"In Rush" løsninger

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.555
    Antall liker
    1.455
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Som "in rush" beskyttelse i mine amper er det blitt benyttet en løsning som er mye brukt. Det er benyttet Thermistor Resistor. Antar at disse kan begrense dynamikken noe. Hvilke andre løsninger kan brukes for å omgå dette?

    Jeg har vært inne på en to trinn bryter som løsning. Denne kortslutter NTC'ene på siste trinn.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Man bruger et kredsløb som kortslutter modstandene med et relæ når en kondensator er ladet op. Der findes masser af kredsløb på eBay. Kan fåes velfungerende for Dk.kr 60
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Husk en 5 A tænd /sluk fordi det ikke er til moment på/af
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Moment knap er en som bare har kontakt et sekund og slipper igen. Du skal have en som holder kontakt/gennemgang når trykket ind og slipper når du slukker. På AC 230 ind. Kontakt igennem eller ikke.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Ok men hvor mange ampere kan den tåle? Tror det går fint.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.794
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Tviler sterkt på at den CL60 termistoren som det refereres til har noen innvirkning på dynamikk... den står tross alt i omtrent alt som leveres fra PassLabs.... impulsstrømmer skal under alle omstendigheter hentes fra kondensatorbatteriet....
     

    AAaF

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2007
    Innlegg
    1.034
    Antall liker
    147
    Jeg bruker utelukkende denne, som jeg modifiserer. bytter ut de 2 motstandene med 2 stk thermistorer i serie : https://www.diyclassd.com/producten/details/softstart-module/38
    Den var ikkje dum, har ikkje sett den, så har laga eigne(og simplere) mjukstart. Denne kunne spart meg litt arbeid...

    Mistenker resistorne ofte blir overbelasta meir enn eigentleg sunt er. Gravde litt i det, og i gode datablad så står det kor mange Joule resistoren tåler. Antar dette heng saman med kor varm sjølve tråden blir, før den rekk å lede varmen bort og ut i kroppen.
    J= ½ (CV²)

    På bygget mitt med 62VDC og 144.000µF, så blir dette 277J, og då må vi faktisk opp på dei virkelig store NTCene, endte opp på denne:

    Dog, i ettertid, så trur eg det vart litt overdimensjonert, dette fordi 60V releet slår eigentleg inn på rundt 40-45V, då ser reknestykket annleis ut, 146J.

    Men uansett, for dei som tenker å lage mjukstart, det kan nok være lurt å holde seg til resistorar som har eit datablad som spesifiserer kva dei tåler av korttidsbelastning, og dimensjoner deretter for å få sikker operasjon år ut, og år inn. Eg hadde i alle fall vore truande til å kikke på ein eksisterande mjukstart, og anta at lik effekt- rating ville funke, men det er altså ein del forskjell på kor mykje to 20W motstandar tåler i korte periodar.
     

    Audiosan

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.08.2018
    Innlegg
    427
    Antall liker
    228
    Den var ikkje dum, har ikkje sett den, så har laga eigne(og simplere) mjukstart. Denne kunne spart meg litt arbeid...

    Mistenker resistorne ofte blir overbelasta meir enn eigentleg sunt er. Gravde litt i det, og i gode datablad så står det kor mange Joule resistoren tåler. Antar dette heng saman med kor varm sjølve tråden blir, før den rekk å lede varmen bort og ut i kroppen.
    J= ½ (CV²)

    På bygget mitt med 62VDC og 144.000µF, så blir dette 277J, og då må vi faktisk opp på dei virkelig store NTCene, endte opp på denne:

    Dog, i ettertid, så trur eg det vart litt overdimensjonert, dette fordi 60V releet slår eigentleg inn på rundt 40-45V, då ser reknestykket annleis ut, 146J.

    Men uansett, for dei som tenker å lage mjukstart, det kan nok være lurt å holde seg til resistorar som har eit datablad som spesifiserer kva dei tåler av korttidsbelastning, og dimensjoner deretter for å få sikker operasjon år ut, og år inn. Eg hadde i alle fall vore truande til å kikke på ein eksisterande mjukstart, og anta at lik effekt- rating ville funke, men det er altså ein del forskjell på kor mykje to 20W motstandar tåler i korte periodar.
    Ja den er temmelig fin den der. Et annet problem med motstander, er at man kan sveise relè kontaktene når det slår inn. Det var grunnen til at jeg byttet til NTC. Siden NTC'ene har meget lav motstand når relèet slår inn, så er det ikke så lett for at kontaktene sveises.
     

    Audiosan

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.08.2018
    Innlegg
    427
    Antall liker
    228
    Skjønner, men hva er forskjellen i praksis på denne og den i innlegg #3?
    Ganske mye. Du har mulighet for å bruke thermisk bryter (overopphetingsvern), den har standby funksjon, som gjør at du kan bruke en momentary on/off bryter som bare fører et svakt signal. Du har standby LED og on LED.
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.555
    Antall liker
    1.455
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Ganske mye. Du har mulighet for å bruke thermisk bryter (overopphetingsvern), den har standby funksjon, som gjør at du kan bruke en momentary on/off bryter som bare fører et svakt signal. Du har standby LED og on LED.
    Jeg ska bruke ampen den skal inn i som den er og fortsatt bruke av/på -bryter bak. Da er kanskje den første okay.
     

    Audiosan

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.08.2018
    Innlegg
    427
    Antall liker
    228
    Det kan du gjøre med hypex sin også. Hvordan den ebay softstarten er vet jeg ikke. Har aldri testet den. og kommer aldri til å teste (stole på) en kina sak til et slikt formål.
     

    MartinSandvik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2008
    Innlegg
    744
    Antall liker
    435
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    8
    Jobba med PA for mange år siden (20).
    Hadde da noen Crest 8001 amper som dro 40-50A i påslag (ringkjerne trafo og en softstart jeg mang en gang kunne tenkt med å snakka med designeren om).
    Lagde den gang en softstart med en 60W glødelampe i serie med ene fasen (strømbegrenser). Satte så en vanlig lysbryter i paralell med pæra.
    Av med bryter, på med amp, på med bryter (pæra lyser kun når softstart er aktiv).

    Enkel "no cost" løsning for å få igang en krevende amp! Eneste er vel at 60W glødepærer begynner å bli vanskelig å få kjøpt....
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Det kan du gjøre med hypex sin også. Hvordan den ebay softstarten er vet jeg ikke. Har aldri testet den. og kommer aldri til å teste (stole på) en kina sak til et slikt formål.
    Jeg bruger de kinesiske til kr 60, helt uden problemer til at tænde for 2500 w trafo som lader 128.000uf op til 90 VDC.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Det kan du gjøre med hypex sin også. Hvordan den ebay softstarten er vet jeg ikke. Har aldri testet den. og kommer aldri til å teste (stole på) en kina sak til et slikt formål.
    De virker helt problemfrit . Det man skal være mest forsigtigt med, når man køber Kinesisk er transistorer som meget ofte er fake.
     

    Audiosan

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.08.2018
    Innlegg
    427
    Antall liker
    228
    De virker helt problemfrit . Det man skal være mest forsigtigt med, når man køber Kinesisk er transistorer som meget ofte er fake.
    Jeg tenker ikke her på fake parts. Men dårlig forseg gjort design. Noe som er gjentagende med kinesiske softstarter. Blant annet er relèene ofte virkelig søppel. Og alt for ofte ser jeg NTC'er i parallell. Noe som ALDRI skal forekomme. Så personlig velger jeg å bruke noe jeg vet fungerer og som har en kvalitet som lever opp til forventningene.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Her er det 100 A relæer hvis man skal tro hvad der er trykt på den.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.993
    Torget vurderinger
    2
    Jobba med PA for mange år siden (20).
    Hadde da noen Crest 8001 amper som dro 40-50A i påslag (ringkjerne trafo og en softstart jeg mang en gang kunne tenkt med å snakka med designeren om).
    Lagde den gang en softstart med en 60W glødelampe i serie med ene fasen (strømbegrenser). Satte så en vanlig lysbryter i paralell med pæra.
    Av med bryter, på med amp, på med bryter (pæra lyser kun når softstart er aktiv).

    Enkel "no cost" løsning for å få igang en krevende amp! Eneste er vel at 60W glødepærer begynner å bli vanskelig å få kjøpt....

    Praktiske løsninger,"der og da.- her og nå" liker vi, genialt:)


    Her er min Belles 350a ref ved påslag,2000va ringkjerne.Startstrømmen kan være betydelig høyere,alt etter hvor innslaget treffer på sinuskurven.


    Vedlagte måling viser en strøm som skyldes oppstart av forsterker. Strømmen er ca 75 A med varighet 300 millisekund. Det finnes flere tilsvarende registreringer. Der kan sikkert finnes tilfeller hvor strømtrekket er større dersom en transformator er årsaken til strømtrekket.


    belles 350a.jpg



    Versjon 2 av 350a ref

    ps1.jpg



    Versjon 1 av 350a ref m softstart


    belles v1.jpg
     
    Sist redigert:

    Audiosan

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.08.2018
    Innlegg
    427
    Antall liker
    228
    Her er det 100 A relæer hvis man skal tro hvad der er trykt på den.
    Jeg velger å ikke stole noe veldig på det. Og det hjelper lite om relèet tåler 100A om det svikter etter 30 sykluser og NTC'ene blir stående med store strømmer igjennom seg til en hver tid og resulterer i at flammene stiger (noe som fort skjer når man paralellkobler NTC'er ,som kina prudusentene ofte gjør).
     

    Audiosan

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.08.2018
    Innlegg
    427
    Antall liker
    228
    Mine har virket i flere år.
    Ja er nok en del som fungerer bra. Men personlig så velger jeg å ikke stole på kina sofstarter da resultatet kan bli mindre pent.
    Jeg har brukt utelukkende Hypex sin softstart nå i 13 år uten å hadd et eneste problem med noen av de (etter modifisering).
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.993
    Torget vurderinger
    2
    Som "in rush" beskyttelse i mine amper er det blitt benyttet en løsning som er mye brukt. Det er benyttet Thermistor Resistor. Antar at disse kan begrense dynamikken noe. Hvilke andre løsninger kan brukes for å omgå dette?

    Jeg har vært inne på en to trinn bryter som løsning. Denne kortslutter NTC'ene på siste trinn.
    "in rush beskyttelse" er vel ikke en beskyttelse for forsterker, men for å hindre at kurs sikring faller ut.
    Hva heller med å optimalisere kurs mht størrelse på sikring og dens karaktrestikk?
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.555
    Antall liker
    1.455
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Skal vel ikke se bort fra at alt sammen er produsert i Kina. Har noen print fra Kina og det er faktisk se råeste jeg har sett.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Det er nok både vanskeligt og dyrt. Desuden lever elektrolytterne længere med inrush circuit tror jeg.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.993
    Torget vurderinger
    2
    Det er nok både vanskeligt og dyrt. Desuden lever elektrolytterne længere med inrush circuit tror jeg.

    Er vel ikke noen prisforskjell på sikringen karaktrestikk av betydning. Å gå fra 2.5mm2 på lederne på kursen til 4 eller 6mm2 koster vel heller ikke en formue.
    Vel og merke om en da ikke bruker No Odin eller Furutek el lignende,men en mer normal kabling.
     

    Audiosan

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.08.2018
    Innlegg
    427
    Antall liker
    228
    Er vel ikke noen prisforskjell på sikringen karaktrestikk av betydning. Å gå fra 2.5mm2 på lederne på kursen til 4 eller 6mm2 koster vel heller ikke en formue.
    Vel og merke om en da ikke bruker No Odin eller Furutek el lignende,men en mer normal kabling.
    Det innebærer da at el-anlegget uansett må byttes. Om ikke er det jo en langt mere enn betydelig kostnad å oppgradere. Ikke er det sikkert det hjelper heller.
    For ikke å snakke om at det er ikke alle som kan gjøre det heller.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Jeg har 2 x 5 og 2.5 til jord det må være ok. En forstærker med stor trafo (2500 w eller 3000 w) og store lytter som skal op på 90 volt trækker vildt mye strøm et øjeblik. Hvor stor er din forstærker?
     

    Audiosan

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.08.2018
    Innlegg
    427
    Antall liker
    228
    korrekt. Og det større lyttebanken er, det lenger tid trekker den voldsomme mengder strøm. Og når vi snakker om 50-60A i start strøm, så hjelper det lite at sikringene takler stress strøm på inntil 35A.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.993
    Torget vurderinger
    2
    korrekt. Og det større lyttebanken er, det lenger tid trekker den voldsomme mengder strøm. Og når vi snakker om 50-60A i start strøm, så hjelper det lite at sikringene takler stress strøm på inntil 35A.

    Som Strømtrekket i innlegg på første side viser, 75A,og det kan også være mye høyere til tider, er det ingen problem med 16A C eller nå K(?). Har hatt problemer med at sikring i forsterker røk, gang etter gang, men årsaken til det skyldes svært høyt støynivå på nettet.
    Strømtrekket påvirker nettet og ikke ladelytter av betydning.
    Det er vel mer at det er ringkjerne trafoen "natur"
    og ikke El trafo eller lignende?
     
    Sist redigert:

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Har hørt at store forstærkere med trafoer kan stresse elværket.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.993
    Torget vurderinger
    2
    Har hørt at store forstærkere med trafoer kan stresse elværket.
    Da skal forsyningstrafo/nettvære svært svakt og forsterkere usedvanlig store.
    Svært sjeldent at nettet er så svakt at en må skru komfyren på fullt for å få kokt poteter,
    som hos meg fra 2000 til 2007.

    PA anlegg kan være ett problem, men der løses problemet med diesel aggregat


    418907-cb8cd713189568d4e0e2509152951902.jpg

    418898-332234997e0d81db4f0ca19f84f04200.jpg

    418900-4003913812715abf0dfa7d9019d349e0.jpg
     
    Sist redigert:

    Audiosan

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.08.2018
    Innlegg
    427
    Antall liker
    228
    Som Strømtrekket i innlegg på første side viser, 75A,og det kan også være mye høyere til tider, er det ingen problem med 16A C eller nå K(?). Har hatt problemer med at sikring i forsterker røk, gang etter gang, men årsaken til det skyldes svært høyt støynivå på nettet.
    Strømtrekket påvirker nettet og ikke ladelytter av betydning.
    Det er vel mer at det er ringkjerne trafoen "natur"
    og ikke El trafo eller lignende?
    Hjelper dog lite om kurs sikringen takler stress strøm på 75A når glass sikringen i forsterkeren kneler på 35A uansett.
    Så alt i alt vil jeg si det er bedre å koste på seg 4-500kr på en softstart enn å legge opp nye kabler og kurs sikring å finne vanvittige glass sikringer til forsterkeren.
    Det er vel mulig at det er akkurat derfor folk velger softstart og.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.993
    Torget vurderinger
    2
    Hjelper dog lite om kurs sikringen takler stress strøm på 75A når glass sikringen i forsterkeren kneler på 35A uansett.
    Så alt i alt vil jeg si det er bedre å koste på seg 4-500kr på en softstart enn å legge opp nye kabler og kurs sikring å finne vanvittige glass sikringer til forsterkeren.
    Sikker på at det er rett tilnærming på ett problem?
    Forsterkerens sikring ryker ved påslag.
    Da ville jeg sett på alternativ årsak.
    At kurs sikring faller ut kan ha sin naturlige årsak. Men at sikring i forsterker ryker..
    Da bør det ringe en bjelle.
    Store ringkjerner og at kurs sikring faller ut er ett videnkjent problem, men ikke at sikring i forsterker ryker. Det er mindre kjent.

    At dette har skjedd ofte, tidligere hos meg, når Støy problematikken var på sitt verste
    Er noe annet. Men dette hører til sjeldenhetene.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn