erio
Hi-Fi entusiast
- Ble medlem
- 11.10.2004
- Antall liker
- 0
Hva er dette egentlig? Ser det er en parameter som er ofte nevnt, men hva betyr det egentlig?
Det er en veldig god tilnærming, i en spenningskilde er indre motstand det samme som utgangsresistansen (utgangsimpedansen).Takker! Godt å ha et Tech-hjørne
Jane: Hvis jeg tenker indre motstand i en spenningskilde, tenker jeg rett da? (om ikke helt så iallefall litt.....)
Hadde ei periode ein forforsterkar med utgangsimpedanse 25 kOhm (LeTube). Denne fora ein effektforsterkar med 100 kOhm inngang, altså eit forhold på 4.En perfekt spenningskilde har en utgangsimpedans lik 0 ohm. Det vil si at den leverer samme spenningen uansett hvor mye du belaster den. Siden perfekte spenningskilder knapt eksisterer vil ikke ting oppføre seg slik i virkeligheten. Etter hvert som du belaster en spenningskilde vil spenningen synke, hvor mye den synker er avhengig av utgangsimpedansen.
Belastningen er i hifi-sammenheng ofte inngangsimpedansen i neste trinn. Noen mener forholdet mellom disse bør være 10 eller større, noen mener at 10 er et for lite tall. Det kommer an på flere faktorer. At utgangsspenningen fra et trinn synker noen prosent trenger ikke å være noen katastrofe. Hvis belastningen derimot utgjør at trinnet begynner å arbeide ulineart er det ikke bra. Som du forstår så henger disse tingene sammen med blant annet topologi.
Kort sagt er utgangsimpedans et trinns evne til å mate neste trinn (jo lavere utgangsimpedans jo større evne) og inngangsimpedans sier noe om hvor mye et trinn belaster det foregående (jo høyere inngangsimpedans jo mindre påvirker det forrige trinn)
Et tilsvarende problem kan oppstå i selve utgangstrinnet. Mange produsenter har gjerne satt inn et potmeter som første ledd i signalveien for å justere level. Inngangstrinnet kan være en triode med høy gain. Rør har rørkapasitanser og trioder har i tillegg Miller-kapasitans (Cag x A). En ikke uvanlig verdi, alt i alt, for et high-gain inngangstrinn er en plass mellom 50-150pF. Har produsenten valgt et potmeter på 1Mohm (for ikke å belaste foregående trinn) og level-kontrollen står i midtposisjon mates trioden i beste fall med en Rinn på 250k. Dette kan gi et fall i frekvensresponsen allerede rundt 5-6kHz.Så det er altså lurast å designe forforsterkarar med låg utgangsimpedanse, og effektforsterkarar med høg utgangsimpedanse.
Men det kan då ikkje vere berre så enkelt?
Dette forklarar mykje. Takk skal du ha. Det er ein del moment i dei heite kabeldebattane som ikkje kjem fram.....
(Eg skulle lånt ut LeTuben min til signalkabelateistar, slik at dei kunne få ei saftig Paulus-oppleving..)
Så det er altså lurast å designe forforsterkarar med låg utgangsimpedanse, og effektforsterkarar med høg utgangsimpedanse.
Ja....gjekk litt fort idag....Du mener selvsagt.."effektforsterkere med høy INNGANGSimpedanse" ?
.
En liten presisering, ift. en kabels kapasitans så er det den parallelle impedansen for BÅDE utgangsimpedans fra avsender og inngansimpedans i mottaker som bestemmer lavpass punktet, og ikke kun avsenders utgangsimpedans. For normale tilfeller hvor utgangsimpedans er betydelig lavere enn inngangsimpedans er det imidlertid tilstrekkelig å kun betrakte utgangsimpedansen i forhold til kabelens kapasitans.Jo høyere utgangsimpedans jo mer vil kabelkarakteristikkene gjøre seg gjeldene. Skal du dra en lang linje, er det ofte en forutsetning med lav utgangsimpedans.
For å ta et eksempel:
En oppkobling består av 10 meter kabel per kanal på linjenivå. Kabelen har en kapasitans på 150pF/m.
Ved en utgangsresistans på 100 ohm blir øvre knekkfrekvens (hvor signalet avtar 3dB) omtrent lik 1/(2*Pi*Rut*Ccabel) = 1/(2*Pi*100*(10*150E-12)) eller ca 1MHz, noe som er helt OK.
Øker du utgangsresistansen til f eks 50kohm under de samme betingelsene, faller den øvre frekvensen til rundt 2100Hz, noe som vil være svært hørbart.
Dersom det er et spørsmål til hva jeg legger i betydelig lavere, så er svaret at det avhenger av hvor mye feil du aksepterer. 1:10 gir grovt regnet 10 pst. feil og er i de fleste tilfeller akseptabelt. 1:4 så blir feilen grovt regnet 20 pst. og det blir mer aktuelt å regne riktig.Betydeleg lavare =minst 1/10?
Enten skrivefeil eller misforståelse her. Effektforsterkeren bør definitivt ha lav utgangsimpedans (og helst høy inngangsimpedans). Det samme gjelder forforsterker. Det bør kanskje tilføyes at enkelte er svorne tilhengere av impedansmatching. Da blir konklusjonene også annerledes.Dette forklarar mykje. Takk skal du ha. Det er ein del moment i dei heite kabeldebattane som ikkje kjem fram.....
(Eg skulle lånt ut LeTuben min til signalkabelateistar, slik at dei kunne få ei saftig Paulus-oppleving..)
Så det er altså lurast å designe forforsterkarar med låg utgangsimpedanse, og effektforsterkarar med høg utgangsimpedanse.
Dette forsto jeg ikke. Jeg ville trodd det var slik: Jo lavere inngangsimpedans jo større betydning har kabelimpedansen og utgangsimpedansen.En liten presisering, ift. en kabels kapasitans så er det den parallelle impedansen for BÅDE utgangsimpedans fra avsender og inngansimpedans i mottaker som bestemmer lavpass punktet, og ikke kun avsenders utgangsimpedans. For normale tilfeller hvor utgangsimpedans er betydelig lavere enn inngangsimpedans er det imidlertid tilstrekkelig å kun betrakte utgangsimpedansen i forhold til kabelens kapasitans.
Ok, la oss snu litt på flisa.Dette forsto jeg ikke. Jeg ville trodd det var slik: Jo lavere inngangsimpedans jo større betydning har kabelimpedansen og utgangsimpedansen.
Hei!Takker! Godt å ha et Tech-hjørne
OMF: Det med linæritet hadde jeg ikke tenkt over, men det er jo selvsagt et poeng.... Er det derfor noen ikke liker å ha kondensatorer i signalveien fordi disse dreier fasen?
Stemmer. Men i HiFi sammenheng er dette ikke aktuelt da det aldri er snakk om maksimal effektoverføring. I motsetning til i transmisjonsteknikk (RF).Maksimal effekt-omsetting når Ri=Ry
Når jeg leser slike spesifikasjoner er jeg aldri sikker på hva produsenten mener. Er det virkelig utgangsimpedans som blir spesifisert eller er det anbefalt laveste belastningsimpedans?Hadde ei periode ein forforsterkar med utgangsimpedanse 25 kOhm (LeTube). Denne fora ein effektforsterkar med 100 kOhm inngang, altså eit forhold på 4.
Jeg bekymrer meg ikke for fasedriningen i kondensatorer. Slik det er snakk om her (i signalgangen) og fornuftig design, er det kun langt, langt der nede som dette kan være tilfellet. Under frekvenser som er aktuelle i lydgjengivelse.Hei!
En kaller gjerne utstyr som ikke har kondensatorer i signalveien for å være DC-koblet. Det skal gi bedre dypbassegenskaper, siden det ikke er noe høypassfilter i signalveien.
En kondensator gir en faseforskyvning på 90 grader. Dette gir ulineariteter i tidsdomenet. Lydhastigheten er konstant. Da vil en 90 graders forsinkelse ved 20kHz gi en mye kortere forsinkelse i tidsdomenet, enn en 90 graders forsinkelse ved 20Hz. Mao - impulsegenskapene til systemet vil svekkes.
Igjen.....er litt på tynn is her, så hvis noen vil utdype/korrigere......feel free!
Mvh
OMF
Dingsen er iallfall rimeleg hysterisk. 20 dB riaaforsterkar og 20 dB linje, alt ut frå eitt ECC83-rør pr. kanal.Når jeg leser slike spesifikasjoner er jeg aldri sikker på hva produsenten mener. Er det virkelig utgangsimpedans som blir spesifisert eller er det anbefalt laveste belastningsimpedans?
Jeg tipper det siste.
Kult!Slik eg har forstått det, treng ikkje alt bli bra om ein berre har høg inngangsimpedans. Har sette dette bl.a. her: http://www.borbelyaudio.com/kit_upgrades_term.asp Prøvde med ein tråd om dette tidlegare, men fekk ikkje respons.
Sigurd
Trudde dette var tech-hjørnet eg og at linkar til temaet kunne vere av interesse for nokon.Kult!
Men kan du med egne ord forklare hva nytt dette bringer på banen?
Jeg ønsker ikke linker til mer tecno-babble, jeg ønsker faktisk at du med egne ord forklarer hva dette betyr.
Det med ringing var forma som eit spørsmål frå mi side. Borbely kallar det ekko. Har lest artikkelen igjen og synest den absolutt er interessang og relevant her. Anbefalast.Ringing forbinder jeg med litt andre ting -- hvis signalet kommer i retur snakkes det ofte om refleksjoner, og da som regel i forbindelse med radiofrekvens transmisjonsteknikk. Jeg skal ikke hårdnakket påstå at slik ikke er hørbart, eller av betydning i audio-området, men tradisjonelt er dette noe som blir viet veldig liten interesse innen audio.
Man kan selvfølgelig legge det til grunn som et argument, men det blir noe av det samme som skinn-effekt; mest av akademisk art.
Dette begynner faretruende å minne om en kabeldebatt, gjør det ikke?
Jo da, men man skal være veldig klar over hva man leser og når det har relevans. For eksempel denne påstanden: The result is that the signal you are sending from the preamp bounces back from the other end resulting in echoesDet med ringing var forma som eit spørsmål frå mi side. Borbely kallar det ekko. Har lest artikkelen igjen og synest den absolutt er interessang og relevant her. Anbefalast.
Du skrev tidligere at i en normal situasjon vil utgangsimpedansen og kabelimpedansen ha mest å si.Ok, la oss snu litt på flisa.
La avsender ha høy utgangsimpedans, la oss si 100K ohm, hvilket gjør at den antagelig fungerer bedre som strømkilde enn som spenningskilde. Videre kan vi gi mottaker en meget lav inngangsimpedans, la oss si 1 ohm, som vil være relativt bra for et inngangstrinn som avleser strøm i stedet for spenning. Summasummarum har vi nå det motsatte tilfelle av det normale forholde mellom signalkilde og forsterker mht impedans, tilsvarende vil det være impedansen i mottakerenden som sammen med kapasitansen i signalkabelen i mellom som blir dominerende i forhold til lavpass virkningen.
Et annet eksempel kan være tilfellet av matchet impedans, la oss si 50 ohm for både avsender og mottaker. For å beregne lavpasseffekten i kombinasjon med kabelens kapasitans, må en her se å kilde og belastning i parallell, med andre ord 25 Ohm, i serie med kabelens kapasitans.
Var det oppklarende?
mvh
KJ
Det var då ein veldig tone dette har fått! Som sagt har eg ikkje fagleg bakgrunn, men eg finn det interessant når ein person som har arbeidd med slikt gjennom eit langt liv som Borbely, foreslår ei slik løysing. Trur heilt sikkert han kan utdjupe dersom det trengst. Må innrømme at det med impedanse på connector på linjeforsterkar og eff.forst. forsto ikkje eg heller. Men det handlar ikkje om påstandar, men skissering av ei konkret utforming av ei slik terminering. Uansett, om dette skulle ha noko for seg, så måtte dette vere eit veldig rimeleg og effektivt tweak. Difor er eg nysgjerrig om nokon har prøvd. Borbely nemner også at det må takast høgde for nivåtap. Dette kan vere eit problem i nokon samanheng, ein fordel i andre (Dersom nivået i utgangspunktet er for høgt)Ting blir ikke mer riktig eller sant fordi om det står på en webside til en produsent.
Kan du være litt mer konkret og fortelle hva du fant interessant og relevant i linken du refererer til? ???
Takk skal du ha. Det var oppklarende.Hvis du antar følgende: at Zut og Zinn er resistive og Zkabel kun består av kapasitans i forhold til jord, vil knekkfrekvensen fc være gitt av 1/(2*Pi*Ckabel*(Rut||Rinn)) [a]
Økes Ckabel, Rut eller Rinn vil fc synke.
[a] Rut||Rinn = (Rut*Rinn)/(Rut+Rinn)
Dette er tull & tøys................ Jeg leste bare første avsnitt riktignok. Å snakke om at signalet reflekteres fra mottakeren (power amp) som har høy inngangsimpedans når senderen ( utgangen fra en preamp) har lav utgangsimpedans er bare tull i audio og HiFi sammenheng. Den som har skrevet dette må ha lest noe om transmisjonsteknikk (RF) uten å forstå en dritt.Slik eg har forstått det, treng ikkje alt bli bra om ein berre har høg inngangsimpedans. Har sette dette bl.a. her: http://www.borbelyaudio.com/kit_upgrades_term.asp Prøvde med ein tråd om dette tidlegare, men fekk ikkje respons.
Sigurd
Jeg var litt rask da jeg kommenterte dette. Det er ikke snakk om noen 90 graders forsinkelse i en kondensator. Strøm og spenning er faseforskjøvet 90 grader, men det spiller da ingen rolle. Ikke her.En kondensator gir en faseforskyvning på 90 grader. Dette gir ulineariteter i tidsdomenet. Lydhastigheten er konstant. Da vil en 90 graders forsinkelse ved 20kHz gi en mye kortere forsinkelse i tidsdomenet, enn en 90 graders forsinkelse ved 20Hz. Mao - impulsegenskapene til systemet vil svekkes.
Igjen.....er litt på tynn is her, så hvis noen vil utdype/korrigere......feel free!
Mvh
OMF
Ja, ja.Dette er tull & tøys................ Jeg leste bare første avsnitt riktignok. Å snakke om at signalet reflekteres fra mottakeren (power amp) som har høy inngangsimpedans når senderen ( utgangen fra en preamp) har lav utgangsimpedans er bare tull i audio og HiFi sammenheng. Den som har skrevet dette må ha lest noe om transmisjonsteknikk (RF) uten å forstå en dritt.
Det er godt mulig det ikke har noen praktisk betydning, men at det skjer refleksjoner er jo et faktum.Dette er tull & tøys................ Jeg leste bare første avsnitt riktignok. Å snakke om at signalet reflekteres fra mottakeren (power amp) som har høy inngangsimpedans når senderen ( utgangen fra en preamp) har lav utgangsimpedans er bare tull i audio og HiFi sammenheng. Den som har skrevet dette må ha lest noe om transmisjonsteknikk (RF) uten å forstå en dritt.