Ikke flir, har støy fra EC riaa

Poseidon

Hi-Fi interessert
Ble medlem
11.06.2007
Antall liker
0
Hei alle dere der ute som sitter på så mange erfaringer som jeg desverre ikke har og på forhånd takk forresten. Har lenge gått og puslet med tanken om en vinylrigg da all vinylen gikk i bokser for mange år siden. Har nå endelig tatt steget og kjøpt meg en Gyrodec med Mørck DP 6 arm. Riaa kjøpte jeg brukt for en stund siden og siden jeg har hele elektronikken av Electrocompaniet så ble det en Ec ria av ukjent årgang.

Så til problemet:

Det hummer. Når jeg koblet opp og plugget inn hele stasen så oppdaget jeg at når jeg øker volumet uten at platespilleren går så blir det mer humming jo mere volum. Å spille av en LP på lavt volum medfører ikke problem men jeg vet at det hummer bak der et sted og får ikke fred. Ikke feed back men konstant humming. kobler jeg bort alt slik at bare Riaa er tilkoblet til pre så hummer det da også og derav tror jeg ganske sikkert at problemet er riaa. ???

Skal jeg jorde flere plasser en riaa? Laget meg en spesialkobling og jordet samtidig i riaa og i ene forsterkeren men same problem. Har ikke prøvd å trekke jord direkte til forsterker men er det mulig at dette er en løsning eller er det noen som har noen gode råd på hånden så tusen takk. Skal opp på Budal Radio i morgen da jeg får låne en rør riaa slik at jeg kan begynne og justere riggen slik at jeg forhåpentligvis kan snurre noe vinyl i helgen. :)

Takk igjen for eventuelle tips og råd, er grønn som bare det, sist jeg hadde platespiller i drift var det bare å plugge i bak på forsterkeren siden denne hadde innebygd riaa trinn. Har kommet langt siden da men desverre ikke på vinylsiden.

Mvh,
Steve Berg

OS

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
19
Torget vurderinger
3
Hei,

Jeg har et par tips men først må jeg si at dette er et ganske vanlig problem. Du skrev ikke hvilken pickup du bruker men er det Grado kan det være du har den berømte "Grado hum" (søk i så fall på google). Hvis du har en annen piclup har du sannsynligvis en jordsløyfe eller dårlig jording et sted. For å sjekke om du har en sløyfe kan du forsøke å koble fra den ene kanalen og se om det da brummer i den som er tilkoblet. Prøv først med kabelen mellom RIAA og forsterker (koble helt fra begge ender og forsøk begge kanaler). Hvis du har jordet stikk så forsøk å plugge alt i samme stikk (også forsterker) og bruk en "padde" hvis du ikke har nok kontakter. Sjekk at armen/armbasen er koblet til jordledningen som er koblet mellom platespiller og jordskruen bak på RIAA (ja for du har den jordkabelen?). Pass på at RIAA ikke står i nærheten av sterke magnetfelt (=forsterkere og annen elektronikk).

Håper noe av dette hjelper!

mvh,
OS

Poseidon

Hi-Fi interessert
Ble medlem
11.06.2007
Antall liker
0
Jo, jeg har da jordet spilleren til riaa. Har målt og det er forbindelse mellom jord riaa og gods monteringsplate arm.

Bruker en Benz L-04 pick up.

Har ikke prøvd å fjerne ledningene fra pick up da jeg kvier meg til slike operasjoner dersom jeg ikke må. :eek:

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
31.076
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Poseidon skrev:
Jo, jeg har da jordet spilleren til riaa. Har målt og det er forbindelse mellom jord riaa og gods monteringsplate arm.

Har ikke prøvd å fjerne ledningene fra pick up da jeg kvier meg til slike operasjoner dersom jeg ikke må. :eek:
Jeg tenkte mer på å dra ut i den andre enden, i RIAAen. Da ville du få en indikasjon om det er RIAAen som er problemet eller om det er pu- relatert støy.
mvh

Kjetil_M

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2006
Antall liker
1.989
Sted
Bergen
Se om armkabelen er trykket helt inn i armen! Fikk en gang brum med en Mørch dp6, og da var kabelen bare halvveis på plass i armen. Vet ikke om det er det , men se etter for sikkerhets skyld.

Mvh
Kjetil

OS

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
19
Torget vurderinger
3
En ting til: hvis du har TV så prøv å dra ut antenneledningen fra kontakten i veggen. Jeg får brum hos meg når antenneledningen står i uten skilletrafo. Kjøpte en liten skilletrafo til kr. 199 på Elkjøp og da forsvant det problemet.

mvh,
OS

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.920
Torget vurderinger
1
tkr skrev:
Poseidon skrev:

Jeg tenkte mer på å dra ut i den andre enden, i RIAAen. Da ville du få en indikasjon om det er RIAAen som er problemet eller om det er pu- relatert støy.
mvh
RIAA inngangen bør ikke «brukes»/testes uten terminering. For å teste for evt. brum i RIAAen så bør innganegne terminers, helst med en motstand tilsvarende kilderessitansen i PU, alternativt med en kortsluttning av inngangen til jord. Ved justerbar last til PU i RIAAen så kan denne settes til laveste last (omkring 100 ohm bør være OK).

mvh
KJ

Poseidon

Hi-Fi interessert
Ble medlem
11.06.2007
Antall liker
0
Har koblet alle veier og mener fast at det må være riaa som er problemet. Får humming selv om platespiller ikke er koblet til riaa (dog en tanke svakere). Skal hente en rør riaa i morgen så får jeg se samt sjekke om kontakten er trykket helt inn på undersiden av armen. Får vel bukt med dette etter hvert men det er jo så irriterende når man kobler og koser seg for så og få problemer. På den andre siden så er det halve kosen og plages litt.

Takk for alle gode innspill.

Mvh,
Steve

Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg hadde også problemer med brum i min ECP1 (ikke så himla mye, men...). Det begynner å bli noen år siden, men jeg løste det i hvert fall.

Jeg merket at den brummet mindre da jeg la hånda på chassiet til RIAA'en, spesielt hvis jeg berørte pluggene fra platespilleren og chassiet samtidig. Jeg prøvde derfor å forbinde signal- og chassijord med en ledningsstump. Da ble det helt tyst. Etter denne oppdagelsen loddet jeg en forbindelse mellom jordskruen og phonokontaktenes jordkontakt (ytterkappe) på innsiden av boksen.

Topp Bunn