Info om plateutgivelser (1st press vs copy)

lacerta

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.02.2006
Innlegg
173
Antall liker
28
Hvor kan jeg finne info om label og catalog nr på plate utgivelser fra 60/70 tallet. Handler en del på ebay, men vanskelig å vurdere verdien da jeg ikke er sikker på hva som er orginal label, opptrykk etc. Finnes det noen nettside/bok som vil gjøre dette enklere?
 

rogera

Hi-Fi interessert
Ble medlem
10.01.2005
Innlegg
77
Antall liker
5
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
1
Tilsvarende det engelske Record Collector utgir det amerikanske platesamlermagasinet Goldmine sine prisguider. Denne er baserer seg naturlig nok på amerikanske utgivelser. I min utgave fra 2001 inneholder denne bl.a. en detaljert "label identifier".
Det finnes også andre engelske guider, i tillegg er det også en der ute som omhandler tyske pressinger om jeg ikke tar feil. Ellers er det norske Platesamleren et svært oppegående magasin.
Det er ofte vanskelig å identifisere pressinger. Å lese overnevnte magasiner og prisguider, samt en tur på platemesse i ny og ne gjør at man etterhvert lærer seg en god del om faget.
Å vite om det er en original eller (et av gjerne flere)opptrykk er sammen med platas tilstand bestemmende for hvor mye man skal betale for klenodiet.
Lykke til med platearkeologien.
 
Topp Bunn