Audiophile-Arve
Æresmedlem
Du kan sjå om du får betre lyd med ein litt røffare effektforsterkar, men det er inga fullgod løysing. Ein liten høgtalar er mindre enn ein stor... og det er ein grunn til at kontrabassar er større enn fiolinar.
Lekkert, skulle gjerne hørt noe fra IRS serien ved en anledning. En dag.......
Du vil nok høre lyd i bassen ganske høyt opp i frekvens selv om filteret begynner å ta av fra 80hz. Jeg ville nokk sett på delefilteret om du ser noen synlige feil og sjekket om begge bassene er identisk kobblet for venstre og høyre side. Mange som har gått i den fella at ene bassen er motsatt koblet.Hei, jeg har anskaffet meg etpar kappa 8 og driver å skal få disse opp å gå. Etter at jeg har prøvespilt i noen minutter så virker det absolutt som at noe er feil et sted. Jeg har gått igjennom å kjørt sveip med tinegenerator og det ser ut til å fungere som det skal i toppen, alt i topp virker til å stemme i forhold til oppgitt delefrekvens osv. låter bra. Jeg tok av jumpere på terminalen og tok et sveip på bassen, etter hva jeg har forstått så er bassen delt på 80hz på disse, når jeg kjørte sveip på bassen så hadde jeg forholdsvis høyt nivå helt opp til 1100hz... jeg vil da tro feilen ligger her? Skal det være dødt i tolvtommeren på 80hz å opp? Jeg har lite greie på filter og har ikke åpnet opp noe som helst enda, er det noen som kan hjelpe meg litt igang så jeg ikke roter i blinde? Kan dette tyde på kondensatorer med lekkasje/ødelagte eller kan det være flere/andre ting jeg bør sjekke? Jeg hadde satt veldig stor pris på noen tips rundt dette.
Mvh André R
Var det dette paret med Kappa 8 som var tilsalgs i Asker her forleden? Sikla litt på dem, hadde vært et artig prosjekt, men kosta for mye penger i forhold til hva som alltid må gjøres på gammelt utstyr.
Dødt fra 80Hz vil det nok aldri bli. Filtre er ikke så skarpe at de kutter ved delefrekvens. Det ruller av. Hvor fort det ruller av avhenger av filterkonstruksjon(1. ordens osv).
takker, jeg skal åpne å sjekke om jeg kan se noe feil idag, jeg har lest at disse filtrene sitter i sandwich og er vonde å åpne. Håper det er mulig å komme til uten å måtte demontere alt.Du vil nok høre lyd i bassen ganske høyt opp i frekvens selv om filteret begynner å ta av fra 80hz. Jeg ville nokk sett på delefilteret om du ser noen synlige feil og sjekket om begge bassene er identisk kobblet for venstre og høyre side. Mange som har gått i den fella at ene bassen er motsatt koblet.
Oj Oj, det der er min drømmehøyttaler, hørte de i Trondheim på byens HiFi-asyl på slutten av 80 tallet.Etter å ha siklet på å eie et par IRS Beta i 20år+, så fikk jeg kjøpe et par
WOW! Gratulerer med fantastisk kjøp!Etter å ha siklet på å eie et par IRS Beta i 20år+, så fikk jeg kjøpe et par av en hyggelig svensknorske her inne. Takk til deg
Det første jeg måtte gjøre var å bytte kondis som hadde kvelda, men det var ingen sak.
Merket da at delefilter hadde vært tuklet med en gang, kanskje så langt tilbake som da Gryphon eide disse. ?
Som dere sikkert kan se på bildene, så er det ikke her disse skal spille i fremtiden.
Men dem måtte jo testet til tross for kona`s frustrasjon, som allerede har strukket sin tålmodighets grense til AP Cardeas som hun syns er ALT for store.
Nå står dem dessverre til lagring da det skal bygges et dedikert rom til disse.
Å da tenker jeg det blir tid til å pusse opp Beta, samt gå bananas på delefilter.
Er det noen her inne som har eller vet om noen som har byttet ut komponenter i filter til det bedre?
Vis vedlegget 758800 Vis vedlegget 758801 Vis vedlegget 758802 Vis vedlegget 758803
Bare å glede seg, men du trenger noe skikkelig strømsterkt og digert for å få de til å våkne lydmessig, særlig når man trår på litt. Jeg tror de som ikke synes noe særlig om disse ikke har hørt de på rett elektronikk.Da ser det ut til att jeg også blir ein venn med kappa 9.2 series 2, har hatt lyst på 9.2 i ein del år nå. Har ingen erfaring med infinity fra før bortsett fra sm155 som jeg har hørt hos andre og ja jeg er fulstendig klar over att di er ein mother....er å drive fult ut men tror i allfall jeg skal klare å få litt bra liv i di.
Seint svar men .... Da har jeg ein bra unskyldning til å spare opp til noen bøse monoblokker som jeg sikkler på men er ikke tilfeldigvis noen her som har di sorte "bunnplatene" liggende til overs her? Mangler på mine og jeg liker å ha det orginalt + att jeg syns det ser bedre utBare å glede seg, men du trenger noe skikkelig strømsterkt og digert for å få de til å våkne lydmessig, særlig når man trår på litt. Jeg tror de som ikke synes noe særlig om disse ikke har hørt de på rett elektronikk.
Jeg hørte mine på en Krell KSA-250 med en Nakamichi pre og cd-spiller og ble ikke akkurat overbevist.
Så kjøpte jeg meg en Dynamic Precision PA6000H og da skal jeg si det ble liv i dem. Det er imidlertid ingen problem å kjøre på til det klipper i festlige lag, men da er det ekstremt høyt og bassriff og trommer slår i kassa 9.2i spiller fortryllende flott spør du meg. Spiller alle sjangre bra. Og de som kommer innom for en lytt ved kjøp av DP PA402 som jeg har hatt en bråta av, lar seg overraske og liker lyden. Sistnevnte kjører jeg nå i biamp, og de sliter ikke før man begynner å spille ordentlig høyt og basstungt. Det er alltid bass-kanalen som klipper først.
Stemmer att du bytta 1515 i 1215 ja er ganske fornøygd med ice her jeg nå, så da blir jeg jo bare enda meir nysgjerrig på hvordan noen f.eks mcintosh blokker som jeg drømmer om ville funka på di blir nok uansett ikke noe anna heftig til di med det første.Bare lurer på om jeg var og bytta til meg noen Cerwin Vega 1215 Mk2 en gang? Var det deg?
Jeg har vært stort fan av ICE i mange år, og det har vist seg å ikke være noe tess på Kappa.. Selv Kappa 6.2i som jeg har på hjemmekontoret er svært kresne på hva man putter på de.. Selv dyre monoblokker basert på 1200AS2 låter ganske kjipt i grunn, og det er i bassen de sliter.
Har måttet innfinne meg med stor tunge transistorforsterkere av gamlesorten for å få dette til å spille noe bra..
Prøver meg her da jeg forstår det slik at det er mange som kjenner godt til Infinity i denne tråden. (prøver meg også på samletråden "hva er det verdt").
Har arvet Infinity IRS delta i god stand. Noen som vet hva de er verdt i dag? Det er helt uaktuelt å selge dem men nysgjerrig på hva de faktisk ligger på i dag
Pris messig vet jeg ikke men du er heldig med arven Spiller som en drøm med rett forsterker utstyrPrøver meg her da jeg forstår det slik at det er mange som kjenner godt til Infinity i denne tråden. (prøver meg også på samletråden "hva er det verdt").
Har arvet Infinity IRS delta i god stand. Noen som vet hva de er verdt i dag? Det er helt uaktuelt å selge dem men nysgjerrig på hva de faktisk ligger på i dag