^ Kabler støyer ikke. Termisk støy i passive komponenter er gitt av 4kTR, der R er resistansen, k er Boltzmanns konstant og T er temperatur i kelvin. En kabel med 0.1ohm motstand som overfører et signal på 2Vrms har SNR på 215dB. Til sammenligning er lydtrykket fra en atombombe som går av på 1 meters avstand ca 180-190dB.
Kan kabler ha forskjellige egenskaper i å fange opp støy fra omgivelsene? Vil eventuelt denne støyen kunne høres forskjellig ut avhengig av hvordan kabelen er konstruert?
Tenker at spesielt signalkablene vil være sensitive for tilført støy siden signalet er så svakt.
Jeg quoter dette svaret, som jeg synes best berører mine sikkert banale eksperimenter hva innstrålt støy angår, men jeg prøver i alle fall:
Er pt. sykmeldt, og har derfor hatt litt tid til å eksperimentere med mitt, hva kabler og utstyr angår.
Innstrålt støy kan sikkert defineres / årsaksforklares på mange måter, og type støy deretter, uten at jeg skal spekulere så mye omkring dette..
Støy vil i de fleste tilfelle samtidig la seg avdekke som lyd / mislyd i høyttalerne, som jo til syvende og sist formidler lyden.
Om man nå tar for seg sitt forsterkeri og gjør et litt vågalt eksperiment gjennom å vri volumkontrollen til max, vil man kunne avdekke sus, brum, og av og til sikkert også mer høyfrekvente forstyrrelser. Noe av dette skyldes forsterkerens egenstøy, men ideelt sett skal denne være så godt som fraværende i en god forsterker.
Begrepet "vågalt" er lagt inn som en liten advarsel, i den forstand som at et plutselig og ukontrollert signal på forsterkerinngangen(e), i verste fall kan få fatale konsekvenser for høyttalerne.....
Min forsterker har syv forskjellige RCA-innganger, hvorav en phono (platespiller)inngang.
Eksperimentet ble gjennomført ved først å koble vekk alle signalkilder, for deretter å veksle mellom disse. Det viste seg fort at med forsterkeren i "Phono"-modus, oppstod det en påtakelig støy / sus i høyttalerne. Jeg er fra før av kjent med at phonotrinnet i forsterkeren langt ifra kan kalles bra, så dette var ingen overraskelse.
De seks andre inngangene var derimot tyste, dvs man kunne såvidt ane et svært svakt sus med volumkontrollen på max.
Deretter ble signalkildene (DAC, RIAA-trinn og receiver) koblet til i tur og orden, via det som ganske sikkert kan kalles middelmådige RCA-kabler, (de er i alle fall langt fra dyre), og ny veksling mellom inngangskildene gjennomført - volumet ble for sikkerhets skyld regulert ned og opp igjen, mellom hver veksling.
Bortsett fra
en av signalkildene, som jeg taktfullt skal la være å nevne navnet på, var støynivået identisk med hva jeg opplevde i situasjonen uten noen form for tilkoblinger på forsterkeren.
Phonokablene for "bråkmakeren" ble forsøkt byttet med et par alternativer, uten at dette ga noen forbedring. I dette tilfellet var det altså komponentens egenstøy som gjorde seg gjeldende.
Ingen av de andre komponentene, eller for den saks skyld kablene mellom komponent og forsterker, utgjorde noen forskjell mtp opplevd støy eller
innstrålt støy i
kablingen, som egentlig var utgangspunktet for mitt lille eksperiment.
Samtidig skal jeg legge til at de eneste "aktive" kablene i denne sammenheng, var 220v (lakris)kablene. Da kan man jo i det minste konkludere med at RCA-kablingen i mitt oppsett, er upåvirket av den eventuelle strålingen som 220v-kablene og et frittliggende PSU for en av komponentene, representerer.
Eksperimentet avslører ikke hva som evnt skjer "internt" i RCA-kablene når disse formidler signaler mellom kilde og forsterker, men jeg har liten tro på at det kan oppstå problemer av betydning når disse er aktive.
Lagt inn som et lite bidrag i diskusjonen omkring "innstrålt støy". Så er det opp til enhver å prøve samme eksperiment, i sine anlegg.....