Innspilling av Denon DL-103

Billy_Joe

Medlem
Ble medlem
09.05.2005
Innlegg
46
Antall liker
0
Hei,

Har etter anbefaling i en tidligere tråd kjøpt meg en DL-103. Har riktignok ikke gått veldig lenge, 9-10 timer kanskje, men det er noe greier som ikke stemmer. Vokal er ikke så verst, men kompet, dvs bass, er ikke bra. Ble så i tvil om dette at jeg måtte løpe i gang den gamle Clearaudio Virtuoso Wood'en, og jadda, der står vokalen fint sentrert igjen, og trommer og bass er igjen med på laget.

Er uerfaren med å spille inn pick-up'er, men kan ikke helt skjønne at noen ekstra timer innspilling skal gjøre veldig forskjell. Har satt opp begge PU'er iht HIFI News test-record. DL-103 sporer bedre, men lyden er helt klart ikke på høyden. Har kjørt den på både 1000Ohm (min feil :-/) og på 100Ohm i RIAA, uten nevneverdig forskjell i lyd

Er usikker nå. Må selvfølgelig gå løpet ut og la 103'en få kjøre seg skikkelig varm. Lurer selvfølgelig på om dette vil gå seg til, eller om jeg er i ferd med å gjennomføre en skikkelig nedgradering av spilleren. Noen som har vært gjennom samme prosess, med liknende resultat?

Bruker Spacedeck, Mørch UP-4 og Project Tube Riaa.

Billy Joe
 

karl

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2006
Innlegg
1.192
Antall liker
0
Har du passet på at armen og pu matcher? Mørch-armen er jo lettvekts i utgangspunktet, og det passer ikke Denonèn. Da må du bruke et tyngre armrør.
 

Paulsen

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.06.2003
Innlegg
611
Antall liker
314
Dl 103 er superstiv og basser best i tunge armer. Har du for lett armrør ? Har du koblet armkablene korrekt bak på pickupen ?

mvh
 

Billy_Joe

Medlem
Ble medlem
09.05.2005
Innlegg
46
Antall liker
0
Hei,

Har Mørch blå armrør, 13.1g. Beregnet resonansfrekvens er rett under 15. Når jeg kjører resonanstest på Hifi News plata ligger det hørbart i området 13-15, men det er vanskelig å anslå nøyaktig.

Kablene er også riktig koblet, har sjekket dette.

BJ
 

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.685
Antall liker
8.068
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
38
Ingen erfaring med Mørch/DL-103.

Men........... jeg holder med Paulsen's spørsmål om du har koblet riktig, du er klar over at DL-103 skal kobles på "hodet"/opp-ned i forhold til den andre pickup'en du har ? Kobler du ledningene rett inn i Denon'en på samme måte som på den andre og ikke snur ledningene "opp-ned" så får du lyd.............. bare ikke særlig god lyd............... "hauger" med mennesker har gjort denne feilen før deg......... inkl undertegnede m.flere her på forumet  ;)
 

Billy_Joe

Medlem
Ble medlem
09.05.2005
Innlegg
46
Antall liker
0
Takk for svarene.

Koblingene har vært riktige. Dette var godt forklart i dokumentasjonen som fulgte PU'en, stusset også litt over at det skulle være motsatt.

En ting jeg kanskje burde nevnt: Jeg har et hjemme-frest armbord, siden jeg ikke har fått tak i armbord til denne spilleren som passer armen. Bordet er litt for høyt, kanskje 1-2mm, og jeg har ikke mulighet til å justere dette. (Vel, kunne vel rigga opp fresen igjen ;-))
Mao, vta-justeringen er ikke optimal. Har lest andre steder på dette forumet at å justere armen litt ned kan gi et bidrag i de lavere frekvensene, jeg er for tiden tvunget til å gjøre det motsatte av dette. Med Clearaudio PU'en har ikke dette vært noe problem, dette er sjekket med bla U2 "The Joshua Tree" og REM "Out of time", som jeg har både på CD og LP. Det er sammenlikninger som dette som gjør det lettere å legge noen lapper i en vinylrigg ;-)

Mulig det er slik at DL-103 er følsom på VTA. Må få tak i et armbord med korrekt høyde, samt spille DL-103 ordentlig inn før jeg konkluderer, tror jeg.

Eller er det stor forskjell mellom brukt noen få timer vs. fullt innspilt?

BJ
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.757
Antall liker
8.067
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
DL 103 er ein ganske krevande dings, så det kan godt hende at du har funne forklaringa......
Innspelinga er merkbar, men eg kan ikkje hugse at det var så langt frå det optimale som du beskriv her. Det er nok eitt eller anna gale ein stad.
 

cox

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.08.2003
Innlegg
1.102
Antall liker
288
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Innspilling av DL103 er unnagjort på 30-40 timer. Det er min erfaring. Merker det ganske godt, spesielt i bassen. I den første tida var den så stram at det var ubehagelig. Diskantområdet var noe skjærende før lyden myknet opp.

Stiften på en DL103 er sfærisk og er vel ikke så kritisk på VTA. Kan enkelt justere armhøyde på min platespiller (SL 1210) og det er marginal forskjell i lyd om armen justeres et par millimeter opp eller ned i forhold til vannrett armrør.
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.440
Antall liker
26.312
Torget vurderinger
24
Nå har ikke jeg kjennskap til dataene for Denonen, men blått burde være tungt nok. I følge "Arm-pickup"-listen er gult anbefalt for 103-D (som nevnt, jeg kjenner ikke pickupen).

http://www.audiovision.dk/armroer.htm

Har du jobbet noe med demping av armen? Kan gi litt mer kontroll i bunnen om du øker denne.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
273
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Høres ut som om du har fått feil pu til armen.. ikke et fulltreffende råd dette, tror jeg.
Mørch-armen har vel forskjellige armrør.. men er denne DL103 så bra egentlig? Ikke om den ikke passer armen iallefall (og det skjer ofte, den er litt krevende).
Jeg tilhører de som ikke er så begeistret for den, men her er visst hifi-verdenen delt i to.. også i pressen; KK f.eks elsker den, andre synes den burde gått i glemmeboka.

Høres iallefall ut på meg som om du bør opplyse din rådfører om at dette ikke passet, slik at han ikke råder andre til samme kombinasjon; så burde du vel begynne å se deg om etter ny pu kanskje..?

Mvh Vidar P
 

ha_ha

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.08.2004
Innlegg
120
Antall liker
0
Ingen erfaring med Mørch/DL-103.

Men........... jeg holder med Paulsen's spørsmål om du har koblet riktig, du er klar over at DL-103 skal kobles på "hodet"/opp-ned i forhold til den andre pickup'en du har ? Kobler du ledningene rett inn i Denon'en på samme måte som på den andre og ikke snur ledningene "opp-ned" så får du lyd.............. bare ikke særlig god lyd............... "hauger" med mennesker har gjort denne feilen før deg......... inkl undertegnede m.flere her på forumet  ;)
Takk for svarene.

Koblingene har vært riktige. Dette var godt forklart i dokumentasjonen som fulgte PU'en, stusset også litt over at det skulle være motsatt.



BJ
Det er forøvrig en uoverensstemmelse mellom den franske og engelske teksten i instruksjonsheftet. Den franske teksten har byttet om grønn og hvit ledning. Men dette er vel kun et problem for de frankofone....
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.269
Antall liker
4.625
Torget vurderinger
1
Hei,

Har Mørch blå armrør, 13.1g. Beregnet resonansfrekvens er rett under 15. Når jeg kjører resonanstest på Hifi News plata ligger det hørbart i området 13-15, men det er vanskelig å anslå nøyaktig.

Kablene er også riktig koblet, har sjekket dette.

BJ
På meg høres det ut som armresonansen ligger litt høyt i frekvens. Jeg ville ha prøvd å senket den noe. Som et eksperiment kan du prøve å legge noen gram med bluetack/tackit e.l. oppå headshellet, evt supplert av en femtiøring eller to. Dersom det virker kan du spekulere ut en mer premament ordning etterpå.

mvh
KJ
 
Topp Bunn