Mat, drikke og røyk I stellet for Cognac?

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.584
Antall liker
2.788
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Sitter i skrivende stund og avrunder en solrik, varm og håndballrik dag med en helt grei rom.
Ikke noe Cpt. Morgan, men en rom som "funker" og drikkes på samme vis som Cognac.
Og jeg kjenner rent ut sagt at jeg ikke savner Cognacen spes mye. Finnes en del gode Cognacer, bevares, men det blir litt "kjedelig" i lengden.......
Har opplevd atskillige gode stunder der man koser seg med en god Calvados i stedt for Cognacen. Og den "beste" Calvadosen finner jeg ikke på Polet. Minnes vagt en Calvados som av farge var omtrent som hvitvin, men som hadde så inn i hampen mye aroma og ettersmak at det var helt beyond. Her snakker vi om å fylle nese og munn med eple....
På de årlige gutteturene, blir det ellers ALLTID plass og tid til en god Grappa. Senest i Stockholm i mai, der vi fikk servert en skikkelig god sådan.
Da har jeg gitt noen eksempler på alternativ, og vi har ikke engang begynt å snakke om gudedrikken som begynner på W....

Så blir spørsmålet: Hva koser den gemene hop seg med, I STEDET FOR den av-og-til-litt KJEDELIGE Cognacen?

mvh
Proffen
 

skranglefant

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.11.2015
Innlegg
2.668
Antall liker
4.356
Sted
Bartistan
Minnes vagt en Calvados som av farge var omtrent som hvitvin, men som hadde så inn i hampen mye aroma og ettersmak at det var helt beyond.
Jeg er ikke mye til feinschmecker men slumpa borti omtrent samme opplevelsen i Berlin (Friedrichstrasse hundreognoesmått og til venstre etter brua, hulliveggen nr 2, kanskje, på høyre siden av gata) og den Calvaen var så langt fra hvitvinsfarge som det vel er mulig å komme.
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.523
Antall liker
9.295
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
En rund og god whisky kan være et godt alternativ. Et par på sparket; Dalmore og Glen Grant.:)
 

Hardingfele

Æresmedlem
Ble medlem
25.10.2014
Innlegg
22.730
Antall liker
15.880
Torget vurderinger
2
Tariquet har et utvalg Armagnacer som ikke vil skuffe.

1562401-1.jpg
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.574
Antall liker
9.764
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Jeg er også en Armagnac fan. Mer karakter, mer rustikk enn Cognac, som lett blir alt for polert. Men maltwhisky og Calvados er det foretrukne.
 
J

Jim I Hendriksen 2nd Edt.

Gjest
Her også. Malt og Calvados.

Det er noe rart med denne Cognacen og nordmenn, hvorfor i alle dager skal man ha denne Friele kaffien til 19,90,- ved siden av? Man skryter gjerne av kvaliteten og prisen på Cognacen for så å svelge den ned på noe som ikke kan kalles kaffe engang...merkelige greier..
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.346
Torget vurderinger
1
Proffen: Cognac, kjedelig?? No disrespect, men da lurer jeg litt på hvor høyt i hierarkiet du har kommet deg? Utvalget spenner jo fra Polets trestjerners til Ibsen. Sistnevnte er pinadø som sendt fra Gud selv..men ditto dyr. Spør gjerne Jon Bertelsen hva det er med nordmenn og cognac. Svært få av oss kan mer enn ham om den deilige drikken. Han lager også flere av verdens beste- til betalbare priser.
Kaffe er noe man som god nordmann SKAL være MINST like kresen på, for en gangs skyld er jeg enig med Jim I..
Calvados er alternativet her da..
 
Sist redigert:

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
3.153
Antall liker
2.715
Sted
Kongsberg
Avec - alternativ til Cognac ...........................(Druebrennevin) :

Gilde - Non plus ultra .................................(Akevitt).

Ron Zacapa - sistema 23 solera ..................(Rom).

D.O.M. Bendictine ......................................(Urtelikør).

Tia Maria ..................................................(Kaffelikør).

Diverse Slivovitz .........................................(Plommebrennvin)

og det finnes mengder av gode typer Calvados (Eplebrennevin)...

mvh
Gunnar Brekke
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.584
Antall liker
2.788
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Proffen: Cognac, kjedelig?? No disrespect, men da lurer jeg litt på hvor høyt i hierarkiet du har kommet deg? Utvalget spenner jo fra Polets trestjerners til Ibsen. Sistnevnte er pinadø som sendt fra Gud selv..men ditto dyr. Spør gjerne Jon Bertelsen hva det er med nordmenn og cognac. Svært få av oss kan mer enn ham om den deilige drikken. Han lager også flere av verdens beste- til betalbare priser.
Kaffe er noe man som god nordmann SKAL være MINST like kresen på, for en gangs skyld er jeg enig med Jim I..
Calvados er alternativet her da..
Du har kanskje et poeng der; jeg har ALDRI betalt 4- eller sågar 5sifrede beløp for en Cognac - og kommer neppe til å gjøre det heller. Derimot kan jeg "skjønne" folk som kjøper Cognac i prissegmentet 500-999,- Og jeg mistenker jo at det er her de aller fleste med normale inntekter og gjennomsnittlige utgifter befinner seg. Innen gitte prissegment har jeg prøvd ut en rekke varianter, og har seff noen jeg foretrekker fremfor andre. Men så var det det med alternativene da; de kan jo være minst på høyde, men samtidig ikke være Cognac.

mvh
Proffen
 
J

Jim I Hendriksen 2nd Edt.

Gjest
Franskmenn selv drikker nesten ikke cognac, ca. 90% går til eksport. De drikker mye mer Calvados f.eks.
 

Hardingfele

Æresmedlem
Ble medlem
25.10.2014
Innlegg
22.730
Antall liker
15.880
Torget vurderinger
2
Jeg unngår av prinsipp alt med tilsatt farge, karamell eller sukker, da blir store deler av det norske cognac-utvalget uaktuelt.

Armagnac har man latt være å ødelegge, samme med Calvados. Men jeg foretrekker Armagnac og vil enda en gang oppfordre til at man kikker på Tariquets fine utvalg på Polet. Selv deres rimeligste Bas Armagnac er et funn.
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.529
Antall liker
6.946
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Samtidig er det primært nordmenn som drikker cognacen bar, og skyller ned med kaffe.

Jeg har etter hvert fått sansen for å gjøre det som med Whiskyen - en dash vann i, for å bringe fram aromaen, og samtidig ikke kverke smaskløkene.

Johan-Kr
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Jeg unngår av prinsipp alt med tilsatt farge, karamell eller sukker, da blir store deler av det norske cognac-utvalget uaktuelt.

Armagnac har man latt være å ødelegge, samme med Calvados. Men jeg foretrekker Armagnac og vil enda en gang oppfordre til at man kikker på Tariquets fine utvalg på Polet. Selv deres rimeligste Bas Armagnac er et funn.
Beste brennevinet jeg har smakt var en Armagnac, og jeg mener den var fra Tariquet. Dette er mange år tilbake i tid. Den var basert på Folle Blanche og ble solgt i 0,5l flasker (høy og tynn flaske) til kr 500 dengang (er vel 20 år siden) og var 12 år gammel (om ikke minnet forstyrrer). Det er overhodet ikke den samme som selges på polet nå fra T som 12a FB). Det som var spesielt med den var at det ikke var smaken av det flytende som var avgjørende, med hva som hendte i den evaporerte delen av det hele. Vanskelig å beskrive. Et slags kyss av en gudinne.

Jeg har aldri noensinne funnet den igjen i ettertid.

Ikke noe som ligner heller.

Men .. om man vil litt utenfor allfarvei så er kanskje Tequila et spor verdt å forfølge, selv om utvalget her er labert. Gode og lagrede utgaver her har en smaksrikdom som vil forbause stort.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.346
Torget vurderinger
1
Proffen: Mitt maksbeløp på ei flaske cognac er 2500 kr- det gjør jeg ca en gang hvert femte år. Bare så synd jeg ikke klarte å få i Bertelsen 72 til siste runddag. DET er kvalitet, det.

Tre betalbare favoritter:

-Sørlie XO
- Birkedal-Hartmann Målselv
- Bertelsen Symphonie XO

Kos deg!
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.548
Antall liker
7.873
Torget vurderinger
0
Hadde 4x jubileumsfeiring her sist lørdag. 60-61-62 års dager samt pensjonering.
Den mest populære cognacen var Roullet Fransac 25 år gammel. Nydelig drikke og flaska ble "vridd" for å få ut de siste dråpene! Finnes ikke lenger på Polet. Folket anbefales å kjøpe om dere finner den i det store utlandet. Nest mest populær var Hennesy XO. Den ble nesten tømt, god den også. Otard ble ikke åpnet, pussig for den er god imho.
Ellers var GT populært. Burnetts White Satin. Caorunn ble ikke åpnet så Burnetts var vel god. ( Har ikke peiling på gin! ) Min finske kollega gikk for tang, tjære og branntomt. Laphroaig og Ardbeg Alligator. Av snille whiskies gikk det i Balvenie 12 yrs double wood. Non Plus Ultra var det ingen som luktet på selv om det også er en av mine favoritter.
Rum var heller ikke noen vinner. Capt. Morgan, Ron Zacapa 23 og XO samt Ron Z Negro edition, Plantation Rum og Appelton Estate og Cadenheads 36yrs Demerara var tilgjengelig.
Som direkte cognac erstatning ville vel jeg personlig gå for Cadeheads rum eller Non Plus Ultra. Men som man ser er smak og behag noe ulik.
 
J

Jim I Hendriksen 2nd Edt.

Gjest
Jeg unngår av prinsipp alt med tilsatt farge, karamell eller sukker, da blir store deler av det norske cognac-utvalget uaktuelt.

Armagnac har man latt være å ødelegge, samme med Calvados. Men jeg foretrekker Armagnac og vil enda en gang oppfordre til at man kikker på Tariquets fine utvalg på Polet. Selv deres rimeligste Bas Armagnac er et funn.
Beste brennevinet jeg har smakt var en Armagnac, og jeg mener den var fra Tariquet. Dette er mange år tilbake i tid. Den var basert på Folle Blanche og ble solgt i 0,5l flasker (høy og tynn flaske) til kr 500 dengang (er vel 20 år siden) og var 12 år gammel (om ikke minnet forstyrrer). Det er overhodet ikke den samme som selges på polet nå fra T som 12a FB). Det som var spesielt med den var at det ikke var smaken av det flytende som var avgjørende, med hva som hendte i den evaporerte delen av det hele. Vanskelig å beskrive. Et slags kyss av en gudinne.

Jeg har aldri noensinne funnet den igjen i ettertid.

Ikke noe som ligner heller.
Neste gang du er i Longyearbyen så går du på Karlsberger Pub, de har et avsindig utvalg Armagnac. Mulig du finner noe der. De står etter år oppunder taket. De har forøvrig et utvalg av det meste annet som man bare kan drømme om i en bar på fastlandet...
 
6

65finger

Gjest
Singel cask cognacer fra mindre uavhengig produsenter kan være fantastico. Vel så stor variasjon so skottegrogg. Langt unna norsk karamel XO
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.584
Antall liker
2.788
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Jeg unngår av prinsipp alt med tilsatt farge, karamell eller sukker, da blir store deler av det norske cognac-utvalget uaktuelt.

Armagnac har man latt være å ødelegge, samme med Calvados. Men jeg foretrekker Armagnac og vil enda en gang oppfordre til at man kikker på Tariquets fine utvalg på Polet. Selv deres rimeligste Bas Armagnac er et funn.
Beste brennevinet jeg har smakt var en Armagnac, og jeg mener den var fra Tariquet. Dette er mange år tilbake i tid. Den var basert på Folle Blanche og ble solgt i 0,5l flasker (høy og tynn flaske) til kr 500 dengang (er vel 20 år siden) og var 12 år gammel (om ikke minnet forstyrrer). Det er overhodet ikke den samme som selges på polet nå fra T som 12a FB). Det som var spesielt med den var at det ikke var smaken av det flytende som var avgjørende, med hva som hendte i den evaporerte delen av det hele. Vanskelig å beskrive. Et slags kyss av en gudinne.

Jeg har aldri noensinne funnet den igjen i ettertid.

Ikke noe som ligner heller.

Men .. om man vil litt utenfor allfarvei så er kanskje Tequila et spor verdt å forfølge, selv om utvalget her er labert. Gode og lagrede utgaver her har en smaksrikdom som vil forbause stort.
Nå er jeg jo etterhvert blitt velsignet med en svoger fra Mexico, og han er godt bevandret i Tequilaens verden. Enig i at det finnes god tequila, ikke bare den som nordmenn aller helst skal shotte nedpå sammen med salt og en skive sitron.

mvh
Proffen
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.548
Antall liker
7.873
Torget vurderinger
0
I forbindelse med jubileet fikk man gaver fra de frammøtte og fra min finske kollega fikk jeg en meget artig gave som passer rett inn i denne tråden.

Jaloviina.jpeg

Under krigen fikk man i Finland problemer med å framskaffe tilstrekkelige mengder med "Ädelbrännvin". dvs cognac til offiserene. For å bøte på dette ble det produsert et cognacsurogat, en blanding av cognac og vodka. I følge den glade giver var dette et riktig jævlig brennevin. Av en eller annen grunn har man produsert en serie av dette brennevinet i henhold til orginaloppskriften ( det medfølger en omfangsrik skriftlig greie på finsk som jeg ikke forstår noe som helst av! ) og det er også pakket i helt lik emballasje som orginalen.

Tror ikke jeg kommer til å smake på dette, i alle fall ikke før jeg er 100% sikker på at jeg får tak i en flaske til. Uansett var det en artig gave og garantert hva trådstarter etterlyser. "I stellet for cognac?"
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.346
Torget vurderinger
1
Hardingfele: Kun ett norsk pol har nevnte Birkedal-Hartmann Målselv konstant på lager. Finner du ut hvilket? Det er en VSOP, men en meget god en. Har ei flaske i skapet her..Var jeg deg, la jeg inn dørbestilling på en kasse eller to..
 

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.251
Antall liker
3.521
Sted
Horten
Torget vurderinger
7
Det meste av brennevin av god kvalitet er godt. Er du på et litt større vinmonopol er mitt tips å spørre der. De har som regel en person som kjøper inn varer utenfor de vanlige produktene.
 
Topp Bunn