Høyttalere Innspilling av høyttalere..?

I

Ikke33206

Gjest
Hadde spilt mine Spendor A7 i lang tid og helt glemt tanken på innspilling.
Så drev jeg og testet ut en forsterker, og dælja på med volum over en periode,
og jeg kan ikke si annet enn at lyden på høyttalerne endret seg.
Syns det var litt rart. Er det noe spesielt som skjer med høyttalerne med høyt volum som kan forklare dette?
Teknisk support her?
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Psybient: Ikke dra på for mye med en gang. Min standard innspillingsprosess er MODERAT volum over LANG tid - minst 500 timer fra nytilstand til kritisk lytting. Hvorfor? Fordi det aldri lønner seg å stresse mekaniske deler, systemer eller sammenføyninger. Grunnene til det har jeg nok allerece forklart...
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.682
Antall liker
7.922
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Skilnaden på ferske høgtalarar og eit sett som har spelt ei stund, er såpass lett å høyre at eg er sikker på at det kan målast. KVa med å ta ditt neste par til forskningsobjekt? Spel inn eine høgtalaren nokre dagar (medan du er på jobb?), og vent med den andre, og mål skilnaden etter eit hundretals timar. Og lat oss høyre frå deg.
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.632
Antall liker
11.014
Torget vurderinger
2
Psybient: Ikke dra på for mye med en gang. Min standard innspillingsprosess er MODERAT volum over LANG tid - minst 500 timer fra nytilstand til kritisk lytting. Hvorfor? Fordi det aldri lønner seg å stresse mekaniske deler, systemer eller sammenføyninger. Grunnene til det har jeg nok allerece forklart...
Det der finnes det ingen verifiserbare argumenter for. Ingenting som går i stykker av å spille høyt, så lenge du holder deg innenfor grensene for hva forsterker og høyttalere er designet for. En god høyttaler blir bare bedre av litt fest og moro.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Håkon: Delvis enig. MEN: Vi har forskjellige prosesser. Det jeg pleier å gjøre tar kanskje noe lenger tid, men det funker. Og da er man også sikrere på at høyttaleren man har valgt tåler å dras opp en gang imellom.NÅR DEN TIDA KOMMER. Som innkjøringstida på en klin ny bil stabiliserer de mekaniske delene der. Dessverrre finnes det nok enkelte her som er mer utålmodige enn meg ;) Og jeg har tross alt hatt den prosessen i hele min Hi-Fi-tid...det er en grunn til det. Jeg er rett og slett forsiktig. Så får det ta den tid det tar..både på høyttalere og elektronikk.
 
M

MarkusH

Gjest
Har bare hatt et par nye høyttalere (bortsett fra noe surround-greier) så innspilling har jeg ikke trengt å ofre noe særlig tanke på. Byttet delefilter i et par jeg har for omkring et år siden, men kunne ikke si at lyden ble noe bedre med en gang, kun spilt 30-40 timer etterpå, men jeg får håpe de løsner litt mer ellers blir de kastet på brukten .... Er et sett xtz 99.36 med flr filtre forresten.
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.240
Antall liker
8.199
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Att en ht får litt gymnastikk er jo bare bra.
Att man skal være forsiktig? nei har liten tro på det.
Spille som vanlig, men att ht trenger tid er vel ingen tvil.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Steinost; Det kommer an på hva du legger i begrepet "vanlig", det. Poenget er at ved å bruke moderat volum over lenger tid FÅR elementene bevegelsene sine. Overbelastningsrisk minimeres, da eieren har mer kontroll på hva som skjer. Og høyttaleren slipper en brutal "tyrkisk massasje"...Høyttalerens "gym" kommer med tida, den..etter ei lenger oppvarming. Da holder muskla dens lenger også..Overfør det gjerne til helsestudioet, så oppdager du at du selv minimerer skaderisken DIN. Men får en like bra trening. Fordi muskla og senene DINE tåler mer over lenger tid. Hvis du ikke da "åpner for hardt"..
 
Sist redigert:

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.632
Antall liker
11.014
Torget vurderinger
2
Håkon: Delvis enig. MEN: Vi har forskjellige prosesser. Det jeg pleier å gjøre tar kanskje noe lenger tid, men det funker. Og da er man også sikrere på at høyttaleren man har valgt tåler å dras opp en gang imellom.NÅR DEN TIDA KOMMER. Som innkjøringstida på en klin ny bil stabiliserer de mekaniske delene der. Dessverrre finnes det nok enkelte her som er mer utålmodige enn meg ;) Og jeg har tross alt hatt den prosessen i hele min Hi-Fi-tid...det er en grunn til det. Jeg er rett og slett forsiktig. Så får det ta den tid det tar..både på høyttalere og elektronikk.
Aner ikke hvor mange nye høyttalere jeg har vært nødt til å skrive om i årenes løp, men et stort antall er det så definitivt. Min påstand med basis i dette (men uten vitenskapelig basis), er at jeg ikke har observert noe som helst som kan tyde på at volum gjør noe annet enn å korte ned tiden før høyttalerne slipper seg løs.
Selvsagt ikke farlig å ta det med ro, men om du eier enkelte Klipsch-modeller, kan det ta år på den måten. Da er et party å foretrekke, vil jeg si.

Når det gjelder bilmotorer, så er dette med innkjøring ikke på langt nær så viktig i dag, som det var på 60-tallet. Mange grunner til det, men presisjon i maskinering er viktigste forskjell, og dette gjør at det er fint lite som kan gå galt, selv om man belaster en helt ny motor hardt.
 
P

parafinoksen

Gjest
@Auditor - Eh, nei. Fordi høyttaleren er ikke en levende organisme som bygger muskler, og trenger derfor heller ikke restitusjon.

Mao. kjør på innenfor oppgitt driftsområde. Tåler ikke høyttaleren fullverdig bruk ut av esken, er det noe feil.
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.080
Antall liker
10.479
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Kjipt når produsentene herper elementene sine før de går ut til forbruker

Klipsch tester ikke elementene før de puttes i boksene men sier likevel dette om innspilling:
Now that you understand why breaking in is important, how do you do it? The easiest answer is simply to play music. However, to break your speakers in well, you’ll want to play something with large dynamic range, something with solid deep bass, as well as something with strong high end. Music capable of both will be able to push the speaker to their extremes regularly. You will want to play the music loud, not max volume, just louder than normal. Doing this will help the break in period occur faster. It will also help to use music that you know well, as you will be able to recognize when the magic starts to happen.
Merk: Høyt volum ikke max. Ikke max volum gjelder jo alltid egentlig :)

Mao: Slik som de aller fleste anbefaler her.
Tid avhenger men innenfor 100t bør det meste ha "løsnet". Dette varierer avhengig av hvordan elementene er produsert.
 
P

parafinoksen

Gjest
Kjipt når produsentene herper elementene sine før de går ut til forbruker

Klipsch tester ikke elementene før de puttes i boksene men sier likevel dette om innspilling:

Merk: Høyt volum ikke max. Ikke max volum gjelder jo alltid egentlig :)
Blir liksom ikke mer rett på sak enn det, der.
 
I

Ikke33206

Gjest
Psybient: Ikke dra på for mye med en gang. Min standard innspillingsprosess er MODERAT volum over LANG tid - minst 500 timer fra nytilstand til kritisk lytting. Hvorfor? Fordi det aldri lønner seg å stresse mekaniske deler, systemer eller sammenføyninger. Grunnene til det har jeg nok allerece forklart...
[/QUOTE]
Høyttalerne hadde spilt i flere tusen timer på for det meste moderat volum. Så gjorde endret jeg Dac og fikk ny strømkabel til forsterker. Da fikk jeg bedre grep på høyttalerne og det ble mye mer behagelig å skru opp volumet. Den perioden begynte jeg å teste litt mer grensene for hva høyttalerne var kapabel til på høyere volum, kl 12 på volum. Etter at høyttalerne hadde vært gjennom den perioden virket det som det løsnet enda bedre for høyttalerne. Dette dreier seg om nyanser, men allikevel, syns det var litt rart at det for meg virket som høyttalerne selv etter flere tusen timer kunne gjøre en forbedring.
 

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Innlegg
2.905
Antall liker
1.924
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
En kar som har forsket og målt litt, for hva det er verdt.
Som vanlig mye som henger fra hverandre :)

 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Håkon: Delvis enig. MEN: Vi har forskjellige prosesser. Det jeg pleier å gjøre tar kanskje noe lenger tid, men det funker. Og da er man også sikrere på at høyttaleren man har valgt tåler å dras opp en gang imellom.NÅR DEN TIDA KOMMER. Som innkjøringstida på en klin ny bil stabiliserer de mekaniske delene der. Dessverrre finnes det nok enkelte her som er mer utålmodige enn meg ;) Og jeg har tross alt hatt den prosessen i hele min Hi-Fi-tid...det er en grunn til det. Jeg er rett og slett forsiktig. Så får det ta den tid det tar..både på høyttalere og elektronikk.
Treng ikke kjøre inn bilene lengre.
De er så nøyaktig laget at ingen ting skal slite seg til, i følge eksperter.

Kan det være slik med noen produsenter av høyttalere også? Det vil jo forklare at det er forskjell fra merke til merke?
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.240
Antall liker
8.199
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Steinost; Det kommer an på hva du legger i begrepet "vanlig", det. Poenget er at ved å bruke moderat volum over lenger tid FÅR elementene bevegelsene sine. Overbelastningsrisk minimeres, da eieren har mer kontroll på hva som skjer. Og høyttaleren slipper en brutal "tyrkisk massasje"...Høyttalerens "gym" kommer med tida, den..etter ei lenger oppvarming. Da holder muskla dens lenger også..Overfør det gjerne til helsestudioet, så oppdager du at du selv minimerer skaderisken DIN. Men får en like bra trening. Fordi muskla og senene DINE tåler mer over lenger tid. Hvis du ikke da "åpner for hardt"..
Vanlig er vanlig bruk.
Satte mine 8 stk 15" opp på noen gymnastikk timer når de sto ferdig i kassene på 10 Hz eller under. Husker ikke akkurat.
Da fikk de beveget seg ganske godt uten att det vibrerte i hele huset, dette tok de da ingen skade av.
Kan jo ikke sammenligne dette med muskler i kroppen.
 

MakkinTosken

En kjekkas
Ble medlem
21.02.2020
Innlegg
13.565
Antall liker
34.155
Sted
og til
Torget vurderinger
6
Satte mine 8 stk 15" opp på noen gymnastikk timer når de sto ferdig i kassene på 10 Hz eller under.
Å strekke bassmonstere noen timer er bare en del av prosessen som må gjøres, før de inntar et liv på tomgang. 😁 Bare vri opp for å blåse litt støv av dem fra tid til annen!
 

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Innlegg
5.487
Antall liker
5.453
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
JBL stresstester bassdriverne sine i minimum 100 timer. Dumt om det må spilles inn på nytt eller tas veldig forsiktig i hundrevis av timer før de låter som de skal etter det. Finnes det produsenter som ikke tester driverne sine skikkelig før de blir sendt ut?

 
L

Lassencad

Gjest
Endnu en hvor de går igennem det lokale hvor JBL torturere deres enheder

 

Evo III

Hertugen av Langhus
Ble medlem
25.12.2009
Innlegg
25.764
Antall liker
50.370
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
78
Psybient: Ikke dra på for mye med en gang. Min standard innspillingsprosess er MODERAT volum over LANG tid - minst 500 timer fra nytilstand til kritisk lytting. Hvorfor? Fordi det aldri lønner seg å stresse mekaniske deler, systemer eller sammenføyninger. Grunnene til det har jeg nok allerece forklart...
Din standard er altså fasiten🥴. Makan hva du kan🥳
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
I hvertfall ikke normale sløve dieselpurker og biler med late bensinmotorer. Min M5 måtte kjøres inn med påfølgende service....
Ja, BMW ja.. Har hatt M5 og overhaling.. Trimmet i samme slengen 😉👍
 

TomVen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.01.2008
Innlegg
482
Antall liker
457
Sted
Jar
Jeg synes det er lett å høre forskjell på innspilte og ikke innspilte høyttalere.

En del produsenter sorterer ut elementer og fintuner delefiltre slik at hver høyttaler skal stemme men en prototyp. Men har det egentlig noe for seg å gjøre dette når elementene ikke er innspilt?
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.080
Antall liker
10.479
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Er ikke himmel og hav forskjell mellom uinnspilt og innspilt mtp. f.eks. linearitet og impedanse. (noe er det og det er dokumentert endel steder). Individuelle forskjeller er det mellom "identiske" elementer. Noen produsenter er bedre enn andre her.
Tidlige tester har vist at f.eks. Seas kan variere endel fra en batch til en annen f.eks.
Joda, å teste alle elementer for å matche best mulig kan nok ha noe for seg, skader ihvertfall ikke. Vil tro at endel av denne positive effekten forsvinner stort sett i ikke akkurat optimale rom, forskjellige refleksjoner mm. Alt dette gir uansett ufattelig mye større variasjon/endring enn "all verdens" kabelbytter sånn sett ;)
 

Motorhome

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.06.2018
Innlegg
1.611
Antall liker
1.472
Sted
Sunndalsøra
Spesielt basselemt med stivt fabric(stoffkanter) har lang innspillingstid. Har PHL basser med stivt stoffkanter(tekstil). Bassen virket svakere når den var ny. Nå etter flere år, så har det løsnet. Merker som at bassen ha blitt dypere. Spoleopphenget har også betydning skulle en tro. Man skal kunne se det ved måling av både impedans og frekvens.
 

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Innlegg
5.487
Antall liker
5.453
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Én ting er jo hva høyttaler-produsentene finner på, men de som lager drivere bør jo teste at hver driver er innenfor spec, at de tåler belastningen de er rated til og at det henger sammen når det blir både varmt og høyt før de sender ut til høyttaler-produsentene. Alt annet er useriøst.

Audiofile nevrotikere, det er det dere er! 😆
 

MoonDust

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.10.2010
Innlegg
248
Antall liker
133
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Har skiftet bass/mellomtone på mine dynaudio contour 1.3 mk1 i løpet av høsten. Fikk også målt at delefilter var i orden.
Resultat var at det ikke var noen hørbar forskjell. Opplevde heller ingen forandring på nye SP40 når jeg hadde de i hus.

Hva slags elementer som trenger 500timer? Og hvor bra utstyr og rom trenger enn for å høre slike forskjeller?
 

Waqar

Hi-Fi interessert
Ble medlem
08.08.2016
Innlegg
98
Antall liker
52
Kan ikke det måles frem til om lyden forandrer seg over tid ved innspilling?

Det går også rykter om at produsenter anbefaler å spille inn, siden da får du benyttet mer tid med dem og da blir en mer justert til høytalere.

Personlig har jeg hørt effekten av innspilling klart hos noen komponenter som vanskelig kan være, en illusjon...
 

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.142
Antall liker
2.079
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Innspilling er korrekt, men vi snakker timer eller i verste fall dager og ikke måneder :)
Her kommer psykologien inn igjen; nye høyttalere er uvant i forhold til hva du pleier å ha. Så innspilling kan veldig ofte sees på som tilvenning.

Hadde en diskusjon med B&W om dette for mange år siden, de påpekte at lyden ville forandre seg de første timene, og ellers var de noe forvirret over spørsmålet ;)
 

Sigma62

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.03.2016
Innlegg
884
Antall liker
566
Jeg har lige købt en ny Arendal sub 2S. I går lød den direkte dårlig, men underlig nok så lyder den virkelig godt i dag? Meget mere homogen. Om det er indspilning eller indbilning, ved jeg ikke.
 

Waqar

Hi-Fi interessert
Ble medlem
08.08.2016
Innlegg
98
Antall liker
52
Innspilling er korrekt, men vi snakker timer eller i verste fall dager og ikke måneder :)
Her kommer psykologien inn igjen; nye høyttalere er uvant i forhold til hva du pleier å ha. Så innspilling kan veldig ofte sees på som tilvenning.

Hadde en diskusjon med B&W om dette for mange år siden, de påpekte at lyden ville forandre seg de første timene, og ellers var de noe forvirret over spørsmålet ;)
Dette høres ut som det kan stemme...
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.719
Antall liker
32.598
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Innspilling er korrekt, men vi snakker timer eller i verste fall dager og ikke måneder :)
Her kommer psykologien inn igjen; nye høyttalere er uvant i forhold til hva du pleier å ha. Så innspilling kan veldig ofte sees på som tilvenning.

Hadde en diskusjon med B&W om dette for mange år siden, de påpekte at lyden ville forandre seg de første timene, og ellers var de noe forvirret over spørsmålet ;)
Du har hatt mange Lowther drivere?
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.719
Antall liker
32.598
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Nei, ingen - men det vil overraske meg veldig om de har andre krav til innspilling.
Det har de... Men det må prøves selv, evt lese seg opp. Om en har interesse av litt mer enn mainstream. Sikkert derfor jeg ikke har Lowther.. :)
 
Sist redigert:
Topp Bunn