OMF skrev:
Hei!
Takk for svar!
Tillater meg å stille noen oppfølgingsspørsmål!
1) Jeg kan slite litt med kravet om 10 x Vas i "bakrommet". Hvis kommunen godkjenner mine oppdaterte byggetegninger, så vil det nok ende på nærmere 20 m3. Men jeg har lurt på om jeg kan lage et stort sjalusi i veggen - som kun er tettet med en 20 cm glava (Ikke panel/papp/plast/gips) - og på den måten ventilere bakrommet noe ut i det fri (jeg er klar over at dette vil lekke bass.....men er et stykke til naboen!)
Du er jo sprøyte gal ;D ;D Neida, finn deg heller noe som krever litt mindre volum så ikke fukt, insekt og ekle firbente innvaderer kåken... alternativt kan du jo fikse biffen med en Linkwitz Transform og følgelig manipulere systemets Q.
er vel ikke så ille det da....blir jo ikke noe mer åpent enn en litt stor lufteventil. setter jo opp litt finmasket netting så jeg ikke får ubudne gjester!
OMF skrev:
2) Jeg ser de har samme modell til bil - da med mindre Vas? Hva vinner/taper man her...?
Man vinner litt på fleksibilitet mht. kassevolum. Dette er en driver med Qts på 0,41 og med litt høyere Fs. Ulempen er at det krever litt mer effekt for å få samme lydtrykk (ca 1050W mot 800W). Kapasitetsmessig er det hips om happ. Kjenner ikke disse elementene fra egen bruk, men jeg går ut fra at motorsystemet er bygget rundt samme prinsipp som øvrige AE-element. Mer effekt innebærer også mer powerkompresjon, men nå er AE-elementene kjent for å takle effekt og stroke rimelig bra.
OMF skrev:
3) Jeg har i grunn hele tiden tenkt å ha to søyler i frontveggen (pr kanal). En dypbassesøyle med 15/18/21 tommere, og en midbasssøyle med 8/10/12 tommere. Hva kan være en god match til disse elementene. (I toppen er planen en B&G RD 75 - enten frittstående som dipol eller også den In-Wall).
Med mindre det er konemor som forlanger det så ville jeg valgt å trekke høyttalerne ut av veggen og inn på gulvet. Du vil rimelig garantert miste mye perspektiv med å sette de inn i veggen - vil uansett anbefale deg å høre et in-wall oppsett før du bestemmer deg.
Her begynner det å bli vanskelig å få praktisk erfaring. Jeg hadde i grunn tenkt å begynne In-Wall. Det er jo helt uproblamtisk å tette et hull i veggen hvis det ikke funker...det er hakket mer vanskelig å gjøre det motsatte. På Wisdom Audio demo hos Renaissance her i Bergen sa konstruktøren at de fleste foretrakk in-wall ersjonen da de hadde mulighet til å demonstrere begge! Jeg har nok veldig lyst på IB dypbass - og da får man uansett et problem ved overgang til et element i rommet. En annen løsning er jo å kopiere oppsettet til Stig, men å la IB bassene overta et sted mellom 50 og 100 Hz...da slipper man så vanvittig med memranareal, samt at man får dipolbassen nesten hele veien! Men må innrømme at jeg er ikke veldig keen på å ha så mye basskasser som Stig har, men er det åpenbart mye bedre så har man jo ikke noe valg! -
En annen ting er at du bør tenke litt ift. hva du ønsker å oppnå, hva betyr noe for deg lydmessig... matching handler mest om systemtenking og ikke bare om det klangmessig kan passe i rundt delefrekvensen. Angående den BG saken så har jeg ikke peiling, men jeg vet at Stig Erik Tangen bruker BG mot Seas Excel, og jeg mistenker ikke den gutten for annet enn at han vet hva han driver på med. Mener også Mr-T har den?
Jeg har hørt såpass mange systemer at jeg ønsker det transparent, ufarget, tørt og thight! Dog vil jeg nok prøve å kontrollere akustikken i lytterommet med mer diffusjon enn absorbsjon. fryktelig lenge siden jeg hørte oppsettet til Stig, men syntes det låt veldig bra den gang - fog litt for tett på. Men der har det rent mye vann i elven siden jeg var der...vet ikke en gang om noen av komponentene fremdeles er med!
OMF skrev:
4) Hvor gode er disse elementene egentlig....finnes det noe bedre til mitt bruk...? (Målet er på ingen måte å bruke mest mulig penger - men ca 1500,-/driver er på ingen måte avskrekkende!
Ja det er vel 1mill$ spørsmålet det

Det finnes nok garantert noe som er bedre (det gjør det alltid), men man skal ha hørt alle under optimale forhold for å kunne uttale seg. Jeg kan uansett ikke se at det finnes så mye bedre for 1500,-, hvis det er det de koster. Det er en solid basket, motoren er veldig bra og kvalitetskontrollen er etter sigende også veldig god (John hevder selv at elementene ligger innenfor +/-3% av oppgitte data). Så det er etter min mening ingen risk ift å ikke få ting igjen for pengene...
...Selv venter jeg på noen TD18H+ som skal prøves i lukkede kasser