Høyttalere I tenkeboksen på KEF LS60 Wireless...

Antares

Medlem
Ble medlem
09.01.2013
Antall liker
10
Som overskriften røper, så vurderer jeg å gå til innkjøp av KEF LS60 Wireless, men er litt usikker på:
* hvor "fremtidssikre" er de mht oppdateringer fra KEF? KEF sier flere år etter at modellen har gått ut av produksjon, men hva betyr det i praksis?
* andrehåndsverdi...? la oss si etter at oppdatering av app/firmware er avsluttet. Blir de plutselig veldig lite attraktive på bruktmarkedet?
* vil LS60 bli veldig lite "brukervennlig" etter evt avsluttede oppdateringer? Hva med DSP?
Er jo en høyttaler til 60-70K, så føler jeg må få luftet min usikkerhet litt med dere som har god peiling/erfaring på dette, og høre litt for og imot, før jeg evt investerer🙂

OlaR

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.03.2005
Antall liker
488
Sted
Oslo
Torget vurderinger
25
Jeg har LS50 Wireless og LSX (begge av førsteutgaven). Det har ikke vært mange oppdateringer og det er nå et par år siden siste. Jeg tror ikke det har vært noen etter at den nyere generasjonen ble lansert, men her er jeg ikke skråsikker.

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Antall liker
13.911
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
LS60 er en høyttaler for de som liker "ok" hifi lyd opp til et vist lydnivå i normale lytte omgivelser.
...og der stopper det, dessverre.

Det hjelper IKKE å supplere med subber om man vil spille høyt.

• Liker
Reaksjoner: ufo

Tunghørt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.01.2017
Antall liker
161
Sted
Bodø
Mitt første inntrykk av ls60 var at mellomtonen druknet i bassen,låt litt innestengt . Anbefaler at du lytter til de først før innkjøp

The Gunner

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2010
Antall liker
18.633
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
LS60 er en høyttaler for de som liker "ok" hifi lyd opp til et vist lydnivå i normale lytte omgivelser.
...og der stopper det, dessverre.

Det hjelper IKKE å supplere med subber om man vil spille høyt.
Og hvilke(t) spørsmål fra trådstarter er det du har svart på her? :ROFLMAO:

Antares

Medlem
Ble medlem
09.01.2013
Antall liker
10
Litt ot er greit, selv om jeg primært er usikker på "fremtidssikkerheten" mht oppdatering🙂
For å dra strikken litt lengre, så har jeg pga ovennevnte vurdert å heller gå til innkjøp av LS50 Meta+stativer+Marantz model M1+sub. Føler meg ikke så låst med den komboen, men er usikker på hva dette oppsettet kan yte ift LS60? Bor i leilighet, så høye lyttenivåer er sjeldent... må ha bra lyd ved "normale" nivåer.. Hva tror dere om nevnte kombo?

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Antall liker
13.911
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Og hvilke(t) spørsmål fra trådstarter er det du har svart på her? :ROFLMAO:
Arrester meg gjerne, HFS-politi ;)
Men nu var jo mitt tilsvar kun en advarsel mot LS60, som ER trådens tema.
Nå i etterkant, skriver da trådstarter at han ikke trenger å kunne spille høyt.
Dermed står @Antares fritt til å velge hva han måtte ønske...

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
25.605
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
LS60 er et veldig godt ferdig stereoanlegg, enkelt betjent fra hele familiens smarttelefoner. Ungene kan ikke knekke dem ved å spille for høyt men små barn liker å trykke på høyttalermembraner og de har ingen beskyttelse mot slikt.
Jeg hadde ikke valgt dem selv fordi jeg foretrekker mine Mahlerklimaks ukomprimert (de samme ville knekke et par LS50 Meta, bare så det er klart) der innspillingene er så gode, men det er ekstremmusikk fra 40 dB til 110. Det er Sigberg Audio Manta-territorium.

Sist redigert:

t-roten

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2015
Antall liker
12.390
Sted
London
Hva er tanken bak LS60 for deg? Er det "alt-i-ett"?
Hvis du er nervøs for at noe skal bli utdatert, er det kanskje bedre/sikrere at du vurderer en Wiim Ultra med PMC Twenty5.Active, Dali aktive eller Buchardt aktive?
Dette krever noen kabler i tillegg, men gir deg fleksibilitet med streamer og oppdateringer for denne

Antares

Medlem
Ble medlem
09.01.2013
Antall liker
10
Hvis du er nervøs for at noe skal bli utdatert, er det kanskje bedre/sikrere at du vurderer en Wiim Ultra med PMC Twenty5.Active, Dali aktive eller Buchardt aktive?
Dette krever noen kabler i tillegg, men gir deg fleksibilitet med streamer og oppdateringer for denne
Ja, tanken var "alt i ett", med lite kabelstyr, i en 30m2 stue + streaming... men innser jo at ht-kabel kontra strømkabel kan være det samme, så begynner å gå fra "aktiv" tanken. Streaming vil jeg uansett benytte meg av. Forsterker må kunne stå i skap med dybde 36-37 cm, og der innfrir Marantz Model M1, og den har også e-arc. Lydkvalitetsmessig må være HiFi+, så leter nå etter beste løsning, og er egentlig litt i villrede. Ønsker beste løsning med M1 og ett par stativ ht/små gulv ht som er plasseringsvennlig. Sub vil komme etterhvert.

arf66

Hi-Fi interessert
Ble medlem
16.10.2024
Antall liker
143
Sted
Trondheim
Er moderne (aktive) høyttalere blitt slik som PC'er og telefoner, at de må oppdateres jevnlig? Hva "mister" man ved at oppdateringene nødvendigvis opphører etter en viss tid?

rolfrander

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.11.2023
Antall liker
166
Sted
Norge
Er moderne (aktive) høyttalere blitt slik som PC'er og telefoner, at de må oppdateres jevnlig? Hva "mister" man ved at oppdateringene nødvendigvis opphører etter en viss tid?
Du risikerer at tjenester du er vant til å lytte til gjennom streaming fra internett (spotify, tidal, etc) slutter å virke fordi disse tjenestene oppdaterer/endrer den tekniske løsningen på sin side uten at mottakeren inne i høyttaleren blir oppdatert samtidig.

Et typisk eksempel fra min hverdag: jeg har en relativt gammel AppleTV fra før 4K-versjonene. Det spiller ingen rolle for meg at den ikke har 4K, for den er ikke koblet til en 4K skjerm. Men NRK sluttet å oppdatere sin app i denne boksen nå i høst. Etter hvert vil flere og flere av appene slutte å fungere, og til slutt vil også nye iPhone ikke lenger klare å strømme til den, fordi den ikke støtter nye versjoner av AirPlay. I og med at dette er en liten boks til 1500 kr spiller ikke det så stor rolle, men hvis det var en integrert del av en høyttaler til 60K ville det være ganske kjipt...

Det er ikke et spørsmål om *hvis* dette skjer, det er et spørsmål om *når*.

Når du kommer dit kan du selvsagt fortsatt fore høyttalerne fra en analog kilde, men da forsvinner jo mye av gevinsten med en slik integrert løsning og bruksverdien faller.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2008
Antall liker
4.795
Sted
Sunnmøre
Eg har ein Raspberry Pi med OS/programvare "Pi MusicBox" som streamer. Denne vart lagt daud for par-tre år sidan, og lat som eg er, har eg ikkje bytta system (UPnP/DNLA fungerer framleis heilt fint). Men for eit par månader sidan slutta Spotify-integreringa å fungera, og bruksverdien ramla gjennom golvet for resten av familien.

Det er denne problematikken som har bekymra meg litt med heilintegrerte løysingar som LS60. No er ikkje eg eit veldig relevant døme i dette tilfellet: eg bekymrar meg veldig for kva som er dei beste løysingane, og held fram med å spela på middelmådig ræl med teknologinivå anno 1995. (Likevel - eg tenkjer "gøy så lenge det varar" med alt som "har ein app".)

Edit: Det same skjedde for så vidt med TV-en: heilt grei Samsung-TV, kjøpt billig på Elkjøp for mange år (vi har ikkje så store behov). Smart-TV-funksjonaliteten var tipp-topp først (om enn litt treg UI) - så slutta oppdateringane å koma. Først forsvann Disney, så NRK-appane, så til slutt Netflix. Det einaste som faktisk funkar, er HDMI og avspeling av lokale filer via UPnP. Siste månadene har vi brukt ein avlagt laptop som TV-boks. Funkar fint, men ikkje så veldig brukarvenleg.

Tilsvarande dei trådlaust samankopla røykvarslarane eg kjøpte (huset hadde fysisk samankopla varslarar då vi flytta inn): Dei bruker, av naturlege grunnar, 2.4GHz wifi (lengre rekkjevidde). Nie ma problemu, routeren frå ISP leverer det også, men diverre med same namn som 5GHz-nettet, og ikkje fanden om eg greidde å få ein einaste digital dings med nettlesar tilkopla 2.4GHz-nettet, noko som var naudsynt for fyrstegongsoppsettet. Elles, ikkje heilt sant: nedst i ein skuff fann eg eit gamalt nettbrett som ikkje hadde 5GHz wifi, og det vart redninga.

Dette er ikkje er gøy eingong, og gjer at eg får stramme skuldrar kvar gong eg høyrer adjektivet "smart" brukt om teknologi og grøssar ved tanken på "smarthus".

Sist redigert:
  • Liker
Reaksjoner: JMM

ufo

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.02.2016
Antall liker
1.127
det var folk som klaget på dårlig reperasjonsvillighet fra KEF på reddit, husker ikke i farta hvilken men en av de aktive monitorene døde helt etter noen få år. KEF svarte at desverre ikke lenger fører reservedeler på de, kjøp den nye modellen (!)

parafinoksen 2.0

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.04.2024
Antall liker
2.058
Sted
Polen
Hver komponent i systemet skal ha én oppgave, mener nå jeg. Det blir litt mer rot og kabelsuppe, men når noe tar kvelden eller blir utdatert, trenger en i hvert fall ikke skrote hele anlegget. Selv aktive høyttalere er jeg skeptisk til.

t-roten

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2015
Antall liker
12.390
Sted
London
Eg har ein Raspberry Pi med OS/programvare "Pi MusicBox" som streamer. Denne vart lagt daud for par-tre år sidan, og lat som eg er, har eg ikkje bytta system (UPnP/DNLA fungerer framleis heilt fint). Men for eit par månader sidan slutta Spotify-integreringa å fungera, og bruksverdien ramla gjennom golvet for resten av familien.

Det er denne problematikken som har bekymra meg litt med heilintegrerte løysingar som LS60. No er ikkje eg eit veldig relevant døme i dette tilfellet: eg bekymrar meg veldig for kva som er dei beste løysingane, og held fram med å spela på middelmådig ræl. (Likevel - eg tenkjer "gøy så lenge det varar" med alt som "har ein app".)
Du risikerer at tjenester du er vant til å lytte til gjennom streaming fra internett (spotify, tidal, etc) slutter å virke fordi disse tjenestene oppdaterer/endrer den tekniske løsningen på sin side uten at mottakeren inne i høyttaleren blir oppdatert samtidig.

Et typisk eksempel fra min hverdag: jeg har en relativt gammel AppleTV fra før 4K-versjonene. Det spiller ingen rolle for meg at den ikke har 4K, for den er ikke koblet til en 4K skjerm. Men NRK sluttet å oppdatere sin app i denne boksen nå i høst. Etter hvert vil flere og flere av appene slutte å fungere, og til slutt vil også nye iPhone ikke lenger klare å strømme til den, fordi den ikke støtter nye versjoner av AirPlay. I og med at dette er en liten boks til 1500 kr spiller ikke det så stor rolle, men hvis det var en integrert del av en høyttaler til 60K ville det være ganske kjipt...

Det er ikke et spørsmål om *hvis* dette skjer, det er et spørsmål om *når*.

Når du kommer dit kan du selvsagt fortsatt fore høyttalerne fra en analog kilde, men da forsvinner jo mye av gevinsten med en slik integrert løsning og bruksverdien faller.
Dette er samme tankegang som jeg har. Derfor er jeg etter noe som separarer "teknologien" fra resten.
Wiim Ultra og Primare SC15 er to alternativer jeg vurderer her - begge har analog, digitale og streaming muligheter og kan brukes med effekttrinn eller aktive høyttalerne

joha

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
519
Torget vurderinger
1
Jeg tviler på at man er tvunget til å bruke den integrerte streamingen. Man kan vel koble til en ekstern streamer på en av de digitale inngangene??
Hvis det var meg i samme situasjon (og høyttaler passer i rommet og min smak), så ville jeg ha brukt den integrerte til den dagen den evt ikke funker lenger, så kjøpt meg en ny streamer da.

Topp Bunn