Il Duce eller Kong Olav

OKA

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2002
Antall liker
442
Sted
Bergen
Jeg har kun sett denne statuen på et lite bilde på nettavis og sånn sett er jeg ikke beredt til å komme med en dom. Hele saken virker svært klønete, men det er ikke til å komme i fra at første gangen jeg så denne figuren var det Mussolini jeg tenkte på. Til nød litt kald-krig Sovjet-aktig. Tydeligvis er det dette de fleste ser, også Oslo kommune. Kanskje vil det være dette man ser om en generasjon eller to også; en statue som i likhet av den av Fridjof den Frøkne helst bør gjemmes bort...

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
10.837
Syntes statuen er fin, jeg. Det var jo slik Kong Olav hilste.

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
5
Anatomi er åpenbart ikke Steens sterke side.
Statuen gir som OKA sier et litt østblokkland gufs.
jeg synes det var en riktig avgjørelse å velge å ikke sette opp statuen, men avgjørelsen kom vel nesten to år forsent.
Kong Olav er allerede fremstillt på en fin og folkelig måte ved Holmenkollen anlegget. Jeg kan ikke se at vi trenger flere statuer av han.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Lurer på hvordan man fremstiller en som vinker uten at hånden er i været...

Fin var den vel kanskje ikke, men så har jeg vel til gode å se en fin, ny statue, helst skal man ikke se hva det foresstiller kanskje? En utrolig sak, har man bestilt får man ta imot, om noen får annet en vinking ut av den hånden har de for god fantasi.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.467
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
1. Lurer på hvordan man fremstiller en som vinker uten at hånden er i været...

2. Fin var den vel kanskje ikke, men så har jeg vel til gode å se en fin, ny statue,

3. helst skal man ikke se hva det foresstiller kanskje?

4. En utrolig sak, har man bestilt får man ta imot,

5. om noen får annet en vinking ut av den hånden har de for god fantasi.
1. Anten flat, peikande framover? Då vert utfordringa å få det til å likne på noko anna enn ei tidlegare brukt, politisk helsing...
Eller ein kan tenkje seg vinking a la barnehageungar, men det er i grunnen ganske lite kongeleg.

2. Det estetiske kan alltid diskuterast, og vil alltid kunne kritiserast. Symbolbruken til statua er iallfall ganske medviten, og skulle vere meir enn grei nok.

3. Når det gjeld portrett, bør ein ikkje ta heilt av innan det nonfigurative...men det er heller ikkje gjort her.

4. Einig her. Kunstnaren kunne elles brukt denne perioden av livet til å lage noko anna.

5. Vel, kunst skal tolkast, det er noko av vitsen. Men det som besserwisserane i kommunen kjem med her, er småborgarleg synseri.

V

villov

Gjest
Veldig bra avgjørelse. Kong Olav fortjener et mykt og folkekjært minne, noe som den aldrende kunstneren burde ha opplevd.
Èn måte å gjøre det på ville kanskje ha vært at statuen vinket med begge hender.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
10.837
Kunstneren har tatt Olavs måte å hilse på på kornet:

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Veldig bra avgjørelse. Kong Olav fortjener et mykt og folkekjært minne, noe som den aldrende kunstneren burde ha opplevd.
Èn måte å gjøre det på ville kanskje ha vært at statuen vinket med begge hender.
Er det ikke bare i skibakken man gjør det da?

Psyklisten

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2004
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Synes det er storartet at Oslo Kommune har mot til å innrømme at dette bestillingsverket ikke ble som forventet, de har jo gitt kunstneren hint om dette i flere år, men han har bare kjørt i vei. Trist å se en gammel mann bli refusert, han var åpenbart lei seg. Jeg håper at begravelses stuntet i Italia blir en suksess, da blir det jo DET som blir kunstverket. Får endelig håpe at han ikke går for å selge statuen til Trondheim eller andre, det blir nedtur.

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
296
Jeg har kun sett denne statuen på et lite bilde på nettavis og sånn sett er jeg ikke beredt til å komme med en dom.  Hele saken virker svært klønete, men det er ikke til å komme i fra at første gangen jeg så denne figuren var det Mussolini jeg tenkte på.  Til nød litt kald-krig Sovjet-aktig.  Tydeligvis er det dette de fleste ser, også Oslo kommune.  Kanskje vil det være dette man ser om en generasjon eller to også;  en statue som i likhet av den av Fridjof den Frøkne helst bør gjemmes bort...
Det er noe monumentalt gammelkomunistisk over denne statuen. Minner fint lite om den kongen som løste billett på trikken....

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.363
Torget vurderinger
1
Det er noe monumentalt gammelkomunistisk over denne statuen. Minner fint lite om den kongen som løste billett på trikken....
Jeg synes det er noe fascistisk over denne. Men begge opplevelser sier noe om hva den utløser av reaksjoner. Jeg synes det er helt greit at Oslo kommune sier nei.

Paal_Iksom

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.07.2003
Antall liker
6
Litt gammelkommunistisk, men mangler Il Duces underbitt og teatralskhet. Den løftede armen skal tydeligvis lange ut et slag med flat hånd. Muligens på den kappekledte mystiske ordenen (Frimurere? Burkakledte Afghanerdamer? Hattifnatter?) som flokker seg rundt ham.

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
878
Jeg synes det ser ut som selvmordsbomber-Olav.

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.079
Torget vurderinger
2
Siden det kan virke som at kong Olav huskes best for en trikketur, hadde det kanskje vært like greit og satt trikkesetet på en pidestall med innskripsjonen Olavs plass.

Monoas

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.03.2004
Antall liker
0
Jeg har kun sett denne statuen på et lite bilde på nettavis og sånn sett er jeg ikke beredt til å komme med en dom. Hele saken virker svært klønete, men det er ikke til å komme i fra at første gangen jeg så denne figuren var det Mussolini jeg tenkte på. Til nød litt kald-krig Sovjet-aktig. Tydeligvis er det dette de fleste ser, også Oslo kommune. Kanskje vil det være dette man ser om en generasjon eller to også; en statue som i likhet av den av Fridjof den Frøkne helst bør gjemmes bort...
Jeg synes faktisk ikke statuen var så verst, men i "feil" miljø, kan den nok gi litt vel gammelkommunistiske assosiasjoner. Passer kanskje best i en park med mye grønt rundt seg og ikke like bra i et typisk bymiljø.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Kongen i seg selv synes jeg ser ok ut, men det så unektelig ut som om han hadde tredd seg ned i Sibelius-monumentet:

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Kongen i seg selv synes jeg ser ok ut, men det så unektelig ut som om han hadde tredd seg ned i Sibelius-monumentet:

Jeg har kjøpt statuen. Skal stå foran garasjen. Greit å ha noen som hilser velkommen i det jeg kjører inn på gårdsplassen. ;D

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Antall liker
3
Sted
Stavanger
På nyhetene i går snakket de om 10 kommuner som hadde ytret ønske om å få den omstridte statuen.
Kanskje kunstneren kan lage 9 kopier nå?
:)

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.079
Torget vurderinger
2
Har hørt at Jærområdet skal ha tjue stk. Skal sette en propell i neven på statuen, og bruke den til vindkraft.

Z

Zomby_Woof

Gjest
På nyhetene i går snakket de om 10 kommuner som hadde ytret ønske om å få den omstridte statuen.
Kanskje kunstneren kan lage 9 kopier nå?
:)
Det er strengt tatt ingen overraskelse.

Fascismen hører bondelandet til. Det har den alltid gjort.

;D

Topp Bunn