Hei. Jeg har/hatt TLS80 - MK IV og MK VII.
Ang. plassering har jeg dratt de fram såppas at jeg får en sekk med Hunton Nativo bak hver høyttaler. Ca 60cm. Det var også der lydbildet, ble best. Vokalen støpt i midten. Og fin dybde innover, vokalen er veldig kraftfull, og får støtt og stadig hakeslepp.
Jeg spiller på 40w rørforsterker, fra 60 tallet og det låter forrykende livlig og ekte. Den følelsen av at det er ekte det jeg hører kan jeg ikke huske jeg har hørt på noen annen høyttaler før.
Nå er noen av MK-IV versjonene utstyrt med fult sett av Elac-elementer (i dem med høyt serienummer ble det utelukkende benyttet Elac-elementer).
This later version of the RSPM IV comes in 2 types, either with a mixture of IMF/Celestion or a full set of IMF drive units fitted. It was normally exported so few are seen in the UK. Genuine IMF manufactured versions ( there were some sold as kits) have a P prefix in the serial number.
Kilde: Falcon Acoustics
IMF Electronics RSPM 1V Improved Reference Standard Transmission Line Monitor replacement capacitor set
www.falconacoustics.co.uk
Ene settet mitt er utstyrt med fullt sett av IMF/Elac elementer og i det andre så er det bare diskant og superdiskant som ikke er det, mellomtonen og basselementet er IMF/Elac i begge to par av RSPM jeg har i alle fall. Forskjellene på parene er ikke store lydmessig, forskjellen ligger mest i om det hadde vært benyttet Kef eller IMF/Elac bass og mellomtone.
Hva gjelder Elac-bassen kontra KEF-bassen så foretrekker jeg også helt klart Elac sin, er mer sprut i den og den har en noe lysere lydsignatur og detaljene kommer klarere frem bl.a.
Hva gjelder beste plassering så er det vel forskjell fra rom til rom og det må jo være noe som er praktisk også (ofre har man ikke valg og må foreta kompromisser). Mulig du kom best ut av det i ditt rom med en plassering ca 60cm fra bakvegg og med en sekk bak hver høyttaler, men generelt synes jeg de bør få langt større distanse til bakvegg...
Men igjen, jeg har en katastrofal plassering av dem her, så kompromisser skjer jo i de fleste hjem hvor så store høyttalere skal settes et sted, hjørner blir da stedet og så også her hos meg (og da må man gjøre det beste ut av det selv om det ikke er ideelt og det blir en helt annen historie dersom de virkelig får luft rundt seg).
---
Alltid vært en drøm her, å ha en rørforsterker til mine i en helt analog kjede hvor platespiller er kilde. Bare opplevd RSPM med rør en gang, det var en for liten forsterker, men en kamerat sine gamle TLS50 på rørforsterker, det synes jeg at ble magisk og det er jo bl.a. hvorfor jeg vil oppleve mine koblet opp med rørforsterker og en analog kilde... Jeg tror det kunne blitt magisk, dessverre også så kostbart at jeg nær sagt har gitt opp å se mot det selv da rørforsterkeren vil bli for kostbart med tanke på hvor tung last RSPM er og at de krever sin forsterker.
Selv kan jeg pushe Rotel-1590 settet mitt (2x350W) til pluss 80 (100 er max) på fjernkontrollen og høyttalerne spiller fortsatt helt reint og langt fra med et trøkk man kan få ut av langt mindre høyttalere enn disse... Ikke presset det mer enn til 81-82.