Impulse H6 - et forsøk på en clone.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.041
    Antall liker
    2.141
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Rotekroken skrev:
    Har du forandret på noe siden sist det ble skrevet i tråden her, Haavard.?
    Noen felles bekjente snakket om noen små forandringer her å der..
    Veldig spent på åssen H6 kan spille på trioder, så jeg skal komma meg en tur til tigerstaden å høre hva de har å by på etter hvert ;)
    Kjell
    Det er ikke gjort noen forandringer i det siste.
    Etter at jeg hadde spillt på dem en stund la jeg et tynt lag vatt på bakveggen. Vatt er i audiosammenheng Acoustilux, og Acoustilux koster det dobbelte.

    Det er riktig at jeg har antydet noen forandringer. Grunnen er den at jeg har kontakter i Ungarn som stadig vekk kommer med innspill. Har bl.a anet nye kasseforslag liggende. En liten filter forandring har jeg også.

    Problemet med denne clonen er å skaffe elemeter.
    Det er kankje ingen hemmelighet at jeg nå samler sammen deler til to sett høyttalere. I disse skal jeg bruke en noe annen bass enn den som sitter i mine egne. Større magnet og lavere Qts. Regner med at det skal gå bra.

    Ellers så er det bare å komme til Toten og lytte.
    Har en skult perle av en MV 50 fra Conrad og Johnson som forer H6.

    Håvard
     

    KHH

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2005
    Innlegg
    2.805
    Antall liker
    18
    impulse skrev:
    Stikk innom når du er i hovedstaden, Fallen... ;)
    Så du skal lede han ut i atter en gigantoppgradering.?? :eek:
    Jaja, kanskje ikke så dumt at han kommer til endestasjon han også ;D
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.914
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Rotekroken skrev:
    impulse skrev:
    Stikk innom når du er i hovedstaden, Fallen... ;)
    Så du skal lede han ut i atter en gigantoppgradering.?? :eek:
    Jaja, kanskje ikke så dumt at han kommer til endestasjon han også ;D
    Ja, man vet jo aldri ;)

    BTW!
    Trodde du kroken hadde lyst på sånne derre digre stativhøyttalere med aktive suber?!
    (Avantgarde heter de visst) ;D
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    FallenA skrev:
    BTW!
    Trodde du kroken hadde lyst på sånne derre digre stativhøyttalere med aktive suber?!
    (Avantgarde heter de visst) ;D
    Det gikk over ;)

    /jan
     

    KHH

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2005
    Innlegg
    2.805
    Antall liker
    18
    JanR skrev:
    FallenA skrev:
    BTW!
    Trodde du kroken hadde lyst på sånne derre digre stativhøyttalere med aktive suber?!
    (Avantgarde heter de visst) ;D
    Det gikk over ;)

    /jan
    Åhh neida, Jan.!
    De drømmene lever i beste velgående, men lommeboka er nok ikke heeeelt enig serru :-[

    Vi får starte med klonede H6 og se hvor ferden bringer oss videre ;)
    Så nære øverste hylle som H6 klonene virker (HCS, 65finger og Impulse sine påstander, uten at jeg skal arrestere noen av dem på noe), så spørs det om det er verdt å gå ett lite skritt opp (eller skrått oppover til siden) å betale 20 ganger mer for AG ::)

    (Psst.! Fallen.... jeg hadde nok ikke klart meg med kassebass igjen, så vi hadde snakket om DUO Mezzo eller over.! ;)
    Hysj....ikke la noen andre høre det, men folk med litt vett i topplokket betaler ikke dyre dommer for kassebass hehehehe..)
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.675
    Sted
    Hølen
    GUL tekst, Kjell? Det der får du "Den store uleselighetsprisen" for!
     

    KHH

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2005
    Innlegg
    2.805
    Antall liker
    18
    impulse skrev:
    GUL tekst, Kjell? Det der får du "Den store uleselighetsprisen" for!
    Får henge den opp på veggen da ;D
    Vil ikke ha horder med folk fra HFS som kommer løpende etter meg pga hva jeg hører Impulse har å bidra med kontra en del annet overprisede ting, så jeg prøvde å bare svare til, FallenA :D

    (orker ikke mer diskusjoner om at det ikke er forskjell på ting, en heftig diskusjon om hva som er best av refleks, lukket eller "waveguide" hønn så hadde jeg garantert mistet nattesøvnen.! ;D)
     

    KHH

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2005
    Innlegg
    2.805
    Antall liker
    18
    65finger skrev:
    Impulse H6 ruler!!
    Når er det den store Impulse tråden kommer da tro.? ::)
    (hvem andre enn Impulse kan starte den tråden ;))
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.897
    Antall liker
    24.065
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Rotekroken skrev:
    ([...], en heftig diskusjon om hva som er best av refleks, lukket eller "waveguide" hønn så hadde jeg garantert mistet nattesøvnen.! ;D)
    Da skal jeg ikke anbefale The Audio Critics gjennomgang av all verdens bassløsningers fordeler og ulemper. ;)
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.041
    Antall liker
    2.141
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Valentino skrev:
    Rotekroken skrev:
    ([...], en heftig diskusjon om hva som er best av refleks, lukket eller "waveguide" hønn så hadde jeg garantert mistet nattesøvnen.! ;D)
    Da skal jeg ikke anbefale The Audio Critics gjennomgang av all verdens bassløsningers fordeler og ulemper. ;)
    Kan ikke du ta en rask oppsummering her ;D

    Håvard
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.897
    Antall liker
    24.065
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Kan ikke skrive noe teknisk slik at Rotekroken ser det. Da får han blackout, og det kan man ikke ha når man har så flott grammofon som ham og ikke har lært seg å betjene ben med bind for øya (ennå).

    Var det så at du hadde målinger på disse klonene, Haavard (Rotekroken, lukk øynene)?
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.041
    Antall liker
    2.141
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Valentino skrev:
    Kan ikke skrive noe teknisk slik at Rotekroken ser det. Da får han blackout, og det kan man ikke ha når man har så flott grammofon som ham og ikke har lært seg å betjene ben med bind for øya (ennå).

    Var det så at du hadde målinger på disse klonene, Haavard (Rotekroken, lukk øynene)?
    Målinger.
    Ja, jeg har vel det. Skjønner ikke så mye av det, men en kompis har utstyr og han har målt dem. Har skjønt at impedanse kurva er fin, men ellers .....

    Håvard
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.675
    Sted
    Hølen
    Rotekroken skrev:
    65finger skrev:
    Impulse H6 ruler!!
    Når er det den store Impulse tråden kommer da tro.? ::)
    (hvem andre enn Impulse kan starte den tråden ;))

    Det virker jo som om "Den store Impulse-tråden" allerede er startet, Kjell! ;D

    Ellers tror jeg klonebygging er veien å gå. Sjekket på etpar britiske fora i dag, og det virker ganske vanskelig å finne brukte H2 eller H6 nesten uansett hvor man leter. Dukker de opp, er de borte igjen fort som pokker. "Finding these speakers would be like a miracle" for å sitere en Impulse-entusiast fra de britiske øyer...

    Foreløpig er det vel bare Haavard, Pixy og jeg som sitter på Impulsegreier her inne (så vidt jeg vet..), men etter et Haavard er ferdig med alle disse garasjeaktivitetene sine, er det vel etpar lykkelige sjeler til på den lista...ikke sant, Kjell?
     
    Ø

    Øivind

    Gjest
    Rotekroken skrev:
    OT, men alle de gode kvalitetene til RF-3 og RF-5 er det litt av i Impulse, men Impulse er enda bedre på absolutt alle punkter, spesielt nedover i frekvensene..
    Så veien videre fra RF-3 MK-II bør gå via Impulse H6 kloner, om du fremdeles liker det du hører av musikk gjengitt via RF-3 og ikke har masse tommeltotter som jeg har..
    Veldig mye av karakteren og signaturen, eller kanskje mangel på det, er veldig lik de beste RF-modellene til Klipsch og du har RF-3, derfor ville jeg tilføye dette selv om det er OT..
    Kjell
    Banker H2/H6 An/E?
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    impulse skrev:
    Rotekroken skrev:
    65finger skrev:
    Impulse H6 ruler!!
    Når er det den store Impulse tråden kommer da tro.? ::)
    (hvem andre enn Impulse kan starte den tråden ;))

    Det virker jo som om "Den store Impulse-tråden" allerede er startet, Kjell! ;D

    Ellers tror jeg klonebygging er veien å gå. Sjekket på etpar britiske fora i dag, og det virker ganske vanskelig å finne brukte H2 eller H6 nesten uansett hvor man leter. Dukker de opp, er de borte igjen fort som pokker. "Finding these speakers would be like a miracle" for å sitere en Impulse-entusiast fra de britiske øyer...

    Foreløpig er det vel bare Haavard, Pixy og jeg som sitter på Impulsegreier her inne (så vidt jeg vet..), men etter et Haavard er ferdig med alle disse garasjeaktivitetene sine, er det vel etpar lykkelige sjeler til på den lista...ikke sant, Kjell?
    jeg gleder meg til å bli en del av den eksklusive impulse klubben
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.675
    Sted
    Hølen
    Øivind skrev:
    Rotekroken skrev:
    OT, men alle de gode kvalitetene til RF-3 og RF-5 er det litt av i Impulse, men Impulse er enda bedre på absolutt alle punkter, spesielt nedover i frekvensene..
    Så veien videre fra RF-3 MK-II bør gå via Impulse H6 kloner, om du fremdeles liker det du hører av musikk gjengitt via RF-3 og ikke har masse tommeltotter som jeg har..
    Veldig mye av karakteren og signaturen, eller kanskje mangel på det, er veldig lik de beste RF-modellene til Klipsch og du har RF-3, derfor ville jeg tilføye dette selv om det er OT..
    Kjell
    Banker H2/H6 An/E?
    I min bok? Definitivt! De er åpnere, mer dynamiske og minst like musikalske. Dessuten grisebanker en godt plassert H2 AN i bassen..
    Plassert mot veggen er H2 i stand til å levere lynrask, avgrunnsdyp bass med en voldsom oppløsning. Drama, skala, dynamikk og tilstedeværelse. En høyttaler som låter mer live skal du lete lenge etter....
     

    room

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2008
    Innlegg
    2.599
    Antall liker
    365
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    0
    Tror jaggu jeg skal begi meg ut på en DIY Impulse H6. Om ikke annet begynne og snuse litt ekstra før man setter igang.
    Hva kom herlighetene på til slutt Haavard?
    Er hva en kan kalle meget snekkerkyndig, men delefilter og denslags er jeg grønn på.
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.897
    Antall liker
    24.065
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Haavard skrev:
    Valentino skrev:
    Kan ikke skrive noe teknisk slik at Rotekroken ser det. Da får han blackout, og det kan man ikke ha når man har så flott grammofon som ham og ikke har lært seg å betjene ben med bind for øya (ennå).

    Var det så at du hadde målinger på disse klonene, Haavard (Rotekroken, lukk øynene)?
    Målinger.
    Ja, jeg har vel det. Skjønner ikke så mye av det, men en kompis har utstyr og han har målt dem. Har skjønt at impedanse kurva er fin, men ellers .....

    Håvard
    Kan jeg få se? Er over middels interressert i grafer og slikt, som du kanskje har skjønt.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.604
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Øivind skrev:
    Rotekroken skrev:
    OT, men alle de gode kvalitetene til RF-3 og RF-5 er det litt av i Impulse, men Impulse er enda bedre på absolutt alle punkter, spesielt nedover i frekvensene..
    Så veien videre fra RF-3 MK-II bør gå via Impulse H6 kloner, om du fremdeles liker det du hører av musikk gjengitt via RF-3 og ikke har masse tommeltotter som jeg har..
    Veldig mye av karakteren og signaturen, eller kanskje mangel på det, er veldig lik de beste RF-modellene til Klipsch og du har RF-3, derfor ville jeg tilføye dette selv om det er OT..
    Kjell
    Banker H2/H6 An/E?

    Som "gammel" Snell-mann kan jeg si litt om dette all den tid jeg også har hørt Impulseog noe AN-E. Både Håvard sin variant og Impulse sin. AN-E er en utgave a Snell E2 all den tid Peter Q ikke like E3. Den som kan sies om AN-E kontra H2 er at ved å lytte til H2 får du simpelthen mer musikk. Den varme klangen i AN og Snell har helt klart sin sjarm. Med sin fyldige spillestil er de meget musikalske. Men ifht til Impulse får du kort og godt mindre av ALT sammenlignet med H2. H2 vil muligens få bank i bass slam sammen lignet med Snell B minor og større snell, men bass slam alene er sjelden musikk :).

    Håvard sine høytalere gir vanvittig mye for penga enkelt og greit. Og det sier jeg som ikke er noen horn fantast eller liker focal i det hele tatt! :). Høytalerne er åpne, distinkte og en får lett fot av de. Og så får en MYE musikk. Og det er for meg hovedkriteriet i min bok for en god høytaler.

    Så H2 banker AN-E slik jeg ser det. Ifht de store Snellene , som jeg har eid, A3i og Snell B minor, er bildet noe mer nyansert. Der må det lyttes. Men at H2 er en høytaler som er svært undervudert det er det liten tvil om.

    H6 , som Håvard har, er et kupp for lite penger.

    Både H2 og H6 har beskaffenheter som vil gi en lykkelig eier mange fine musikk stunder!
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.041
    Antall liker
    2.141
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Valentino skrev:
    Haavard skrev:
    Valentino skrev:
    Kan ikke skrive noe teknisk slik at Rotekroken ser det. Da får han blackout, og det kan man ikke ha når man har så flott grammofon som ham og ikke har lært seg å betjene ben med bind for øya (ennå).

    Var det så at du hadde målinger på disse klonene, Haavard (Rotekroken, lukk øynene)?
    Målinger.
    Ja, jeg har vel det. Skjønner ikke så mye av det, men en kompis har utstyr og han har målt dem. Har skjønt at impedanse kurva er fin, men ellers .....

    Håvard
    Kan jeg få se? Er over middels interressert i grafer og slikt, som du kanskje har skjønt.
    Nei, jeg er ikke interessert i å legge ut målinger her.
    Av de enkle grunner
    - dette kommer til å bli en måletråd og ikke en entusiast tråd, som jeg synes det er nå.
    - målingene som er tatt er gjort av en amatør. Han vet nok hva han driver med, men han også er på prøve og feile stadiet. For alt jeg og vet kan målingene være tatt ukorrekt. Men det tro jeg ikke.
    - det er ikke gjort mange målinger av, de og jeg tro ikke de gir et fullstendig bilde.

    På den annen side er du velkommen til en lytt. Bruke ørene dine og si din mening. Det siste er jeg veldig interessert i. En ærlig og konkret mening, positiv eller negativ. Når det er gjort kan du få se hva som er av målinger.

    Håvard
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.802
    Antall liker
    21.576
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    Haavard skrev:
    På den annen side er du velkommen til en lytt. Bruke ørene dine og si din mening.
    Håvard
    bruke ørene til å lytte med?
    huff, så gammeldags du er! ;D
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.897
    Antall liker
    24.065
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Ok, Haavard. Takk for invitasjonen, jeg kommer gjerne en tur.

    (Det pleier ikke bli spetakkel av målinger under DIY og Utvikling, forresten).
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.041
    Antall liker
    2.141
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Valentino skrev:
    Ok, Haavard. Takk for invitasjonen, jeg kommer gjerne en tur.
    Høres bra ut, det er jo ikke så langt fra feil side av Mjøsa og til den rette ;D
    Fra spøk til alvor, og for å avklare litt, jeg er ikke medlem av målemafian eller har mine bein planta hos subjektivistene. Begge deler er nyttig spør du meg.

    Håvard
     

    norcad

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2006
    Innlegg
    1.262
    Antall liker
    22
    Nå må jeg bare blande meg litt inn her! ;D
    Jeg tror nok Haavard blir oppfattet av de fleste for å tilhøre subjektivistene (Mannen har jo tross alt kabler "på hjernen" :))
    Og jeg har blitt stemplet for lengst av flere her på forumet, for å tilhøre målemafian.
    Mens vi begge altså ønsker (i egne øyne) å se det litt fra begge sider.
    Jeg og Haavard har nok forskjellige både standpunkter, synspunkter, erfaringer og preferanser, men like stor entusiasme og interesse har vi felles. Og når vi møtes, som senest i dag, blir det lite rom for annen prat enn hifi og høyttalere, og det trives jeg veldig godt med, uavhengig av hva vi er enig og uenig i. :)
    I min teoretiske og tekniske verden, er det meste med disse høyttalerne "feil"!
    Og jeg må innrømme at jeg ikke kunne forstå hvorfor dette liksom låter så utrolig bra ???
    Har Haavard bare hatt griseflaks? Skal han få rett i at lyd er hokus-pokus og ikke fysikk? (Det ville jeg uansett ikke innrømme selvfølgelig)
    I min verden har det meste (les; alt) en logisk forklaring. Ikke dermed sagt at JEG kan forklare det, måle det eller forstå det. Men hokus-pokus? Nei magi er synsbedrag og optiske illusjoner, så kanskje dette er hørselbedrag?

    Jeg skal ikke blande meg inn i de subjektive lytteinntrykkene. Har jeg forstått Haavard rett, kan de som ønsker be om en lyttetest og gjøre opp sin egen mening.
    Jeg skal heller ikke begynne å slenge opp målinger (det er jeg som har målt dem).
    Men et par ting har jeg lyst til å nevne:
    - Impedanskurven og den elektriske fasen på denne konstruksjonen er nær ved alle rørforsterkeres våte drøm.
    - Baffelen og plasseringen av diskanten gir høyttaleren et aldri så lite pådrag rundt 1-2k.
    - Det finnes ikke baffelstep kompensasjon, men bassresponsen får hjelp fra hornmunningens plassering (mot gulvet) og høyttalerens plassering nær bakvegg.

    Jeg tror mye av forklaringen ligger der.
    - De gir ikke rørforsterkere pustebesvær, men derimot får rør lov til å vise seg fra sin beste side.
    - Baffelbidraget gir høyttaleren en egenlyd som folk kjenner igjen fra orginalen, til tross for at Haavard har benyttet andre elementer.
    - Bassmellomtonene Haavard har benyttet har høyere qts, noe som ikke ødelegger for mye rett og slett for at det ikke finnes baffelstepkompensering, men tweakes med plassering.

    Delefilteret derimot mener jeg fortsatt, av prinsipp, har forbedringspotensiale. Men jeg har gitt opp å mase på Haavard. :)
     

    KHH

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2005
    Innlegg
    2.805
    Antall liker
    18
    Valentino skrev:
    Kan ikke skrive noe teknisk slik at Rotekroken ser det. Da får han blackout, og det kan man ikke ha når man har så flott grammofon som ham og ikke har lært seg å betjene ben med bind for øya (ennå).

    Var det så at du hadde målinger på disse klonene, Haavard (Rotekroken, lukk øynene)?
    Nå jah, jeg har ikke hatt blackout siden jeg var 12 år (helvetes flaska med 1 gallon White Horse.!) ;D
    Den grammofonen kommer jeg aldri til å betjene uten å se hva jeg gjør, den er total manuell fra A til Å, det er nesten så jeg må sveive den i gang :D

    Jeg har ikke noe imot målinger, men det sier meg absolutt ingen ting om totalresultatet..
    Syns innlegget til @norcad var meget bra.!
    Vi er kanskje ikke så veldig forskjellige.?
    Selv om noen må ha målinger for å "tro" på det de hører og andre bruker ørene.? ::)
    Kjell
     

    KHH

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2005
    Innlegg
    2.805
    Antall liker
    18
    norcad skrev:
    Delefilteret derimot mener jeg fortsatt, av prinsipp, har forbedringspotensiale. Men jeg har gitt opp å mase på Haavard. :)
    Et meget bra innlegg, norcad.!
    Delefilter har alltid mye å si, kanskje mer enn det folk tror til tider.?
    Men det har også innvendig kabling..
    Siden du er litt "guru" opp i alt dette her, hva mener du kan bedres med andre delefilter komponenter.?
    Hvis du hadde fått gjøre som du selv ville med delefilter, hva hadde du gjort og hvorfor.?

    Har snakket med @Haavard og bestilt meg et par H6 kloner, det bor en liten modde/forbedrings/tweake-ånd i meg, så å bytte ut delefilterkomponenter for å komme enda dypere inn i musikken ser jeg på som en positiv affære..
    Men jeg hater alt som er hypersterilt, analytisk og livløst (elsket Matrix serien til B&W men hater Nautilus og Diamond serien)..

    Hva er din personlige preferanse når det kommer til høyttalere.?
    Dine preferanser er avgjørende for om jeg kan spørre deg om råd til delefilter i fremtiden ;)
    Kjell
     

    KHH

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2005
    Innlegg
    2.805
    Antall liker
    18
    Valentino skrev:
    Hvem sikter du til nå, Rote?
    Sikter ikke til noen personer, Valentino..
    Subjektivistene kontra de målbeviste, det er kanskje ikke store forskjellen mellom oss.?
    Regner med at det er det som du siktet til, Val.?
    Jeg har nemlig ikke tro på at det er så store forskjeller, som HFS generelt viser til ;)
    Vi velger forskjelilige veier som fører oss til (nesten) samma mål 8)
    Kjell
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.675
    Sted
    Hølen
    Nå er det vel i rettferdighetens navn forskjell på å være målbevisst og å være målebevisst...
    Jeg regner meg som en målbevisst sjel, men jeg har ikke målt mange komponenter akkurat....... ;D
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.897
    Antall liker
    24.065
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Og jeg er nok både det ene og det andre.

    (Well spotted, impulse. Artig svar.)
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.041
    Antall liker
    2.141
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Det er helt klart at denne høyttaleren ikke dreier seg om griseflaks.
    H6 clonen bygger på de originale H6'ene. Derfor er det brukt elementer som er så like originalen som mulig. Seas og Vifa er som mange vet i slekt med hverandre, spesielt disse elementene. Videre er det brukt Focal i diskanten, som på originalen. Sist og ikke minst bygger bygger filteret på de samme ideene som i originalen. KISS.

    Ang målinger så vil jeg ikke vise de. Snakka litt med Norcad her en dag og han sa at den ene målingen ikke er helt ok. Han målte en liten hengekøye i et område, den låter helt annerledes. Vi ble nok litt lurt når vi gjorde de målingene. Målingene som ble gjort i lytteposisjon er ok. Se forøvrig det Norcad skrev.

    Norcad vil nok gjøre noe med filteret Rotekroken.
    Det betyr å forandre det, ikke bare bytte enkelt komponeneter. Jeg forstår deg rett, ikke sant Norcad.
    Min menig er at denne høyttaleren låter som den gjør er fordi den er så enkel som mulig. 6 db filter i diskant og bass + en liten zobel i bassen. Å begynne å kødde med dette prinsippet gjør jeg ikke.
    Siden elementene er så like de som sitter i originalen, så vil variasjoner rundt 6db filteret som regel føre fram.

    Noen er av den oppfatning at måler det bra, så låter det bra.
    Da lurer jeg på hvilke målinger som skal tas og hvordan de skal se ut.
    Jeg nekter å tro at det bare er en frekvenskurve som legges til grunn. Har hørt frekvenslinære høyttalere som ikke spiller musikk. Jeg er en tilhenger av målinger, de er nyttige. Men til slutt er det ørene som avgjør.

    Rotekroken sier han har betillt et sett, jeg har sagt at det sannsynligvis kan bli en ordning ;)
    Det ser ut som om jeg tar opp bestilling, det gjør jeg ikke.
    Får jeg tid og orker og ser at det lar seg gjøre etter at jeg er ferdig med de to parene jeg skal lage, skal jeg lage noen sett til.
    Men akkurat nå tar jeg ikke opp bestilling.

    Håvard
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.897
    Antall liker
    24.065
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Haavard skrev:
    Noen er av den oppfatning at måler det bra, så låter det bra.
    Da lurer jeg på hvilke målinger som skal tas og hvordan de skal se ut.
    Høyttalermålinger er ikke lette å gjøre ordentlig beskrivende.
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.041
    Antall liker
    2.141
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Valentino skrev:
    Haavard skrev:
    Noen er av den oppfatning at måler det bra, så låter det bra.
    Da lurer jeg på hvilke målinger som skal tas og hvordan de skal se ut.
    Høyttalermålinger er ikke lette å gjøre ordentlig beskrivende.
    Det vil jeg tro.

    Håvard
     

    FAB

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.04.2007
    Innlegg
    609
    Antall liker
    2
    Jeg har liggende 1par nesten ubrukte seas cb17rcy.
    Kan disse brukes i denne konstruksjonen?
    mvh
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.041
    Antall liker
    2.141
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    FAB skrev:
    Jeg har liggende 1par nesten ubrukte seas cb17rcy.
    Kan disse brukes i denne konstruksjonen?
    mvh
    Tror ikke det.

    Håvard
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.041
    Antall liker
    2.141
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Rune S skrev:
    Artig tråd!
    Venter i spenning på at noen begynner å produsere H2 kloner ;)
    Da skal du vente lenge, veldig lenge vil jeg tro ;D
    Har hatt kontakt med fyren som er ansvarlig for sidene du linket til.
    Tror han har prøvd å kopiere H2 i tre år nå. Ser ikke ut som han kommer noen vei. HVorfor? Vet ikke.
    Hvis en tegning skulle dukke opp, så gjenstår problemet med å få tak i elementer.

    Håvard
     

    FAB

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.04.2007
    Innlegg
    609
    Antall liker
    2
    Ja, de er vel ment for å spille i mindre volum.
    Det er vel de seas elementene wilson brukte i sin
    puppy konstruksjon.
    Som tidsfordriv ved vinterstider så kan jeg jo alltids prøve
    å lage en klone. Uten å ta helt av på filteret ;D

    http://www.infinite-resolution.com/files/wattpuppykloner.pdf

    Men takk for et morsomt og interessant innlegg :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn