Innspill på akustikk i lite lytterom

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • E.H.

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.07.2013
    Innlegg
    671
    Antall liker
    311
    Det ser da riktig bra ut nå, har du en måling av hele frekvensspekteret også?

    For å finne riktig plassering av absorbenter kan du sette REWs signalgenerator til å dure ut problemfrekvensen og sjekke hvor det er høyest nivå.
     

    Audiore

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    10.12.2015
    Innlegg
    65
    Antall liker
    9
    Begynner å hjelpe, men ser bare "bølger og daler" etter mye måling. Glemmer nesten å høre musikk. Kommer tilbake med måling av hele frekvensspekteret, konsentrert meg om 20-500 til nå. Nyttårsprogram her nå, så må vente på litt tid til å måle og flytte litt igjen. Bra tips ift. det med plassering av absorbenter. Har til nå gått litt ut i fra plassere- måle- flytte- plassere. Forandrer seg litt fra måling til måling, akkurat nå har jeg fått det litt jevnere i området 20-100 hz, men endt opp med en dipp rundt 150 hz, sammenliknet med målingen jeg la ut. Mener jeg skulle klare å "flytte med tilbake" til utgangspunktet som jeg la ut.
     

    Audiore

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    10.12.2015
    Innlegg
    65
    Antall liker
    9
    Fått jobbet litt med ulike plasseringer i rommet og gjort en del erfaringer siden siste posting her. Funnet ut at jeg synes 170 cm til frontvegg fra lyttepossisjon blir å sitte litt "for inne i veggen". Prøvde derfor å få en diagonal plassering til å fungere i rommet. Det ble bedre "sittekomfort" med mer luft rundt. Senter- senter på høyttalere ble 140-150 cm og litt for mye hodetelefonfølelse igjen, så ingen vinner lydmessig. Mulig jeg ikke fikk prøvd ut den løsningen helt fullgodt ift. vinkling i rommet og avstand til høyttalere. Som et alternativ til høyttalere tett mot framvegg har jeg nå trukket de ut fra veggen. Dette ser ut til å samsvare med mh-audio.nl - Acoustic. SBIR gjør det ikke lett å få god lyd i rommet.......Ut i fra plassering slik jeg prøver ut nå, har jeg gått ut i fra: Room Setup: Rectangular Room

    Har da endt opp på 178 cm fra bakvegg til front av høyttalere, det samme center-center høyttalere og til lyttepossisjon. Forsøkt å få integrert sub i det hele og ser ut som jeg har truffet på fasen. Delefrekvenser ligger ganske høyt med 90-100 hz. 12 db/oct på høyttalere (med skumplugg) og er vel 24 db/oct på sub (LR på begge). På grunn av plassering og forsinkelse på sub er det nok en 5-6 ms delay på sub ift. fronthøyttalere. Litt mye fjell og daler og at jeg ikke klarer å flytte med unna alle problemer, men ingen fullstendige suck-outs:
    14.01SPL.jpg

    14.01vannfall1.jpg


    Fullfrekvent SPL (her er arendal sub 1 stillt inn på eq1 og har godt nivå helt ned):
    SPLfull.jpg

    Vannfall full.jpg

    Lurer veldig på hva som skjer høyt oppe i frekvens med et fall i diskant og så et "fjell øverst"? Har virket litt som det varierer ift. måleresultater. Noen ganger har det vært et jevnt fall i frekvens helt mot toppen (slik jeg tror det bør være), uten at jeg kan si at så mye er endret i høyttalerplassering eller annet i rommet. Rommet bærer preg av fortsatt utprøvingsfase ift. plasseringer og jeg må nok jobbe mer med akustikktilak:
    IMG_1970.jpg


    Boka til Floyd Toole (Sound Reproduction: The Acoustics and Psychoacoustics of Loudspeakers and Rooms) er på vei i posten, så skal jobbes videre med best mulig plassering før jeg nok går på med litt dsp av en eller annen type. Mulig EQ gjennom jriver i første omgang.
     

    E.H.

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.07.2013
    Innlegg
    671
    Antall liker
    311
    Er målingene med tøys i toppen gjort med en høyttaler i sving eller begge?
    Hvis begge så er det sikkert interferens mellom høyttalerene, hvis bare en er målt, kan det være at du har målt over diskanthøyde og du får kansellasjoner mellom diskant og bass/mellomtone rundt delefrekvens.
    Det ser jo nesten ut som den ene driveren er i motfase
     

    BillyJoe

    Medlem
    Ble medlem
    19.10.2007
    Innlegg
    35
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    1
    Hei,

    Har akustikkpaneler og basstraps stor innvirkning på målingene?

    Har et litt likt rom, og min målinger er ikke så ulike, men jeg har en kraftigere dip i området 50-75 hz, samt kraftig forsterkning/etterklang under 50. Planlegger bygging av paneler, interessant å høre i hvilken grad du opplever forskjell. Innledende forsøk med noen madresser fra gjesterommet har vært nedslående rent målemessig:)

    mvh,
    B
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.460
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Hei Billy Joe!

    Selvlagde akustikkpaneler og basstraps har mer eller mindre null effekt under 80hz- med mindre du går all in med type 50-60cm dybde med isolasjon. Den beste løsningen for kontroll i bass er å bruke flere subber plassert på strategiske plasser og tidskorrigere dem med dsp (digital signalbehandling).

    På den måten kan du jevne ut responsen i bassen og deretter justere nivået til ønsket kurve med eq eller romkorreksjon.

    Har selv to stk Gik monster bass traps i stuen, men de fungerer ikke under 100hz. Få, om noen, kjøpeprodukter bortsett fra Rpg modex type 1 og 2 fungerer tilfredsstillende under 80hz uten å bruke enormt med plass, men man er avhengig av å bruke flere som blir plassert riktig (der hvor trykket er høyest).

    Som sagt, den enkleste og billigste måten å få kontroll på bassen er merkelig nok å få inn flere subber. Dippen mellom 50-70hz er kansellering fra enten vegger eller tak/gulv. Hva er romdimensjonene dine?
     

    BillyJoe

    Medlem
    Ble medlem
    19.10.2007
    Innlegg
    35
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    1
    Hei,

    Ikke meningen å ta over tråden din:)
    Likevel, målene er ca 550cm l, 390cm b og 240cm h. Den ene sideveggen er litt bredere midt på (karnapp), så bredden er bare 330cm i begge endene av rommet. Har lite spillerom mtp plassering. Måler best når høyttalerne står en drøy meter fra bakvegg, og sofaen dras mot midten av rommet.
    Har ikke plass til bassfeller i særlig omfang, hadde håpet bokhyller, LP'er, teppe og noen akustikkpaneler skulle rydde nok i lyden. Lever godt med litt ekstra i de laveste frekvensene, men fraværet av 50-75 hz er jo krise. Noen mulighet for at tingene kan korrigeres med 1 eller 2 subber i samme ende av rommet som resten av anlegget?

    B
     

    Audiore

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    10.12.2015
    Innlegg
    65
    Antall liker
    9
    @E.H. Målingene er gjort med begge høyttalere i sving. Interferens kan jo forklare hvorfor noen målinger har vist en avrulling i toppen og noen andre tilsvarende økning som på målingene i forrige innlegg. Målingen er gjort i ørehøyde som den blir med sofahøyden som er nå, det er nok litt høyere enn diskanthøyde (i overkant av 10 cm). Supert med innspill som kan forklare målingen. Lett å gjøre en ny måling for å "luke ut" hva som lager til feil i toppen der. Skal for morroskyld teste Audyssey MultEQ XT32 for å se hva litt EQ og tidskorrigering på sub kan gjøre for lydbildet. Den receiveren må likevel flyttes litt på siden det blir litt oppussing på rommet den står nå.

    Fortsetter uansett samme retning i forhold til å jobbe med plassering og akustikk. Hovedpri å lære mer om det og få til best mulig resultat uten noen DSP.

    @ BillyJoe. Går helt fint at du poster i tråden. Jeg er for alt som bidrar til læring mot å få til bedre lyd:) Det er nok best å se til svaret coolio har gitt i forhold til spørsmålene dine. Begrenset kunnskap på det her til nå, men er klar over at jeg må gå opp i tykkelse på absorbenter for å få skikkelig effekt, evt. helmopltz resonator eller selvsagt de kommersielle produktene coolio beskriver. De diy absorbentene jeg har lagd er ikke så tykke 10-15 cm rockwool. Pynter litt på målingene i noen områder og lydbildet føles litt roligere. Hvis jeg lar kef høyttalerene få fullfrekvent signal, får jeg også liknende dip som du beskriver. Jeg har delt de av med forsterkeren på ca 100hz og lar subwooferen ta seg av resten. Har en stor romforsterkning på ca 40 hz. Ut i fra erfaringene så langt ift hva jeg har lest meg til og fått innspill på, så vil det jo kunne gå an å prøve å flytte litt rundt ift. å se om du kan unngå dip´en du beskriver.

    Par linker ift dette:
    Speaker Boundary Interference Response SBIR GIK Acoustics
    mh-audio.nl - Acoustic

    @ coolio: Har du prøvd ut oppsett med multisub eller hørt dette selv? Tenker litt på denne muligheten selv. Har lest om Earl Geddes og beskrivelse av multisub + litt forskjellige artikler og litt her på hifisentralen også. Interessant ift. at å få til akustikken med den type høyttalere jeg har nå virker ganske så omfattende. Har nok ikke begynt helt i riktig ende ift. at høyttaler ikke er valgt ut ift. type rom de skal fungere i. Oppfattet det slik at spredning og refleksjoner kan være ganske så ulik på forskjellige oppsett og at f. eks. gulvrefleksjoner kan være mulig å unngå ut fra valg av høyttaler.
     

    E.H.

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.07.2013
    Innlegg
    671
    Antall liker
    311
    ^-Det er normalt greiest å måle en høyttaler om gangen.
    Om du skal måle begge så må de ha nøyaktig samme avstand til mikrofonen og samme vinkel for å få et bra resultat oppover i frekvens.
    REW oppgir innbyrdes avstandsforskjell til mikrofonen mellom høyttalerne, hvis du flytter mikrofonen til den blir så nær null du klarer, så skal det være greit å måle begge høyttalerne.
     

    Audiore

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    10.12.2015
    Innlegg
    65
    Antall liker
    9
    Takker. Det høres jo så logisk ut at jeg burde tenkt på det. Tar med meg det videre i målingene framover. Får til hifi-tid igjen neste uke og så etterhvert kanskje få lagd noe absorbenter som har noe for seg ift. problemfrekvenser. Må prøve ut litt mer med endringer av plassering, men om jeg ikke vil sitte nær framveggen(ca 170 cm), så ser det ut til at jeg må ha litt god avstand til framveggen og i tillegg dele av høyttalere til sub på minimum 80hz for å unngå kansellering i nivået under (rundt 60 hz mener jeg det er).
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.460
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Hei,
    Noen mulighet for at tingene kan korrigeres med 1 eller 2 subber i samme ende av rommet som resten av anlegget?
    B
    Med 2 stk subber er det mulig å få til betydelige forbedringer under 100hz.
    Man må jobbe litt med det, men resultatene er bekreftet av seriøs forskning. Søk opp Todd Welti multi-sub, det er mannen bak resultatene presentert av Floyd Toole i sine bøker. Kan også anbefale å ta en titt på Toole sin forelesning om sound reproduction på YouTube. Varer ca en 1t 10min og er vel verdt tiden.

    @ coolio: Har du prøvd ut oppsett med multisub eller hørt dette selv? Tenker litt på denne muligheten selv. Har lest om Earl Geddes og beskrivelse av multisub + litt forskjellige artikler og litt her på hifisentralen også. Interessant ift. at å få til akustikken med den type høyttalere jeg har nå virker ganske så omfattende. Har nok ikke begynt helt i riktig ende ift. at høyttaler ikke er valgt ut ift. type rom de skal fungere i. Oppfattet det slik at spredning og refleksjoner kan være ganske så ulik på forskjellige oppsett og at f. eks. gulvrefleksjoner kan være mulig å unngå ut fra valg av høyttaler.
    Har Ikke hørt multi sub oppsett utover i kinosaler, anbefaler utelukkende utifra resultater presentert fra forskningen på feltet. Surrer med å få et multi-sub oppsett selv om dagene for å teste det ut, så jeg anbefaler ikke noe jeg ikke ville vurdert selv.

    Dette med høyttalere som er veldig direktive vs vanlige høyttalere er et spørsmål om hva man liker. Det blir et valg mellom "her og nå" eller "der og da".
    Problemet med veldig direktive høyttalere er at det er vanskelig å få den direktiviteten langt nok ned i frekvens til at det blir en fordel. Man prater da om ganske store horn.

    Selv tenker jeg at det er bedre å gå for høyttalere som har vanlig direktivitet, men kontrollert og jevn polarrespons (off-axis). Refleksjoner da betyr ikke noe særlig, faktisk viser forskning at i de fleste tilfeller er dette å foretrekke over dempede førsterefleksjoner fra siden. Selv profesjonelle studio-folk har vist seg å foretrekke refleksjoner over demping ved kontrollerte blindtester, ikke overraskende til stor protest fra produsenter og selgere av akustikkprodukter.

    Så basert på disse funnene er anbefalingene egentlig ganske enkle;

    - Få kontroll på bassen i både frekvensrespons og tid (enklere med flere subber enn med fysiske tiltak)

    - Demp frontvegg og demp/Diffuser bakvegg avhengig av avstand for å unngå kansellering

    - La sidevegger være reflektive eller diffuserte for å øke størrelsen på lydbildet og bevare energi i rommet

    - Legg et tykt teppe mellom høyttalerne og lytteposisjon for å ta ned flutterekko og unngå å ha bord mellom deg og høyttalerne da horisontale refleksjoner er mer forstyrrende enn vertikale

    - Diffusjon i taket virker å være god knall.

    Alt i alt viser resultatene fra forskning at god lyd ikke nødvendigvis er så vanskelig å få til, men det krever gode høyttalere og flere subwoofere i vanlige rom.
    Her på sentralen er det voldsomt fokus på mest mulig demping, men det strider mot både forskning og erfaringer fra musikere som opplever mye demping som unaturlig.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Med 2 stk subber er det mulig å få til betydelige forbedringer under 100hz.
    Man må jobbe litt med det, men resultatene er bekreftet av seriøs forskning. Søk opp Todd Welti multi-sub, det er mannen bak resultatene presentert av Floyd Toole i sine bøker. Kan også anbefale å ta en titt på Toole sin forelesning om sound reproduction på YouTube. Varer ca en 1t 10min og er vel verdt tiden.
    Har selv eksperimentert ganske mye med multisub løsningen og startet en tråd for noen år siden her på sentralen også om det. Det fungerer bra til å jevne ut frekvensresponsen, men har ikke så stor effekt i tidsdomenet. Resultatet er at frekvensgangen kan være svært jevnt uten at bassen holder spesielt god kvalitet. Uten basstiltak så gir det et middelmådig resultat. Men mye av Toole sine anbefalinger går nettopp i den retningen IMO: Greit nok resultat for den jevne person i gaten.

    Integreringen er også en utfordring og resultatet er gjerne at det låter noe rotete og kaotisk uten god presisjon. Geddes sikter til en undersøkelse som Griesninger har gjort og snakker om "spatial" bassrespons. Personlig er jeg uenig og synes presisjon og sømnløs sammenheng/integrering er mye bedre.


    Selv tenker jeg at det er bedre å gå for høyttalere som har vanlig direktivitet, men kontrollert og jevn polarrespons (off-axis). Refleksjoner da betyr ikke noe særlig, faktisk viser forskning at i de fleste tilfeller er dette å foretrekke over dempede førsterefleksjoner fra siden. Selv profesjonelle studio-folk har vist seg å foretrekke refleksjoner over demping ved kontrollerte blindtester, ikke overraskende til stor protest fra produsenter og selgere av akustikkprodukter.
    For det første sier ikke undersøkelsene til Toole, som jeg regner med du sikter til, at veldig tidlige siderefleksjoner er foretrukket. Det er snakk om siderefleksjoner som kommer litt senere i tid. I tillegg må som du er inn på ha høyttalere med en god powerrespons.

    Men selv om disse to kriteriene er oppnådd (tilstrekkelig sent ankommende siderefleksjoner og god powerrespons), så er ikke undersøkelsene spesielt konkluderende. Det varierer med musikkmateriale og viste kun en tendens mot at at et flertall foretrakk siderefleksjoner. Dessuten har resten av akustikken mye å si her. Det ene rommet de brukte var et anekoisk rom og her er det overhodet ikke rart at de fleste vil foretrekke noen refleksjoner framfor et komplett dødt rom. Hjernen vil rope etter noe bidrag.

    Undersøkelser som går på preferanser er uansett vanskelige fordi det er mye som spiller inn. Hvordan resten av rommet er behandlet, musikkmateriale, kort lytting vs lengre, utrente lyttere vs trente osv. Toole eksperimenterte f.eks aldri med bruk av kvalitets diffusjon til sene refleksjoner, noe som etter min og andres erfaring kan endre veldig mye. Og lytting over tid gir gjerne andre preferanser enn hva man foretrekker sånn umiddelbart. Både reflekterende sideflater eller bruk av diffusjon der låter gjerne imponerende med en gang, men lytting over tid med variert musikk kan gi andre resultater etter min erfaring.

    Her er et lite utdrag av Toole selv sier.
    For stereo listening I have found that it very much depends on the program. Music with lots of decorrelated sounds, classical for example, is sometimes enhanced by reflections, although coincident-mic recordings may benefit from a lack of reflections - letting the direct sounds be more dominant (the Blumlien stereo effects work best in an almost anechoic situation). Pan-potted recordings (the majority of pop) end up delivering essentially monophonic sounds from left and right loudspeakers, and these may well benefit from a bit of spatial enhancement. Otherwise we are left with what really annoys me about stereo: a relatively spatial set of phantom images created by both loudspeakers, and two "anchor" images created by the left and right loudspeakers playing solo. In some recordings we hear a whole string section emerging from a single loudspeaker. Not realistic, and not even pleasant. In the past, I have recommended that serious stereo listeners hang absorbent drapes along each side wall, pulling them out and pushing them back to suit what they are listening to. Our listening room at the National Research Council in Canada had this feature.
    Legg merke til at han skriver at han synes tokanals stereo mangler omsluttende og stort lydbilde. Nettopp det som diffusjon gir, men som han ikke virker og ha erfaring med. Han endte selv opp med multikanals, noe som gir flere bieffekter p.g.a. fasefeil i motsetning til bruk av diffusjon.

    Det blir langt enklere når vi snakker om korrekthet framfor preferanser Og demping av refleksjoner som kommer innen en viss tid etter direktelyden er helt klart det mest korrekte og som gir den beste innsikten i kildemateriale. Selv om høyttalerne måler svært bra off-axis horisontalt, så går allikevel tidlige siderefleksjoner utover området som klarhet, tydelighet og lokalisering. Og til dels tonaliteten avhengig av flatene i rommet. Derfor er også demping av slike refleksjoner det naturlige valget i et studio hvor kritisk lytting er vesentlig. Hva man foretrekker til musikklytting hjemme kan sikkert variere, men selv har jeg aldri funnet rene reflekterende sideflater som bedre enn en form for tiltak. Kommer de tilstrekkelig sent i tid med gode høyttalere, så opplever jeg et hybridprodukt som både demper og diffuserer eller en bredbåndet diffusor også til å fungere bra. Akkurat hva jeg foretrekker kan avhengig av både musikkmateriale og dagsform.

    Du skriver følgende:
    Selv profesjonelle studio-folk har vist seg å foretrekke refleksjoner over demping ved kontrollerte blindtester, ikke overraskende til stor protest fra produsenter og selgere av akustikkprodukter.
    De fleste som selger akustikkprodukter selger ikke bare absorbenter, men også diffusorer. Og siden diffusorer koster mer, så er avansen høyere for disse produktene enn for absorbenter. Så rent økonmisk hadde det beste vært og alltid anbefale kunder diffusjon. Men faktum er at de fleste som jobber med akustikk mener demping av refleksjoner som kommer veldig tidlig etter direktelyden er det beste, uavhengig om de kommer horisontalt eller vertikalt.

    Det er også interessant å se hvor mange som har mye erfaring er uenige med Toole, noe som kan tyde på at slike preferansetester ikke nødvendigvis gir så godt svar. Toole snakker mye om at hjerner vår tilpasser seg (se sitat under). Det er jeg til dels enig i, men det er ikke ensbytende med at det er det beste eller det man foretrekker. Man kan vende seg til lavere kvalitet og f.eks synes musikklytting i et dårlig bilanlegg er ok, men det er ikke nødvendigvis det man ønsker seg når man har erfart noe helt annet.

    In the book I show results of several double-blind evaluations, some done by me, some done by others, showing that listeners tend not to be disturbed by lateral reflections, and many even prefer them. I also point out that the professional side of the industry almost universally feels the need to eliminate them. I suggest, respectfully, that humans have a remarkable ability to learn, to adapt, and that recording engineers spending their days adding, adjusting, and removing - at will - delayed sounds from mixes undoubtedly are more highly sensitized to these sounds than are lay listeners. This probably applies to any audio professional, acoustical consultant or enthusiast who focuses enough attention on this task. We learn to hear things and, once heard, they tend not to go away. I well remember that during the resonance detection experiments, we all became extremely skilled at hearing and identifying resonances. During the tests, and for some time afterward, we were hearing little resonances in everyday life that normally would have been totally unnoticed. From such things paranoia is born, and if we had taken this to an extreme, we would have damped our wine glasses.
    Så basert på disse funnene er anbefalingene egentlig ganske enkle;

    - Få kontroll på bassen i både frekvensrespons og tid (enklere med flere subber enn med fysiske tiltak)

    - Demp frontvegg og demp/Diffuser bakvegg avhengig av avstand for å unngå kansellering

    - La sidevegger være reflektive eller diffuserte for å øke størrelsen på lydbildet og bevare energi i rommet

    - Legg et tykt teppe mellom høyttalerne og lytteposisjon for å ta ned flutterekko og unngå å ha bord mellom deg og høyttalerne da horisontale refleksjoner er mer forstyrrende enn vertikale

    - Diffusjon i taket virker å være god knall.

    Alt i alt viser resultatene fra forskning at god lyd ikke nødvendigvis er så vanskelig å få til, men det krever gode høyttalere og flere subwoofere i vanlige rom.
    Her på sentralen er det voldsomt fokus på mest mulig demping, men det strider mot både forskning og erfaringer fra musikere som opplever mye demping som unaturlig.
    Flere god tips her, men det er mye som spiller inn. Hvor stort rommet er, avstand til flater og når refleksjonene ankommer i tid, hvordan høyttalerne måler, hva man ønsker å oppnå og type akustikkprodukt er alle vesentlige områder. Diffusorer må f.eks være dype for å være bredbåndete som igjen krever en viss avstand for å fungere bra og unngå kamfiltereffekt. Derfor er det ikke nødvendigvis alltid en god løsning å bruke diffusjon i taket eller sidevegger. Det kommer ann på veldig mye. :)
     
    Sist redigert:

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Interessant diskusjon, Coolio og Orso. Jeg har lest mye av denne forskningen, og jeg tror ikke det er noen særlig tvil om at det store flertallet av lyttere i psykoakustiske undersøkelser foretrekker en god del refleksjoner, spesielt fra siden. Det er ikke bare Toole sine undersøkelser som antyder dette, er gjort en god del andre undersøkelser også. Så kan man selvfølgelig diskutere i hvor stor grad slike undersøkelser kan generaliseres - om preferansene i eksperimentsituasjoner sier så mye om preferansene ved lytting over tid. Jeg tror slike undersøkelser er nyttige og sier en god del, men at de ikke sier alt. Spesielt virker det på meg som om en del lyttere "trener seg opp" til å foretrekke færre refleksjoner, men at vanlige lyttere foretrekker en god del refleksjoner.

    Det virker som det er en trade-off mellom å se maksimalt inn i et annet rom som opptaket tegner opp, som man kan få med ekstrem demping, og å få følelsen av at musikerne spiller i eget rom, som man i større grad får ved mye refleksjoner. Jeg har inntrykk av at en del hifi-folk trener seg opp til en preferanse for det første, altså maksimalt innblikk i opptaket. Virker som det også gjelder en del miksere, akustikere, osv. Mens det virker samtidig som den mer "intuitive" reaksjonen for folk flest er å foretrekke illusjonen av at musikken foregår i eget rom, som krever mye refleksjoner. Uansett er det ikke noe riktig her, bare ulike preferanser. Hvis man har mulighet til det er jo det beste å prøve ting ut selv, evt. å lytte til mange ulike høyttalere/rom-oppsett og se hva man synes (er det siste jeg har gjort). Selv har jeg erfart at jeg liker begge disse tingene, både maksimalt innsyn i opptaket og opplevelsen av at musikerne spiller i eget rom.

    Forøvrig skrev Martijn Mensink litt om dette på diyaudio. Han er sjefsingeniør i Dutch & Dutch og en smart type:

    We try to stick to the science and I think the research done by Toole, Olive and others is quite conclusive: most listeners really do prefer to have their stereo recordings augmented by early reflections.

    This points in the direction of wide-dispersion speakers placed far out into the room, which ensures sufficiently delayed yet relatively strong early lateral reflections and no significant boundary-effects. However, few people have the luxury of being able to place their speakers like that. In practice, early reflections often come too early and boundary-effects cause audible coloration.

    The 8c's are designed to bring the performance of a wide-dispersion free-standing loudspeaker to rooms people actually work or live in. If you wish to hear predominantly direct sound, simply sit closer to them and use a little more toe-in. The 8c’s directivity is only slightly higher than that of conventional cone and dome loudspeakers, it's just a lot more constant with frequency. They're designed to be placed close to the front-wall and they are less affected by close proximity to side-walls.

    Some listeners do indeed prefer to have no, or a minimum of early reflections. These tend to be more experienced listeners, who seem to have acquired a taste for a dominance of direct sound. Probably through training they have become more sensitive to early reflections. Early reflections cause Apparent Source Widening (ASW) and in my experience this does indeed make imaging less pin-point accurate. Also, the absence of early reflections seems to ‘unmask’ particular details in the recording, whereas somewhat counterintuitively, some sounds actually become more audible in the presence of early reflections (sometimes called the multiple-looks hypothesis).

    A couple of years ago my main system was very much along the lines of what Earl Geddes prescribes (no early reflections, relatively strong lateral reflections after about 20 ms and relatively high reverberation time). I really loved it at the time - and I still enjoy listening to such systems - but in the end I do prefer to hear some early reflections for the casual enjoyment of music. Neither an abundance or an absence of early reflections is more correct than the other extreme per se and in my view you can get great sound basically anywhere on the spectrum.
    Forøvrig har jeg i likhet med Coolio kommet fram til at god lyd ikke er så himla vanskelig - i prinsippet. Et større lytterom er nesten alltid å foretrekke, i min erfaring, men det går jo ikke alltid. Utover det dreier det seg om å ha høyttalere med lav forvrengning, og så konstant spredning som mulig, dvs. med jevn frekvensrespons både on- og off axis. Da tror jeg man kommer unna med mange ulike typer akustikk og lytterom. Men det er ikke så alt for mange kommersielle høyttalere som virkelig får til dette, dessverre.

    Neste punkt er å unngå resonanser i bassen. Det vil i praksis si enten store akustikk-tiltak eller aktive bassfeller / multisub-løsninger (edit: eller begge deler). Pluss at kyndig bruk av DSP og eq kan hjelpe på å få en jevnere respons i lytteposisjonen.

    Jeg mener ikke å si med dette at det finnes en fasit innenfor hifi og akustikk. Folk kan ha ulike preferanser, selvfølgelig. Men jeg tror i økende grad at veldig mye dreier seg om å unngå en del store ting som kan ødelegge lyden - slik som kraftige resonanser i bassen, eller tidlige refleksjoner som har et helt annet frekvensinnhold enn den direkte lyden, feks (eller veldig assymetriske refleksjoner mellom høyre og venstre høyttaler). Hvis man unngår det, så tar man noen gigantiske jafs når det gjelder lydkvalitet. Kanskje har man kommet 90 prosent på veien til veldig bra lyd. Så er det 10 prosent igjen, som man får slite og stresse med hvis man vil det :)
     
    Sist redigert:

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.460
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Har selv eksperimentert ganske mye med multisub løsningen og startet en tråd for noen år siden her på sentralen også om det. Det fungerer bra til å jevne ut frekvensresponsen, men har ikke så stor effekt i tidsdomenet. Resultatet er at frekvensgangen kan være svært jevnt uten at bassen holder spesielt god kvalitet. Uten basstiltak så gir det et middelmådig resultat. Men mye av Toole sine anbefalinger går nettopp i den retningen IMO: Greit nok resultat for den jevne person i gaten.

    Integreringen er også en utfordring og resultatet er gjerne at det låter noe rotete og kaotisk uten god presisjon. Geddes sikter til en undersøkelse som Griesninger har gjort og snakker om "spatial" bassrespons. Personlig er jeg uenig og synes presisjon og sømnløs sammenheng/integrering er mye bedre.
    Først og fremst må jeg si dette var en herlig respons!
    Leste gjennom hele tråden din i går faktisk, dessverre ble det mye off-topic og prat om DBA og partikkelhastighet istedenfor tanker og tips om Geddes-metoden. Uansett, resultatene du fikk der med tre subwoofere er jo milevis over hva 99% av folk noengang får til av både decay og frekvensrespons i sine lytterom, så når du kaller det greie resultat for den jevne personen i gaten viser det jo bare hvilken standard du setter for å kalle noe "bra".
    Toole snakket om dette i boken sin, at folk som drev mye med måling, spesielt akustikere som også har lært seg hvordan forskjellige målbare ting høres ut i isolasjon, ville i langt større grad klare å fange opp disse tingene enn alle andre.
    Selvsagt, men hvor relevant er det for folk flest? Svært lite, ifølge tallene.

    For det første sier ikke undersøkelsene til Toole, som jeg regner med du sikter til, at veldig tidlige siderefleksjoner er foretrukket. Det er snakk om siderefleksjoner som kommer litt senere i tid. I tillegg må som du er inn på ha høyttalere med en god powerrespons.

    Men selv om disse to kriteriene er oppnådd (tilstrekkelig sent ankommende siderefleksjoner og god powerrespons), så er ikke undersøkelsene spesielt konkluderende. Det varierer med musikkmateriale og viste kun en tendens mot at at et flertall foretrakk siderefleksjoner. Dessuten har resten av akustikken mye å si her. Det ene rommet de brukte var et anekoisk rom og her er det overhodet ikke rart at de fleste vil foretrekke noen refleksjoner framfor et komplett dødt rom. Hjernen vil rope etter noe bidrag.
    Han skriver om dette her; Room Reflections & Human Adaptation for Small Room Acoustics | Audioholics

    De testet i vanlige rektangulere rom, altså tidlige refleksjoner, og gjorde deretter tester i anekoiske kamre for å teste om forskjellen var hørbar og i tilfelle hvor hørbar.

    "Chapter 6 shows that in normal rooms the first lateral reflections in rectangular rooms of normal listening and control room dimensions are above the threshold of audibility. They can be heard, but are below the threshold at which the precedence effect breaks down, so there is still a single localized image. They fall into a region where there are varying amounts of "image shift" - the image is either perceived to move slightly or to be stretched slightly in the direction of the reflection. I, and others, spent hours in anechoic chamber simulations of direct and reflected sounds and can confidently state that the effects, while audible in direct A vs. B comparisons, are rather subtle. Was it ever unpleasant? No, the apparent size and/or location of the sound image was just slightly changed. The effect was smaller than tilting the head a small distance left or right of precise stereo center. The dramatic change happened when the precedence effect broke down and two images were perceived – that was a problem."


    Videre fra samme link står det mer om hvordan de undersøkte rommets betydning, meget interessant;

    "Section 11.3.1 in my book describes an elaborate experiment in which three excellent loudspeakers were evaluated in four different rooms. Listeners sat down in one room, went through a double-blind evaluation of the loudspeakers, with randomized location changes with repeats, and recorded their preference scores. They then moved to a different room and did it all again, and again in two more rooms. In the end, the statistical result was that the factor “loudspeaker” was highly significant: p = 0.05, and “room” was not a significant factor. The rooms were very different, but the listeners appear to have adapted to their individual characters, made the appropriate allowances, and proceeded to evaluate the loudspeakers – which they did with remarkable consistency.

    There is much more to this aspect of the story, and now room adaptation itself is a serious topic of investigation. Recent papers indicate that something as basic as speech intelligibility significantly improves after a listener has had an opportunity to become familiar with the room. Most remarkable, is that this adaptation can occur in a matter of seconds. As I said, humans, because of binaural hearing, are well equipped to deal with reflective spaces. Two ears and a brain are much “smarter” than a microphone and analyzer."


    Det er ikke et forsøk på å avskrive rommets akustiske betydning for komfort og lydkvalitet, for det er viktig, men det er også viktig å ikke svartmale det i en slik grad at folk mister helt motet og, i verste fall, hifi-interessen for ingen grunn.


    Undersøkelser som går på preferanser er uansett vanskelige fordi det er mye som spiller inn. Hvordan resten av rommet er behandlet, musikkmateriale, kort lytting vs lengre, utrente lyttere vs trente osv. Toole eksperimenterte f.eks aldri med bruk av kvalitets diffusjon til sene refleksjoner, noe som etter min og andres erfaring kan endre veldig mye. Og lytting over tid gir gjerne andre preferanser enn hva man foretrekker sånn umiddelbart. Både reflekterende sideflater eller bruk av diffusjon der låter gjerne imponerende med en gang, men lytting over tid med variert musikk kan gi andre resultater etter min erfaring.

    Legg merke til at han skriver at han synes tokanals stereo mangler omsluttende og stort lydbilde. Nettopp det som diffusjon gir, men som han ikke virker og ha erfaring med. Han endte selv opp med multikanals, noe som gir flere bieffekter p.g.a. fasefeil i motsetning til bruk av diffusjon.
    Toole sier vel rett ut i boken at comb filtering har ingen negativ effekt på lyden utifra testene, faktisk kan det ha positiv subjektiv effekt i noen tilfeller, så han anbefaler like gjerne en bokhylle og møbler som spesifikke diffusorer for å fjerne sene direkte refleksjoner. Nå husker jeg ikke hvor i boken dette sto og orker derfor ikke å bla meg gjennom det selv om jeg har boken på pdf her, så ta noen forbehold om at det kan være essensiell informasjon som mangler relatert til det jeg skriver her.
    Jeg er selvsagt enig i din betraktning om svakhetene med slike tester når det kommer til hva man vil foretrekke over tid, det er fort gjort å bli imponert over klarheten høyttalere med stigende frekvensrespons har i butikken, men det er ikke levelig å ha hjemme over tid!

    I linken over tar han for seg et av problemene med demping av førsterefleksjon; nettopp at man som regel ender opp med å forvandle god off-axis respons (i gode høyttalere) til dårlig off-axis respons. Tallene som presenteres fra produsentene av absorbentene er for dårlige, de viser ikke effektiviteten når lyden treffer fra vinkler, men heller rett på i et diffust lydfelt. Så man ender fort opp med at de reflekterer noe, demper høye frekvenser helt og demper mellomfrekvenser noe. I praksis dårlig EQ av refleksjonene, med resultatet at det er bedre å la refleksjonene av god off-axis respons være der.
    Noe helt annet blir det hvis man faktisk demper fullstendig bredbåndet, men hvor mye krever det av plass og hvordan skal forbrukerne finne relevante målinger på det?

    Kall meg enkel, men jeg kjøper slike argumenter ;)

    Det blir langt enklere når vi snakker om korrekthet framfor preferanser Og demping av refleksjoner som kommer innen en viss tid etter direktelyden er helt klart det mest korrekte og som gir den beste innsikten i kildemateriale. Selv om høyttalerne måler svært bra off-axis horisontalt, så går allikevel tidlige siderefleksjoner utover området som klarhet, tydelighet og lokalisering. Og til dels tonaliteten avhengig av flatene i rommet. Derfor er også demping av slike refleksjoner det naturlige valget i et studio hvor kritisk lytting er vesentlig. Hva man foretrekker til musikklytting hjemme kan sikkert variere, men selv har jeg aldri funnet rene reflekterende sideflater som bedre enn en form for tiltak. Kommer de tilstrekkelig sent i tid med gode høyttalere, så opplever jeg et hybridprodukt som både demper og diffuserer eller en bredbåndet diffusor også til å fungere bra. Akkurat hva jeg foretrekker kan avhengig av både musikkmateriale og dagsform.
    Korrekthet handler vel så mye om illusjonen av et 3D perspektiv som det handler om minst mulig rompåvirkning, tenker jeg etter å ha lest disse undersøkelsene. Går utifra at folk flest ønsker at lyden slipper taket i høyttalerne og etablerer seg som et svær scene i rommet, det er jo det som er illusjonen av et 3D-perspektiv. Hvis man ender opp med å begrense bredden på perspektivet i en slik grad at man kan høre at lyden kommer fra to monokilder så gir det vel liten mening i å peke på målinger som bevis for korrekthet?

    Det er klart at det ene ikke automatisk utelukker det andre og at demping av førsterefleksjon er et verktøy som kan brukes for bedre lyd. Det som ikke er klart er om det alltid er slik at det verktøyet bør brukes :)

    Du skriver følgende:
    Selv profesjonelle studio-folk har vist seg å foretrekke refleksjoner over demping ved kontrollerte blindtester, ikke overraskende til stor protest fra produsenter og selgere av akustikkprodukter.
    De fleste som selger akustikkprodukter selger ikke bare absorbenter, men også diffusorer. Og siden diffusorer koster mer, så er avansen høyere for disse produktene enn for absorbenter. Så rent økonmisk hadde det beste vært og alltid anbefale kunder diffusjon. Men faktum er at de fleste som jobber med akustikk mener demping av refleksjoner som kommer veldig tidlig etter direktelyden er det beste, uavhengig om de kommer horisontalt eller vertikalt.

    Det er også interessant å se hvor mange som har mye erfaring er uenige med Toole, noe som kan tyde på at slike preferansetester ikke nødvendigvis gir så godt svar. Toole snakker mye om at hjerner vår tilpasser seg (se sitat under). Det er jeg til dels enig i, men det er ikke ensbytende med at det er det beste eller det man foretrekker. Man kan vende seg til lavere kvalitet og f.eks synes musikklytting i et dårlig bilanlegg er ok, men det er ikke nødvendigvis det man ønsker seg når man har erfart noe helt annet.
    Jeg tenkte å unngå å peke på spesifikke personer/selskaper siden det går under å ta mannen, ikke ballen, men etter boken til Toole ble lansert ble det skrevet en del blogginnlegg og foruminnlegg forskjellige steder som ville demonstrere hvor teit resultatene av forskningen var ved å latterliggjøre Toole sin private stue og manglende akustikktiltak som bevis på at "Toole clearly doesn't know about what sounds good".

    En del andre akustikere hang seg på og brukte sine egne preferanser/erfaring som grunnlag for hvor tåpelig Toole og hans resultater var. Det hele er en pinlig affære i mine øyne, og en av de største kritikerne, Ethan Sytpeis, lever fryktelig godt opp til navnet sitt. ;)

    Toole på sin side engasjerer seg ikke på forumer, og er klar på at alt han skriver om lyd har bakgrunn fra seriøs forskning. Synes forøvrig han viser en veldig fin innstilling til forskjellige opplevelser og erfaringer og anerkjenner kritikerne ved å ta opp forskjellige temaer i egne artikler. Fin fyr!


    Flere god tips her, men det er mye som spiller inn. Hvor stort rommet er, avstand til flater og når refleksjonene ankommer i tid, hvordan høyttalerne måler, hva man ønsker å oppnå og type akustikkprodukt er alle vesentlige områder. Diffusorer må f.eks være dype for å være bredbåndete som igjen krever en viss avstand for å fungere bra og unngå kamfiltereffekt. Derfor er det ikke nødvendigvis alltid en god løsning å bruke diffusjon i taket eller sidevegger. Det kommer ann på veldig mye. :)
    Nevnte til Olav2 her om dagen at jo mer jeg leser av forskning og erfaringer fra akustikk, jo mer innser jeg at Orso har fryktelig mye rett i det han skriver. Du har både teoretisk kunnskap basert på reell forskning og praktisk erfaring fra egne tester, og derfor er det langt bedre å spørre deg enn å spørre meg om råd/hjelp. Det viser du jo egentlig fint her i denne diskusjonen, selv om det sikkert kan virke som jeg er uenig eller motargumenterer mot det du skriver rent prinsipielt.

    Bortsett fra at jeg, basert på funnene i Toole sin bok, tror at de som er veldig interessert i eller jobber med akustikk er i overkant drøye på kravene de stiller for å erklære noe som "godt nok", så er jeg helt med på din filosofi rent generelt. Uansett synes jeg det er fint med nyanseringer som du kommer med her :)


    @Olav2; fint innlegg!
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Mye som kan diskuteres her, men jeg bare nevner noen punkter siden dette er veldig off-topic.

    - Ja, vesentlig å behandle bredbåndet for et bra resultat
    - Både vegger og møbler endrer også frekvensspekteret og sistnevnte mye mer enn absorbenter
    - Toole mener ikke veldig tidlige siderefleksjoner er foretrukket ifølge Geddes som har snakket med han. Det er snakk om refleksjoner som kommer litt senere i tid. Men vet ikke om han har sagt noe konkret grense i ms
    - Hørbar terskel er avhengig av andre aspekter, noe som igjen viser vanskeligheten med slike tester. Er f.eks mange av refleksjonene presset ned og noen få står igjen så vil disse bli langt mer hørbare og "threshold" vil da endres. Kamfiltereffekt er i høyeste grad noe som går utover korrekthet og er hørbart
    - Vi er mer senstive til tidsdomenet enn frekvensdomenet. Det betyr at det som ser litt bedre ut i tidsdomenet i bassen kan utgjøre veldig mye. En del avvik i frekvensrespons er derimot ikke nødvendigvis spesielt hørbare


    Måtte ta en kjapp test igjen selv om jeg har gjort det hundre ganger før.
    Uten sidetiltak over schrøder:
    IMG_20180120_171410839.jpg


    Med absorbenter på sideveggen:
    IMG_20180120_171747972.jpg


    Ser ut som dere tar feil. Klart best med absorbenter! ;D
    Men seriøst, jeg tror når dere får litt mer erfaring selv, så vil dere se at studier som Toole og andre ikke nødvendigvis gir så klokkeklare og gode svar.
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Interessant og fint svar, Orso. Men jeg synes kanskje den greia med "når dere får mer erfaring selv" er litt unødvendig? :) Jeg har jo ikke skrevet at Toole er noen fasit, og jeg har vel vært og hørt på 15-20 gode rom med ulik akustikk det siste året. Dessuten er og blir det essensielt med systematisk forskning på lyd og opplevelsen vår av lyd! Det gjør det lettere å komme i mål med et lydbilde man blir fornøyd med, uten å måtte bruke årevis på fumling i mørket.
     
    Sist redigert:

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.460
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Men Orso, forutsetningen Toole setter for refleksjoner er jo at det er gode høyttalere som spiller ;):D
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Interessant og fint svar, Orso. Men jeg synes kanskje den greia med "når dere får mer erfaring selv" er litt unødvendig? Jeg har jo ikke skrevet at Toole er noen fasit, og jeg har vel vært og hørt på 15-20 gode rom med ulik akustikk det siste året. Dessuten er og blir det essensielt med systematisk forskning på lyd og opplevelsen vår av lyd! Det gjør det lettere å komme i mål med et lydbilde man blir fornøyd med, uten å måtte bruke årevis på fumling i mørket.
    Synes den var helt innafor. ;) Det er ikke negativt og personlig ment, og jeg mener oppriktig at erfaring er vesentlig og sier nå det slik det er.
    Erfaring over tid i tillegg til mye korte AB testing i eget oppsett blir noe annet enn korte lytteøkter rundt omkring, uten at jeg sier at jeg sitter med hele oversikten over hva du har prøvd!

    Og leve med f.eks heftig membranarealet i bassen kombinert med lite resonanser gjør at det er vanskelig å gå tilbake til noe annet. Hører man det på en et lyttebesøk så blir man gjerne imponert der og da, går tilbake til sitt eget og vender seg til det man har. Å leve med det over tid, blir noe helt annet. Litt som å prøvekjøre en heftig bil. Det gir bare en smak på hvordan det er sammenlignet med og eie bilen.

    Igjen, så er det interessant å se hvor mye folk som har jobbet og eksperimentert med akustikk er uenige med Toole. Det er ikke mange som går tilbake til reflekterende sidevegger i et lite rom etter og ha levd med bredbåndete tiltak der. Skal vi da tenke at erfaringene må være feil eller kan det tenkes at studiene kanskje ikke viser hele bildet? Jeg tror det mye man vil gå glipp av dersom man ikke gjør egne erfaringer hjemme hos seg selv. Både korte AB tester og lytting over tid er vesentlig IMO.

    Det jeg er helt enig i er at enten reflekterende sidevegger eller diffuserende gir et større lydbilde og med følelse av at artistene står i rommet. Førstnevnte kan man derimot oppnå også ved sent lateralt diffuserende bidrag og uten feilene reflekterende flater i tillegg gir. Disse feilene vil jeg personlig ikke ha i det lange løp til variert musikk, uavhengig av hva Toole sier! Jeg liker korrekthet.

    Det er dessuten ikke alltid så enkelt at det er vitenskap man refererer til, som jeg har vært inne på. Veldig mye som spiller inn og som ikke er tatt høyde for. Ellers er det vel få her inne på sentralen som har delt så mye fra forskning/studier som undertegnede, og jeg synes selvsagt slikt er viktig og bra. Men det gir ikke svar på alt. Det finnes kolliderende forskning og det er mye tidligere materiale innen psykoakustikk som man ikke får tak uten videre og som er ikke publisert på nettet.

    Når det kommer til preferanser hvor mange aspekter spiller inn, så er det gjerne best å eksperimentere selv. Korrekthet er derimot noe langt mer objektivt med klarere svar. Studiene på dette på spesielt 70 og 80 tallet gir gode svar på mye og Toole sine undersøkeler ga ikke noe nytt på dette området i grunnen.

    Men Orso, forutsetningen Toole setter for refleksjoner er jo at det er gode høyttalere som spiller ;):D
    Haha. Konge kommentar! Humor i min gate det der.

    Beklager off-topic i tråden til trådstarter. Håper ingen får meg ut på glattisen igjen!
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Ok, fint svar, Orso :) For the record ville nok jeg også satset på mye demping dersom jeg hadde et dedikert lytterom som var veldig lite. Og enig i at det er bra å prøve ut ting selv!
     

    Audiore

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    10.12.2015
    Innlegg
    65
    Antall liker
    9
    Takker for alle bidrag i tråden. Ble veldig interessant:) Må lese meg opp på ting og prøve ut, samt få hørt på flere oppsett. Så vil det nok i rommet jeg bruker nå være slik at jeg nok må kompromie på en del.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    I linken over tar han for seg et av problemene med demping av førsterefleksjon; nettopp at man som regel ender opp med å forvandle god off-axis respons (i gode høyttalere) til dårlig off-axis respons. Tallene som presenteres fra produsentene av absorbentene er for dårlige, de viser ikke effektiviteten når lyden treffer fra vinkler, men heller rett på i et diffust lydfelt. Så man ender fort opp med at de reflekterer noe, demper høye frekvenser helt og demper mellomfrekvenser noe. I praksis dårlig EQ av refleksjonene, med resultatet at det er bedre å la refleksjonene av god off-axis respons være der.
    Noe helt annet blir det hvis man faktisk demper fullstendig bredbåndet, men hvor mye krever det av plass og hvordan skal forbrukerne finne relevante målinger på det?
    Bare en rask kommentar til denne..... Dette har vært en velkjent problemstilling i lang tid. Og diffust lydfelt har man ikke i et lite rom og man kan derfor ikke overføre etterklangsmålinger av produktene til et lite rom. Dette at noe av energien preller av kaller man "glanzing incident sound". Og her kan det skille ganske mye mellom produkter. Selve stoffet som absorbenten er trukket med utgjør også en god del i de aller høyeste frekvensene. Jeg har selv målt en rekke såkalte lydtransparente stoffer for å se på dette.

    Med riktig materiale, stofftrekk og tilstrekkelig dybde så vil en absorbent dempe relativt jevnt og bra ved plassering i f.eks siderefleksjoner. Og den vil alltid senke de utstikkende frekvensene mye mer enn ingenting og sånt farge lyden betraktelig mindre. Bruker man mange tynne absorbenter og med hard overflate, så vil man endre frekvensspekteret ganske mye og det blir både et skritt frem og tilbake.

    RPG konstruerte forøvrig et produkt for mange år siden som også skulle redusere såkalt "glanzing incident sound". Den heter Abffusor. Den utfører høy og midfrekvent demping og noe diffusjon nedover i frekvens. Jeg tror det er det produkter Magico bruker i sitt lytterom til siderefleksjonene. Jeg har til gode å prøve produkter, men planlegger å gjøre det.

    Ellers unngår man selvsagt hele problemstillingen ved å bygge skråvegger og det er også noe av fordelen med en slik løsning foruten at man får mer diffusert sen energi.
     
    Sist redigert:

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Ok, fint svar, Orso :) For the record ville nok jeg også satset på mye demping dersom jeg hadde et dedikert lytterom som var veldig lite. Og enig i at det er bra å prøve ut ting selv!
    Jeg eksperimenterte en gang med sidetiltak vs ingen tiltak med sidevegger som var ca. 5 m og 7 m unna med konstant direktivitetshøyttalere. Det var ikke lenge etter jeg hadde leste boken til Toole og var sikker på at reflekterende sidevegger ville være det beste. Men opplevelsen var ikke slik her heller til min overraskelse. Jeg endte faktisk med ren demping og med diffusjon som det nest beste. Diffusorene fungerte kun opp til 4-5 KHz og var ikke veldig gode riktig nok.

    Det som jeg derimot har opplevd fungert veldig bra er bruk et hybrid produkt som diffuserer de høyeste frekvensene og demper nedover. Til siderefleksjoner som kommer senere enn ca. 5-6 ms, så tenderer jeg mot at det fungerer bedre enn ren demping til enkelte typer musikk og deriblant klassisk.

    Jeg tror at noen av grunnen til så få som har erfaring med akustikk er enige med Toole skyldes:
    - Korte lytteundersøkelser gir ikke et svar på hva man foretrekker i lengden. Spesielt det som imponerer aller først, vil fort komme bedre ut. Spesielt for utrente lyttere

    - Når man har vendt seg til å høre noe uten artifakter, så får man nye referanser. Og som dere har vært inne på, da blir man veldig vár på slike feil.

    Som en akustiker sa til meg: "Find serious acousticians who agree with him (Toole) - NAME TWO"
    Og det skal man slite med.
     
    Sist redigert:

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.460
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Inspirert av diskusjonen måtte jeg prøve å flytte en av fire stk rpg absorbor 10cm fra bakvegg til siderefleksjonen jeg har på høyre side. Rektangulært rom hvor anlegget spiller fra langvegg mot langvegg og lytteposisjon forskjøvet ned mot den ene kortveggen, altså 60 cm fra høyre høyttaler til sidevegg og 4 meter fra venstre høyttaler til venstre sidevegg.

    Må si jeg opplever at demping av førsterefleksjonen fører til at det føles ut som jeg får dott i høyre øre og at musikken dermed høres innestengt ut. Kanskje den følelsen går over etter tilvenning, men jeg forstår godt at man opplever refleksjon som positivt ved a-b testing.

    Husker Olav2 opplevde det samme når han var på besøk og vi forsøkte demping av den siderefleksjonen, og i enda større grad når vi dempet gulvrefleksjonen med 7,5cm Rockwool.

    Min teori er at det krever en form for symmetri i rommet, som jeg ikke har, hvis man skal lykkes med enkle tiltak samt at det kreves noe mer tykkelse enn man kanskje ville regnet med utifra oppgitte tall.
    Alternativ teori er at hvis man har ringing i frekvenser under schroeder så vil det kanskje ikke være bare gull å fjerne refleksjoner over schroeder.

    Lærdommen jeg sitter igjen med uansett hva som er årsaken til opplevelsen min er at man må tenke helhetlig når man angriper akustiske utfordringer, for min fremgangsmåte med litt plaster her og litt bandasje der fungerer beviselig dårlig i praksis:D
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Bare en kommentar til, håper dere bærer over med litt mer nørding her! Jeg vil understreke igjen hvor verdifullt det er å bli kjent ulike typer lytterom, og derigjennom sine egne preferanser. Jeg tror nemlig ikke det finnes noen universell, detaljert fasit når det gjelder lytteromsakustikk. For eksempel leste jeg nylig denne artikkelen fra noen finske forskere, som undersøkte akustiske preferanser blant produsenter og studiofolk i Finland: AES E-Library » Preferences of Critical Listening Environments Among Sound Engineers

    Man må anta at musikkprodusenter og miksere har et mer bevisst forhold til lytterom og akustikk enn mange andre. Tross alt er det levebrødet deres. Likevel fant man ikke noen universell fasit hos dem. Mikserne, som gjør det første opptaket og "grovarbeidet", foretrakk tørre rom med større klarhet og lite etterklang. Mastering-folka, derimot, som setter det endelige preget på innspillingen, foretrakk rom med større etterklang og mindre klarhet. Man kan spekulere over hvorfor. Er det fordi mikserne er avhengige av å kunne plassere hvert enkelt instrument helt presist? Mens mastrerne ønsker å få et blikk på helheten, og opplever at de lettere får til det med mer refleksjoner?

    Jeg leste gjennom tråden på nytt nå, og ser at trådstarter på et sted skrev at det ble for.mye "hodetelefonlyd" med en gitt plassering. Det tyder for med på en preferanse som er mer i tråd med mastrerne enn mikserne - et ønske om å ha mer romklang, og ikke en akustikk som er alt for tørr. Kanskje :) Det er slike ting det er lurt å finne ut av! Selv har jeg hørt mange ulike rom det siste året. For meg har jeg landet på at jeg foretrekker en god del klang og ikke alt for mye demping, så lenge det ikke blir hardt.

    Det lytterommet jeg har vært i som jeg har likt best er fortsatt lytterommet til Duet Audio i Bergen. Har til gode å høre høyttalere som ikke høres bra ut der. Rommet til Duet er preget av en del ting som gjør det til et bra lytterom for mine ører: Vegg-tli-vegg-teppe på gulvet (hvis jeg ikke husker feil?), høye tak, ekstremt symmetriske forhold, og generelt mye luft. Årsaken til at dette blir bra for meg, subjektivt, tror jeg handler om at man unngår ekko, man unngår "hardhet", men likevel så bevares mye av klangen i høye frekvenser, og romstørrelsen gjør at problemene i bassen blir dyttet lenger ned i frekvens.

    Andre vil nok ha andre preferanser!

    Dersom jeg skulle ha gjort noe med et slikt lytterom som det trådstarter har, ville jeg nok tenkt som følger: Begynne med å legge et tjukt vegg-til-vegg teppe på hele gulvet, gjerne med ekstra filtunderlag under (selv har jeg ullteppe pluss 2 lag med filtunderlag fra Ikea i stua, synes det gir best lyd). Og så prøve noen andre høyttalere, som kan passe for å spille i små rom og som gir en del luftighet. Høyttalere betyr mer enn alt annet i kjeden IMO. Gjerne dipoler, som ikke lager like mye "trøkk" inne i et slik lite rom. Linkwitz sine Lx mini feks? (er et par på Torget nå). Og så tatt det derfra, ut fra hvorda jeg synes lyden ble! Men som sagt, dette er langt fra å være noen fasit.
     

    Audiore

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    10.12.2015
    Innlegg
    65
    Antall liker
    9
    @ Olav2: Anbefalingen du skriver, er den ment ift det rommet jeg begynte tråden med og/eller det rommet jeg har flyttet anlegget til(3,98 bredde 6,74 lengde og 2,40 høyde)? Stort gulvteppe skulle jeg gjerne tatt inn, men det er gulvvarme i gulvet og parkett, så det ville ikke blitt helt bra. Har tenkt i retning av dipoler og for noen år siden hadde jeg elementene til lx mini hjemme. Det ble dessverre ikke et fullført prosjekt. Har i «uvitenhet» endt opp med litt annet utstyr siden da. I hifibutikkene er det jo stort sett «vanlige kassehøyttalere». Dette skal ikke gjentas, så derfor søker jeg mer info nå for å få begynt i «riktig ende». Prosjektet nå i første omgang er prøve å få det til å gi best mulig lyd med det utstyret jeg har. Samt få lyttet til forskjellige oppsett. Litt kjøpestopp per i dag, samtidig er det nok mulig å få til lx mini på sikt (Eller et annet dipol prosjekt).

    Har tidligere i tråden blitt anbefalt multisub, og at to subwoofere kan holde i rektangulære rom. Det skal jeg få testet til uka med to Arendal sub 1 som jeg har. Har brukt rew og roomsim for å få et inntrykk av plasseringen som kan være grei å starte med.
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Audiore: Ah, jeg klarte visst å overse at du hadde flyttet anlegget til et annet rom! Altså, det rommet du har nå synes jeg egentlig ikke kvalifiserer som "lite rom" lenger :) Så det jeg skrev tok utgangspunkt i det andre rommet. Jeg synes det virker som du har bra peiling selv, egentlig, og at du har en fornuftig og avbalansert tilnærming til det hele. Med et rom på den størrelsen blir muligheten plutselig større! Lytting til ulike rom/oppsett kan uansett anbefales før du evt. går til innkjøp av noe mer. Da lærer du mer om dine egne preferanser og hva som er viktig for deg. Og kan jo være du kommer til et resultat du blir fornøyd med, også med utstyret du har nå!
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Inspirert av diskusjonen måtte jeg prøve å flytte en av fire stk rpg absorbor 10cm fra bakvegg til siderefleksjonen jeg har på høyre side. Rektangulært rom hvor anlegget spiller fra langvegg mot langvegg og lytteposisjon forskjøvet ned mot den ene kortveggen, altså 60 cm fra høyre høyttaler til sidevegg og 4 meter fra venstre høyttaler til venstre sidevegg.

    Må si jeg opplever at demping av førsterefleksjonen fører til at det føles ut som jeg får dott i høyre øre og at musikken dermed høres innestengt ut. Kanskje den følelsen går over etter tilvenning, men jeg forstår godt at man opplever refleksjon som positivt ved a-b testing.

    Husker Olav2 opplevde det samme når han var på besøk og vi forsøkte demping av den siderefleksjonen, og i enda større grad når vi dempet gulvrefleksjonen med 7,5cm Rockwool.

    Min teori er at det krever en form for symmetri i rommet, som jeg ikke har, hvis man skal lykkes med enkle tiltak samt at det kreves noe mer tykkelse enn man kanskje ville regnet med utifra oppgitte tall.
    Alternativ teori er at hvis man har ringing i frekvenser under schroeder så vil det kanskje ikke være bare gull å fjerne refleksjoner over schroeder.

    Lærdommen jeg sitter igjen med uansett hva som er årsaken til opplevelsen min er at man må tenke helhetlig når man angriper akustiske utfordringer, for min fremgangsmåte med litt plaster her og litt bandasje der fungerer beviselig dårlig i praksis:D
    Det er mye som spiller inn som vi har ha vært inne på. Hadde vært en fordel og sett før og etter målinger. Noen høyttalere er f.eks tunet med litt lite nivå i diskanten og man opplever da overdemping forterer. Jeg hadde det problemet med et par Geddes Abbey. De var tunet for mørkt og det ble veldig innelukket med demping til begge siderefleksjonspunktene. Det løste jeg med å legge på 1-2 dB over 5 KHz.

    Ellers så tenker jeg at du trolig har for mye demping på bakveggen. For en lytter i en posisjon for de tidlige refleksjonene, så trenger man ikke å dempe så veldig stort området bak hodet. Det hadde trolig vært bedre og hatt en form for diffusjon litt lenger ut på sidene framfor ren demping.

    Men som nevnt, mange aspekter som spiller inn og man må se på helheten som du selv sier. Det er enklere å gå fram når man gjøre store tiltak i et rom, er fri til å sitte hvor som helst, måler underveis og kan begynne med fundamentet, nemlig bassen.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.874
    Antall liker
    9.314
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Er bare så trist Orso at i bassen så er det mange som ikke har muligheter pga de store tiltak som oftest må til.
     

    Audiore

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    10.12.2015
    Innlegg
    65
    Antall liker
    9
    Dual sub testet ut

    Da er dual sub testet ut. Plassering ut fra roomsim i REW ble i hjørne diagonalt venstre foran og høyre bak. De oppsettene jeg har sett med forslag til plassering av sub i multisuboppsett, i dette tilfellet 2 subwoofere (f. eks. midt på vegg foran og bak), ser ikke ut til å få så godt resultat i roomsim i REW av en eller annen årsak. Har nå fått Toole boka og skal fordype meg litt der ift. videre oppsett i rommet. Samtidig hat jeg også skjønt på Orso at det er lurt å se på alternativer i tilnærmingen Målingene er gjort med audussey på og tidskorrigering av sub + fronter. Nivåer på subene er også justert en del så jeg inne på receiveren. Noe krøll dukket opp på ca 300 hz, mener jeg delte på 80 el 90hz mellom front og sub.

    SPLdualsub.jpg


    WFdualdub.jpg


    Manglet ikke på bass ved lyttetest i sweetspot. Når jeg går rundt i rommet merker jeg at det er en del resonanser rundt omkring. Ble ikke plaget av det i sweetspot. Er dratt litt ut i etterklang i de laveste frekvensene ser jeg.
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Jeg synes jo dette ser bra ut, jeg! Pluss minus 5 db i mesteparten av bassområdet er absolutt akseptabelt :) (spørs hvem du spør her inne, hehe).

    Etterklang i de aller laveste frekvensene er ekstremt vanskelig å gjøre noe med. Da må man mest sannsynlig trå til med en aktiv bassfelle, feks en eller to "bag-end e-trap" som nå selges rimelig på torget.

    Ut fra grafen vil jeg våge meg til å gjette at den mest hørbare tingen i bass- og midbassområdet hos deg nå er dipen fra 100 til 170 hz ca. Det er et viktig område for oppfattelse av bassen. Jeg vil tro at det skyldes kansellering av bassbølger fra bakveggen. Her er det enkelt forklart: Speaker Placement 101: How to Fight Boundary Interference
    (beklager hvis det allerede har vært oppe i tråden)

    Det du kan prøve da i så fall, hvis det stemmer, er å dra høyttalerne lenger ut fra bakveggen hvis du har mulighet til det, en meter ut feks. Og så kan du prøve å dele subwooferene ved 90 eller 100 hz, siden kanselleringen fra bakveggen da vil komme rundt der ca, og når du lar subwoofere ta seg av det forsvinner problemet.

    Den store dippen ved 200 hz er mest sannsynlig på grunn av kansellering fra gulvet, og er nok vanskelig å gjøre noe med. Akustikere som leser tråden får evt. korrigere det jeg sier :)
     

    OleLyttøye

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.06.2015
    Innlegg
    555
    Antall liker
    228
    Sted
    Bergen
    Håper det låter gull, Olav. Jeg vil bare nevne at det ikke ser ut til at høyttalerne dine er lutet bakover, ut fra bildene. Da vil sikkert tweeter-registeret nå ørene før mid/bassdriveren har nådd fram med sitt signal. Da må det hele bli litt saggy, som om bassen henger etter eller er frakoblet. Målingene blir nok også merkelige av den samme grunn.

    Har jeg feiltolket bildene dine?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn