Maks 2 sekunder, utenom «bad ear day» da tar det uansett en evighet ...paviola skrev:Hva vil dere mene er tiden signal kabler trenger før de låter nogenlunne bra ?
Spesielle forskjeller mellom signal og ht kabler ?
Mvh
Vi - dvs. oss - her ved Parelius ChaoSci (uttales tsjaou-tsji) Lobotomis Lab, har gjort en del undersøkelser på fenomenet, og sitter inne med kunnskap helt i forskningsfronten på området tilvenning-avvenning i elektromagnetiske quadrupelstokasjoner. Vår utgangspunkt var den geniale innsikt fra en av oss - dvs. meg - om at en i et antropomorft perspektiv kunne finne den totale tid det tok før en kabel begynte å oppføre seg dannet. Det er vel kjent fra andre vitenskaper - og vi må si, at vi her er litt stolte, idet vi virkelig har fått i gang en unik tverrfaglighet i våre undersøkelser - at f.eks. språk ikke er noe en lærer på en-to-tre, men ofte først får det til på fire. Da snakker vi om veltalenhet, eller Eloquence, et prameter som også gjør seg gjeldende - på en ikkeantropomorf måte, selvsagt - i kablers evne til å gjengi - transformert selvsagt - velklingende lyd. Vi kalte dette innspillingstid, og som gjengir elektroner og ioners maxima i bevegelsesevne, generalisert over vinklingen på det magnetiske felt mellom to tenkte poler - ikke ulikt tungens bevegelsesevne i språkutviklingen forøvrig.
Vi fant tidlig ut at utgangsbetingelsen var av betydning. En ting er å lære noe nytt, en annen ting er å avlære gamle vaner. Her kommer avvenningstiden inn. Det viste seg at denne kunne betraktes som en invers funksjon av tilvenningen, noe som forenklet det hele på en pervers måte.
Setter vi T for tilvenning, og A for avvenning, fant vi ut at T=A, såfremt maxima m var den samme for T som for A. Tm=Am. Den totale tid for oppnåelse av Eloquence (E) er da summen av de to: E=Tm+Am. Gjennom empiriske undersøkelser fant vi raskt ut at det hele måtte korrigeres med en konstant - den såkalte parelikonstanten (p), som vi forøvrig har liggende inne en søknad om patent på. Korrigeringen viste seg uavhengig av summen Tm + Am, slik at vi ble stående med: E=(Tm + Am) + p.
Dette var bare begynnelsen. Iherdig forskning, muliggjort av den transportalsygmatiske metode - også en nyvinning fra vår avdeling Parelius Virtual Lab Marketing - kombinert med moderne kaotisk teori - satte oss i stand til å genere en generell formel for Tm+Am: ({ lim(x->inf) (2x/2x) }^½)/0 Det skal medgies at vi her lånte innsikter fra L'Hôpital, for ytterlige å forenkle det hele til: ({ lim(x->inf) (2x/2x) }^½)/0. Dette ga vår marketingavdeling den nødvendige input til å genere vårt nye slagord: Henimot én over null.
Det forunderlige i det hele, er da at siden E blir lik p, og -dette er kanskje den største innsikten vi så langt har kommet frem til -, så kan faktisk p - igjen ved bruk av den transportalsygmatiske metode - forvandles fra konstant (pat. pend.) til variabel (patentsøknad på vei) når denne - den transportalsygmatiske metode - implementeres psykotisk. På denne bakgrunn har vi nå utviklet den såkalte Pareli Burn-In Burn-Out, et lite hendig apparat til en ikke ublu pris - når en tenker over de utviklingskostnader som ligger i det hele. Dette apparatet overgår alt fra andre tradisjonelle leverandører, idet E -- altså Eloquence - nå kan gjøres tidsavhengig etter ditt eget forgodtbefinnende, uavhengig av andre kabelparametre.
Happy Cable, som vi sier her blant oss i Parelius ChaoSci Lobotomis Lab!
Vennlig hilsen fra Parelius (som ikke har noe med overnevnte firma å gjøre).
Jeg vil råde trådstarter til og overse de råd han får fra kabeldøve folk, som tydeligvis er de eneste han får svar fra.vredensgnag skrev:Gitt at en standard audiofil bytter kabler like ofte som dama bytter hårspenner, kan følgende eksperiment være nyttig:
1. Kjøp to sett kabler neste gang.
2. La det ene forbli i innpakningen.
3. Bruk det andre settet - vent til det har vært i bruk i minst 1000 timer, nå kan vi regne med at det er tilstrekkelig innspilt til å tilfredsstille alle med unntak av Feinschmecker gullørene.
4. Åpn opp den forseglede esken som de andre kablene ligger i.
5. Koble opp disse. Her kan du bruke forskjellige metoder:
a. Bytt fra det ene paret til det andre, vurdér om du hører betydelig forskjell.
b. Sett ett nytt strekk i høyre kanal, mens du lar det gamle være i venstre kanal. Spill et monosignal - vurdér forskjellen du opplever mellom kanalene.
6. Hører du vesentlig forskjell vet du at heretter bør du spille inn minst 1000 timer. Hører du ikke vesentlig forskjell kan du slappe av når det gjelder innspilling av komponenter.
Fornærmet ? Hvorfor det ?vredensgnag skrev:Jeg velger å bli fornærmet, Rolfozzy.
Trådstarter har et ønske om å få et sikkert svar, jeg gir ham en garantert oppskrift.
Det er intet i den prosedyren jeg foreslår som kan tolkes i negativ retning.
Metoden er grunnsikker; innspillingstiden har trygg margin (kan ordnes på to måneder); svaret vil være konklusivt. Hører man forskjell, skal man fortsette å spille inn, og da helst 1000 timer. Hører man ikke forskjell, kan man slå seg til ro med at kablene gjør jobben rett ut av pakken.
Jeg syns dette er et meget godt råd, som slett ikke bør overhøres.
Jeg har gjort det med både kabler og høyttalere.rolfozzy skrev:Fornærmet ? Hvorfor det ?vredensgnag skrev:Jeg velger å bli fornærmet, Rolfozzy.
Trådstarter har et ønske om å få et sikkert svar, jeg gir ham en garantert oppskrift.
Det er intet i den prosedyren jeg foreslår som kan tolkes i negativ retning.
Metoden er grunnsikker; innspillingstiden har trygg margin (kan ordnes på to måneder); svaret vil være konklusivt. Hører man forskjell, skal man fortsette å spille inn, og da helst 1000 timer. Hører man ikke forskjell, kan man slå seg til ro med at kablene gjør jobben rett ut av pakken.
Jeg syns dette er et meget godt råd, som slett ikke bør overhøres.
Den metoden du beskriver med og kjøpe to sett med signalkabler var den seriøst ment altså ? Er det en metode du selv har praktisert ?
Og deri ligger vel hemmeligheten. ;DTrondmeg skrev:I hereby order a set of Valhalla speaker cables. No sorry, make it 2......
Det ble også hevdet at Edge G CD trengte oppimot 1000 timers innspillingstid. Jeg ville vært mer overrasket om den fortsatt virket etter 1000 timer.HCS skrev:Det er kabler som sies å ha lang innspillingstid og som over tid endrer karakter. Dette bla pga isolasjon brukt i kabel, teflon. Jeg har selv ikke testet ut dette, men hørt det av folk som jeg har stor tiltro til når det gjelder lytting. Disse kablene går også blant endel for å være noen av de beste kabelene en kan få. Så jeg anbefaler å ha en åpen innstilling til dette emne, tror ikke andre sitter på fasiten for deg selv om de gjerne vil det...
Og hva har Egde med denne tråden å gjøre ? Hold overraskelsene dine der de hører hjemme... 8)unodostres skrev:Det ble også hevdet at Edge G CD trengte oppimot 1000 timers innspillingstid. Jeg ville vært mer overrasket om den fortsatt virket etter 1000 timer.HCS skrev:Det er kabler som sies å ha lang innspillingstid og som over tid endrer karakter. Dette bla pga isolasjon brukt i kabel, teflon. Jeg har selv ikke testet ut dette, men hørt det av folk som jeg har stor tiltro til når det gjelder lytting. Disse kablene går også blant endel for å være noen av de beste kabelene en kan få. Så jeg anbefaler å ha en åpen innstilling til dette emne, tror ikke andre sitter på fasiten for deg selv om de gjerne vil det...
Trondmeg skrev:Morotråd dette. Hva var vel sentralen uten besserwissere, ignoranter og provokatører?
Bare det at det ser ut til at nesten hvasomhelst hevdes å kreve "innspilling". Et begrep som sannsynligvis knapt er kjent utenfor HiFi-verdenen. OM det var noe i det, så ville jeg se på det som et kriterie for usedvanlig slett håndverk fra produsentens side. En rimelig japansk CD-spiller eller en kabel til ingen penger fra Clas Ohlson er jo stabil til døden.HCS skrev:Og hva har Egde med denne tråden å gjøre ? Hold overraskelsene dine der de hører hjemme... 8)
Lenge siden du kjøpte ny bil? fikk iaf det rådet å kjøre "pent" de første 100 milene så ting fikk satt seg litt.unodostres skrev:Bare det at det ser ut til at nesten hvasomhelst hevdes å kreve "innspilling". Et begrep som sannsynligvis knapt er kjent utenfor HiFi-verdenenHCS skrev:Og hva har Egde med denne tråden å gjøre ? Hold overraskelsene dine der de hører hjemme... 8)
Nææh, sier du detslowmotion skrev:En bil er en mekanisk innretning med mange roterende deler som skal gå seg til ... vanskelig å sammenlikne det med en ledning ...
Hva i alle dager har vel en bil med saken å gjøre? Det er en mekanisk dings med tusenvis av bevegelige deler. En kabel ligger jo pent og pyntelig der og skal overføre et signal med svært begrenset båndbredde over ca 1 meter i stabile og hyggelige omgivelser. En teknisk ikke-utfordring i absoultt alle andre sammenhenger enn innen idretten "HiFi".musicus skrev:Lenge siden du kjøpte ny bil? fikk iaf det rådet å kjøre "pent" de første 100 milene så ting fikk satt seg litt.
men igjen, du er faen meg som "hifi eddik", jeg har fortsatt til gode å lese at du har noe positivt å si om noe, bortsett fra deg selv da.
mvh
se forrige innlegg...unodostres skrev:Hva i alle dager har vel en bil med saken å gjøre? Det er en mekanisk dings med tusenvis av bevegelige deler. En kabel ligger jo pent og pyntelig der og skal overføre et signal med svært begrenset båndbredde over ca 1 meter i stabile og hyggelige omgivelser. En teknisk ikke-utfordring i absoultt alle andre sammenhenger enn innen idretten "HiFi".musicus skrev:Lenge siden du kjøpte ny bil? fikk iaf det rådet å kjøre "pent" de første 100 milene så ting fikk satt seg litt.
men igjen, du er faen meg som "hifi eddik", jeg har fortsatt til gode å lese at du har noe positivt å si om noe, bortsett fra deg selv da.
mvh
Avhengig av hvem som uttaler seg så trenger nesten hvasomhelst hur mange timer som helst med innspilling for å funke som det skal, selv de aller, aller simpleste konstruksjoner som er mulig å oppdrive (f.eks en standard kabel til audiobruk). Jeg synest det er en veldig merkelig holdning. That's it. Det er fritt frem å være uenig.
Akevitten skal visst nyte godt av denne metoden, du har ikke smug smakt på den? luringen ...vredensgnag skrev:Jeg mener samtlige komponenter, samt kildene du lytter til, bør sendes over ekvator i en container der man har installert en pyramide, og plassert komponentene i dennes sentrum.
Anlegget bør sendes til den absolutte antipoden til det stedet der anlegget skal anvendes. For de fleste nordmenn blir dette et sted sydøst for New Zealand. Bor du i Oslo, er det ved krysset i høyre kart.
Skipet skal sirkle rundt antipodepunktet, mens man avspiller eiers yndlingslåt. Komponenter returneres deretter til eier.
Da blir det godlyd.
Valentino skrev:Akkurat "dine" høyttalerkabler er såpass rimelige at det skulle være mulig å sammenlikne et "ferskt" og et "innspilt" sett uten å pantsette ungene, RS.
All den tid korrosjon og oksideringer får herje er nok dette nærmere sannheten enn at de forandrer egenskaper som følge av elektrisk påvirkning.Barbaresco skrev:Det ville vært en mye bedre ide å lansere svinedyre kabler som måtte skiftes ut etter 1000 timer fordi de da var "utspilte". Kabler som ferskvare altså.
Hvorfor det unodostres....?? Edge er en fin cd spiller det , men du har vel neppe hørt den engang tipper jeg....unodostres skrev:Det ble også hevdet at Edge G CD trengte oppimot 1000 timers innspillingstid. Jeg ville vært mer overrasket om den fortsatt virket etter 1000 timer.HCS skrev:Det er kabler som sies å ha lang innspillingstid og som over tid endrer karakter. Dette bla pga isolasjon brukt i kabel, teflon. Jeg har selv ikke testet ut dette, men hørt det av folk som jeg har stor tiltro til når det gjelder lytting. Disse kablene går også blant endel for å være noen av de beste kabelene en kan få. Så jeg anbefaler å ha en åpen innstilling til dette emne, tror ikke andre sitter på fasiten for deg selv om de gjerne vil det...