Impedans, ohm, Kohm - hjelp!!!

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Antall liker
3.939
Jeg har funnet ut enda noe jeg ikke vet nok om (listen er lang): "loading impedance" ifb med mc-pickup´er.

Kort fortalt, jeg har fått ny preamp, en mcintosh c1000T, med innebygget riaa. Om noen dager får jeg tilbake min gode gamle
benz micro reference (ca 5 år gml) fra retipping (det tok bare ett år!).

På preampen kan jeg stille impedansen fra 25 ohm til 1000 ohm (i trinn fra 25, 50, 100 200 500 og 1000). Har brukt en benz lukaschek pp1 til denne pickupen. Den har en fast impedans på 22k ohm til denne pickupen. Betyr det 22.000 ohm? Er jeg isåfall up shit creek?

Hva kan vinylguruene lære meg om dette?

Peter

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2002
Antall liker
1.105
Sted
Bergen
Torget vurderinger
5
Kan bare hjelpe deg med 22k Ohm, hvor k betyr kilo = 1000, altså 22k = 22000.

Andre får svare på resten...

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.921
Torget vurderinger
1
BigSwifty skrev:
....

På preampen kan jeg stille impedansen fra 25 ohm til 1000 ohm (i trinn fra 25, 50, 100 200 500 og 1000). Har brukt en benz lukaschek pp1 til denne pickupen. Den har en fast impedans på 22k ohm til denne pickupen. Betyr det 22.000 ohm? Er jeg isåfall up shit creek?

Hva kan vinylguruene lære meg om dette?
... med fare for at jeg bersjer på leggen, da jeg ikke har særlig erfarting med den konkrete PUen eller Benz generelt ...

Du er ikke «up shit creek». Benz anbefaler til sine lav-outpu PUer en belastning på over 100-200-500 ohm (litt avhengig av modell). Belastning handler imidlertid vel så mye om smak og behag som noe annet. Selv fortrekker jeg forholdsvis hard/lav bealstning uttrykt i ohm. Subjektivt opplever jeg at skillet mellom lav vs høy last belastning først og femst her et valg mellom en relativt mørk/rund klangbalanse med «ro» og «kontroll», vs en relativt lys klangsbalanse med «luft» «liv» og «attakk». Hva du vektleger får så være opp til deg. Du har selvfølgelig iet lite problem dersom du øsnker en litt lyser klangbalanse enn det 1K ohm «tillater» fra PUen (ogg ikke har andre måter å oppnå det samme på).

mvh
KJ

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
11
Endringer i belastningsimpedansen gir endringer i frekvensgangen, mest i bassen, men det kontrollerer også Q til egenresonansen til pickupen, uten at jeg vet om det er noe tema i ditt tilfelle. Er den godt over 20kHz er det ikke noe å bry seg med. Uansett, det kan rettes/endres med en (gud forby!) equalizer senere i kjeden, så det er ikke kritisk.

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
28.831
Torget vurderinger
27
Rhesus skrev:
Endringer i belastningsimpedansen gir endringer i frekvensgangen, mest i bassen, men det kontrollerer også Q til egenresonansen til pickupen, uten at jeg vet om det er noe tema i ditt tilfelle. Er den godt over 20kHz er det ikke noe å bry seg med. Uansett, det kan rettes/endres med en (gud forby!) equalizer senere i kjeden, så det er ikke kritisk.
Impdeanseforandring gir en vesentlig endring av hvordan pickupen låter i toppen. I praksis er dette i aller høyeste grad verdt å ta i betraktning.
Forforsterkeren din BigSwifty har et stort nok utvalg alternativer. Tviler sterkt på at du vil foretrekke noe over 1k. Uansett kan du vel kjøre med 47k?

K

kbwh

Gjest
Stereophile har testet og målt. Den utrasoniske frekvensresponsen på RIAAtrinnet kan lage litt krøll:
http://www.stereophile.com/tubepreamps/806mac/index4.html
Var det min amp hadde jeg hjort noe for å hindre at for mye ultrasonisk støy fra pickupen nådde RIAAen. En passende parallellkondensator på inngangen skulle gjøre susen.

Ditt opprinnelige spørsmål er besvart riktig utmerket av KJ.

olaps

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
166
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
4
Fosse skrev:
Impdeanseforandring gir en vesentlig endring av hvordan pickupen låter i toppen. I praksis er dette i aller høyeste grad verdt å ta i betraktning.
Og i nesten like stor grad i bunnen IMHO. For stor last (lav imp) kan gi deg en "seig" bassrespons.
Husk at det er ørene dine som bestemmer hva du til slutt bør gå for, og du er heldig som har såpass mange verdier å velge mellom i trinnet ditt.
I tillegg kan du tune ved å finjustere VTA.

Lykke til :)

Mvh

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
28.831
Torget vurderinger
27
Jeg vet olaps, innlegget mitt var et svar til Rhesus, en tilleggsopplysning om du vil.

Topp Bunn