Inngangsfølsomhet på effekt trinn

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
Dette ble kanskje litt generelt, men hva er den beste måte å justere ned inngangsfølsomheten på et effekt trinn på, uten at det går ut over lyden?

Nå går +signal inn via 0.47uf M-cap og en motstand til inngangsrør 12ax7. Vil det fungere å øke denne motstanden?

minus eller gnd. går via gnd-beinet på en av de store ladelyttene og rett til OPT.

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
Her ville Pirrka fra Borettsalget har sagt;

"Sitter ni bara ock supar ock skriver schiit. Kan ni inte fingrane ur buksan ock hjelpa en stackers fan før h....vete sa...an!"

K

kbwh

Gjest
Nå har jeg null rørerfaring, men på forforsterkeren min erstattet jeg balansepotmeteret (som sammen med volumpotmeteret definerer inngangsimpedansen) med en spenningsdeler.
Ikke øk motstanden, altså. Erstatt den med to motstander som totalt har samme verdi som den opprinnelige. Dersom du bruker to like motstander halverer du signalet. Den ene motstanden skal sitte slik den du har i dag. Den andre fra inn på inngangsrøret til gnd.
Gjentar forbeholdet mitt: Har nix rørerfaring.

T

theStig

Gjest
Motstanden på inngangen er vel der for å jorde gitteret, og endring av denne vil egentlig bare forandre inngangsimpedansen, og ikke noe annet. Hvis det *også* er en seriemotstand i tillegg, så vil øking av denne senke nivået på inngangen, helt korrekt.

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Antall liker
152
Inngangsimpedansen bestemmes av motstanden fra g1 til jord på inngangsrøret. Velg selv.

Dette er sitat fra "audiomix" i en annen tråd om å bygge rørforsterker.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.227
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Stemmer. Inngangsimpedansen på et rørtrinn bestemmes av motstanden fra g1 til jord. Finnes unntak, men så lenge det ikke går strøm på inngangen gjelder dette. Inngangsfølsomhet blir noe annet. Da er det fint om det legges ved en skisse som viser trinnet. Så kan det gis tips om høyere eller lavere følsomhet.

R

Ronny_D

Gjest
Han trenger strengt tatt en spenningsdeler, akkurat som ett volumpot.

Heia Pekka... Åffør en inngangs impedans eller va d independence .. e det snakk om ? på tubeberget , noken seie R, åk ainner seie Z ? D sku va noke Ohm Killo eller Mega. Å å my sku han hatt dempa den signal ? Harru peil på kor mykje lavar du meine lyden sku vart ? (sia du ikje værke som bygut kain æ vel si hæ t dæ hæ ? ) Den motstain så går rætt t Tellus å sjærmen vi sku vett. mea ein aina hæng i seri me gettere førr å ståpp oscilasjona sku æ mein... ka du mein HÆ ?
Miksern er ute å babler om øking mea pekka meint hain sku dæmp. Sku mein d hainla o sleke audiotransformator greier. D sku vel haindle om mø mø eile mæ mæ HÆ ?

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.227
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Tilbake til begynnelsen.............. Du kan enten dempe signalet eller redusere gain i trinnet. Standard følsomhet for et utgangstrinn er normalt mellom 0.5 og 1 volt rms for full utgangseffekt. Nivået ut fra foregående trinn bør ikke være veldig mange ganger mer enn det som er nødvendig for åstyre ut det neste.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.227
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Du må ha redigert mitt innlegg en smule.........
Det er kjekt å ha litt å gå på. Litt ekstra. Men ikke veldig mange ganger mer enn det som er nødvendig. De fleste utgangstrinn styres ut med mindre enn en volt. Mange forforsterkere gir opp til 30 volt.
Dette skrev jeg:"Nivået ut fra foregående trinn bør ikke være veldig mange ganger mer enn det som er nødvendig for å styre ut det neste. "

R

Ronny_D

Gjest
Redigert jada... forforsterker med 30 volt ut stakkars effekttrinn....

Topp Bunn