Infinity Kappa 9.2i - Erfaringer?

Hamram

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.09.2006
Innlegg
1.120
Antall liker
8
Torget vurderinger
1
Er det noen av dere som har erfaring med dette monsteret? ::)

Fungerer denne høyttaleren til musikk, eller bare til hjemmekino? Jeg ser nemlig at mange har den i hjemmekinooppsettet sitt...

Det er et par til salgs, men med ødelagte diskanter (tror jeg). Er det mulig å finne bytteelement noe sted?

Disse høyttalerne (og flere andre eldre store høyttalere) har nivåregulering av diskant og mellomtone. Hvordan påvirker dette lyden. Jeg er "opplært" til å ha kortest mulig signalvei nemlig... :)
 
B

bendis

Gjest
Sv: Infinity Kappa 9.2i - Erfaringer?

leser stadig at den serien er noen jævler å drive. etter mine erfaringer går slikt dramatisk utover dynamikk, og definisjon i bassen.
noen påpekte at delefilteret rett og slett var feilkonstruert ???
men erfaring med de har jeg ikke
 

anywhere

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
349
Antall liker
23
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
Sv: Infinity Kappa 9.2i - Erfaringer?

Man bør ha et monster av en forsterker for å drive disse på en skikkelig måte. Dag Johnsen her på forumet kan sikkert gi noen tips om disse høyttalerne.
 

Brombrom

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.11.2005
Innlegg
177
Antall liker
17
Sv: Infinity Kappa 9.2i - Erfaringer?

bendis skrev:
leser stadig at den serien er noen jævler å drive. etter mine erfaringer går slikt dramatisk utover dynamikk, og definisjon i bassen.
noen påpekte at delefilteret rett og slett var feilkonstruert ???
men erfaring med de har jeg ikke

Nå var det vel delefilteret til Kappa 9/9a som ble "beskrevet" som en feilkonstruksjon. Disse gikk jo under navnet "Amp killers" ;D

(Har selv hatt både 9a og 9.2i.)

Mvh
Ole
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.719
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Sv: Infinity Kappa 9.2i - Erfaringer?

...ja et skikkelig sveiseapparat må til.... Har hørt de med 2 stk Aragon Palladium 2 og det låt ikke pent...Åpna ikke opp...og de ampene leverer, såvidt jeg vet, 2x400 watt ;D
 

Brombrom

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.11.2005
Innlegg
177
Antall liker
17
Sv: Infinity Kappa 9.2i - Erfaringer?

havar skrev:
Er det noen av dere som har erfaring med dette monsteret? ::)

Fungerer denne høyttaleren til musikk, eller bare til hjemmekino? Jeg ser nemlig at mange har den i hjemmekinooppsettet sitt...

Det er et par til salgs, men med ødelagte diskanter (tror jeg). Er det mulig å finne bytteelement noe sted?

Disse høyttalerne (og flere andre eldre store høyttalere) har nivåregulering av diskant og mellomtone. Hvordan påvirker dette lyden. Jeg er "opplært" til å ha kortest mulig signalvei nemlig... :)
Diskanter skal det nok fortsatt være mulig å få tak på, sjekk med Dalens elektronikkservice.


Mvh
Ole
 

Hamram

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.09.2006
Innlegg
1.120
Antall liker
8
Torget vurderinger
1
Sv: Infinity Kappa 9.2i - Erfaringer?

Takk for mange svar. Jeg tror jeg dropper disse. Jeg er jo gift... ::)
 

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Innlegg
3.989
Antall liker
229
Torget vurderinger
4
Sv: Infinity Kappa 9.2i - Erfaringer?

Hei.
Kan fortelle at disse mildt sagt ikke er lette å få til å spille skikkelig. Du må ha; stort rom med masse luft rundt høyttalerne, store og stabile forsterkere, først og fremst stabile. God elektronikk forøvrig osv. Ville heller sett etter en kappa 7.2/8.2 evt. Finnes nok mer enn plenty av gode høyttalere der ute som er fine utfordrere til alle disse uansett.
 

Hamram

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.09.2006
Innlegg
1.120
Antall liker
8
Torget vurderinger
1
Sv: Infinity Kappa 9.2i - Erfaringer?

Jeg har en forsterker jeg vil klassifisere som en god gammel traver, og om jeg må gå til anskaffelse av enda en for å drive høyttalerne skikkelig, er det ikke aktuelt, hverken for kona, meg eller lommeboka.

Jeg tror nok jeg går for et sett Audiovector 6, som etter sigende vil trives sammen med min Dynamic Precision DPA-6.3 8)
 

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Innlegg
5.715
Antall liker
1.259
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
Sv: Infinity Kappa 9.2i - Erfaringer?

havar skrev:
Takk for mange svar. Jeg tror jeg dropper disse. Jeg er jo gift... ::)

Helt enig, får ikke disse til å låte bra uansett hva du putter på dem, står bare bortetter veggen der og gir fra seg en slags lyd, dritkjedelig! Husker lydfilosofien ble kalt Soundcarpet og det er ikke langt fra sannheten
 

Brombrom

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.11.2005
Innlegg
177
Antall liker
17
Sv: Infinity Kappa 9.2i - Erfaringer?

hifiguru skrev:
havar skrev:
Takk for mange svar. Jeg tror jeg dropper disse. Jeg er jo gift... ::)

Helt enig, får ikke disse til å låte bra uansett hva du putter på dem, står bare bortetter veggen der og gir fra seg en slags lyd, dritkjedelig! Husker lydfilosofien ble kalt Soundcarpet og det er ikke langt fra sannheten
Nåja, jeg brukte da en Krell Ksa 300s på mine jeg da, og de stod ikke akkurat "bortetter veggen, å ga fra seg en slags lyd" ;D

Ole
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.719
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Sv: Infinity Kappa 9.2i - Erfaringer?

Nåja, jeg brukte da en Krell Ksa 300s på mine jeg da, og de stod ikke akkurat "bortetter veggen, å ga fra seg en slags lyd" ;D




Ja, lyd kan en få plenty av....men musikk har jeg aldri hørt ifra denne typen høytaler ::)
 

anywhere

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
349
Antall liker
23
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
Sv: Infinity Kappa 9.2i - Erfaringer?

Kan noen fortelle hva forskjellen er på 9.2i series I og series II bortsett fra at II er en senere modell?
 

Brombrom

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.11.2005
Innlegg
177
Antall liker
17
Sv: Infinity Kappa 9.2i - Erfaringer?

karlpet skrev:
Nåja, jeg brukte da en Krell Ksa 300s på mine jeg da, og de stod ikke akkurat "bortetter veggen, å ga fra seg en slags lyd" ;D




Ja, lyd kan en få plenty av....men musikk har jeg aldri hørt ifra denne typen høytaler ::)
Heldigvis har vi jo alle våre egne preferanser på hva som kan kalles musikk ;)

Ole
 

anywhere

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
349
Antall liker
23
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
Sv: Infinity Kappa 9.2i - Erfaringer?

Lurer fortsatt litt på hva forskjellen mellom Series I og Series II er :)
 

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.229
Antall liker
277
Sv: Infinity Kappa 9.2i - Erfaringer?

Outlawbamse skrev:
Man bør ha et monster av en forsterker for å drive disse på en skikkelig måte. Dag Johnsen her på forumet kan sikkert gi noen tips om disse høyttalerne.
Tips: Snart St.Hans....
 

anywhere

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
349
Antall liker
23
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
Sv: Infinity Kappa 9.2i - Erfaringer?

realist skrev:
Tips: Snart St.Hans....
Det er litt rart at du skulle si akkurat det for jeg tenkte det samme når jeg skrev mitt forrige innlegg :)
 

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Innlegg
5.715
Antall liker
1.259
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
Sv: Infinity Kappa 9.2i - Erfaringer?

;D ;D ;D ;D ;D ;D

Jepp, sikkert tørre å fine de, antenner lett, eneste som blir igjen er noen magneter på størrelse med tyvekronersmynter ;D
 

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.229
Antall liker
277
Sv: Infinity Kappa 9.2i - Erfaringer?

Outlawbamse skrev:
Man bør ha et monster av en forsterker for å drive disse på en skikkelig måte. Dag Johnsen her på forumet kan sikkert gi noen tips om disse høyttalerne.
Kanksje denne hadde vært passende.... 8)
Det var umulig å finne bildet som hører til, men noen som kanksje husker?

THE BLACK HOLE AMPLIFIER™


In the mid 1980s the mega-amplifier wars were raging, and, as you know, I am very competitive, and I wasn't going to let some mealy minded designer of sand amps win the war, so I invented the world's only amplifier that was powerful enough to accurately reproduce the Voice of God, in the denomination of your choice.

This amplifier, as you can tell from the picture was huge….six stories high, and boasted some very unusual features…just to name a few:

You notice a 90 mm Howitzer Canon on top of the amplifier next to the tubes…this is the output stage protection device, and prevents any enemy planes from attacking.

The cooling tower not only keeps the output tubes running at the proper temperature but also provides the liquidity for the midrange and the speedboat you notice at the base of the amp.

All of the dials permit the owner to select the religious experience of his choice.

If you are looking for me, I am the figure in the lower right hand corner.

Able to produce 10 million watts into 0 ohms from DC to light, at minus 10% total harmonic distortion , this amplifier is a bargain at $267 million dollars.

This amplifier can not be sold in California because of pollution laws because it is powered by its own surplus US Navy submarine nuclear reactor.

You should be aware that The Black Hole eats big transistor amplifier for snacks at 3PM every day, with ten thousand gallons of fresh milk.

If you are a man who must own absolutely the most powerful amplifier, or if you are using some of those very popular 0 ohm speakers, this is the amp for you.

A small down payment of $1 million in unmarked bills in a brown shopping bag, or…why not charge it on your credit card?

Be the first on your block to own a Black Hole Amplifier.

This amplifier received RECOMMENDED COMPONENT by the Pope, the Chief Rabbi of Jerusalem, and Wanantankah.

Schematic available on request.
 

isprinsen

Medlem
Ble medlem
20.02.2013
Innlegg
18
Antall liker
3
Gammel tråd dette men synes at det står så mye tull her som bør rettes opp for framtidlige lesere.
Har hatt 9.2i stående lenge og hadde de tilkoblet 2x Nad 218 og de dro de høyttalerne så jeg kunne løfte taket om jeg ville.Lyden er betydelig bedre enn beskrevet ovenfor i tråden og kommentaren om St.Hans bål er arrogant og kunnskapsløs. Forøvrig hadde jeg stort utbytte av å bytte om pluss og minus og vil mene at det er cluet for å få de til å fungere skikkelig. Nå bruker jeg Concept 10 som er en betydelig dårligere høyttaler enn 9.1i. Ønsker meg Klipsch Cornwall eller eldre store JBL. Kappa er ikke til salgs !! Conceptene går for 6 laken
 

Bob_Marleys

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.09.2012
Innlegg
217
Antall liker
60
Torget vurderinger
10
Disse husker jeg spilte vakkert på Integra (Onkyo) sin sveiseapparat beist effektforsterler og Nakamichi Stasis PA7. Førstnevnte hadde mere kontroll på sakene og funket bra husker jeg. De krever virkelig forsterkere som trives med å kunne levere mye strøm ved lave impedanser.
Ble forøvrig ikke senere versjoner mere amp vennelige?
 

FrodeR

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.10.2007
Innlegg
1.149
Antall liker
302
Sted
Trondheim
Må si meg helt enig. Har sjelden sett så mange uttale seg bastant på et så tynt grunnlag som i denne tråden. Har selv et sett med RS IIB, og de er i samme klassen som Kappa 92i. Det er rett og slett trist å se at Hamram hadde sjansen til å kjøpe et sett meget bra høyttalere, men forspilte den grunnet råd som ikke er selverfart men hentet fra sekundære kilder.
 
Sist redigert:

rock

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.09.2009
Innlegg
1.858
Antall liker
309
Er forskjellige erfaringer.

Var nær ved å kjøpe disse Kappa 9.2i for noen år siden.

Eier hadde brukt nettopp Nad 218 single på disse og det ble for smått i følge ham selv.

Ble noe helt annet med en større Dynamic precision, var enten DP 5000H eller DPA 5.52HP han brukte, mener det var sistnevnte.
 

FFF

Fersking
Ble medlem
10.01.2021
Innlegg
4
Antall liker
2
Sted
Sunnfjord
Hei, kjøpte først krell S-300i til kappa 9.2i, men bassen var fraværende. Så skaffet eg meg parasound HCA-3500 og kjøyrde dei i biamp med krell på diskant og mellomtone, men det manglet fortsatt bass sjølv om mellomtone og diskant var veldig bra.
Fekk så tak i ADL STRATOS Dac som eg kobla til krell. Snakk om trylledrikk. No spiller dei perfekt kobla i biamp. Ein fortryllende lyd med magisk bass som fortjener å forbli i stereo og high end nivå.
Trur det er nok power her med rett impedans 😅
Mvh Frank.
 
Sist redigert:
P

parafinoksen

Gjest
Tråden som blir gjenåpnet hvert 6.-7. år :)

@FFF - hadde vært gøy å se et bilde av oppsettet ditt. Du får vel strømregning som et middels stort smelteverk?
 
  • Liker
Reaksjoner: FFF
M

MusicBear

Gjest
Hei, kjøpte først krell S-300i til kappa 9.2i, men bassen var fraværende. Så skaffet eg meg parasound HCA-3500 og kjøyrde dei i biamp med krell på diskant og mellomtone, men det manglet fortsatt bass sjølv om mellomtone og diskant var veldig bra.
Fekk så tak i ADL STRATOS Dac som eg kobla til krell. Snakk om trylledrikk. No spiller dei perfekt kobla i biamp. Ein fortryllende lyd med magisk bass som fortjener å forbli i stereo og high end nivå.
Trur det er nok power her med rett impedans 😅
Mvh Frank.
Artig å høre da - og kanonhøyttalere det der og for en fin" hi-fi tid" dette var - moror at noen deler sånt som det her.
 
  • Liker
Reaksjoner: FFF

FFF

Fersking
Ble medlem
10.01.2021
Innlegg
4
Antall liker
2
Sted
Sunnfjord
Hei, kjøpte først krell S-300i til kappa 9.2i, men bassen var fraværende. Så skaffet eg meg parasound HCA-3500 og kjøyrde dei i biamp med krell på diskant og mellomtone, men det manglet fortsatt bass sjølv om mellomtone og diskant var veldig bra.
Fekk så tak i ADL STRATOS Dac som eg kobla til krell. Snakk om trylledrikk. No spiller dei perfekt kobla i biamp. Ein fortryllende lyd med magisk bass som fortjener å forbli i stereo og high end nivå.
Trur det er nok power her med rett impedans 😅
Mvh Frank.
Har brukt oppsett uten krell ei stund og med Stratos som forforsterkar. Det blir meir kvalitet i mellomtone og diskant og kanskje nok power.
 

MB-S124

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.05.2012
Innlegg
780
Antall liker
931
Kjørte mine på Midgard Oberon 6.1 på de en stund. Det funka veldig bra det, men til et punkt. Da gikk de i protect. Måtte opp på party+ nivå på svært lavfrekvent musikk om det skulle skje.

Nå kjører man DP 6000H og den leverer varene så til de grader.
Har brukt en Sonos:AMP på de også. Ble lyd da også.

Lydmessig et digert løft med DPen. Bærer preg å ha god kontroll på alt.

De jeg kjøpte de av kjørte en diger Krell. Jeg liker DPen mye bedre.

Her må man ha en stabil forsterker på lave impedanser og feite høyttalerkabler. Verre er det ikke egentlig.

Låter ikke bra i det heletatt når forsterkeren kommer ut av kontroll. Og det også på lavt volum. Særlig merkbart i bassen.
 
Sist redigert:

Leggen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.02.2015
Innlegg
232
Antall liker
82
Torget vurderinger
0
En i bygda her har et par sånne, og der prøvde vi de Rotelene ( rb 1590) som jeg hadde før, og det virket veldig bra i sammen. Synes vi ihvertfall.
 
U

utgatt medlem 1034

Gjest
En kamerat av meg hadde et par der han brukte Dynamic Precision 6.5 til å Drive de, den hadde ingen problem med å drive de , om man liker lyden av de er en helt annen sak, hvis man liker American big sound er det sikkert riktig høytalere for noen
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.690
Antall liker
7.929
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Artig å sjå att denne tråden. 9-serien står for noko av det vi kan kalle den vestlege hifi-filosofien som gjekk ut på å konstruere ein høgtalar heilt utan omtanke for kva forsterkaren skulle drive med. Det motsette er vel SAT-forsterkarar på 3 Watt, som er konstruert utan omtanke for kva høgtalaren skal klare seg med.
Det luraste er sjølvsagt å sjå høgtalar og effektforsterkar i samanheng, slik dei fleste prøver i dag.
 

Hi-Fi akustikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.06.2011
Innlegg
1.642
Antall liker
464
Sted
Trondheim
Hørte disse med 2 stk Stasis pa-7. Fungerte utmerket. Synes disse nærmest definerer begrepet "gøyttaler"
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.399
Antall liker
17.089
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Om jeg ikke husker helt feil så var vel 8.2 den vanskeligste å drive. De hadde vel en målt dipp ned i godt under 1ohm i de lavere frekvenser.
 

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Innlegg
11.971
Antall liker
11.800
Sted
Hus
Kappa 9 gikk vel helt ned i 0,5 Ohm, og det er jo nesten ren kostslutning. Ikke rart forsterkere brant :unsure:
 
  • Liker
Reaksjoner: ptb

MB-S124

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.05.2012
Innlegg
780
Antall liker
931
Jeg har hvertfall konkludert med at man trenger noe massivt. Men man får god lyd med noe mer middelmådig, men for en glede når de virkelig blomstrer av alle kraftreservene.

Det er litt amerikansk og feit lyd, men jeg liker det litt sånn "bigger is better", de kan imidlertid spille skikkelig flott og oppløst også. Føle litt på nerven i musikken. Også er de fete og se på.

Skal vel ta ut filtrene på mine og se over komponentene. Har litt lyst til å skifte kondiser og bypasse mellomtone- og diskantjusteringene. Disse må stå på maks hos meg, ellers blir det tidvise brudd.

Jeg har foreløpig ikke hatt noen på besøk som ikke digger dem. WAF er normalt ikke noe problem hos meg, ingen W inni bildet. Men de gangene en W er tilstede så er det ingen reaksjoner å snakke om før Marvin Gaye setter i gang.
 

danelectro

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.08.2010
Innlegg
1.317
Antall liker
1.301
Jeg har Kappa 9 koblet til en Yamaha R-N803D! Den makter ikke å dra de til øredøvende volum, men det blir høyt nok for meg. Jeg synes det låter veldig bra og mangler absolutt ikke bass. Utrolig behagelig lyd for et stueanlegg man ikke skal sitte å "nilytte" til.
 
Topp Bunn