Ikea skap for modellbyggesett! Detolf, 398,- kr

Decoman

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.02.2011
Antall liker
1
Det var da jeg var på IKEA i går at jeg tilfeldigvis la merke til at de selger noe som kalles 'vitrineskap'.

http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/10119206/

Bredde på innsiden ble målt til 38 cm. Skapet er nesten lufttett, hvor det kun er en glipe på hver side av døra i front. Det er en 6mm vertikal åpning på venstre side og en 4mm vertikal åpning på høyre side. En kan nok trikse litt, ved å tape på en stripe med gjennomsiktig tape på hver side, for å dekke til glipene der.

Skapet skranger noe hvis en kommer borti det, eller åpner døra. Dette tenker jeg kan fikses ved å diskre lime på en filt bit der hvor de horisontale glassflatene dunker borti de høye glassflatene på hver side.

Skapet koster 398,-

Edit: Oj, ok, jeg ser nå at skapdøra antagelig har en liten åpning i topp og bunn også. Det er jo dette med støv som er noe kødd.

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Antall liker
42.433
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
Jeg har 3 stk i stua mi av disse med lys montert i toppen,meget dekorative :)

hvis du bare retter inn hylleplatene skikkelig så får du ikke problemer med klirr/skrangler.

fine skap

mvh

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
20.839
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
IKEA er djevelens verk, og en sikker vei til å miste både kjerring og unger! Løp for livet!

Decoman

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.02.2011
Antall liker
1
motoren skrev:
Veit du om IKEA selger med en egen løsning for lys, eller er dette kanskje noe du ordnet med selv?

Jeg så i går at IKEA selger striper med LED lys for å lyse opp klesskap, så det kunne jo tenkes at de kanskje hadde en liten sak som passet til dette skapet.

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Antall liker
42.433
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
Decoman skrev:
motoren skrev:
Veit du om IKEA selger med en egen løsning for lys, eller er dette kanskje noe du ordnet med selv?

Jeg så i går at IKEA selger striper med LED lys for å lyse opp klesskap, så det kunne jo tenkes at de kanskje hadde en liten sak som passet til dette skapet.
Ja Ikea har lys som er tilpasset skapet :)

mvh

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Antall liker
42.433
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
lars_erik skrev:
IKEA er djevelens verk, og en sikker vei til å miste både kjerring og unger! Løp for livet!
;D er riktig så bra for tiden,holder høy kvalitet i dag

mvh

Lynvingen

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2010
Antall liker
302
Sted
Bergen
Torget vurderinger
5
Bortsett fra at alle har noe fra ikea kan ikke jeg se noe galt med å kjøpe ting som er testet og holder meget god kvalitet hvis du sammenligner med hva du får andre steder.

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
20.839
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
motoren skrev:
lars_erik skrev:

mvh
Var alt strevet jeg tenkte på. Byggesett, hvor det alltid blir noe mikk makk :'(

C

Cyber

Gjest
lars_erik skrev:
motoren skrev:
lars_erik skrev:

mvh
Var alt strevet jeg tenkte på. Byggesett, hvor det alltid blir noe mikk makk :'(
Koster lite og man trenger bare 8247 skruer på en middels stor skjenk. :D

Men er utrolig greit å kunne få møbler til mindre viktige steder til priser som er levelige.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.094
Torget vurderinger
0
lars_erik skrev:
Beroende på hva slag kjærringhælvete og småjævler av noe ungekrapyl man har kan jo da IKEA ses på som en Guds gave til mannen!! ;D ;D

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
20.839
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Spiralis skrev:
lars_erik skrev:
Beroende på hva slag kjærringhælvete og småjævler av noe ungekrapyl man har kan jo da IKEA ses på som en Guds gave til mannen!! ;D ;D
Selvsagt! Trenger man en siste dytt for å få helvetet ut av døra, er det bare å legge opp til et ekteskapelig samarbeidsprosjekt med 8247 skruer ;D

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
652
Det var en amerikaner som nylig karakteriserte IKEA: Semi-disposable Swedish furniture

O

Ole I

Gjest
lars_erik skrev:
Hvilken erfaring har du egentlig med IKEA montering?

Jeg har monter mye i mitt liv; alt fra komplette kjøkken, til komplette garderober og bad - og en haug med hyller og skap.
Saken er egentlig denne: hvis det ikke er IKEA, da er det noe herk!

IKEA er forbilledlig i måten de har laget monteringsanvisningene på. Skruer og slikt som følger med, er pakket godt inn og i det store og hele mangler det aldri noe (slik var det ikke på 80-tallet, det husker jeg godt).

Decoman

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.02.2011
Antall liker
1
Oj, oj jeg tror jeg går og tar bussen opp til IKEA i dag for å kjøpe dette glasskabinettet. De har også tilbud på mandelkake. Betal 2 for 3, eller 3 for 4 var det kanskje.

Fra Sinsen går det buss fra Carl Berner krysset med rute 21 opp til Helsfyr, og så går det buss videre med rute 401 til IKEA Furuset.

På rutetabellen ved selve stoppestedet så er ikke 'IKEA Furuset' nevnt overhodet av hva jeg kan huske fra gårsdagen, noe som virker rart så sant jeg ikke har oversett dette da.

Edit: I helvete, Vekt: 40.7 kg. :-\

Tja, hvis en indisk fyr kan bære en 50 kg tung stol for IKEA (tok den på skulderen opp fem etasjer uten å blunke), så kan vel jeg greie å bære 40, på en eller annen måte. Om ikke annet så blir det mandelkake på meg.

Decoman

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.02.2011
Antall liker
1
Mission accomplished!

På ingen måte vil jeg anbefale noen å forsøke bære dette. Spesielt ikke over 1km, til tross for bussreise. Jeg kjøpte en pakke med to stk-. remmer til 39 kr på IKEA og la den ene på skulderen over nakken.

Det å legge pakka på snøen og dra den etter seg de siste 100m opp den siste bakken funker helt greit.

Til helvete med mandelkake. ;D

Edit: Det å sette sammen skapet gikk helt greit. Eneste rare var at døra først ikke lot seg lukke igjen pga. ujevnt gulv, men dette ble fikset med å legge en pappbit innunder den ene av de fire knottene som hviler mot gulvet.

Delle

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.03.2007
Antall liker
275
Ole I skrev:
lars_erik skrev:
Hvilken erfaring har du egentlig med IKEA montering?

Jeg har monter mye i mitt liv; alt fra komplette kjøkken, til komplette garderober og bad - og en haug med hyller og skap.
Saken er egentlig denne: hvis det ikke er IKEA, da er det noe herk!

IKEA er forbilledlig i måten de har laget monteringsanvisningene på. Skruer og slikt som følger med, er pakket godt inn og i det store og hele mangler det aldri noe (slik var det ikke på 80-tallet, det husker jeg godt).
Støttes fullt ut. Jeg har montert fler IKEA-produkter enn jeg har tall på, aldri har det manglet en skrue eller noe som helst.
Alt holder ikke like god kvalitet, så et godt blikk i den retning er ikke bortkastet.

Det er vel her som i de fleste sammenhenger en viss sammenheng mellom pris og kvalitet.

Mvh

Topp Bunn