Ikke helt DIY klasse D

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
11
Dette er ikke helt DIY, selv om jeg har gjort det helt selv. Jeg våger meg likevel til å poste den her, siden jeg er så stolt. Det er såvidt jeg vet den eneste helnorske klasse-D forsterkeren. Den er utviklet fra bunn av her i Horten, og sammenstilles også der. PCBer og mekanikk trafoer o.l. er også norskprodusert.
Jeg er heller ikke så redd for dette med bransje osv, da ingen av dere er så sprø at dere vil ha et PA/GA anlegg hjemme i stua, med mindre dere driver med oljeutvinning i hagen eller noe.

Det er mitt siste store prosjekt på jobben, en 400W klasse-D PA forsterker.
Den er ganske anonym i produktkatalogen, http://www.jotron.com/admin/images/viewresource.asp?aid=1434 på side 15.

Tar med ett bilde av gutsene fra en prototype.
Den har vært i serieproduksjon siden i høst.

Nå er kanskje tiden inne til å lage en hifi-versjon.

Vedlegg

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Antall liker
1.292
Sted
'
Høres ut som du har en interessant jobb. :)
Hadde jeg vært ung i dag så tror jeg hadde kommet til å satse på analogteknikk og ikke mikroprosessorer og software som var spådd en lysende fremtid den gang da i steinalderen...

Jan E Veiset

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
11
jane skrev:
Høres ut som du har en interessant jobb. :)
Hadde jeg vært ung i dag så tror jeg hadde kommet til å satse på analogteknikk og ikke mikroprosessorer og software som var spådd en lysende fremtid den gang da i steinalderen...
Jeg presenterte den en gang for en gjeng ingeniører. Jeg syntes det var morro å presentere et såpass moderne produkt som ikke inneholdt en eneste linje kode.....

Torsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2005
Antall liker
152
Vil det si at du skal lage en hifi versjon av denne? Og hva vil noe sånt koste?

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
11
Torsen skrev:
Vil det si at du skal lage en hifi versjon av denne? Og hva vil noe sånt koste?
Det vil vel bli et ekte DIY prosjekt, fordi firmaet jeg jobber i ikke driver med hifi. Jeg er ikke spesielt business av meg, så jeg kunne vel strekke meg til å lage noen PCBer ekstra. Men det er fremdeles litt i det blå. Fordelen med klasse D er at det er mulig å lage kraftige forsterkere relativt billig. På hifi siden sysler jeg stort sett med lave effekter, så kilowatt med effektforsterker er egentlig ikke min stil. Vi får se.
Topologien i forsterkeren er ganske annerledes enn det som er vanlig, som f.eks. ICE og UcD. Den har feedback fra utgangen, og det er lagt mye krefter inn i kontroll av støyen som oppstår p.g.a. det switchende utgangstrinnet.
Det betyr et ganske bra S/N på 114dB. Det var ønskelig da denne forsterkeren alltid er tilkoblet høyttalerene. Og noen av høyttalerene er ca 30cm fra hodet til en person som vil sove... Da er det like greit at den ikke støyer. THD ligger på 0.05%. Ved full effekt er den 0.5%. Det eneste som ikke er hifi er frekvensresponsen. Den er -3dB ved 15kHz, så den må jekkes opp til 30-40kHz.
Prisen er det vanskelig å si noe om, men skal jeg tippe så vil det koste ca 4-5k for all elektronikken til stereo i DIY antall.

Torsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2005
Antall liker
152
Spennende. Hold oss oppdatert med fremgangen :)

Topp Bunn