Innspillingstid pickup

plinius

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
94
Sted
Drammen
Torget vurderinger
54
Hvor lang innspillingstid regner dere med på en ny pickup?

Hvor mange timer er den på topp førl yden begynner å avta. Hva regner dere med som antatt levetid?

Skjønner at det er forskjell på pickuper, men vi kan ta
utaganspunkt i feks Ortofon Kontrapunkt C.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Jeg pleier å mene at det meste er gjort mellom de første 10-20 timene, men at det foregår en subtil gradvis (subjektiv) bedring opp mot 40-50 timer, enkelte pu'er blir bedre og bedre helt opp mot de siste 50-100 timer (f.eks AT OC9).

Mvh Vidar P

PAR

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.04.2006
Antall liker
1
Innspilingstiden varierer fra pu til pu. Normal innspillingstid for en MC-pu er 50 timer. Men er ikke optimal før rundt 100 timer. Dette på bakgrunn av mine pu'er.
Levetiden er nok litt vanskeligere å si noe generelt om, da det er så mange faktorer som spiller inn. Nåletrykk ++  
For å være ærlig har jeg aldri klart å slite ut en pu/nål  ;) Som regel har jeg byttet ut pu/nål lenge før jeg kan registrere forringelse av lyden.

Edit: Igjen var Vidar før meg  ;D

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Edit: Igjen var Vidar før meg  ;D
Skal ikke gjøre noen vane av det  :D måtte bare skynde meg før jaktstarten!
Ser ut som om vi har opplevd de samme tidsrammer for innspillingstid..

Mvh Vidar P

plinius

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
94
Sted
Drammen
Torget vurderinger
54
Jeg opplevde på min Kontrapunkt c størst fremgang de første 15 timene.

PAR

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.04.2006
Antall liker
1
Jeg opplevde på min Kontrapunkt c størst fremgang de første 15 timene.
Ja, slik er det nok med alle pu'er. De første 10-20 timene kan man hør en utvikling, uten å anstrenge seg. Etter hvert vil utiklingen skje saktere, og derav oppleves ikke utviklingen på samme måte. "Snikutvikling" ;)

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
441
Torget vurderinger
4
Enig med de over ang. innspillingstid. Det meste er unnagjort etter 15-20 timer.

Angående levetid er dette avhengig av flere parametre:

Fabrikat, modell, stifttrykk, lagrene i armen, hvor rene platene er osv. Spurte den amerikanske importøren av Benz hvor mange timer jeg kunne forvente av min Ruby2 og svaret var ca. 1500 timer.

mvh
FZ

Odder

Bransjeaktør
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
4
Får min Rega P7 med Ortofon Rondo Bronze på Tirsdag, så det blir interesant å se hvor lang tid det vil ta...... Skal også spille inn et par Sonus Faber Cremona samtidig...... Om det er slik at "minus" og "minus" blir "pluss" så må det jo bli bra når det er 2 ting som skal spilles inn samtidig...... Eller kanskje det blir et 3 "minus" med RB700 armen....... døøøøhhhh.... Men helt seriøst, krever platespilleren generelt innspillingstid?? Om så hvor lenge??

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Platespillere krever absolutt innspillingstid; akkurat som en bilmotor så "går" delene seg til med tiden (slik som motor, senterleie, suspensjon osv), det gjelder vel faktisk armer også (kanskje ikke unipivoter i noen grad) uten at jeg har lagt så mye merke til det på armer, selv om jeg har hatt kanskje 10 nye armer i min tid..

Mvh Vidar P

PAR

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.04.2006
Antall liker
1
Spesielt trenger opplagringen i motor og senterleie "innkjøring". Her er det snakk om "jomfrudeler". Trangt og lite tilpasset til hverandre! Selv om delene lages med mikromillimeters presisjon, vil de aldri passe 100 % Dette kreves det en innkjøringsperiode til for å få til.
Når det gjelder arm, vil jeg heller si at "innkjøringstid" ikke eksisterer. Dette på bakgrunn av de små bevegelsene lagrene i en arm blir utsatt for. Men over en veldig, veldig lang tid, oppnår man samme tilpassning som jeg nevner over.

T

Thomas_Lutro

Gjest
Jeg har en Kontrapunkt h. Jeg tok ikke akkurat tida, men det gikk fort, og forbedringen var dramatisk. 10-20 timer virker som et fornuftig anslag.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.414
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Det skjer dramatiske endringar dei fyrste 10 timane, deretter vert endringane gradvis mindre, inntil ting stabiliserar seg etter 30 - 50 timar.
Nokre pickupar er dønn stabile etter 10 -20 timar.
Når det har gått ein stad mellom 1000 - 1500 timar, tek diskanten til å dabbe av, og sporingsevnen vert dårlegare. Ein vibrator av t.d. Goldring-fabrikat kan då banke liv i pickupen att, men du er i ferd med å nå dei siste versa...

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
441
Torget vurderinger
4
Platespillere krever absolutt innspillingstid; akkurat som en bilmotor så "går" delene seg til med tiden (slik som motor, senterleie, suspensjon osv)
Mvh Vidar P
Men når blir delene suspendert, Vidar?

Det engelske ordet suspension betyr både oppheng og suspensjon, men suspensjon på norsk betyr å bli suspendert og ikke oppheng, eller hva sier språkrådet?
Sylfest, kom fram....

mvh
FZ

Odder

Bransjeaktør
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
4
Ser ut til at det blir noen uker med forbedringer her i huset da!!!

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
441
Torget vurderinger
4
Ser ut til at det blir noen uker med forbedringer her i huset da!!!
Og husk å ettertrekke skruene som fester høyttalerelementene til kassa, NB! IKKE de som sentrerer diskantelementene, hold deg unna dem........

Topp Bunn