Impulse BLH

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.012
    Antall liker
    2.078
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Canales skrev:
    hvordan går det med h5 clones og knørving, haavard?

    legg ut flere bilder, da mann!
    Tja, hva skal jeg si.
    Jeg er så lite trygg på mine egne subjektive vurderinger at jeg er avhengig av andre for å peile ut retning noen ganger. 8) Blir for opptatt av det som er bra og glemmer resten. I morgen kommer norcad innom og skal måle dem. Da får jeg iallefall et frekvenssveip som sier litt. Mitt stalltips der er kanksje noe mye nivå i diskantområdet.

    Et tips fra Norbert fikk jeg i forhold til høyde over gulvet. Jeg skule måle det arealet som er fra undersiden av høyttaler og ned til gulvet på alle sidene (med andre ord luft). Det skulle tilsvare arealet av hornmunningen. Per i dag er mine løftet ca 7cm. Lett å høre forksjell, fra en bass som hang igjen, udefinerbar og litt boomy, så er bassen vesentlig mer presis, kjapp og definert.

    Elementene er ikke skikkelig innspilt ennå, har ingen transe hjemme. Men de spiller som en stor H6 etter det jeg kan høre. Liker mye av det jeg hører. Bilder kommer, tar med kamera hjem i dag.

    Håvard
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.012
    Antall liker
    2.078
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Hmmm, Hammer Dynamic.
    Hvilken delefrekvens har du delt Fountek?

    Håvard
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.012
    Antall liker
    2.078
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Med den kondenstatorverdien så blir Fountek bare brukt fra 10000hz og oppover slik jeg har forstått delefiltre.
    Kan vel kalles supertweeter også vil jeg tro.

    Håvard
     

    norcad

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2006
    Innlegg
    1.262
    Antall liker
    22
    Nå skal jeg skynde meg å skrive her før Haavard kommer på banen!
    Jeg har vært hos Haavard og tatt noen målinger av nyvinningene i dag, og det var både morsomt, interessant og lærerikt for oss begge tror jeg.
    Min enkle konklusjon sålangt er at dette har jeg tro på!
    MEN jeg tror Haavard ender opp med å "voice" dem i en litt annen retning enn hva jeg hadde valgt.
    More to come............
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.012
    Antall liker
    2.078
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    norcad skrev:
    Nå skal jeg skynde meg å skrive her før Haavard kommer på banen!
    Jeg har vært hos Haavard og tatt noen målinger av nyvinningene i dag, og det var både morsomt, interessant og lærerikt for oss begge tror jeg.
    Min enkle konklusjon sålangt er at dette har jeg tro på!
    MEN jeg tror Haavard ender opp med å "voice" dem i en litt annen retning enn hva jeg hadde valgt.
    More to come............
    og det er forskjell på 6.8mH og 0.68mH ;D
    takk for hjelp, veldig nyttig og litt skuffende for min del.

    Håvard
     

    norcad

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2006
    Innlegg
    1.262
    Antall liker
    22
    Skuffende? ???
    Jeg synes du hadde gjort en veldig smart "tabbe" jeg Haavard! ;D

    En høyttaler med så få kompromisser som dette tross alt blir synes jeg den fortjener å bli en bedre allrounder enn hva H6 klonene er.
    Her er det slaglengde og effekttålighet nok til å oppnå lav forvrengning, og følsomhet nok til å benytte full BSC.
    Hornet har også en "snillere" avstemming enn i H6 klonene og avstemt en god del dypere.
    Det bør kunne gi grunnlaget for en konstruksjon som spiller dypt uten overdreven bulder eller one-note bass.

    Gleder meg til du får på plass diskanten slik at vi kan måle og tweake frem et fungerende delefilter.
    Etter hva jeg hørte i går er ikke min begeistring for JA8008 elementet mindre for å si det slik.
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.012
    Antall liker
    2.078
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    norcad skrev:
    Skuffende? ???
    Jeg synes du hadde gjort en veldig smart "tabbe" jeg Haavard! ;D

    En høyttaler med så få kompromisser som dette tross alt blir synes jeg den fortjener å bli en bedre allrounder enn hva H6 klonene er.
    Her er det slaglengde og effekttålighet nok til å oppnå lav forvrengning, og følsomhet nok til å benytte full BSC.
    Hornet har også en "snillere" avstemming enn i H6 klonene og avstemt en god del dypere.
    Det bør kunne gi grunnlaget for en konstruksjon som spiller dypt uten overdreven bulder eller one-note bass.

    Gleder meg til du får på plass diskanten slik at vi kan måle og tweake frem et fungerende delefilter.
    Etter hva jeg hørte i går er ikke min begeistring for JA8008 elementet mindre for å si det slik.
    Det som er mest skuffende er at frekvenskurven til elementet i kassen, jeg ville troddd at hornet skulle bidra mer til en rettere kurve fra 200hz og nedover. Men fra 200hz og oppover er jo det meget homogent da, om jeg ikke husker helt feil.
    Vi får se, får studere Troels Gravesen sitt filter litt.

    Håvard

    Edit
    Ser av Gravesen sine kurver at de ikke viser hvordan høyttaleren oppfører seg i bassen.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.753
    Antall liker
    10.548
    Torget vurderinger
    10
    1) måling er bra men øra best, når liker det du hører er du i mål
    2) enig med norcad ang 8 tommer, merker det selv med seas fulltonen, evnen til å flytte luft har masse å si

    ikke gi opp, kjør på videre ;)
     

    norcad

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2006
    Innlegg
    1.262
    Antall liker
    22
    Haavard skrev:
    Det som er mest skuffende er at frekvenskurven til elementet i kassen, jeg ville troddd at hornet skulle bidra mer til en rettere kurve fra 200hz og nedover. Men fra 200hz og oppover er jo det meget homogent da, om jeg ikke husker helt feil.
    Vi får se, får studere Troels Gravesen sitt filter litt.

    Håvard

    Edit
    Ser av Gravesen sine kurver at de ikke viser hvordan høyttaleren oppfører seg i bassen.
    Har ikke målingene fremfor meg, men husker du ikke feil her Haavard?
    Det er fra 200hz og ned hornet bidrar, mens baffel step gjorde seg gjeldende fra 200hz og oppover?
    Baffelen må være i størrelseorden 50cm bred for at baffelstep skal havne så lavt som 200hz, mine DIY Seas 3-veis er jo 53cm brede av akkurat den grunn.

    Interessant at Troels bare har 0,82mH spole i BSC, og at han ikke viser frekvensgangen under 400hz.
    Greit at rombidraget ødelegger målingene i bassen, men det hadde vært greit å se hvordan han har tunet konstruksjonene sine.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.080
    Antall liker
    10.479
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Bruker 8.2mH i mine 15" coaxer i BSC.....
    Det låt best.
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.012
    Antall liker
    2.078
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    norcad skrev:
    Haavard skrev:
    Det som er mest skuffende er at frekvenskurven til elementet i kassen, jeg ville troddd at hornet skulle bidra mer til en rettere kurve fra 200hz og nedover. Men fra 200hz og oppover er jo det meget homogent da, om jeg ikke husker helt feil.
    Vi får se, får studere Troels Gravesen sitt filter litt.

    Håvard

    Edit
    Ser av Gravesen sine kurver at de ikke viser hvordan høyttaleren oppfører seg i bassen.
    Har ikke målingene fremfor meg, men husker du ikke feil her Haavard?
    Det er fra 200hz og ned hornet bidrar, mens baffel step gjorde seg gjeldende fra 200hz og oppover?
    Baffelen må være i størrelseorden 50cm bred for at baffelstep skal havne så lavt som 200hz, mine DIY Seas 3-veis er jo 53cm brede av akkurat den grunn.

    Interessant at Troels bare har 0,82mH spole i BSC, og at han ikke viser frekvensgangen under 400hz.
    Greit at rombidraget ødelegger målingene i bassen, men det hadde vært greit å se hvordan han har tunet konstruksjonene sine.
    Du har sikkert rett, men allikevel spiller dette området høyere nivåmessig. Det er denne utfordringen jeg ikke liker. Skulle likt å visst om Troels sine er flate i responsen helt ned.

    Håvard
     

    LydMekk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.08.2003
    Innlegg
    2.307
    Antall liker
    2
    Bare for å forstå dette korrekt: Du klager på mere nivå i bassen enn resten av registeret? ;D

    De fleste BETALER for en slik løsning :)
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.012
    Antall liker
    2.078
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    LydMekk skrev:
    Bare for å forstå dette korrekt: Du klager på mere nivå i bassen enn resten av registeret? ;D

    De fleste BETALER for en slik løsning :)
    Klager ikke, ser på det som en utfordring. ;D
    Men skal vel komme i mål på et vis, men med redusert følsomhet.
    Men akkurat det gjør ingenting, de spiller høyt nok for det.

    Håvard
     

    norcad

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2006
    Innlegg
    1.262
    Antall liker
    22
    Nei Haavard er skuffet over at også hans høyttalere blir utsatt for de samme lovene som alle andres, og derfor trenger baffelstep kompensasjon ;D
    Mao ligger området 35-200hz 6-7dB lavere enn mellomtonen i freeair.
    Det er bare et spørsmål om hvor stor spolen skal være så jeg klarer ikke å se problemet eller skuffelsen.
     

    norcad

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2006
    Innlegg
    1.262
    Antall liker
    22
    Haavard skrev:
    Du har sikkert rett, men allikevel spiller dette området høyere nivåmessig. Det er denne utfordringen jeg ikke liker. Skulle likt å visst om Troels sine er flate i responsen helt ned.

    Håvard
    Du kan vel bygge en kasse som Troels sine også, så finner vi fort ut av det! ;D

    Jeg vil tippe at kassene til Troels er avstemt høyere og derfor peaker litt i bassen, noe som gjør at man slipper unna med mindre BSC.
    Om det stemmer, så er kassene du har bygget bedre Haavard, med laver avstemming og jevnere bassgjengivelse.
    Jeg vil tro du havner på 91-93dB og jevn frekvensgang ned til 30-35hz, og jeg vil ikke akkurat kalle det dårlig......................
    Hadde følsomheten i bassen blitt høyere hadde du bare bekymret deg over at Focal diskanten ikke holdt følge! ;)

    Selv med dine 15watt skal du i teorien oppnå 105dB, noe som burde holde for de fleste. Og ikke minst bør de fortsatt spille langt mer forvrengningsfritt enn H6'ene.

    Eneste ulempen jeg ser er at spolene kan bli litt kostbare, en foliespole med bra tverrsnitt på 3-4mH koster vel rundt tusenlappen(?)
    Men man KAN jo bruke en med jernkjerne til hundrelappen også, så her står man like fritt som ved valget av kondensatorer.
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.425
    Antall liker
    2.849
    Torget vurderinger
    3
    Når jeg bruker online kalkulator med den aktuelle baffelbredden får jeg ett midpunkt på 445.7hz en spole verdi på 2.1mh og en motstand på 6ohm er det helt på jordet tru :)
    Verdier redigert pga feil baffel bredde :)
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.012
    Antall liker
    2.078
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Det var vel en slik verdi norcad også antok.
    Men zobel er også interessant da den skal kutte oppover også hvis jeg forstod norcad korrekt.

    Håvard
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.012
    Antall liker
    2.078
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    norcad skrev:
    Haavard skrev:
    Du har sikkert rett, men allikevel spiller dette området høyere nivåmessig. Det er denne utfordringen jeg ikke liker. Skulle likt å visst om Troels sine er flate i responsen helt ned.

    Håvard
    Du kan vel bygge en kasse som Troels sine også, så finner vi fort ut av det! ;D

    Jeg vil tippe at kassene til Troels er avstemt høyere og derfor peaker litt i bassen, noe som gjør at man slipper unna med mindre BSC.
    Om det stemmer, så er kassene du har bygget bedre Haavard, med laver avstemming og jevnere bassgjengivelse.
    Jeg vil tro du havner på 91-93dB og jevn frekvensgang ned til 30-35hz, og jeg vil ikke akkurat kalle det dårlig......................
    Hadde følsomheten i bassen blitt høyere hadde du bare bekymret deg over at Focal diskanten ikke holdt følge! ;)

    Selv med dine 15watt skal du i teorien oppnå 105dB, noe som burde holde for de fleste. Og ikke minst bør de fortsatt spille langt mer forvrengningsfritt enn H6'ene.

    Eneste ulempen jeg ser er at spolene kan bli litt kostbare, en foliespole med bra tverrsnitt på 3-4mH koster vel rundt tusenlappen(?)
    Men man KAN jo bruke en med jernkjerne til hundrelappen også, så her står man like fritt som ved valget av kondensatorer.
    bra du er optimist.
    vi skal vel få til dette.
    skal spille litt inn en periode framover, og så stikke innom deg og låne noen tanker om zobel samt litt deler.

    håvard
     

    BHO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.10.2004
    Innlegg
    3.082
    Antall liker
    296
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har 2 stk 3,7 mHy her. ;)
     

    norcad

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2006
    Innlegg
    1.262
    Antall liker
    22
    Jeg har 1,2 - 1,5 og 1,8mH i luftviklede spoler, og 3,3 - 3,9 og et par større med jernkjerne.

    Det jeg nevnte med zobel er at et 1.ordens filter med zobel faktisk har en komponent mer enn et 2.ordens filter.
    Putter man inn kun en stor spole får man ikke noe delefrekvens, men bare en demping på 6dB/okt som tilsvarer stigningen fra baffelstep.
    Mao vil det bare kompensere for baffelstep og avrullingen oppover blir der hvor elementet ruller av.
    Ved å benytte kondensatoren i zobelen til å skape "knekkfrekvensen" i delefilteret kan man oppnå både BSC og en grei delefrekvens uten å måtte ty til flere komponenter.
    I stedet for å la spolen og kondensatoren samarbeide i samme frekvensområde for å skape en brattere avrulling, som i et 2.ordens filter, bruker man heller en større spole som virker lavt i frekvens, og dermed skaper BSC, og en mindre kondensator som virker høyere opp i frekvens og skaper selve delefrekvensen.
    Ved å tune motstanden i zobelen, kan man både påvirke avrullingen en smule, fasedreiningen rundt delefrekvensen OG samtidig opprettholde en noenlunde grei impedans.
    Men dette er noe man må simulere utfra målinger, idet verken teoretiske beregninger eller lyttetesting alene vil klare å treffe godt nok.
    Det hele må rett og slett balansere for å oppnå en god helhet.

    Som nevnt pr e-post kan du låne min Behringer DSP og justere alt du måtte ville i det digitale domenet, for å finne ut hvor du vil og hva du er ute etter.
    Det er jo ingen grunn til å bygge passive filtere som skaper den mest linjære frekvensgangen onaxis, hvis det ikke sammenfaller med dine preferanser Haavard.
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.012
    Antall liker
    2.078
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Veldig fin forklaring norcad.
    Tror det blir litt Behringer lån på meg.
    Det vil si vi får ta en dag og jobe litt sammne, blir for avansert for meg.

    Håvard
     

    norcad

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2006
    Innlegg
    1.262
    Antall liker
    22
    Jeg tror du ville synes det både er morsomt og interessant å ratte frem godlyden med DSP Haavard. Lærerikt er det også ifht å forstå hva man liker og ikke liker, og hvilke lydmessige endringer man faktisk kan oppnå med utrolig lite korrigeringer, bare dem befinner seg på rett plass.

    Du kan gjerne få låne med en Abrahamsen V4 eller to også, så kan vi koble opp biamping og finne ut hvilket delefilter som passer best også.

    Vi bare legger inn softwaren til Behringeren på din laptop, det er rimelig oversiktlig og greit å lære seg. Pcen trenger du bare koble til når du skal gjøre endringer.

    Når man har funnet ut hva man liker og trenger, så er det bare å etterlikne dette på beste måte med et passivt filter.
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.425
    Antall liker
    2.849
    Torget vurderinger
    3
    Tenkte jeg skulle legge ut bilder av det eneste jeg har ferdig til prosjektet og det er beina den skal stå på ;D
     

    Vedlegg

    josi

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    105
    Antall liker
    0
    Torget vurderinger
    2
    RL skrev:
    Hei


    Fountek JP2 fungere greit her

    rolf
    Hei Rolf,

    er det "standard" mål på Hammer kabinettet ditt? Skulle gjerne visst målene for hvor du har plassert JP2 og hvorfor den sitter akkurat der ;) Er det en gjenomtenkt plassering? Kan du også si noe om resultatet kontra den originale diskanten? På forhånd takk!

    Mvh. josi

    P.S: Håvard, håper det er ok at jeg beveger meg på kanten av topic her :)
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.012
    Antall liker
    2.078
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    josi skrev:
    RL skrev:
    Hei


    Fountek JP2 fungere greit her

    rolf
    Hei Rolf,

    er det "standard" mål på Hammer kabinettet ditt? Skulle gjerne visst målene for hvor du har plassert JP2 og hvorfor den sitter akkurat der ;) Er det en gjenomtenkt plassering? Kan du også si noe om resultatet kontra den originale diskanten? På forhånd takk!

    Mvh. josi

    P.S: Håvard, håper det er ok at jeg beveger meg på kanten av topic her :)
    Gud bedre, det kan du da ikke gjøre. Passe deg så jeg ikke hiver deg over i hobbyødelegger tråden ;D
    Vel, svaret kan vel ha interesse for oss andre også. Fint at han delt info om filter med oss.

    Håvard
     

    RL

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    02.01.2004
    Innlegg
    95
    Antall liker
    1
    Hei
    Har jo forsøkt forsjelligt,plassering på topp ,siden og under som ble enklest å få til.
    Klarte å ødlegge den eine orginale diskanten derfor kjøpte eg to nye FostexF17H.

    Kom seinere over 2stk brukte Fountek jp2 som blei ein stor forbedring, mer sømløs overgang.
    Høytalerkassene er laget etter orginale mål.Diskantene er lidt lavt montert men lytteavstand er fra 3 til 6meter,
    så det går heilt fint

    mvh Rolf
     

    Vedlegg

    josi

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    105
    Antall liker
    0
    Torget vurderinger
    2
    Hei Rolf,

    Takk for info. Kan bli aktulr å prøve ut JP2 om jeg snubler over noen :)
    Fra datablad ser de ut til å matche følsomheten til Hammer "fulltonen" også. Stemmer det i praksis?

    Hilsen Jo
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.012
    Antall liker
    2.078
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    De såg fine ut.
    Ser nå platen under du snakket om på PM.
    Jeg veit ikke helt hva jeg skal anbeale å legge under.
    Kan no så enkelt som møbelputer være nok, litt store?
    Cleas selger noen gummiplater som er fine.

    Håvard
     

    regina

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    13.11.2002
    Innlegg
    93
    Antall liker
    0
    Får forske litt, er jo gjenget for spikes så har alltids den muligheten
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.425
    Antall liker
    2.849
    Torget vurderinger
    3
    Stilige høytalere OED gratulere med nyannskaffelsen :)
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.598
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Gratulerer OED. Disse var lekre! Siden de er gjenget vil jeg vel tro at de egner seg med spikes. Men det er bare å teste ut. Hadde myk avkobling på mine høytalere før, men nå er det spikes og jeg er ikke i tvil for å si det slik... :)
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.012
    Antall liker
    2.078
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Lenge siden en oppdatering her.
    Norcad har vært inne å laget et filter, 5 timer brukte vi på å få til noe.
    To hifikompiser, med tildels kritiske ører, har vært innom å lyttet.
    Det er mye som tyder på at jeg er på rett vei.
    Men nå er det Ungarn ei uke.
    300b og kabler står på programmet.

    Håvard
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.753
    Antall liker
    10.548
    Torget vurderinger
    10
    Moro. Jeg tenkte på deg her om dagen og lurte på om du hadde gitt opp hele greia ;)
    Selv har jeg sparklet runde nr 2 på H6ne i forrige uke, det går treeeeeeeeeeeeeeeegt her også 8)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn