Det er en LG 50 tommer, kjøpt i januar i år, husker ikke modellbetegnelsen helt, men det er LG8000ettellerannet!lars_erik skrev:Hvor gammel er dette apparatet? Merke?
Takk for tips, det må saktens letes opp! Er så gulle godt fornøyd med skjermen at det ville vært tragisk om en innbrent logo skulle sjenere for evig og alltidvredensgnag skrev:Sjekk i menyen - du har helt sikkert en "vaskefunksjon" som kjører et hvitt bånd over skjermen i ca. en time. Det fjerner slike ulikheter - venter du lenge nok blir de også borte. Men vær forsiktig ved bruk av pc eller spillkonsoll som lar samme skjermbilde stå lenge.
Har hørt at LG er litt plaget med det der. For å unngå innbrenning bør du sette på "orbiter" så bildet flyttes litt med jevne mellomrom. Liker ikke det jeg leser, kjøpte meg nylig en 60" LG plasma.nescafe skrev:Det er en LG 50 tommer, kjøpt i januar i år, husker ikke modellbetegnelsen helt, men det er LG8000ettellerannet!lars_erik skrev:Hvor gammel er dette apparatet? Merke?
Mvh Frode
Er vel ca 36 timer siden jeg oppdaget den.....kan ha vært der lenger for alt jeg vet, men kom fint til syne i dag på dvd med mye lyse scener.lars_erik skrev:Hvor lenge har du hatt denne innbrenningen?
Bildet flyttes? Dvs så marginalt at man ikke mister noe særlig av skjermbildet?Anonym skrev:Har hørt at LG er litt plaget med det der. For å unngå innbrenning bør du sette på "orbiter" så bildet flyttes litt med jevne mellomrom. Liker ikke det jeg leser, kjøpte meg nylig en 60" LG plasma.nescafe skrev:Det er en LG 50 tommer, kjøpt i januar i år, husker ikke modellbetegnelsen helt, men det er LG8000ettellerannet!lars_erik skrev:Hvor gammel er dette apparatet? Merke?
Mvh Frode
Jeg har tydeligvis en jobb å gjøre med å utforske menyene littlars_erik skrev:På min Panasonic er det noe som heter Sidepanel i menyen. Med det påslått, er muligheten minimal for innbrenning. Mulig LG har noe lignende?
Kan ofte lønne segnescafe skrev:Jeg har tydeligvis en jobb å gjøre med å utforske menyene littlars_erik skrev:På min Panasonic er det noe som heter Sidepanel i menyen. Med det påslått, er muligheten minimal for innbrenning. Mulig LG har noe lignende?
Jeg har jo fintrimma i menyene for best mulig bilde, men tankeløs som jeg er har begrepet innbrenning blitt lagt langt bak i arkivet.......lars_erik skrev:Kan ofte lønne segnescafe skrev:Jeg har tydeligvis en jobb å gjøre med å utforske menyene littlars_erik skrev:På min Panasonic er det noe som heter Sidepanel i menyen. Med det påslått, er muligheten minimal for innbrenning. Mulig LG har noe lignende?
Slår den av hver kveld ;D Like forbanna er logoen der svakt oppe i høyre hjørne. Får unngå å la den stå lenge på en kanal en periode og se om det bedrer seg!lars_erik skrev:Det var det jeg og trodde. Har du prøvd å slå den av?
Ja, det er kun snakk om millimeter, på min skjerm har jeg aktivert den funksjonen for å minimere innbrenningsfaren og det er knapt merkbart under tv og film titting.nescafe skrev:Bildet flyttes? Dvs så marginalt at man ikke mister noe særlig av skjermbildet?Anonym skrev:Har hørt at LG er litt plaget med det der. For å unngå innbrenning bør du sette på "orbiter" så bildet flyttes litt med jevne mellomrom. Liker ikke det jeg leser, kjøpte meg nylig en 60" LG plasma.nescafe skrev:Det er en LG 50 tommer, kjøpt i januar i år, husker ikke modellbetegnelsen helt, men det er LG8000ettellerannet!lars_erik skrev:Hvor gammel er dette apparatet? Merke?
Mvh Frode
He,he ;Dnescafe skrev:Slår den av hver kveld ;Dlars_erik skrev:Det var det jeg og trodde. Har du prøvd å slå den av?
Takk for god info! Jeg kan jo få til å la skjermen stå på "snøstøy" om jeg vil; dette kan altså være med å jevne ut innbrenning uten at jeg brenner inn "snøen"?orso skrev:LG sine skjermer er mer utsatt for retention (midlertidig innbrenning) enn andre plasmaer. Og er de spesielt utsatt for retention, så er nok også sjansen for permanent innbrenning større. Jeg anbefaler ikke LG sine plasmaer til venner/familie p.g.a. dette. Har sett noen litt eldre LG plasmaer som var full av permanent innbrenning. I dag er de selvsagt mye bedre, men de er altså verst i klassen.
Forhåpentlig er det kun snakk om midlertidig innbrenning nescafe. Tidligere så kunne man bruke snø bilde fra den gamle antenne inngangen til å vaske, men vet ikke om du har den muligheten. Se om du kan få lastet ned noe fra internett. Google litt etter plasma renser. Blir du ikke kvitt det etter en stund, bør du ta kontakt med forhandler. Pass på at du ikke har kontrasten står på veldig høye verdier. Skal man derimot vaske skjermen for innbrenning, så skal kontrast (og lysstyrke) skrus i taket.
Til dere som vurderer ny plasma. Holder man seg til Panasonic, så skal det særdeles mye til for å få permanent innbrenning. Det er de mest motstanddyktige plasmaene mot innbrenning på dagens marked. Mange bruker disse til spilling og det fungerer fint. De to siste generasjonene fra Pioneer var også veldig gode på dette området. En del mener at det er en fordel å kjøre skjermen inn de første 100 timene med lave verdier.
http://www.plasmasaver.com/burnin.html
http://www.plasmatvbuyingguide.com/plasmatv/plasmatv-burnin.html
http://www.wikihow.com/Use-JScreenFix-to-Remove-Plasma-Screen-Burn-in
Funksjonen heter Orbiter hos LGlars_erik skrev:Noen nevnte tidligere noe om å "flytte" bildet. På Panasonic er det en funksjon som automatisk av og til "rister" bildet et tidel eller så. Se om du har en slik funksjon på LG.
Ellers har jeg selv aldri opplevd innbrenning, og trodde faktisk det var en saga blott nå.
Finner ikke denne hos meg; hvilken meny skal man lete under?Anonym skrev:Funksjonen heter Orbiter hos LGlars_erik skrev:Noen nevnte tidligere noe om å "flytte" bildet. På Panasonic er det en funksjon som automatisk av og til "rister" bildet et tidel eller så. Se om du har en slik funksjon på LG.
Ellers har jeg selv aldri opplevd innbrenning, og trodde faktisk det var en saga blott nå.
nescafe skrev:På min skjerm trykker jeg på meny knappen, velger Alt. sub menyen og ISN-metode setter jeg til Orbiter.Anonym skrev:Funksjonen heter Orbiter hos LGlars_erik skrev:Noen nevnte tidligere noe om å "flytte" bildet. På Panasonic er det en funksjon som automatisk av og til "rister" bildet et tidel eller så. Se om du har en slik funksjon på LG.
Finner ikke denne hos meg; hvilken meny skal man lete under?
Mvh Frode
Fant den ;D Og fant på samme plass hvitvask og fargevask!Anonym skrev:nescafe skrev:På min skjerm trykker jeg på meny knappen, velger Alt. sub menyen og ISN-metode setter jeg til Orbiter.Anonym skrev:Funksjonen heter Orbiter hos LGlars_erik skrev:Noen nevnte tidligere noe om å "flytte" bildet. På Panasonic er det en funksjon som automatisk av og til "rister" bildet et tidel eller så. Se om du har en slik funksjon på LG.
Finner ikke denne hos meg; hvilken meny skal man lete under?
Mvh Frode
Sidepanel. Velg funksjonen "Høy".Parelius skrev:Under hvilket manyvalg finner en dette hos Panasonic?
Så lenge en vet om det mulige problemet er det jo bare å ta forhåndsregler for å unngå det.orso skrev:LG sine skjermer er mer utsatt for retention (midlertidig innbrenning) enn andre plasmaer. Og er de spesielt utsatt for retention, så er nok også sjansen for permanent innbrenning større. Jeg anbefaler ikke LG sine plasmaer til venner/familie p.g.a. dette. Har sett noen litt eldre LG plasmaer som var full av permanent innbrenning. I dag er de selvsagt mye bedre, men de er altså verst i klassen.
Forhåpentlig er det kun snakk om midlertidig innbrenning nescafe. Tidligere så kunne man bruke snø bilde fra den gamle antenne inngangen til å vaske, men vet ikke om du har den muligheten. Se om du kan få lastet ned noe fra internett. Google litt etter plasma renser. Blir du ikke kvitt det etter en stund, bør du ta kontakt med forhandler. Pass på at du ikke har kontrasten står på veldig høye verdier. Skal man derimot vaske skjermen for innbrenning, så skal kontrast (og lysstyrke) skrus i taket.
Til dere som vurderer ny plasma. Holder man seg til Panasonic, så skal det særdeles mye til for å få permanent innbrenning. Det er de mest motstanddyktige plasmaene mot innbrenning på dagens marked. Mange bruker disse til spilling og det fungerer fint. De to siste generasjonene fra Pioneer var også veldig gode på dette området. En del mener at det er en fordel å kjøre skjermen inn de første 100 timene med lave verdier.
http://www.plasmasaver.com/burnin.html
http://www.plasmatvbuyingguide.com/plasmatv/plasmatv-burnin.html
http://www.wikihow.com/Use-JScreenFix-to-Remove-Plasma-Screen-Burn-in