Impulse BLH

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.012
    Antall liker
    2.078
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    England's dancing days are done
    "Polly Jean Harvey"

    I dette øyeblikk går PJ Harvey's siste skive i spilleren, runde nummer to. Det kan hende at PJ Harvey har rett. Jeg finner iallefall tidligere høyttalere fra England merkelig interessante, jamfør min egen H6 tråd. Impulse finner spesielt interessant. Dette merket som skiller seg rimelig ut i forhold til andre spør du meg, kanskje ble de for spesielle markedet. Desverre måtte de legge inn årene. På tross av mine ringe erfaring, mener og synes jeg disse representerer noe av det mest interessante fra øyriket. De er fra en tid da øyriket i stor grad var høyst potente og innovative på høyttalersiden. Proac, B&W og Heybrook har jeg litt mer enn litt erfaring med, greit nok i mine ører. Desverre ikke fått hørt LV, skulle gjerne. Impulse derimot, er høyttalere jeg kan leve lenge med. De andre er ikke dårlige, men representerer noe annet som ikke i like stor grad vekker intersse.

    Brian Taylor, mannen bak Impulse gikk egne veier i sine design, ikke tradisjonelle apekister der i gården. Høyttalerne hans er det en kan kalle BLH, Back Loaded Horn. H6 er også kalt en Big Vented Reflex. De modellene som nok ble mest suksessfulle er Impulse H1, H6 og Lali, samt H2 og Tau's. Lali og Tau's er stort sett dentiske med H6 og H2, men har et annet design med blant annet en bredere baffel. Av disse er det bare H6 og H2 jeg har erfaring med. Impulse sine H2 har jeg hørt ved flere anledninger, de imponerer ikke slik med en gang. Men sett deg ned, spenn opp skikkelig utstyr i front og vri volumet litt høyt, ikke gampehøyt. Da er jeg lettere solgt, derfor har jeg ønsket meg et par slike. Iallefall kunne fått kopiert et par.

    En annen Impulse som har vekket litt nysgjerrighet hos meg er H5. Egentlig ville jeg at denne tråden skulle bli en H2 klone. Det blir det ikke, så nå vet alle det. Derfor har jeg også valgt trådtittel med omhu. Grunnen er rimelig enkel,den blir for vanskelig å kopiere. Elementer er ikke tilgjengelige, umulig å oppdrive filter. Og dere skal vite jeg har prøvd å finne info der ute. Men H2 har allikevel ikke sluppet taket i meg, av den enkle grunn at jeg har målt opp basseksjonen i den. Amademus her på sentralen la sine H2 på ryggen slik at jeg kunne målde den innvendig. Og da er vi tilbake til H5 , det interessante med H5 er at den er en toveis H2. Basseksjonen er den samme, der er de identiske, men H5 er en toveis høyttaler. Med horndriver også i toppen. Denne høyttaleren ble visst aldri noen suksess og er sjeldne på markedet. En kan jo da spørre seg hvorfor den vekket interesse. Jo, den viser at Impusle såg potensialet i kunne lage en toveis H2, samt at det i dag er elementer tilgjengelige som gjør at en kanskje kan lykkes bedre lydmessig.

    Håvard
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.012
    Antall liker
    2.078
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Litt bilder, slik at dere vet hva jeg snakker om, desverre ingen av H5

    Håvard
     

    Vedlegg

    norcad

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2006
    Innlegg
    1.262
    Antall liker
    22
    Dette er jeg spent på Haavard!
    Bassmellomtonen du har planer om å bruke har jeg stor tro på, og det vil kunne flytte ganske så mye mer luft enn elementene du har benyttet i H6 klonene. Mao vil det bli mindre forvrengning i bassen og muligheten til å spille høyere selv med litt basstung musikk. I tillegg skal den gi ganske frie tøyler ifht valg av delefrekvens mot diskanten.
    Diskanten er jeg riktignok ikke SÅ begeistret for, men der er vi inne på smak og behag.

    Bygg i vei Haavard, så stiller jeg meg til disposisjon når det gjelder målinger og simuleringer av filtre etterhvert.
    Dette bør bli morro! :)
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.425
    Antall liker
    2.849
    Torget vurderinger
    3
    Ja dette blir spennende å følge med på Håvard. Kanskje til og med prøve å bygge etterhvert :)
    Hadde jo vært morro om antallet H5 ble like stort som H6 klonen. Slik at vi får en lang og hyggelig tråd og følge med på :)
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.012
    Antall liker
    2.078
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    En får nærme seg selve prosjektet.
    Utgangspunktet er altså H2's bakladede horn, som også er brukt i H5.
    Erfaringen jeg gjorde med blant annet H6 er at toveis høyttalere har noe ved seg. Derfor vil jeg denne gangen prøve å bruke hornet i H2 til å lage en toveis sak med et 8" element. Noen sier at 8" elementer er det perfekte elementet, menr Troels Gravesensier et sted at ingen elementer gjengir damestemmer på samme måte som 8" drivere. Ikke vet jeg, men noe i det er det kanksje.

    Slik sett vil størrelsen på denne høyttaleren innvendig bli som H2 - minus mellomtone hornet. Siden dette også blir en toveis, så vil jeg nok tro det også blir en annen høyttaler enn H2 lydmessig. Jeg er redd jeg vil gå glipp av den magiske mellomtonen. Den blir nok ikke dårlig i dette prosjektet heller, men H2 har noe ved seg der spør du meg.

    Hornet i H2 er noe annerledes enn i H6. Det går høyere opp i kassen, er lengre, og har 3 "knekker" fra bunn til topp. Hornåpningen øverst er bare 5 cm, uten å ha regnet på det vil jeg tro at arealet av hornåpningen er ikke er like stort som arealet av driveren jeg skal bruke. Derfor vil denne kassen fungere noe annerledes enn H6, H6 var konstruert slik at hornåpning og driver hadde samme areal.

    Jeg har desverre ikke tegninger på hornet, bare håndskrevne notater.
    Skulle gjerne lært meg å tegne på data.

    Håvard
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.012
    Antall liker
    2.078
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Takk Svein.
    Prøvde å google H5 selv, men det dukket ikke et bilde opp desverre.
    Nå er du ikke helt fersk i faget Svein B, har du noen ide om hvorfor dette ikke ble noen suksess?

    Håvard
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.760
    Antall liker
    10.556
    Torget vurderinger
    10
    Dette blir veldig spennende. Skal følge nøye med. Jeg er fascinert av den buede fineren. Burde gå an å få til det denne gangen?
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.598
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Spennede saker dette Håvard... Selvom herr Taylor ikke var den eneste som har brukt blh-prinsippet med en viss suksess... 8)
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.012
    Antall liker
    2.078
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    hel skrev:
    Dette blir veldig spennende. Skal følge nøye med. Jeg er fascinert av den buede fineren. Burde gå an å få til det denne gangen?
    Det er nok ikke buet finer, men et helt stykke ved, eksotisk sådan.
    Blir ikke aktuelt for min del å lage noe slikt. Her går vi H5 spot on. Ser faktisk av bildet til Svein B at den er noe annerledes enn H2. Det sies også at Taus ikke var like magisk som H2, ikke vet jeg.

    Håvard
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.012
    Antall liker
    2.078
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    HCS skrev:
    Spennede saker dette Håvard... Selvom herr Taylor ikke var den eneste som har brukt blh-prinsippet med en viss suksess... 8)
    Han er nok, så vidt meg bekjent, alene om å forstå BLH slik det er brukt i Impulse.
    H2 og H6 har veldig korte hornlengder, egentlig alt for korte skal en forstå BLH tradisjonelt.

    Men klart det er mange der ute som lager BLH, en måte å tenke høyttalere som gjør kassene dyre.
    Lowther er jo klassiske. Davone Rhytm er vel også et bakladet horn, Aspara acoustics er jeg usikker på. De store er BLH tror jeg, mens de mindre vet jeg ikke om er det.

    Håvard
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.012
    Antall liker
    2.078
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Litt bilder.
    H2 og H5 er laget i 25mmmdf i front og 19mm mdf i sider.
    Mitt prosjekt blir laget i 28mm golvspon hele veien. Skulle bli stivt nok spør du meg. Tror ikke dette skulle være dårligere enn mdf. Spon har også lavere resonansfrekvens. Planen er å legge en plate med bjørk plywood i front.

    Fra roterommet på sløyden, ferdig kappet sider og fronter.

    Håvard
     

    Vedlegg

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.012
    Antall liker
    2.078
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Litt tilpassing og liming.
    Dette er så langt jeg er kommet per dags dato.
    Vinkel brukes titt og ofte, veldig greit å få det beint. 28mm er usedvalig greit å lime.
    Tråden vil være realtime, så dere må ha tålmodighet.

    Håvard
     

    Vedlegg

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.012
    Antall liker
    2.078
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    De kommer til å bli svære ja.
    Nesten 50cm dype.

    Håvard
     

    Vedlegg

    tofter

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2006
    Innlegg
    676
    Antall liker
    466
    Torget vurderinger
    5
    Meget spennende!

    Hvilke elementer skal du bruke?
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.012
    Antall liker
    2.078
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    En trenger selvsagt elementer.
    Elementet som jeg vil bruke kan en kalle barnebarnet til originalelementet i H2 og H5. Originalen er ikke å oppdrve, et Seas element. Et annet Seas element kan brukes som erstatning i H2 og H5, og mitt element baserer seg på dette igjen. Men det er nok radikalt annerledes, ikke minst er det mer følsomt og det går langt opp i frekvens. Det er utviklet av Troels Gravesen i samarbeid med Seas og Bjørn Magne Idland. Vi snakker om

    Jantzen JA8008

    Dette står skrevet på troels sine sider om elenetet.

    "Designing your own driver is a major challenge. Having worked with hundreds of different drivers, you eventually come to a point where you would like to design your own driver, hopefully fulfilling a wide range of desired features. Some people may think that cost is a major constraint here, but it is not, unless you want to use a lot of chrome, copper and fancy metal coatings; things that do not necessarily enhance sonic performance. Metal for the motor system, magnets, chassis, voice coils, cones and surrounds basically cost very little. The problem is to get the parts you want - and in the quantities you want. If you order 10,000 units, no problem. Smaller quantities are trouble. Obviously Jantzen Audio did not order thousands of units here, which would have been financial suicide. The driver presented here is not designed to be a commodity product, rather a carefully designed high-end product aimed at people enjoying low-wattage, high-class amplification, but it can obviously be connected to any high-quality system. Be prepared it will reveal possible deficiencies in the system driving the speakers. Be also prepared that it will urge you to use the best crossover components available like those seen below.

    Designing a driver is all about compromises! It's no problem increasing sensitivity 3, 6 or even 9 decibels. You cut down on membrane weight, increase magnet size, use low-mass suspensions, use short voice coils, etc. But there are prices to pay for each step you take. Thin cones = risk of cone break-up, increased colouration and lack of detail; short voice coil = low Xmax (reduced cone movement), large magnets = risk of frequency response steadily rising towards higher frequences, etc.

    Ideally we want our magnet system to accelerate our membrane instantaneously - but we need the poor thing to stop again - we need damping. I've experienced modern drivers where all measures were taken to increase acceleration and the result was severe peaking towards higher frequences, making crossover construction very difficult, and most unfortunate, the driver had severe ringing due to non-optimised suspensions, very noticeable on e.g. piano notes. The mechanical damping of any driver is extremely important and we have only two things at hand here: The spider and the surround. These devices have to keep the voice coil correctly in the magnet gap and the membrane centered correctly in the chassis. They must have the right elasticity to allow the membrane to move freely within Xmax and they must have correct resilience to quickly restore rest position when no voltage is applied, the latter not least important.

    The cone material, shape and mass are obviously important parameters. From the onset of the project there was no doubt in my mind that it had to be paper. Paper cones have been around since Rice and Kellogg and it's another wonder that wood pulp can me pressed into thin curvilinear diaphragms, providing proper strength and internal damping at the same time. Make them more rigid and they may have nasty break-ups - or make them softer and they'll compromise the ability to reveal details.
    The paper pulp here is mixed with long cotton fibres to provide the right balance between cone strength and internal damping. Given the right fibre composition, we may not have to coat the membranes at all. Coating is usually modern chemical polymers like PVA glue, which may dampen cone break-up, add mass and reduce sensitivity. I write "may", because sometimes we risk generationg severe cone break-ups from coatings. Coatings are sometimes applied to cover basic imperfections in cone composition and geometry. And sometimes coatings can be so thick that we have to ask whether we're listening to a paper cone or a cone made from glue. But don't get me wrong; any pulp cone will hold a certain amount of glue to keep the fibres together and coatings can do a lot of good and produce great results.
    Considering the basic simplicity of dynamic drivers, it's a wonder we can make these things sound so great. I mean, good drivers that can sometimes cover more than 6 octaves of musical information. Remarkable.


    Quite some work went into the dust cap. Should it be paper, fabric or a phase plug? Should the dust caps be coated or non-coated, etc.? All these possibilities were tried for measuring performance and evaluated sonically by setting up the drivers in the TQWT cabinet and listening to a wide range of music. Last but not least a thick felt ring was added to the polepiece and this required SEAS to have special tools made for punching out these felt pads.
    The phase plug did not measure better or sound better than the domes and eventually a non-coated paper dome was chosen for having a more vivid upper mid. The coated fabric dome sounded a bit dull in comparison. All in all hard choices as the sonic differences were surprisingly small.

    I wanted an 8" driver that could handle 40-3000 Hz without severe cone break-up, a sensitivity making 94-95 dB/2.8 volts in the 300-1500 Hz range and an 8 ohms voice coil, providing a proper load for even single ended triode amplifiers. I also wanted SEAS in Norway to make this driver due to general excellent build quality, being Premium or EXCEL. So, with help from Bjoern Idland at SEAS, the driver seen here was constructed. The driver reaches 5.5 kHz, one octave above intended point of crossover, and this without noticeable peaking, allowing simple crossover construction. I couldn't have asked for more. View frequency response in measurement section.
    So, why an 8 inch driver? Why not 6" or 10"? Well, I'm sure the 8" driver in an arbitrarily derived ideal size for a dynamic driver. The best balance between bass extension, sensitivity (cone mass) and high-frequency extension. And most important: I've always found an 8" driver to provide the best reproduction of the human voice - and that goes for both male and female voices. Looking back, we often find radio speakers and studio monitors made around 8" drivers, being Supravox in France, greencones in Germany, the BC1 in the UK, etc. Numerous others could be mentioned."

    Troels Gravesen
     

    Vedlegg

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.012
    Antall liker
    2.078
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Diskantelementet jeg skal bruke er vel ikke overraskende

    Focal Tc120 tdx

    De gule kevlardiskantene er sjeldne, men det er ikke akkurat dårlige disse siste versjonene heller.
    Noen har et anstrengt forhold til Focal, jeg liker dem. Iallefall slik de er brukt i Impulse og i H6 klonene. Selv om disse elementene har lav resonans frekvens, så liker de ikke nødvendigvis at de deles lavt. Jeg har hørt et par konstruksjoner der disse diskantene er brukt, og de låter klemt, hardt, spisst og anstrengt. I klonen blir disse elektrisk delt på 3900hz.

    Håvard
     

    Vedlegg

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    se der, ja.
    sløydkongen igang igjen.
    dette blir moro å følge med på, haavard.
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.012
    Antall liker
    2.078
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Canales skrev:
    se der, ja.
    sløydkongen igang igjen.
    dette blir moro å følge med på, haavard.
    Kongen av sløydsalen. ;D

    Håvard
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.760
    Antall liker
    10.556
    Torget vurderinger
    10
    Veldig mye fornuftig med den Jantzen driveren. Også helt enig i at 8 tommere låter behagelig på stemmer. Kommer også garantert til å gi ekstra kjøtt på midbassen i forhold til H6. Jeg hørte jo dine H6 og må si at Focalen låt flott. Ikke noe knust glass derigården. Dette kan det smake fugl av :)

    Men si meg, BLH? Er ikke dette BVR?

    HEL
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.012
    Antall liker
    2.078
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    hel skrev:
    Veldig mye fornuftig med den Jantzen driveren. Også helt enig i at 8 tommere låter behagelig på stemmer. Kommer også garantert til å gi ekstra kjøtt på midbassen i forhold til H6. Jeg hørte jo dine H6 og må si at Focalen låt flott. Ikke noe knust glass derigården. Dette kan det smake fugl av :)

    Men si meg, BLH? Er ikke dette BVR?

    HEL
    Det er en BLH, Back LOaded Horn.
    Om det kan kalles en BVR, Big Vented Reflex er jeg usikker på.

    Håvard
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.425
    Antall liker
    2.849
    Torget vurderinger
    3
    Se nå hjelper det seg her :) trenger ikke datategning du. Kan snart bare sette målene på bilde nå så er det i boks :)
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.012
    Antall liker
    2.078
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Det er en viss logikk ser jeg etterhvert her.
    Oppover i hornet ligger knekkene på 25, 50 og 75 cm.
    Bredden fra vegg er sånn ca 20, 10 og 5 cm.

    Håvard
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.598
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Elemeneter er klare. Kassa er som en forstørret H6 sagt litt forenkla. Men, hva er hovedforskjellen i filtret mellom disse og de klonene du har lagd før ? Blir spennede å høre dette når du får det opp å spille.
     

    wilbur-x

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.07.2006
    Innlegg
    844
    Antall liker
    1
    El Nino, (Hobby HiFi 4/2010), 2-veis referansen til Strassacker, bruker dette elementet fra Troels/Seas.
    Som diskant benyttes trekkspillet 2510c fra Mundorf . Her er du vel "gift" med Focalen ;)
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.012
    Antall liker
    2.078
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    wilbur-x skrev:
    El Nino, (Hobby HiFi 4/2010), 2-veis referansen til Strassacker, bruker dette elementet fra Troels/Seas.
    Som diskant benyttes trekkspillet 2510c fra Mundorf . Her er du vel "gift" med Focalen ;)
    Jeg er iallefall forlovet. Det er lettere å bryte en forlovelse enn å skille seg.
    Kan godt se på andre diskanter om de greier kravene. Må ta en kikk på det elementet.
    Ellers må du ta deg en tur en dag, vi har en handel vi skal gjøre opp også vi. Dunken din med vin ble drukket opp. ;D


    Håvard
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.012
    Antall liker
    2.078
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    HCS skrev:
    Elemeneter er klare. Kassa er som en forstørret H6 sagt litt forenkla. Men, hva er hovedforskjellen i filtret mellom disse og de klonene du har lagd før ? Blir spennede å høre dette når du får det opp å spille.
    Veit ikke om det kommer til å bli så mange forskjeller egentlig i forhold til H6.
    Fremdeles KISS, så det blir vel å prøve seg fram med 1.ordens filter eller en kombinasjon av 1. orden sog 2. ordens, slik det er i H6 originalt.

    Håvard
     

    norcad

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2006
    Innlegg
    1.262
    Antall liker
    22
    Bare å sende meg målene på mail Haavard så kan jeg lage en tegning i Sketchup om det er ønskelig.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.760
    Antall liker
    10.556
    Torget vurderinger
    10
    Båndiskanter låter vakkert. Hadde Aurum Cantus en gang. Her var det masse luft og detaljer.
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.012
    Antall liker
    2.078
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    hel skrev:
    Båndiskanter låter vakkert. Hadde Aurum Cantus en gang. Her var det masse luft og detaljer.
    Og de kan låte noe anemisk :p
    Jeg har ikke veldig stor erfaring med dem, det skal sies.

    Håvard
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.760
    Antall liker
    10.556
    Torget vurderinger
    10
    Haavard skrev:
    hel skrev:
    Båndiskanter låter vakkert. Hadde Aurum Cantus en gang. Her var det masse luft og detaljer.
    Og de kan låte noe anemisk :p
    Jeg har ikke veldig stor erfaring med dem, det skal sies.

    Håvard
    Anemisk? Mener du dau?

    Hørte på Martin Logan i vinter hos Tonart i vinter. Hadde stooooore forhåpninger. Det låt fyldig men totalt uten dynamikk og musikalitet...........gjeeeeeeeesp. Er det det du mener?

    Hans Erik
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.012
    Antall liker
    2.078
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    hel skrev:
    Haavard skrev:
    hel skrev:
    Båndiskanter låter vakkert. Hadde Aurum Cantus en gang. Her var det masse luft og detaljer.
    Og de kan låte noe anemisk :p
    Jeg har ikke veldig stor erfaring med dem, det skal sies.

    Håvard
    Anemisk? Mener du dau?

    Hørte på Martin Logan i vinter hos Tonart i vinter. Hadde stooooore forhåpninger. Det låt fyldig men totalt uten dynamikk og musikalitet...........gjeeeeeeeesp. Er det det du mener?

    Hans Erik
    Anemisk betyr blodfattig.
    Et dekkende ord.

    Håvard
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.760
    Antall liker
    10.556
    Torget vurderinger
    10
    Hva med en Fostex horndiskant da?
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.012
    Antall liker
    2.078
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    hel skrev:
    Hva med en Fostex horndiskant da?
    Må deles fra 5.5khz og oppover.
    Fostexen er nærmest en supertweeter. Skal nok teste Focalen, og ser vel ikke noen grunn med det første å skifte den ut.
    M&D diskantene som sitter i 65finger sitt anlegg låter slett ikke værst. Mundorf skal granskes, ESS også kunne vært fint.

    Håvard
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.012
    Antall liker
    2.078
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Siste del av hornet er limt.
    Det er smalt der oppe, og langt. Og kassene blir tunge, definitivt.

    Håvard
     

    Vedlegg

    Brasse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Innlegg
    5.095
    Antall liker
    9
    Haavard skrev:
    hel skrev:
    Hva med en Fostex horndiskant da?
    Må deles fra 5.5khz og oppover.
    Fostexen er nærmest en supertweeter. Skal nok teste Focalen, og ser vel ikke noen grunn med det første å skifte den ut.
    M&D diskantene som sitter i 65finger sitt anlegg låter slett ikke værst. Mundorf skal granskes, ESS også kunne vært fint.

    Håvard
    M&D diskantane er det vakraste eg har høyrt. Før det customgreiene som står i stallen no.
    M&D i Regane ein dag det har rabla for meg.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn