Impulse BLH

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • norcad

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2006
    Innlegg
    1.262
    Antall liker
    22
    Jeg gleder meg til du kommer hjem fra Ungarn og jeg blir bedt inn på en lytteseanse Haavard.
    Det var hyggelig å høre i går at du er fornøyd med resulatet sålangt.
    Det er alltid sånn med DIY at man har en gnagende tanke om det ikke kan bli enda bedre, så også med disse.
    Kanskje kunne en endring på kasse/horn gitt mer hjelp til BSC og således tjent en dB eller tre i følsomhet, kanskje kunne det resultert i en komponent mindre i filteret (som jeg vet plager Haavard ;D ) Og ikke minst er det antagelig noe å hente på bedre komponenter i filteret.

    Målingene viste en lavere avstemning og mangel på peak i bassen ifht H6 noe som jo er positivt men samtidig betyr at man må få på plass en skikkelig kompensering for baffelstep.
    Det gjorde at vi måtte ty til en selvstendig BSC (spole og motstand i paralell) før et enkelt 1./2. ordens filter og dempeledd på diskanten.
    Etter et par prøvelyttinger av Haavard ble både BSC dempet og mellomtonen fremhevet en smule ifht noenlunde linjær frekvenskurve.

    Litt vanskelig å se korrekt nivå i diskanten pga "uheldig" symetrisk plassering som gir mye difraksjon ved nærfeltsmålinger.

    Sammenlignet med H6 spiller disse dypere og med mer autoritet i midbassen, videre oppover må nesten Haavard selv kommentere.

    2 store spoler i serie på bassen er ikke ønskedrømmen, men det viktigste er selvfølgelig resultatet lyttemessig.
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.018
    Antall liker
    2.108
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Jeg vil ikke kommentere noe angående lyd ennå.
    Av den enkle grunn at jeg vil ha folk innom framover. De skal komme uten noen å vite hva andre har lagt merke til.

    Ellers fin oppsummering av norcad.
    To spoler er ikke ønskelig og jeg har noen tanker om hva det gjør. På den annen side så er det klart at to lampettledninger også gjør sitt med lyden. Slik sett tror jeg at det er mye mer å hente i bedre delefilterkomponeneter og kabel. Nullohm spoler vil også gjøre lasten for mine 300b enklere?

    Håvard
     

    Baard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    2.163
    Antall liker
    689
    Torget vurderinger
    1
    hel skrev:
    De kalles det - spoler med ekstra tykk tråd. F.eks:
    Spole Nullohm 8,2mH 3x4mm tråd med kun 0,03 ohm motstand

     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.847
    Antall liker
    10.671
    Torget vurderinger
    10
    Åpnere mer dynamisk lyd da?
     

    Baard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    2.163
    Antall liker
    689
    Torget vurderinger
    1
    Formålet med en null-ohm spole i et delefilter er nok å få bedre kontroll over basselementet.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Denne tråden har ligget i dvale lenge... Håvard har benyttet tiden og jobbet seg sakte fremover på sine siste kreasjoner. Hatt diverse sure folk innom for slik at de kan gi berrettiget besk kritikk over denne nye "feilslåtte" klonen..... 8)


    Så var da turen kommet til undertegnede. Unntatt et par andre her inne , er jeg nok den som har hørt fleste H6, orginal og kloner , hjemme hos Håvard. Hver gang har friskheten, dynamikken og spillegleden hos disse høytalerne fått meg til å trekke på smilebåndet og nyte musikken. De graver ikke i bassen og har lite autoritet i seg synes jeg , men spillegleden har gitt musikken vinger når H6 har bydd opp til dans.


    Så var det Impulse BLH i Håvard versjon. Spent var jeg på hva disse kunne gjøre annerledes, evt dårligre eller bedre. Var det med god grunn Håvard hadde holdt denne hemmligheten av en høytaler under radaren til de fleste av oss her inne? Enda bygges det jo H6 , fordi folk tror det er de beste klonene av Impulse ifht matrialkost, lytteglede og enkelthet ved montasje... Vi får se...

    Det første som slår meg når jeg kommer dit er at disse høytalerne spiller bass på en helt annen måte enn H6... De følger nesten helt ned... Så jeg setter meg i Håvards nye sofa som er høyere enn den gamle... Lytter til musikk jeg kjenner, gjerne musikk som er kompleks og dynamikk-rik... Et eksempel er Lee Ritenour's 6 String Theory ( Concord Records #CRE-31911-02 ). Og ja, detaljene myldrer imot meg, en helt annen fylde og nærvær enn det H6 makter... Alikvel blir jeg frustrert, på spor 5 spiller sologitaristen, kun i høyre kanal. Dette er ikke bra... Er det det ekstrene deletfiltret , koblet opp med simpel lampett ledning som gjør dette ? :eek: .... Vi skjekker og Håvard's Audio note dac...Like gæli enda...Hmm, javel, men idag har jeg konstatert atdette skjer her hjemme og... Ok, det ligger i miksen... :p . En annen cd jeg har blitt glad i etter tips av emotiokon er denne http://www.lawo.no/lawo_classics_lwc1009.htm . Spes spor 4. Og Impulse BLH leverer.... Den gir holografi som får H6 til å høres ut som det en viss HR kaller det her på forumet, en soveroms høytaler...


    Så hva sitter jeg igjen med etter å ha tygd litt på inntrykkene.... Ok, jeg kunne ønsket med at høytalerne var litt bedre optimalisert ifht lyttehøyde, dette fordi den nye sofaen gjorde at jeg måtte dukke ned i lydbilde, noe jeg ikke liker så godt...Men det er jo bare å heve litt som Håvards sier.. Så hvordan vil jeg si at BLH gjør seg kontra H6..? La meg si det slik; hvis BLH kan bygges for marginalt mer penger og tar marginalt mer plass så ikke tenk... BLH er en langt mer komplett høytaler som gir deg mye mer, hvor H6 gir deg et vindu kun inn i musikken så kliner BLH til med et panorama... Så til dere som vurderer å bygge H6, skjekk først med Håvard hva en BLH vil koste ifht... For BLH gir så mye mer enn H6...


    Takk for lytten Håvard...igår var jeg imponert.. :)
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.018
    Antall liker
    2.108
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Jøsses :eek:
    Takk for kommentar.
    Som sagt det har vært flere innom og lyttet, og tro meg. Jeg har bedt om ris like mye som ros.
    Litt ris har jeg fått, men de fleste mener at dette låter veldig bra. Et potesiale for bedre lyd ligger det også, bedre spoler og mindre lampetledning er et tiltak.Innfelling av diskant samt bedre kondis i diskant. Mer innspilling også vil jeg tro. Anlegget har stått nærmest urørt i en alt for lang stund.

    Desverre er følsomheten på disse ca 87-89 db. Hornhøyttalere skal jo være følsomme. :p
    Dette liker jeg ikke, og årsaken er baffelstep og filterkorrigeringer i henhold til dette. Skulle likt å visst hvordan de gjør det/løser BS i H5 og H2 fra Impulse. Sitter også i tenkeboksen i forhold til andre konstruksjoner, men merkelig nok så er det ikke mange som har prøvd seg på dette Jantzen elementet. Stort sett bare Troels Gravesen konstruksjoner. Han har løst baffelstep med to basser bak på en av sine konstruksjoner.

    Hornalliansen håper jeg tar turen innom med nyslipte kniver, tungebåndet er ikke skåret over der i gården. ;D
    Vil ha flere innspill, og de er jo som kjent eksperter på horn ;D

    Takk for besøket.

    Håvard
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    virker som en balansert og bra rapport fra hcs, haavard.
    godt å høre at du ser ut til å få dette i havn, for jeg må innrømme at jeg var litt skeptisk i starten.
    hvis den nye konstruksjonen høres ut som en stor h6, så er det jo gull.
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.018
    Antall liker
    2.108
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    jeg var vel mer korttenkt i starten ;)
    baffelstep burde jeg vite at ville bli et problem.
    men alt i alt fornøyd. jakter vel litt mer "smack".

    alliansen har stående invitasjon
    inkludert mat og gode røykefasiliteter

    Håvard
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    Haavard skrev:
    alliansen har stående invitasjon
    inkludert mat og gode røykefasiliteter
    Håvard

    tja, lydbildet har en slem tendens til å klappe sammen når man står ute på verandaen. ;D
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Ja, heftig og begeistret ble jeg...Og det nye "treskeverket " av et drivverk gjorde seg heller ikke mye bort nei... :)...Takk for lånet av HGA kabler, tester de litt nå...
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    Haavard skrev:
    jeg var vel mer korttenkt i starten ;)
    baffelstep burde jeg vite at ville bli et problem.
    men alt i alt fornøyd. jakter vel litt mer "smack".

    alliansen har stående invitasjon
    inkludert mat og gode røykefasiliteter

    Håvard
    Hva med en 8" til?
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.018
    Antall liker
    2.108
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Du er inne på noe, men er det nok?

    Håvard
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.018
    Antall liker
    2.108
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Du har snakket med han?
    Evt bruke et billigere basselement fra Seas

    Håvard
     

    norcad

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2006
    Innlegg
    1.262
    Antall liker
    22
    Godt å se det ble litt liv i denne tråden igjen.
    Veldig bra innlegg av HCS og han har tydeligvis hatt de samme tankene som meg om mulige årsaker til at Haavard har vært litt mistenkelig stille og hemmelighetsfull rundt disse kreasjonene.

    Alle høyttalere består av kompromisser, og for de aller fleste av oss vil det være et spørsmål om hva vi kan godta - hvor de svakeste sidene ligger og hva vi ønsker skal være "perfekt". Samtidig er ofte pris et argument oppe i det hele selvfølgelig.

    H6 klonene til Haavard har sine beste sider der han og mange andre "mellomtonelyttere" ønsker dem, og derfor er de også mye godlyd for pengene for veldig mange. Følsomheten har vel ligget sånn midt på treet og derfor greit å drive for de med mindre rørforsterkere o.l.
    Bassen og holografi/pinpointing har vel vært dems svakere sider.........

    Når disse BLH/Jantzen kreasjonen nå har blitt bedre på H6 sine nevnte svake sider, så har det tildels gått på bekostning av følsomhet. Men samtidig har de et større membranareal, lengre slaglengde og langt høyere effekttålighet. Noe som i sum betyr at man spille minst like høyt som med H6, med mer korrekt bassgjengivelse og lavere forvrengning. Ulempen er at det kan kreve en litt større forsterker.
    I mine ører er det allikevel et lite kompromiss å "betale".

    Men jeg mistenker at Haavard ikke er så annerledes enn oss andre, og at det er VISSHETEN om at følsomheten er lavere og det faktum at han VET det sitter et par store spoler i delefilteret som egentlig plager ham. Og ikke det at han er misfornøyd med lyden ;D
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.018
    Antall liker
    2.108
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Kommenter ekstra basselement også da Norcad.
    Kjekt å se deg back in business.

    Tråden har vært død lenge ja, med mening.
    Har vel sluttet å irritere meg over den ekstra spolen, men "less is more".
    Skulle likt å se hvordan H2 løste dette problemet med baffelstep.

    Håvard
     

    norcad

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2006
    Innlegg
    1.262
    Antall liker
    22
    Ekstra basselementer er alltid bra! ;D
    (Den kommentaren holder vel egentlig)

    Som med mye annet er tanken god, såfremt man får det til i praksis. Men det er ikke helt uten utfordringer og kompromisser det heller.
    Jeg antar du da tenker å benytte et ekstra basselement som BSC, for å få høyere følsomhet, altså en 2,5 veis?
    Hva gjør du da med kasser/horn? Bygge et par til?
    Impedansen vil bli halvert i bassen, vil forsterkeren din like det?
    Husker ikke i farten hvor baffel step begynte å gjøre seg gjeldende hos deg, men baflene er jo ikke SÅ brede så det starter vel fhv høyt i frekvens.
    Mao vil du få en overgang/samspilling mellom basselementet og bassmellomtonen igjennom det meste av mellomtonen, og med store elementer/kasser får du da noen utfordringer mtp fasevridning. Tipper det ville plage deg like mye å vite Haavard ;)

    Neida, bygg deg et par toveis hornsaker med høy følsomhet og drit i bassen. Da kan forsterkeren din få en enklere jobb, du kan få et enklere filter og du kan nyte rør/hornlyden.
    SÅ putter du på et par aktive basser som "fill in" og alle (unntatt kona) blir glade og fornøyde ;D
    Kjenner jeg deg rett så må vel de subene bli noen enormt store horngreier i tilfelle!

    Tanken er altså et "bredbåndselement" som klarer ca 100-4000khz alene, og så bruke "hjelpeelementer" i bunn og topp. Gjerne uten filter i bunn og 1.ordens i toppen.
    Men neida det er ikke uten utfordringer det heller - bare noe jeg har stor tro på :)

    Jeg tipper du har litt å gå på når det gjelder tweaking enda jeg Haavard. Det er i prinsippet ikke lov å ha så flaks at det første delefilteret også er det beste.
    Du har jo et hav av muligheter, med delefrekvenser, mengde BSC, bedre komponenter, demping av kasse og/eller horn, kassevolum, hornlengde, høyde over gulvet, vinkling, plassering, kabler osv. osv. osv.
    Kanskje du skal låne en equalizer av meg - mye enklere! ;D
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.426
    Antall liker
    2.853
    Torget vurderinger
    3
    Her er impulse BLH prototype kassene snart klare til oppkobling. Etter en veldig veldig lang gårsdag og litt kjapp maling i dag står de og tørker nå.
    Med vifa diskant som midlertidig løsning. Da det er lett og bygge om til focal senere når jeg får fingra i de 8)
     

    Vedlegg

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.426
    Antall liker
    2.853
    Torget vurderinger
    3
    Da har kassene kommet seg ned i lytterommet og fått egne bein å stå på :)
     

    Vedlegg

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.018
    Antall liker
    2.108
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Blir spennende.
    Focalene får du fingra i nete helg. Ligger ferdig pakket til deg her, men jeg vil anbefale 120 frontplate

    Håvard
     

    Sonny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    654
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    2
    Nicco - det ser ut til å være dårlig lyd i de kassene. ;D

    Når kommer det inn elementer da? Hva mener du med prototyper? Hva har du planer om etter at du har testet prototypene?

    Sonny
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.426
    Antall liker
    2.853
    Torget vurderinger
    3
    Sonny skrev:
    Nicco - det ser ut til å være dårlig lyd i de kassene. ;D

    Når kommer det inn elementer da? Hva mener du med prototyper? Hva har du planer om etter at du har testet prototypene?

    Sonny
    Ja de er jaggu stille foreløpig ;D Vel prototype var nok litt dårlig formulert ser jeg i ettertid. For kasse konstruksjonen er jo ferdig beregnet allerede ,og har jo fått lovord tidligere i tråden. Det jeg mener er at finish og kasse matriell blir av bedre kvalitet på ferdig produkt. Driver og leker med tanker om 18mm kryssfiner av bjørk i sidene ,og 25mm kryssfiner i front,topp og bakvegg.
    Jeg håper å få lyd i de i løpet av kvelden hvis alt går som det skal :)
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.018
    Antall liker
    2.108
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Lyd???
    Er spent jeg ha du synes.

    Håvard
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.426
    Antall liker
    2.853
    Torget vurderinger
    3
    Alt gikk ikke etter planen i går selvfølgelig så ingen lyd ennå. gjør ett nytt forsøk i dag.
    Bilde og lytteinntrykk skal jeg komme med så kjapt jeg kan :)
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.426
    Antall liker
    2.853
    Torget vurderinger
    3
    Nå har høytalerene stått og spilt i en times tid. Mellomtonen er det første jeg merker meg. Den er fantastisk åpen og ekte med en gang.
    I toppen har jeg nok mer å hente ,men vifa'en gjør faktisk en hederlig jobb.
    Det er også god bassgjengivelse i høytaleren. Men her tror jeg noen timer innspilling muligens er det rette før jeg bedømmer akkurat det.
    alt i alt er jeg veldig fornøyd med hvordan dette låter her hos meg.
    En stor Takk til deg Håvard som har hjulpet meg med å få godlyd nok en gang :) :)
     

    Vedlegg

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.018
    Antall liker
    2.108
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Veldig nice
    Satte inn en 12awg foliespole på den ene siden idag og testet litt
    helt klart forskjell

    de ble fine må jeg si
    spørs om ikke den ultimate kassa er 25mm birch plywood :eek:
    spill og knørv
    den løsner etter 150 timer
    gleder meg til du kommer lørdag, tar du med forsterker?
    diskanter ligger her

    håvard
     

    Sonny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    654
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    2
    Gratulerer Nicco med velgjennomført HT prosjekt og velkommen til en forferdelig tid - innspillingstiden. Man blir sittende å lytte på HT'ene istedenfor musikken. Skjer det en endring - bedring - nå høres det ut som de løsner litt.... osv. :)

    Sonny
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.426
    Antall liker
    2.853
    Torget vurderinger
    3
    Ja det er sant at man blir sittende å lytte til høytaleren istedet for musikken :)
    Men det skal sies at høytaleren i dette tilfellet låter veldig bra. Til og med uinnspilt så det kan vel bare bli bedre tenker jeg :)
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.426
    Antall liker
    2.853
    Torget vurderinger
    3
    65finger skrev:
    Gratulerer Nikko. ser FETT ut
    Takk for det :) satset på en enkel svart kasse denne gangen. Mulig det blir noe mer avansert møbelsnekkeri
    senere.
    Nå er det å få de innspillt ,prøve forskjellig plassering, osv som gjelder :)
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.426
    Antall liker
    2.853
    Torget vurderinger
    3
    Nå har høytalerene vokst litt. Etter noen timer med musikk er bassen mer tilstede nå.
    På gode innspillinger og riktig musikk, er det faktisk ståpels faktor over høytaleren.
    Det eneste jeg savner fra H6 høytaleren er snerten i tromma på 70's rock. Det var ett driv over småtassen, som
    jeg ikke helt har funnet i nykommeren. Men ikke noe som kan regnes som plagsomt mangelfullt.
    Så på de fleste områder er den bedre enn H6'en rett og slett en verdig storebror synes jeg det går ann å kalle den.
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.018
    Antall liker
    2.108
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Nikko03 skrev:
    Nå har høytalerene vokst litt. Etter noen timer med musikk er bassen mer tilstede nå.
    På gode innspillinger og riktig musikk, er det faktisk ståpels faktor over høytaleren.
    Det eneste jeg savner fra H6 høytaleren er snerten i tromma på 70's rock. Det var ett driv over småtassen, som
    jeg ikke helt har funnet i nykommeren. Men ikke noe som kan regnes som plagsomt mangelfullt.
    Så på de fleste områder er den bedre enn H6'en rett og slett en verdig storebror synes jeg det går ann å kalle den.
    skiftet til foliespoler her om dagen samt at jeg kjørte en del timer med knørve cd og xlo sin burn in cd. hjalp betraktelig. åpner seg i mellomtonen samt at bassen fikk mer slam. sommerne her har ikke vært brukt til musikk, så jeg driver og spiller dem inn igjen.
    kan være litt enig med deg ang trommer, har du et spor/låt som eksempel?

    håvard
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.847
    Antall liker
    10.671
    Torget vurderinger
    10
    Sånn kort fortalt. Foliespolene har mindre motstand ikke sant. Er det det som gjør at det går kjappere?
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.426
    Antall liker
    2.853
    Torget vurderinger
    3
    Hehe får snike til seg litt hfs tid innimellom jobbinga :) i går spillte jeg Bad Company / Bad Company spor2 :Rock steady. Det er ei skive fra 1974 som H6 gjorde med driv og realisme. Nykommeren gjør en god jobb for all del ,men mangler litt av drivet på denne.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn