Impedans på riaa.

J.O

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.02.2007
Antall liker
461
Torget vurderinger
24
Har kjøpt en riaa med valgbar inngangs Imp.
Lurer på hva som er best mach. (og hvorfor)
Pickupen skal ha en last(load) som er større en 200ohm.
Da kan jeg velge i 330 ohm,1k og 47k hva bør jeg velge?

Mvh J.O

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
10.843
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
39
Du kan trygt velge 330 ohm, men etter en stund så bytter du til 1 k og ser om du liker den innstillingen bedre og gjør du det ikke så bytter du bare tilbake til 330........ er overhodet IKKE farlig og prøve seg frem litt.

J.O

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.02.2007
Antall liker
461
Torget vurderinger
24
Prøver og prøver jeg men blir ikke helt klok....
Det låter såpass mye bedre en det jeg var vant med så jeg gliser uansett. ;D

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
10.843
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
39
Det eneste du skal stole på er hva du liker best selv, hva andre "synsere" mener skal du ta jevn fart og dri i i i ......... gi beng i ;)

Ramses

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.02.2007
Antall liker
22
Hva hører du av forskjell når du setter inng.imp. på 330ohm
kontra 1Kohm?
Naturlig vil være at lavere inng.imp. gir noe mindre dynamikk,
men noe mer åpenhet, og omvendt med høyere inng.imp.
47Kohm er standardsetting for MM PU.

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
10.843
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
39
Hva hører du av forskjell når du setter inng.imp. på 330ohm
kontra 1Kohm?
Naturlig vil være at lavere inng.imp. gir noe mindre dynamikk,
men noe mer åpenhet, og omvendt med høyere inng.imp.
47Kohm er standardsetting for MM PU.

Du har allerede svart deg selv på hva du spurte om.......... "Naturlig vil være at lavere inng.imp. gir noe mindre dynamikk,
men noe mer åpenhet, og omvendt med høyere inng.imp."
Men nå ligger begge innstillinger over minsteimpedanse på din pickup, så dermed burde ikke forskjellene mellom 330 og 1k være store.
Jeg holder fast ved at du skal bruke den innstillingen som du selv synes låter best.

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
25
Torget vurderinger
5
Jeg holder fast ved at du skal bruke den innstillingen som du selv synes låter best.
Det fine med dette svaret er at det kan brukes som svar på andre spørsmål også. På denne måten svarer Rudi på flere spørsmål samtidig!
Selv har jeg en RIAA med 8 forskjellige fikserte impedansvalg. Der jeg må demontere kassen og skyve rundt på dip-switcher for å regulere impedansen. Tungvint, og ikke noe en har lyst til å gjøre så ofte. Hos meg "aner" jeg forskjeller ved de forskjellig impedanser. Å finne ut hvilken impendans som er "best" ser jeg mørkt på. Det kan til og med forandre seg fra innspilling til innspilling.
søk etter pickupen din her http://www.cartridgedb.com/  - anbefalt impendanse bruker å være angitt.

Hvilken pickup og hvilken riaa snakker vi forøvrig om?

Ramses

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.02.2007
Antall liker
22
Mitt spørsmål var rettet til J.O og var om hvilke erfaringer han
selv sitter igjen med for de ulike instillingene for inng.imp.
Han nevnte han var godt fornøyd med både 330ohm- og
1Kohm`s last.
Deretter antydet jeg hva han kunne forvente å oppleve.

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
10.843
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
39
Det fine med dette svaret er at det kan brukes som svar på andre spørsmål også. På denne måten svarer Rudi på flere spørsmål samtidig!
Selv har jeg en RIAA med 8 forskjellige fikserte impedansvalg. Der jeg må demontere kassen og skyve rundt på dip-switcher for å regulere impedansen. Tungvint, og ikke noe en har lyst til å gjøre så ofte. Hos meg "aner" jeg forskjeller ved de forskjellig impedanser. Å finne ut hvilken impendans som er "best" ser jeg mørkt på. Det kan til og med forandre seg fra innspilling til innspilling.
søk etter pickupen din her http://www.cartridgedb.com/  - anbefalt impendanse bruker å være angitt.

Hvilken pickup og hvilken riaa snakker vi forøvrig om?

Nå må jeg få lov til og presisere at mine uttalser var basert på valget mellom 330 ohm og 1k og at han skulle velge den av de som han likte best selv og ikke se så mye på hva andre mente eller for den saks skyld anbefalte.

J.O

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.02.2007
Antall liker
461
Torget vurderinger
24
Det en aragon riaa og en Benz micro gold det er snakk om.
Må også inn i kassen for å skifte imp. Opplevde forøvrig det samme som fortalt med åpenhet på 330 mot 1k. Neste skritt er å kjøpe en ny pickup tror jeg. Bare lurer på hva ???

Takk for svar!

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
25
Torget vurderinger
5
Nå må jeg få lov til og presisere at mine uttalser var basert på valget mellom 330 ohm og 1k og at han skulle velge den av de som han likte best selv og ikke se så  mye på  hva andre mente eller for den saks skyld anbefalte.
Jeg, på min side, ønsker å presisere at mitt svar var basert at jeg ikke satte meg godt nok inn i saken. Tok forøvrig en sammelikningstest i åtte hakk fra 47k og ned til 17ohm en gang. Ble noe forundret over hvor liten forskjell man kunne høre.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.227
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Husk at en MC har en impedans så lav som godt under 10 ohm. Da vil det ikke gjøre den store forskjellen om du belaster med 100 ohm, 1kohm eller 47kohm. Noen vil høre forskjell og da er det enkelt å velge. For de som ikke hører forskjell: Spill med det som er anbefalt. Nyt musikken:)

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.434
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Det eneste du skal stole på er hva du liker best selv, hva andre "synsere" mener skal du ta jevn fart og dri i i i ......... gi beng i  ;)
Heilt einig! Prøv fyrst 330. Når du har vorte vant til dette, skiftar du til 1k. Du vil nok merke ei lita endring av lyden. Så må du berre bestemme deg om kva du likar best.
(Eg kan gå litt lenger enn Rudi, og seie at eg stort sett endar opp med noko som er LITT (men ikkje mykje) høgre enn det produsenten tilrår... Men det er mi subjektive stort-sett haldning - og eg er ofte trulaus.)

olaps

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
166
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
4
Heilt einig! Prøv fyrst 330. Når du har vorte vant til dette, skiftar du til 1k. Du vil nok merke ei lita endring av lyden. Så må du berre bestemme deg om kva du likar best.
(Eg kan gå litt lenger enn Rudi, og seie at eg stort sett endar opp med noko som er LITT (men ikkje mykje) høgre enn det produsenten tilrår... Men det er mi subjektive stort-sett haldning - og eg er ofte trulaus.)
Tja, jeg vil også tro du greitt hører forskjell på lyden. En tommelfingerregel er å bruke minst 10 ggr spoleimpedansen, men min erfaring er at minimumsverdien gitt av denne blir for lav. Og som Arve sier, i mange tilfeller havner man gjerne litt høyere enn det produsenten anbefaler.
Problemet som kan oppstå er jo dersom du gjerne skulle hat t en verdi mellom 330 og 1000 ohm, da må du kanskje fram med loddebolten...........
Eller evt bruke 1000 ohm pluss eksterne motstander på inngangen.

Mvh

Topp Bunn