Impulse H6 - et forsøk på en clone.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.063
    Antall liker
    11.042
    Torget vurderinger
    10
    I og med at de er noen Dali 104 til salgs i ny og ne. Har noen tenkt på muligheten for å bygge følgende:

    H6 størrelse kabinett men bassrefleks.

    Samme bredde og høyde, samme Focal diskant og samme delefilter.

    Dybde beregnes i winisd for å matche avstemming.

    Bassport bak med stor diameter og avstemming deretter for så lettbeinte bass som mulig ala Klipsch.

    Et ekstra basselement plassert nede ala Patos for å fylle ut gulvkanselleringingen av midbassen. Dette elementet paralellkobles med det andre og har en enkel seriespole slik at konstruksjonen blir 2,5 veis.
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.043
    Antall liker
    2.147
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Men dette er en helt annerledes høyttaler enn H6
    Mye av grunnen til at h6 er så vellykket er jo blant annet at den er et horn.
    Living Voice bygger rett nok på Dali 104

    Håvard

    I og med at de er noen Dali 104 til salgs i ny og ne. Har noen tenkt på muligheten for å bygge følgende:

    H6 størrelse kabinett men bassrefleks.

    Samme bredde og høyde, samme Focal diskant og samme delefilter.

    Dybde beregnes i winisd for å matche avstemming.

    Bassport bak med stor diameter og avstemming deretter for så lettbeinte bass som mulig ala Klipsch.

    Et ekstra basselement plassert nede ala Patos for å fylle ut gulvkanselleringingen av midbassen. Dette elementet paralellkobles med det andre og har en enkel seriespole slik at konstruksjonen blir 2,5 veis.
     

    6bm8

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2005
    Innlegg
    2.020
    Antall liker
    619
    Sted
    Gressvik/Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg brukte lang tid før jeg kastet meg på og lagde mine kloner. Den store interresen her var avgjørende for at jeg til slutt fant frem dykksaga.
    Jeg koblet mine opp første gang med en 2a3 forsterker på 2-3watt og må innrømme at jeg fikk hakeslipp av den oppløste, luftige og faste spillestilen. Bassen har en fin dybde og spiller som et pappelement skal gjøre. Altså som håvard skriver over, Det er noe spesielt med papirelenter!! Bassen er konstant dyp og musikalsk. Mellomtonen er sømløs i overgangen til diskanten som igjen er luftig og svært så detaljert. Så etter mye testing frem og tilbake så gikk både LS3/5a, Dynaudio 1.3se og audionote an-e ut døra og igjen satt jeg med H6 kloner og 2A3.

    Jeg bruker Dali 104 elementer i mine.








    Mvh
    morten
     
    N

    nysjerrigper

    Gjest
    hum ser knapt forskjell på hornet i H6 og Bastanis dragonfly, lbf, wildhorn og matterhorn. lurer på hvordan wooferen han putter inn passer i forhold. 8-15" av div. serier og fabrikat.
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.043
    Antall liker
    2.147
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Det er vel ingen hemmelighet at Bastanis har kopiert Impulse :cool:

    Jeg har tegning på H2 hornet, det sies at Audio Note sine 8" kan være en grei match i den kassen. Står ei kasse på Rjukan, men nikko03 har ikke tid ennå til å teste ut elementer i den
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.132
    Antall liker
    4.635
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Jeg brukte lang tid før jeg kastet meg på og lagde mine kloner. Den store interresen her var avgjørende for at jeg til slutt fant frem dykksaga.
    Jeg koblet mine opp første gang med en 2a3 forsterker på 2-3watt og må innrømme at jeg fikk hakeslipp av den oppløste, luftige og faste spillestilen. Bassen har en fin dybde og spiller som et pappelement skal gjøre. Altså som håvard skriver over, Det er noe spesielt med papirelenter!! Bassen er konstant dyp og musikalsk. Mellomtonen er sømløs i overgangen til diskanten som igjen er luftig og svært så detaljert. Så etter mye testing frem og tilbake så gikk både LS3/5a, Dynaudio 1.3se og audionote an-e ut døra og igjen satt jeg med H6 kloner og 2A3.

    Jeg bruker Dali 104 elementer i mine.








    Mvh
    morten
    Joachim Gerhard skriver at Satori MW16P er et av de fineste elementene han kjenner til. Berre no gammalt pappir ( papyrus). Klang & Ton har på tysk vis målt og bedømt: Her har de lykkes med å balansere på knivseggen mellom oppbrytning og maks definisjon. Det er her Vifa og de gamle Seas ( Wilson) lykkes innenfor arbeidsområdet.
     

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.738
    Antall liker
    3.918
    Sted
    Oslo
    Et par originale til salgs på finn.
    FINN-kode: 50458219

    Må bare beklage, men trakk annonsen nå, trenger uansett ikke penga, bare plassen (knapt).
    Noe respons, men heldigvis ikke noe salg. Koblet om på platerommet i dag tidlig. Mine Epos M12 blir deportert til trøndelag ved første og beste anledning. B&O1000-høytalerne i vintageanlegget kollapset i vinter, moderne Epos får ta over stafettpinnen sammen med Tandberg og Thorens/Dual der oppe.

    .Nå på formiddagen spiller jeg på Cayin midianlegg m/ Technics 1210 (AT33ev) og H6. Denne komboen kommer til å bli med over i the Kings Cave mkII" om 10 dager.

    Har sansen for gjenbruk, ikke minst når det funker såpass bra. :)
     

    simrol

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.08.2009
    Innlegg
    111
    Antall liker
    175
    Torget vurderinger
    1
    Noen som vet om denne diskanten er den orginale som satt i H2!
    image.jpg

    Har bare en, er vel vanskelig å få tak i en til.
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.043
    Antall liker
    2.147
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    legg ved en link wankel, ikke enkelt å forstå hvor du vil :)
     

    simrol

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.08.2009
    Innlegg
    111
    Antall liker
    175
    Torget vurderinger
    1
    Dagens jobb på H6, Bygger hele kassa i 19mm MDF. Må bare prøve da denne får så mye skryt.
    [h=1]
    image.jpg
    [/h]
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.043
    Antall liker
    2.147
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Men det er jo veldig fint å høre at disse stadig vekk blir dratt fram igjen da.

    Hvor langt er du kommet Simrol?

    Håvard
     

    Clintern

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.04.2006
    Innlegg
    238
    Antall liker
    123
    Sted
    Åkrehamn
    Torget vurderinger
    6
    Kassene har reist til Bergen. Fostex og Yamaha ligger trygt nedpakket...for now :)

    synes forøvrig h6 og naim er en strålende kombinasjon, nait xs i dette tilfelle.

    Tommy
     

    simrol

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.08.2009
    Innlegg
    111
    Antall liker
    175
    Torget vurderinger
    1
    image.jpg

    Sånn er mine foreløpig, kona tok ut fargen. Har prøvd en del diskanter, likte best Seas sine millennium, som spiller uten dempeled, disse er på 89 db. Har og prøvd med c17wg-66, som bass mellomtone, som sitter i dali 104, men synes disse som står i spiller med en bedre mellomtone. Må si dette er ett veldig fint høyttalerprosjekt Haavard har startet her. Enormt mye høytalere for pengene og innsatsen. kjennetegnes ved at dem har et raskt og åpent lydbilde. En av di beste mellomtonene jeg har hørt.
     

    Vedlegg

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.043
    Antall liker
    2.147
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Hva slags mellomtone spiller du på nå?
    Likte fargen jeg, selv om hvit låter best :cool:

    Haavard
     

    simrol

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.08.2009
    Innlegg
    111
    Antall liker
    175
    Torget vurderinger
    1
    Ja, ingen som spiller bedre en di hvite ?. Bruker C17WG-29/8 som bass mellomtone. Haavard hvordan synes du Nagaoka BLH spiller opp mot H6. Ser du har en Aleph j, har startet med å bestille deler til en selv.
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.043
    Antall liker
    2.147
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Begge er bakladet horn, så det er noen likheter.
    H6 går faktisk litt dypere i bassen, men alt i alt er Nagaoka i en litt annen liga. Det er mer av alt, selv om de godt kan sammenlignes.
    Husk at mine Nagaoka til slutt ender på 25000 i byggekostnader, så det bør være en forskjell. Det som er mest merkbart er den kroppslige bassen mellom 50-100hz. Altså mellombassen, den er fysisk til stede. Kjenner ikke det elementet du har valgt. Ser heller ikke bort i fra at nyere Seas kan brukes, jeg har testet de i en H6 som er 40% større. Lengre horn og høyere. Utover det samme mål.

    Jeg har ikke Aleph J ennå, men har kjøpt kortene samt strømkort.
    Har faktisk et ekstra sett med kort. Jeg kommer til å kjøre 80000uF eller 120000 uF per side på strømmen

    Håvard
     

    RDNZL

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.12.2008
    Innlegg
    735
    Antall liker
    2.167
    Torget vurderinger
    13
    Hei
    Er det noen som har prøvd
    H6 kloner med Audio Innovation serie 1000 monoblokker ? (EL 34 klasse A 50 watt)
    Blir det overkill effektmessig ?
    Tenkte sette på en eldre Luxman cl 32 rørpre. Erfaringer ?
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.063
    Antall liker
    11.042
    Torget vurderinger
    10
    H6 låter fint med alt fra 10-200 watt. Har hørt dem med en Krell 150 watt AB med stivt power og det låter nydelig.

    EL34 50 watt må vel være noe av det mest optimale til H6 da du får litt ekstra kropp i midbassen (som er den eneste lille mangelen H6 har IMO).


    Jeg kommer trolig til å bygge en H6 nå til noen slektninger. Da vurderer jeg å bruke en Dayens Ampino 25 watter: Dayens - Integrated Amplifiers - Ampino
     

    6bm8

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2005
    Innlegg
    2.020
    Antall liker
    619
    Sted
    Gressvik/Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Mer power jo bedre er det:) Jeg tror disse Dali 104 elementene ( C17-WG-66) har litt høyere følsomhet en C17WG-29-8. jeg endte opp med å dempe diskanten 1,5-2 db . Mine spillte overaskende bra med 2a3 på 2,5 Watt.

    Med Ec 250R var det også her midbassen som våknet litt mer til liv, men i det hele så var det en mer musikkalsk ht på få rørwatt. Jeg tror rundt 50 watt vil fungere svært bra..

    Mvh
    MOrten
     

    RDNZL

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.12.2008
    Innlegg
    735
    Antall liker
    2.167
    Torget vurderinger
    13
    Takk til begge for feedback :)
    Det blir spennende å prøve. Kommer tilbake med inntrykk.
    Har hørt H6 hjemme hos meg med vintage Accuphase transistor (pre og power 2x150 watt)
    Låt meget oppløst/ detaljert. Mye info på lavt volum også.
    Litt skarpt i toppen på noen inn spillinger, dog mindre enn forventet. Gleder meg å prøve EL34 !


    Mer power jo bedre er det:) Jeg tror disse Dali 104 elementene ( C17-WG-66) har litt høyere følsomhet en C17WG-29-8. jeg endte opp med å dempe diskanten 1,5-2 db . Mine spillte overaskende bra med 2a3 på 2,5 Watt.

    Med Ec 250R var det også her midbassen som våknet litt mer til liv, men i det hele så var det en mer musikkalsk ht på få rørwatt. Jeg tror rundt 50 watt vil fungere svært bra..

    Mvh
    MOrten
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.043
    Antall liker
    2.147
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Har du et sett H6 eller skal du kjøpe/bygge?

    Håvard
     

    RDNZL

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.12.2008
    Innlegg
    735
    Antall liker
    2.167
    Torget vurderinger
    13
    Hei Håvard,
    Har et par på hjemlån fra Tommy "Fisken"
    Disse låter riktig så bra. Mener det er Vifa 6,5 " kombinert med Focal Kevlar diskant.
    Hilsen
    Eddie

    Har du et sett H6 eller skal du kjøpe/bygge?

    Håvard
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.043
    Antall liker
    2.147
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Ja og nei. Hvem har de hvite hans, men antar det er dine gamle med et vanvittig bedre filter
     

    RDNZL

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.12.2008
    Innlegg
    735
    Antall liker
    2.167
    Torget vurderinger
    13
    Detter er de svarte ja :)
    Ok Haavard, du har oppgradert disse? Skal si du har gjordt en super jobb. Er meget imponert over det jeg hører :-D

    Ja og nei. Hvem har de hvite hans, men antar det er dine gamle med et vanvittig bedre filter
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.043
    Antall liker
    2.147
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Filteret er det samme som i de fleste andre H6. Forskjellen er at det koster flesk. Dyre skoler og kondiser. Kunne kanskje hentet mer ut av det med Duelund motstander.

    Håvard
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.063
    Antall liker
    11.042
    Torget vurderinger
    10
    Oj oj. Hvilke fabrikater og spoledimensjoner? :)
     

    ELEL6200

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.08.2004
    Innlegg
    1.434
    Antall liker
    117
    Hei Haavard. Jeg har de hvite H6ene som du lagde. De har vært innom Finger og Fisken før de kom til meg. Husker jeg fikk en liste av deg hvilke elementer, filtre, kabler osv høyttaleren bestod av. Denne infoen finner jeg selvsagt ikke. Om du husker noe eller har tatt vare på mailen du sendte hadde jeg blitt takknemlig for info:)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn