Bil, båt og motorsykkel Innspill til morro-bil rundt 400k

postkassami

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.04.2006
Innlegg
330
Antall liker
441
Sted
Jevnaker
Torget vurderinger
6
Nå er det en R jeg har kjøpt, da - det betyr blant annet firhjulstrekk. I min bok en gamechanger sett opp mot gti og forhjulstrekk...

Kjørt noen mil i dag og fiklet litt med vag-com så man er kvitt soundactuator og start/stopp-funksjonen pluss justert litt andre småfunksjoner. Tror dette blir et hyggelig bekjentskap 🤘
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
Det går an å la være å poste istedenfor å kritisere VAG etter at trådstarter har kjøpt en golf godt over normalen.

Gratulerer med ny bil.
 

postkassami

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.04.2006
Innlegg
330
Antall liker
441
Sted
Jevnaker
Torget vurderinger
6
Det går an å la være å poste istedenfor å kritisere VAG etter at trådstarter har kjøpt en golf godt over normalen.

Gratulerer med ny bil.
Takk, og ingen fare - bil er preget av mye subjektivitet. Kan fort være litt generasjonspreget, også 😝
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.111
Antall liker
4.964
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Kjøpt er kjøpt.
Denne har ikke vært nevnt.
Kan ha blitt forbikjørt, men neppe av noen som er nevnt over.
 

postkassami

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.04.2006
Innlegg
330
Antall liker
441
Sted
Jevnaker
Torget vurderinger
6
Rundetider er langt fra ensbetydende med morsom bil i den settingen jeg bruker bilen 🤷‍♂️
 

WayAhead

Æresmedlem
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
14.625
Antall liker
3.439
Sted
Sky No Limit....
Torget vurderinger
0
Mazda Miata MX5/evt mindre modeller er anbefalt som moromaskin Av bla Hamsteren med flere for å ha kjøreegenskapene og kvalitet engelske sportsbiler aldri fikk samt at de med 2L motorer har godt dreiemoment og er "snappy! å kjøre...




 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.433
Antall liker
35.229
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Tiltredes, men det er unektelig vrient å få inn to Isofix barneseter i det ikke-eksisterende baksetet på en slik. Det er egentlig vanskelig nok å få plass til seg selv bak rattet.

Det geniale med Miata er likevel at man kjører bil med dobbelclutching, mellomgass, heel&toe, og balanserer bilen med ratt og gass gjennom kurvene i fint driv uten å bryte noen fartsgrenser. Det føles mye fortere enn det er, og når man kikker i speilet har man samlet en liten kø av non-GTI Golfer og annet usportslig. Brilliant.

Samtidig er de nokså uslitelige. Motoren er i prinsippet en turbomotor minus turboen, så alt er overdimensjonert for effektuttaket, mens resten av bilen er ribbet for unødvendig vekt. Min runder snart 200k km.

Gratulerer til trådstarter, forresten. Kraftig motor i kompakt bil blir sjelden feil, det heller.
 
Sist redigert:

Tunghørt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.01.2017
Innlegg
135
Antall liker
154
Sted
Bodø
Kjøpt er kjøpt.
Denne har ikke vært nevnt.
Kan ha blitt forbikjørt, men neppe av noen som er nevnt over.
Er ikke noe tvil at det er en kjøremaskin,har du sett prisene på finn ? var vel dobbel pris og litt til iht hans budsjett. Og postkassami er nå lykkelig eier av Golf R ,der du får i pose og sekk til en fornuftig pris.
 

postkassami

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.04.2006
Innlegg
330
Antall liker
441
Sted
Jevnaker
Torget vurderinger
6
Det er mye annet jeg ville valgt med litt større budsjett, men alt blir et kompromiss. Det er ikke noe mål i seg selv å være enig, sålenge vi sammenligner epler med epler og forholder oss til de innledende "flytekrava".

Miata/rwd mr2 er morsomt, men det mangler et par aspekter - lyd og krefter. For all del, TB og gassere har et fantastisk lydbilde, men denne gangen var det andre forutsetninger som gjaldt.

Hensikten med tråden var å få forslag på bordet som kanskje var oversett, mange gode innspill som jeg setter stor pris på. 🙂
 

postkassami

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.04.2006
Innlegg
330
Antall liker
441
Sted
Jevnaker
Torget vurderinger
6
Skjønner....kanskje.
Du har trolig ikke prøvd.
Ikke prøvd hva? Alfa - nei, rundetider - ja. Men jeg kjører ikke på bane, jeg kjører i trafikk...da gir denne pakka jeg endte opp med opplevelser, kraftreserver, lydbilde, råskap. Alt innenfor det som er lovlig.

Det er som med hifi - headroom gir mindre forvrengning, uten at man må kjøre full pedal for å oppleve dynamikken. Eller noe... 🤔😁
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.433
Antall liker
35.229
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Lydkulisse i MX-5 fikser man med å montere åpent luftfilter og rustfritt eksosanlegg. Det går ikke noe fortere, men låter som om det gjør det.

Skal jeg kvitte meg med førerkortet på to sekunder tar jeg Teslaen i stedet. Den er alltid stilt på Ludicrous. :)
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.433
Antall liker
35.229
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Kanskje litt for de spesielt interesserte. Min er en spesialmodell som ble solgt vinterstid med løs hardtop, kraftig varmeapparat, etc. Da den ble brukt som helårsbil var det et årlig rituale å bytte dekk og sette på/av hardtoppen høst og vår. Nå er den stort sett sommerbil og hardtopen henger i garasjen.

Hvis jeg skulle kjøpe MX5 som helårsbil tror jeg at jeg ville funnet en av NC-serien med sammenfellbar hardtop, Roadster Coupé/Power Retractable Hard Top. Men for meg er den ultimate MX-5 en roadster med kalesje og minste motor. Dagens MX-5 med 1,5-liter veier bare 961 kg.

Hvis man vil være sær kan man kjøpe en Fiat 124 Spider i stedet. Det er samme plattform, men med 1,4-liter Multiair turbomotor. Fiat made in Hiroshima, også kjent som Fiata. Tror ikke den ble solgt i Norge.
 

Harry Stoteles

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2020
Innlegg
2.620
Antall liker
2.742
Sted
Oslo
Torget vurderinger
0
Kanskje litt for de spesielt interesserte. Min er en spesialmodell som ble solgt vinterstid med løs hardtop, kraftig varmeapparat, etc. Da den ble brukt som helårsbil var det et årlig rituale å bytte dekk og sette på/av hardtoppen høst og vår. Nå er den stort sett sommerbil og hardtopen henger i garasjen.

Hvis jeg skulle kjøpe MX5 som helårsbil tror jeg at jeg ville funnet en av NC-serien med sammenfellbar hardtop, Roadster Coupé/Power Retractable Hard Top. Men for meg er den ultimate MX-5 en roadster med kalesje og minste motor. Dagens MX-5 med 1,5-liter veier bare 961 kg.

Hvis man vil være sær kan man kjøpe en Fiat 124 Spider i stedet. Det er samme plattform, men med 1,4-liter Multiair turbomotor. Fiat made in Hiroshima, også kjent som Fiata. Tror ikke den ble solgt i Norge.
Takk for svar! Kom på at jeg har helt vanlige behov også, som litt bagasjerom. Så jeg er nok i kategorien interessert, men kanskje jeg rett og slett ikke har mulighet til å være SÅ sær.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Lydkulisse i MX-5 fikser man med å montere åpent luftfilter og rustfritt eksosanlegg. Det går ikke noe fortere, men låter som om det gjør det.

Skal jeg kvitte meg med førerkortet på to sekunder tar jeg Teslaen i stedet. Den er alltid stilt på Ludicrous. :)
Et alternativ til MX-5 kan være Toyota MR-2 fra 2000 og oppover. Da får man en del tuningparts som ikke bare får det til å høres ut som det går bedre, men som faktisk gjør det også. F.eks. PPE header og catless downpipe som eliminerer de tre katalysatorene som sitter i det originale eksosanlegget.


Bytter man til en annen lydpotte, åpner luftinntaket litt, og tar jobben med å sette inn et lettere svinghjul, så får man en kvikkere bil som høres ganske tøff ut også. :)

Vil man ta den helt ut kan man bestille et turbokit, som fås i flere forskjelle grader av ytelse.

 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
MB SLK er vel det opplagte alternativet hvis man skal ha helårsbil i den kategorien. Eneste ordentlige kompromisset opp mot en vanlig bil er bagasjeplass.
 

RC30

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.06.2005
Innlegg
155
Antall liker
252
Hvis man ønsker en lettere upraktisk :) morrobil til 400K som har kjøreegenskaper i særklasse, ekstrem lav vekt, mye krefter og lyd er det nok få biler som gir mer glede enn en Caterham :)
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Det går an å la være å poste istedenfor å kritisere VAG etter at trådstarter har kjøpt en golf godt over normalen.

Gratulerer med ny bil.
Fikk ikke med meg at den var kjøpt allerede. Gratulere til trådstarter. Sikkert en morsom bil.

Når det gjelder å kritisere VAG er det voldsomt hvor folk går i forsvar..
Det er snakk om erfaring. Ikke noe mer.
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.301
Antall liker
3.647
Torget vurderinger
1
Lancia Thema | FINN.no

Dette bør jo være gøyalt, en skikkelig sleeper.
Det er samme bil som en SAAB 9000, Alfa Romeo 164 og Fiat Chroma. Alfa hadde vel en utgave med AWD om jeg husker rett.
Her ville valget enkelt vært en SAAB 9000 turbo istedet, til en brøkdel av summen og lett å få skremt opp til det dobbelte av hester med bedre driftssikkerhet enn Lancia Thema med en nedskalert "Ferrari motor" (den har mindre ventiler og annen tenningsrekkefølge enn Ferrari sine motorer på samme tidsrom også, for å nevne noe). ;)
 
Topp Bunn