INFINITY. Abstinensene er over !

Aries55

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.11.2007
Antall liker
0
Jeg har nettopp anskaffet meg et sett Infinity Renaissance 80.
På slutten av 80-tallet hadde jeg først Kappa 6, og senere RS IIB som var en stoor og dyr modell med EMIM mellomtoner og EMIT diskanter, og jeg mener å huske med 2 x 10" Watkins basser. Dette har jeg til dags dato husket som den beste lyden jeg har hatt, ever. Har hatt mange bra høyttalere, både før og etter, men Infinity var noe spesiellt.
I tilfeldig rekkefølge har jeg hatt B&W DM12, Matrix3, 805, Rogers LS3 5A,
Quad ESL63, Dali 850, Celestion SL 700, Snell type B, ESS Amt 1C, Epos ES 14, Paradigm Eclipse og B&O M 100, en gang i tiden.
Jeg kjøpte ganske nylig uhørt et sett med de svenske XTZ 99.26, som jeg har brukt sammen med en REL Stampede subwoofer, og var forsåvidt fornøyd. De koster tross alt bare 6.5 k. Synes nok de var noe slitsom i nedre diskant og integrerte ikke helt med suben. Som en old time fan, meldte jeg meg inn i et internasjonalt Infinityforum, og gammel kjærlighet blusset opp. Det endte altså opp med at jeg slo til på et par strøkne 8 år gamle Renaissance 80 for 7 k.
Mitt livs hi-fi kupp ! Jeg synes de spiller helt strålende med en silkemyk og samtidig varm og superdetaljert gjengivelse. Helt magisk!
Og nydelig er de å se på også.
Suben integrerer også mye bedre enn med de små XTZ.
Disse EMIM og EMIT båndelementene er noe ekstraordinært. Det sørgelige er at Harman ikke produserer reserveelementer av disse og dermed lar mange eiere i stikken. En skammelig behandling av gamle kunder ! Flere av disse modellene var jo ekstremt dyre og likevel gir Harman f....Eiere verden over skriker etter elementer !
Disse gamle Infinity er jo kjent som forsterkerkillere, men min Conrad Johnsen CAV 50 på 2x45 w, driver disse problemfritt. Riktig nok bor jeg i leilighet og spiller ikke veldig høyt.Jeg er altså hekta på rør også nÅ. Takk kjoenik, jeg er veldig fornøyd.
Jeg synes det er virkelig trist at Harman har lagt ned produksjonen av disse gamle perlene, og Infinity er i dag anonymisert. Just another speaker company !
Det hadde vært gøy å høre fra eiere av det som var the real Infinity, så kom igjen eiere av IRS, Renaissance, Kappa, Beta, Gamma, Delta, Epsilon, Omega, Sigma, Modulus etc.Kanskje en vennetråd hadde vært på sin plass ?
Jeg har ikke vært så aktiv her på forumet, men har lest veldig mye, også en masse gamle innlegg, Var det mere trøkk her før ? Har inntrykk av at OT innleggene blir flere på bekostning av hi-fi, noen av disse er direkte tåpelige, og at mange gamle svært aktive medlemmer er blitt borte.
Jeg bare reflekterer.............

Vedlegg

Aries55

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.11.2007
Antall liker
0
Er litt nyskjerrig på Renaissance 90 også. Er det noen der ute som har hørt både Ren 80 og 90, og kan beskrive forskjellene på disse ?

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Antall liker
547
Sted
Stockholm
Kjøpte noen Kappa 7.1i for noen mnd. siden, og jeg må si de låter tøft!! Disse har en "fake" type rund bånd diskant, som er godt oppløst, men helt uten hardhet. 3" tommer dome mellomtone har de også. Det som slår meg med disse høyttalerne er at jeg ikke sitter å analyserer ihjel musikken, men bare koser meg med lyden og glemmer tiden.. ;D
Og jeg må slenge meg på ønsket om at Infinity begynner å produsere erstatningselementer, for dårlig å ikke kunne tilby denne servicen..............

Infinity's venner er en god idé ja! ::)

soa

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Antall liker
983
Torget vurderinger
18
Infinity's venner er definitivt en god ide, men bør vel kanskje startes av en Infinity eier..... ::) Produktene deres på 80-tallet vekker mange gode minner fra min hifi barndom. Hadde flere i RS- og Kappa-serien. Kappa 8 ble jeg spesielt glad i....en fantastisk bra høytaler (med rett elektronikk). Denne ble også min siste Infinity før jeg ble hekta på elektrostater.....

mvh

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Antall liker
232
Torget vurderinger
4
Gamle Kappa 8 (ikke med punktum bak) var suveren, helt enig. Senere Kappa-serier spilte ikke musikk på samme måte, by far.
Renaissance 90 er rett og slett en større 80 på alle måter. Større lyd, mer ro, mer naturlig klang. Verre å få til, Infinity har dessverre alltid vært glad i å lage krevende høyttalere. Ikke hjalp det stort å bare hive på muskler heller, da muskelbunter ofte har en tendens til å mangle litt troverdighet rent musikalsk, og det var de nådeløse med å avsløre. Jeg var veldig glad i 90'en, men det skulle mye jobb til for å få det litt analytiske preget til å bli borte.

Nettopp derfor var jeg mye mer glad i Delta og Gamma (samme høyttaler, men Gamma ble levert standard med servostyring og servo-basselementer). Noen store drog av noen skap, men en utrolig nydelig og transparent mellomtone som hamlet opp med det aller, aller meste der ute, spør du meg. Dette var lillebroren til legendariske Beta, som er blant de veldig få mega-høyttalere som faktisk spiller skikkelig musikk, spør du meg, men Gamma var langt lettere å få til, og langt mindre plasskrevende.
Akk, det hadde vært moro å hørt disse igjen.

Modulus er jo idag et virkelig knallkjøp, særlig hvis du får tak i de med høyglans pianolakk og en sub som ikke er ødelagt. En kamerat har hatt sine i over ti år, og har ingen planer om å selge de. Men, det er satelittene som er cluet her, får du tak i en annen høyende-sub, så funker det og. De leverer ikke ved dørene, riktig nok. Kostet over 35 k nye, det var noe stivt.

Infinity ja, det var tider det. Husker ennå jeg gikk med logoen i gull på hjørnet av lommeboka, for en tulling ;D. Vi var stolte av å selge det, det er helt sikkert.

Aries55

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.11.2007
Antall liker
0
Hyggelig å høre fra tidligere og nåværende eiere av Infinity, og at det er flere enn meg som har/har hatt et spesiellt forhold til disse. Jeg kjenner godt den opprinnelige Kappa serien da jeg på den tiden solgte disse selv, og Kappa 8 var jo et kanonkjøp. Det samme mener jeg om Kappa 6 som jeg solgte virkelig mye av. mens Kappa 9 var vanskelig, spesiellt i bassområdet.
Modulus var jo en perle av et sub/sat system. Takk for informasjonen om Ren 90, Delta og Gamma. Disse er litt for nye modeller for meg, men jeg kjenner godt RS IIB, som jeg hadde selv, og de gedigne todelte RS IB som min daværende arbeidsgiver hadde. Disse modellene var ekstremt krevende å få til, men hvis det først stemte, så sang de virkelig. Jeg er utrolig happy med Ren 80, og det de mangler i bunnoktavene, kompenseres utmerket av min REL Stampede. Som tidligere nevnt i tråden har disse gamle Infinity en utrolig musikalsk gjengivelse som gjør at musikken kommer i fokus, og man får et avslappet forhold til den analyserende delen. Mine høyttelere trives virkelig med min beskjedne Conrad Johnsen som understreker det musikalske aspektet, men det spørs vel om dette holder hvis jeg skulle finne på å prøve meg på Ren 90. Jeg har fire komplette rørsett av forskjellig fabrikat liggende. men har ikke fått testet disse ennå da musikken prioriteres.
Forøvrig gjelder den manglende tilgjengeligheten av reservedeler også for Kappa 3" domen, og så vidt jeg har forstått også for basser, så take care. Infinityforumet finner dere forøvrig på Yahoo. Har ikke linken tilgjengelig akkurat nå.

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Antall liker
232
Torget vurderinger
4
Jeg kan ikke huske å ha savnet bass i 80'ene, men har riktig nok ikke spilt så mye på de. 90 mangler i hvertfall ikke noe, faktisk kan jeg ikke huske å ha savnet bass på noen Infinity modeller i det hele tatt.
Kan det ligge andre steder? Kilde, pre, effekt?

olast skrev:
Hyggelig å høre fra tidligere og nåværende eiere av Infinity, og at det er flere enn meg som har/har hatt et spesiellt forhold til disse. Jeg kjenner godt den opprinnelige Kappa serien da jeg på den tiden solgte disse selv, og Kappa 8 var jo et kanonkjøp. Det samme mener jeg om Kappa 6 som jeg solgte virkelig mye av. mens Kappa 9 var vanskelig, spesiellt i bassområdet.
Modulus var jo en perle av et sub/sat system. Takk for informasjonen om Ren 90, Delta og Gamma. Disse er litt for nye modeller for meg, men jeg kjenner godt RS IIB, som jeg hadde selv, og de gedigne todelte RS IB som min daværende arbeidsgiver hadde. Disse modellene var ekstremt krevende å få til, men hvis det først stemte, så sang de virkelig. Jeg er utrolig happy med Ren 80, og det de mangler i bunnoktavene, kompenseres utmerket av min REL Stampede. Som tidligere nevnt i tråden har disse gamle Infinity en utrolig musikalsk gjengivelse som gjør at musikken kommer i fokus, og man får et avslappet forhold til den analyserende delen. Mine høyttelere trives virkelig med min beskjedne Conrad Johnsen som understreker det musikalske aspektet, men det spørs vel om dette holder hvis jeg skulle finne på å prøve meg på Ren 90. Jeg har fire komplette rørsett av forskjellig fabrikat liggende. men har ikke fått testet disse ennå da musikken prioriteres.
Forøvrig gjelder den manglende tilgjengeligheten av reservedeler også for Kappa 3" domen, og så vidt jeg har forstått også for basser, så take care. Infinityforumet finner dere forøvrig på Yahoo. Har ikke linken tilgjengelig akkurat nå.

Aries55

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.11.2007
Antall liker
0
Det er nok min integrerte Conrad Johnsen som ikke helt klarer å sparke liv i bunnen. Den går vel dypt nok, men klarer ikke helt å trøkke skikkelig til i mellombassen, der den er litt beskjeden. Min reserveforsterker, en vintage Marantz receiver fra 70 tallet sparket betydelig tøffere. Kanskje et rørbytte kan hjelpe på min CJ ? Jeg hadde subwooferen fra før jeg kjøpte høyttalerne, og har valgt å beholde den for å gi et forsiktig bidrag i bunn, og det fungerer helt fint etter min mening. Det er riktig at er det noe Infinity ikke pleier å mangle, så er det bass.

DAChild

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2004
Antall liker
119
Torget vurderinger
2
Er jo helt utrolig at ingen har startet "Infinitys venner" enda, spekteret deres spenner jo fra godt og rimelig, til dyrt og high-end, det er vel mange av dere, så en må starte dette............. ;)

Aries55

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.11.2007
Antall liker
0
Vi kan jo se hvordan interessen for denne tråden utvikler seg, og så vurdere behovet for en vennetråd. Infinity var jo et utrolig populært merke på 80 tallet, og et stykke ut på 90 tallet, så det må jo finnes en mengde der ute....

Vinyldust

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.02.2002
Antall liker
1
Takk for ett sakelig og hyggelig innlegg!
Både 80 og 90 krever både strøm og watt! I større rom og med bra forsterker ville du hørt at 90 går vesentlig dypere. Men 80 ene går jo dypere enn mye annet i samme size. 90 har ett helt spesielt system i bassen. Bassene har dobble spoler, og delefilteret veksler fram og tilbake etter egenresonansen mellom spolene. Der den ene ikke orker mere og begynner å ressonere tar den andre over. Smart men meget komplisert løsning. Meget sjelden brukt av konstruktører. Har hørt stort sett alt Infinity du prater om. Beste 80 lyd var i ett stort rom, plassert langt ut på gølvet med ML 29 slutt 0g 39 cd. Faktisk noe av det bedre jeg har hørt. Vannvittig stor lyd og kjempe perspektiv!
Tro ikke Harman gir F men mangel på reservedeler har en helt konkret årsak! Elemetene til REF, Ren og Kappa ble laget på en fabrik i N kobe i Japan. Den lå i senter av ett voldsomt jordskjelv på 90 tallet en gang, og store deler av den ble lagt flatt. Harman utviklet da nye elementer, og nå er ett voldsomt reservedels lager så å si tomt.
Tips til oppsett av 80 ene dine. Vinkle de en god del inn mot lyttepos, og juster tiltingen av de ved hjelp av de tre spiksene i forhold til avstand og høyde du sitter! Sitter du veldig nærme kan du faktisk la de lute litt framover! Tips til herpa emim og emit (de flate). Om de har bukla seg pga overoppheting(forsterker klipping) kan du løsne skruene og glatte membranet med en q-tips. Dette om de har begynt å rasle pga overnevnte. OBS jeg skal ikke ha skylda for noe, he , he... God fornøyelse! vh

Aries55

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.11.2007
Antall liker
0
Takk skal du ha, Vinyldust, for grundig informasjon om Ren 90. Jeg visste faktisk ingenting om jordskjelvet i Kobe, og at elementene ble produsert der. Det forklarer jo en del, men fremdeles mener jeg at Harman burde vise respekt for alle Infinity eiere som trenger spare parts og produsere disse. Det er et stadig tilbakevendende tema på Infinity forumet.
Jeg har nå brukt et gammelt trick som nesten alltid virker, og plassert høyttalerne tettere på sideveggene og vinklet dem mer inn mot lytteposisjon, som du sier, og har erfart mere trøkk i bassen, større lydbilde og en totalt mere sammenhengende gjengivelse. Jeg har ikke fått prøvd rådet ditt angående tiltingen fremover, men jeg vil selvfølgelig prøve dette. Akkurat dette opplevde jeg som en betydelig forbedring med mine litt høyt plasserte Quad ESL 63 en gang i tiden, så jeg skjønner hva du prater om. Jeg er spesiellt opptatt av høyde i lydbildet, det fascinerer meg. Mine høyttalere er heldigvis i perfekt stand så langt, så jeg trenger ikke å gjøre noe nå, men som kjent, ting kan skje......

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Som gammel og utrolig entusiastisk Modulus-eier må jeg si jeg sitter og tenker tilbake på en mengde fantastiske musikkopplevelser akkurat nå. Takket være denne tråden. Modulus er et av de aller beste høyttalersystemene jeg har eid noen gang. Fantastiske satelitter med bånddiskant og mellomtone med kullfiber/komposittmembraner. Høyglans pianolakkfinish. Bare stativene kostet 6000,- , noe som nærmest var uhørt på begynnelsen av nittitallet. En lynrask servosub som var en lek å integrere. Luftighet, tilstedeværelse, kontroll. De avløste Quad ESL-63 med Gradient-sub, et rimelig legendarisk system. Likevel var jeg aldri i nærheten av å savne Quadene. Modulus er etter min mening et av HiFi-historiens mest undervurderte høyttalersystemer.De la lista høyt. 45.000,- var mye penger for satelitter, sub og stativer i 1992... Herregud som jeg angrer på at jeg solgte alt dette her. Men skilsmisser gjør rare ting med folks prioriteringsrekkefølge, som kjent......Jeg har sett komplette systemer med stativer, satelitter, delefilter, spikes og alt tilhørende til salgs for så lite som 10.000,- i DK. Noen mennesker vet rett og slett ikke hva de sitter på.....

Aries55

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.11.2007
Antall liker
0
Takk for hyggelig innlegg, Impulse. Jeg hørte Modulus for første gang på CES i Las Vegas (eller var det Chicago ?) en gang i tiden og har for alltid husket den opplevelsen som det beste jeg har hørt av slike systemer. Heldig er den som kan skaffe seg disse for 10 k, på samme måte som jeg synes jeg var kjempeheldig som fikk mine Ren 80 for 7 k. Jeg bare stortrives med disse.

baden

Medlem
Ble medlem
14.11.2007
Antall liker
0
hei olast, artig tråd. har selv kappa 8.2i som jeg er uber fornøyd med, dynamikk på høyt plan. hvertfall hvis de får tilstrekkelig med power ;D plenty med bass da, prøvde de tidligere på en onkyo reciever,da ble de veldig fattige på bassen. men på det nåverende oppsettet er det rocknroll. klarte desverre og ødelegge domen på ett tidspunkt og sleit lenge med og finne nytt brukt, men fikk omsider tak i en fyr i tyskland som har det meste av de utgåtte elementene. og domen fungerer perfeckt. så hvis det er noen som trenger ett element eller to, så send meg en pm så kan dere få email adr. hans. skriver dette for jeg vet mange sliter med nettopp dette :'(
er Renaissance 80 en videreutvikling av kappa 8.2i?
og ja... hva med den vennetråden... :)

Aries55

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.11.2007
Antall liker
0
Jeg føler nesten dette er i ferd med å utvikle seg til en vennetråd, så trenger vi egentlig å starte en ny? Veldig fint at du klarte å oppdrive noen som kan levere reservedeler. Jeg har tidligere sett innlegg her på sentralen fra folk som har etterlyst elementer, blant annet denne domen, så det kan hende du får respons på din PM. Renaissance 80 skiller seg fra Kappa 8.2 på flere måter. For det første var den vel omtrent dobbelt så dyr. Dine har så vidt jeg husker en rund utgave av EMIT diskanten, mens mine har en smal vertikalt stående. De har også et større båndelement som mellomtone, kalt EMIM, i stedet for din dome. Ren 80 har et 8"basselement, mens dine har en 10", eller tar jeg feil ? Generellt kan man vel si at Renaissance ligger på et noe høyere kvalitetsnivå enn Kappa, men dine er til gjengjeld av nyere dato. Jeg kjenner ikke denne utgaven personlig, så jeg er ikke sikker på den reelle kvalitetsforskjellen.

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.264
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Bare gi beskjed så kan jeg flytte tråden til vennehjørnet...

Hilsen - den gode fe :)

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
Takk for en god tråd olast. Spesielt gode tanker og formuleringer i det innledende innlegget ditt.

Jeg har aldri eiet, men har mange gode musikkopplevelser med Infinity.

Selv om mine prioriteringer har tatt en helt annen retning, vil jeg fortsatt regne meg som en Infinity-venn.

T2000

Hi-Fi interessert
Ble medlem
20.01.2005
Antall liker
0
Sted
Narvik
Morsomt som Infinity-venn å lese denne tråden. Har hatt litt forskjellig fra Infinity. Eier nå Kappa 8.1 som har blitt hengende igjen i anlegget mitt mange år, kjøpte disse nye rundt 1993. Er enda veldig fornøyd med mine Kappa, men det er helt klart en høyttaler som krever god kvalitet på forsterkersiden og ikke minst jobbing med plasseringen.
Ad Modulus som er referert til i tråden synes jeg disse i kombinasjon med sub er noe av det desidert beste jeg har hørt i klassen. Husker fortsatt demo som Eufonia hadde på Paleet i Oslo hvor de var koblet på Nakamichi elektronikk. Den andre høyttaleren som var satt opp var Infinity Beta som vel kostet 140-160.000 og den som imponerte mest var Modulus.

For de som leser tysk er det veldig mye god info om Infinity å finne her:
http://www.infinity-classics.de/infinity/index.htm

V

villov

Gjest
Har faktisk vært i besittelse av de fleste Infinity som er nevnt i denne tråden.
Epsilon er den høyttaleren som har satt standaren for lyd for meg, og har enda ikke funnet noe som kan sammenlignes bortsett fra de større Infinity jeg aldri har eid.
Makan til 3D og detaljer klarer ikke engang Quad å hamle opp med, etter min erfaring.
Jaja..det var tider.. :)

Aries55

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.11.2007
Antall liker
0
Det ser ut til at tråden løsner litt nå. Det er min første her, så jeg takker for alle hyggelige innlegg. Takker for linken, T 2000, jeg bruker denne ofte.
Forstår jeg deg rett, villov at du eier eller har hatt Epsilon ? Denne minner litt om mine gamle RS IIB, men i stedet for tre EMIM, har Epsilon en, men i tillegg et mye større båndelement, L EMIM, er det det den heter ? Kan du fortelle litt mer om Epsilon ?

baden

Medlem
Ble medlem
14.11.2007
Antall liker
0
olast skrev:
Jeg føler nesten dette er i ferd med å utvikle seg til en vennetråd, så trenger vi egentlig å starte en ny? Veldig fint at du klarte å oppdrive noen som kan levere reservedeler. Jeg har tidligere sett innlegg her på sentralen fra folk som har etterlyst elementer, blant annet denne domen, så det kan hende du får respons på din PM. Renaissance 80 skiller seg fra Kappa 8.2 på flere måter. For det første var den vel omtrent dobbelt så dyr. Dine har så vidt jeg husker en rund utgave av EMIT diskanten, mens mine har en smal vertikalt stående. De har også et større båndelement som mellomtone, kalt EMIM, i stedet for din dome. Ren 80 har et 8"basselement, mens dine har en 10", eller tar jeg feil ? Generellt kan man vel si at Renaissance ligger på et noe høyere kvalitetsnivå enn Kappa, men dine er til gjengjeld av nyere dato. Jeg kjenner ikke denne utgaven personlig, så jeg er ikke sikker på den reelle kvalitetsforskjellen.
kappa 8.2 har en emit-r diskant, 3" polydome øvre mellomtone, 6" nedre mellomtone\midbass, 12"bass. er kanskje mer lik ren 90 størelse... ser også at ren 90 har nedre mellomtone\midbass element
har ikke hørt Renaissance serien, synes emim elementet ser spennende ut, hadde hvert artig og få titta litt på det.
de har jo ca. samme bruktverdi. er uansett veldig fornøyd med de ;D
T2000 skrev:
Morsomt som Infinity-venn å lese denne tråden. Har hatt litt forskjellig fra Infinity. Eier nå Kappa 8.1 som har blitt hengende igjen i anlegget mitt mange år, kjøpte disse nye rundt 1993. Er enda veldig fornøyd med mine Kappa, men det er helt klart en høyttaler som krever god kvalitet på forsterkersiden og ikke minst jobbing med plasseringen.
Ad Modulus som er referert til i tråden synes jeg disse i kombinasjon med sub er noe av det desidert beste jeg har hørt i klassen. Husker fortsatt demo som Eufonia hadde på Paleet i Oslo hvor de var koblet på Nakamichi elektronikk. Den andre høyttaleren som var satt opp var Infinity Beta som vel kostet 140-160.000 og den som imponerte mest var Modulus.

For de som leser tysk er det veldig mye god info om Infinity å finne her:
http://www.infinity-classics.de/infinity/index.htm
står mye nyttig på linken 8)
hva er forskjellen på 8.1 og 2 da, vet du? ::)

V

villov

Gjest
Joda, hadde Epsilon i noen år. De var avhengige av 2 effekter, og brukte først noe fra DP, men for det meste av tiden ble de drevet av 2 stk Elcomp 250. Hadde en rekke forskjellige forforsterkere også, blandt annet ML og Krell.
Det var en morsom tid fordi høyttalerne var såpass analytiske at den minste lille forandring på teknikk eller kabling gjorde store utslag.

Egen boks til servostyringen og frekvenser av bassen som var litt utfordring. Bassen måtte nødvendigvis kobles via boksen, og det var meningen at diskanten også skulle gå via samme boks, men det låt bedre med direkte diskant utenom boksen, og da gjaldt det å dele riktig frekvens.
Mellomtonen var jo i en helt egen klasse for seg selv, ja. Husker ikken annet enn Emim på navnet. Det var til den tid det dyreste enkle elementet til Infinity til ca 4000,-.
I skrivende stund savner jeg 16 Hz'en. Vinduene mine ristet.

Aries55

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.11.2007
Antall liker
0
Ja, villov, er det noe som går igjen i denne tråden og på Infinity forumet, så er det de ekstreme kravene til forsterkermatching og oppstilling for å tyne maksimal kvalitet ut av disse kjempene. De var aldri feige når det gjaldt bass, men det krevde så absolutt forsterkere med mega strømkapasitet. Jeg slet mye med mine RS IIB med forsterkere fra Tandberg, Nakamichi og Electrocompaniet, men den største utfordringen var oppstillingen i rommet, men når det først satt.............. :)
Baden, så vidt jeg vet har 8.1 og 8.2 praktisk talt identisk bestykning, men at forskjellene hovedsaklig ligger i delefilteret. Er det noen som vil korrigere meg her ?

OhYeah

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.07.2004
Antall liker
405
Sted
Vennesla
Torget vurderinger
17
Artig at det fortsatt er såpass mange som verdsetter disse gamle - men fortsatt meget gode høyttalerene. Tør påstå at det fortsatt ikke er mange høyttalere på markedet i dag som kan måle seg med de påkostede Infinitymodellene fra 80 og 90 tallet.

Kjøpte nye RS IIIb på andre halvdel av 80 tallet og husker enda hvor utrolig fornøyd jeg var med disse. Byttet disse ut med et par Kappa 90 på andre halvdel av 90 tallet. Fornøyd med Kappa 90'n også, men angret i ettertid på dette byttet. RS IIIb'n var en utrolig lekker høyttaler!

Var særs heldig for 3 - 4 år siden, da jeg under en åstedsundersøkelse kom i kontakt med en tidligere innehaver av en hifisjappe i Kristiansand. Han jobbet nå som innkjøpsansvarlig for Hificenterkjeden og hadde hatt innbrudd i sitt kontor. Husket at han hadde et par svarte IRS Omegaer i butikken like før tusenårsskiftet. Jeg siklet fælt på disse "beistene", men en prislapp på 55 K var den gang i overkant dyrt for meg. En tid senere var denne hifisjappa "historie" og borte var Omegaene.

Jeg kunne ikke dy meg og spurte hvem som hadde kjøpt disse Omegaene han hadde hatt stående i forretningen. Det viste seg at han selv hadde kjøpt ut disse etter konkursen og at han de siste 2 årene hadde bodd i en blokkleilighet. Med andre ord så hadde disse stått mer eller mindre ubrukt i 2 år. For å gjøre en lang historie kort - etter en kort forhandlingsrunde - så kjøpte jeg høyttalerene av ham. Det har jeg IKKE angret på.

Jeg har siden den gang byttet ut det meste av anlegget mitt (flere ganger), men høyttalerene har blitt stående. Spesielt etter at jeg flyttet Omegaene midt ute på golvet og foret dem med Burmester pre og 2 stk Parasound JC-1 monoblokker, så blomstrer disse høyttalerene som aldri før ;D

Må ærlig innrømme at jeg flere ganger har hatt lyst (oppgradringsspøkelset)til å prøve andre høyttalere (spesielt er lysten på elektrostater svært fristende), men er redd for å innvestere masse penger i høyttalerbytte og mest sannsynlig ikke få noe lydmessig løft.

Infinity forever ;D

J.Rasmussen

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.01.2007
Antall liker
183
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
10
Om vi skal kalle dette en vennetråd bør vi vel få noen bilder av godsakene. ;)
Selv kjøpte jeg 2 par for godt og vel et halvt år siden, et par SM155 og ett par RSIIIb. selger skulle ha 2000kr per par eller 3000 for begge. Kjøpte begge jeg og solgte SM155 for 2500kr 2 dager senere. 500kr for et par RSIIIb må da vel sies å være et godt kjøp! ;D (opphengene på bassene var smuldret vekk men det ser jeg på som en liten pris å betale)
Litt dårlig kvalitet på bildene men det får gå. :)

Vedlegg

J.Rasmussen

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.01.2007
Antall liker
183
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
10
Nydelig oppsett det ja! :eek: Hvordan fungerer Vincent på betaene?

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Antall liker
3.150
Torget vurderinger
1
Den fungerer meget bra, nok krefter i bunn er viktig ;D

Topp Bunn