilder ikke lemner mye tvil om.

    Kan ta med noen fra Oppdal sist uke da, som er vår resort ved Kristiansund.
     

    Vedlegg

    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    For noe tøv Vidar! Fine bilder, spesielt det av den kloke hunden som har funnet den eneste skyggen i mils omkrets
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Du er jaggu observant Fingern, hats off! Cedrick har fillern meg funnet eneste skygge etter en lang tur opp til Dindalshytta.

    Jeg er veldig enig. Ja sant å si så er det eneste jeg ikke er enig med deg i som jeg kan huske i moderne tid er at denne skal være så fæl, for det er den nemlig ikke :)
     

    Vedlegg

    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    Vidar P skrev:
    Du er jaggu observant Fingern, hats off! Cedrick har fillern meg funnet eneste skygge etter en lang tur opp til Dindalshytta.

    Jeg er veldig enig. Ja sant å si så er det eneste jeg ikke er enig med deg i som jeg kan huske i moderne tid er at denne skal være så fæl, for det er den nemlig ikke :)
    Liker den forrige modellen bedre designmessig MEN det er en fantastisk bil! lånte en 525 for 1.5 år siden. Herregud for et kjøretøy!
     

    room

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2008
    Innlegg
    2.599
    Antall liker
    365
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    0
    Vidar P! Deilig å se lafting som IKKE er laget av maskiner fra østeuropeiske land. Disse bygga står seg!

    PS! Kjør på med god Tysk kvalitet med fin bakgrunn!
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn