Innstilling av SME 3009 S2

kjetil71

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.12.2004
Innlegg
320
Antall liker
108
Sted
Ein plass i Stavanger
Torget vurderinger
1
Sliter litt med å få riktig innstillig av denne tonearmen på min Thorens TD160S. Noen som kan forklare meg step-by-step hvordan jeg skal gå frem?

Mvh
Kjetil
 

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Innlegg
3.073
Antall liker
1.060
Torget vurderinger
10
kjetil71 skrev:
Sliter litt med å få riktig innstillig av denne tonearmen på min Thorens TD160S. Noen som kan forklare meg step-by-step hvordan jeg skal gå frem?

Mvh
Kjetil
Kan du være litt mer presis på hva problemene består i? Hvor stopper det opp?

Mvh.
Ketil
 

anekdoten

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.07.2006
Innlegg
522
Antall liker
23
Torget vurderinger
4
kjetil71 skrev:
Sliter litt med å få riktig innstillig av denne tonearmen på min Thorens TD160S. Noen som kan forklare meg step-by-step hvordan jeg skal gå frem?

Mvh
Kjetil
Jøss, da er vi to - holder på med akkurat det samme jeg óg, likedan spiller, likedan arm ;).
Så derfor skal jeg følge med denne tråden ...
 

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
3.129
Antall liker
2.679
Sted
Kongsberg
Hei :)

Generell justering av platespiller finner du beskrevet her:
http://www.audiofidelity.no/comlete_mags/01.pdf - side 90.

Når det gjelder justering av SME 3009 Series II (jeg går ut fra
at vi snakker om "Improved") er det ikke noen store avvik fra
beskrivelsen over.

Er det snakk om modellen med fast headshell og fikserte skrue-
hull (som din Anekdoten) så kan justeringen av overheng bare
gjøres ved å skli hele armen fram og tilbake til det hele stemmer.

På armer med løst headshell - og skruespalter i stedet for hull -
er det fornuftig å skru skruene løslig til midt i spaltene (om dette
er mulig) for deretter å justere overheng med å skli hele armen.

Deretter justerer man azimut. Selv på modellene med faste skrue-
hull er det mulig å rotere PUen litt i shellet. Vanligvis er dette nok.

Lykke til. ;)
 

Johs

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.10.2003
Innlegg
200
Antall liker
12
Torget vurderinger
3
SME er litt sære -
Gløym overheng!
Monter pickupen i headshellet. Bruk SME sin orginale protractor og juster armen fram eller tilbake til du får riktig sporingsvinkel. Elles er den stort sett som andre armar.
Vil anbefale deg å laste brukarmanualen frå http://www.vinylengine.com/

Lykke til
 

kjetil71

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.12.2004
Innlegg
320
Antall liker
108
Sted
Ein plass i Stavanger
Torget vurderinger
1
Hei og takk for svar. Dette dreier seg om en Improved med fast headshell.

Jeg har ikke SME sin protractor. Har gått ut fra Thorens sin som er på undersiden av matta. Har lest og sett at armen burde være parallell med siden (kanten) av platespilleren. I brukerveilledningen til SME står det at armen skal peke litt innover slik at tallerken og headshell ligger parallellt. Uansett hva jeg gjør av disse to innstilingene, så må jeg skyve armen helt fram for å få dette til å passe overrens, men da kommer armen så langt frem at jeg ikke kan bruke lokket da dette vil treffe armen.
 

Johs

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.10.2003
Innlegg
200
Antall liker
12
Torget vurderinger
3
Ikkje så kjekt å ikkje kunne få på støvlokket!
SME-protractoren har berre eit punkt for innstilling av sporingsvinkel i motsetting til dei fleste andre. Ville absolutt prøvd å få tak i ein slik.
Har ein spelar som har montert same arm som du på same måten. Den må også heilt fram i armbasen for å ha riktig sporingsvinkel.
MVH
 

Vedlegg

kjetil71

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.12.2004
Innlegg
320
Antall liker
108
Sted
Ein plass i Stavanger
Torget vurderinger
1
Jeg finner det litt underlig at andre som har denne Thorens / SME kombinasjonen setter armen midtstilt i basen...
 

Johs

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.10.2003
Innlegg
200
Antall liker
12
Torget vurderinger
3
kjetil71 skrev:
Jeg finner det litt underlig at andre som har denne Thorens / SME kombinasjonen setter armen midtstilt i basen...
Er :( for det, men dette ligg utanfor mitt erfaringsgrunlag å kunne svare deg på.
Vil uansett anbefale deg å skaffe deg riktig proctraktor. Utan den er du nok på tur i mørkna!
MVH
 

lyntoft!

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.05.2008
Innlegg
1.427
Antall liker
803
Sted
Kløfta
Torget vurderinger
1
Nå er det jo slik at denne armen er veldig enkel å sette opp da.

1. Se til at armbasen er festet sånn midt på, stram med fingrene.

2. vi ønsker at arm\pickup\headshell ligger parallellt med platetetallerken, legge en plate på tallerken, løsne umbarkoskrue (1.5mm) som sitter forsenket i søylen ( som du kan skyve fremogtilbake), hold fast i godset som armen går igjennom og lirk opp eller ned slik at armen er i flukt med platen når stift er senket.
Stram låseskruen i søylen, ikke draaaa til men fast.

3. Legg protraktoren, gjerne en enkel ortofon eller annet billig som du får overalt, eller din thorensprotraktor, på tallerkenen.

4. Typisk protraktor har markert to punkter langs en linje mot sentrum.
Punktene har hjelpelinjer, du ønsker at pickuphus skal ligge parrallelt med hjelpelinjer når pu er senket ned mot nevnte punkter.
Er det ikke i parrallelt løfter du pickup og justerer armbase frem eller tilbake, gjente på det andre punktet og stram festeskruene i armbasen, etter at du har parkert armen i hvilestilling.

Dette er minimum grunninstilling, men er et godt utgangspunkt for videre justering.


Beklager forvirring rundt staving av parrrarlllellt.


J
 

Johs

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.10.2003
Innlegg
200
Antall liker
12
Torget vurderinger
3
Ein SME-protractor har eit punkt med ein gitt avstand frå senterspindelen. Du set dimanten i det punktet og justerer fram eller tilbake til linja som går gjennom nålfana står i rett vinkel på den linja som går ut frå senterspindelen. Når så er gjort er sporingsvinkel og overheng riktig justert. SME er genial og svert enkel å justere, berre du har riktig protractor. Brukar du ein protractor med eit anna punkt enn det som er angitt for din arm, vil du garantert få feil sporingsvinkel og feil overheng.
Dette er enkel gemotri og så logisk at eg skjønar ikkje at dette skulle vere grunlag for noko diskusjon ::)

Der er meir enn ein SME-protractor så pass på at du får den som er berekna til din modell.
MVH
 

kjetil71

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.12.2004
Innlegg
320
Antall liker
108
Sted
Ein plass i Stavanger
Torget vurderinger
1
Takk for alle svar. Dette skal komme godt med. Så var det dette med protractor. Leste et sted at man absolutt måtte ha en protractor til denne bestemte modellen...var visst ikke vits i noen annen protractor til en annen SME modell.
Så var det å finne en slik da. Noen som vet hvordan jeg skal få labbene rundt en slik?
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.093
Antall liker
4.197
Torget vurderinger
1
kjetil71 skrev:
Takk for alle svar. Dette skal komme godt med. Så var det dette med protractor. Leste et sted at man absolutt måtte ha en protractor til denne bestemte modellen...var visst ikke vits i noen annen protractor til en annen SME modell.
Så var det å finne en slik da. Noen som vet hvordan jeg skal få labbene rundt en slik?
«Absolutt må ha» en modell spesifik protraktor er en overdrivelse. Det fleste protraktorer er kun avhengige av avstanden fra spindel/lager til tangeringspunktene på plata. Tangeringspunktene er de to punktene over plata sin radius hvor nåla på PU (montert i en radial arm) tangerer rillene på plata og sporingsfeilen er tilnærmet null, alle andre steder er det sporingsfeil i større eller mindre grad. Valg av tangeringspunkt er ikke et religiøst spørsmål - her kan man «fritt» eksperimentere av hjertens lyst; det er imidlertid noen som har gjort litt forarbeid på temaet: herrene Baerwald, Bauer, Löfgren og Stevenson som ut i fra sine respektive valg av forutsetninger (kompromisser) har regnet «optimale» tangeringspunkter, du finner linkene til utredningene de har gjort under mitt første innlegg på Vinylressurser på nett (Linker). De mest vanlige valgene er Stevenson eller Baerwald. «Ingen» protraktorer basert på «topunktsoppsett» med disse tangeringspunktene, er «modellspesifike». Variablene mht offsett og overheng følger av valget av tangeringspunkter ift. armens avstand fra spindel. På SME hvor man varierer avstanden fra spindel til arm (og overheng), og holder offset «fast», blir litt ekstra fram og tilbake. www.vinylengine.com har fine protractorer til nedlasting, skriv ut på tykt og glanset fotopapir, sjekk vitale mål på utskriften. Det er kanskje litt enklere med protractor fra SME, men ikke strengt nødvendig. IMHO

mvh
KJ
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.795
Antall liker
349
Torget vurderinger
3
KJ skrev:
«Absolutt må ha» en modell spesifik protraktor er en overdrivelse. Det fleste protraktorer er kun avhengige av avstanden fra spindel/lager til tangeringspunktene på plata.
Som sagt før, KJ, dette er ikke korrekt. Avstanden mellom spindel og senter arm skal være pinlig nøyaktig og en arm-spesifikk protractor skal benyttes for å få det riktig.
Alternativet er en universal-protractor som f.eks. Dr. Feichert.

Kjenner ikke til SME-armene som er litt spesielle iom. at avstanden mellom spindel og arm endres i motsetning til "alle" andre som skal ha en gitt avstand med tilhørende overheng. Har ikke hatt en SME-arm på over 20 år.

mvh
FZ
 

rørlig

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.05.2008
Innlegg
957
Antall liker
77
Torget vurderinger
1
kjetil71 skrev:
Takk for alle svar. Dette skal komme godt med. Så var det dette med protractor. Leste et sted at man absolutt måtte ha en protractor til denne bestemte modellen...var visst ikke vits i noen annen protractor til en annen SME modell.
Så var det å finne en slik da. Noen som vet hvordan jeg skal få labbene rundt en slik?
Jeg kjøpte min på ebay, da jeg ikke fant noen nedlastbare.Stemte ikke så værst med overhenget på min.
Her er den:http://electronics.shop.ebay.com/it...me3009QQ_nkwuscZprotractorQQ_sacatZ293?_rdc=1

kjetil71 skrev:
Jeg finner det litt underlig at andre som har denne Thorens / SME kombinasjonen setter armen midtstilt i basen...
Det avhenger vel av om armbasen er montert i riktig avstand fra spindel. Sjekk denne:http://www.stefanopasini.it/SME3009_template.htm
:)
 

Vedlegg

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.795
Antall liker
349
Torget vurderinger
3
Har hatt SME 3009 series II og III. Veldig enkle å justere med den medfølgende protractoren.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.093
Antall liker
4.197
Torget vurderinger
1
FZ skrev:
...
Som sagt før, KJ, dette er ikke korrekt. Avstanden mellom spindel og senter arm skal være pinlig nøyaktig og en arm-spesifikk protractor skal benyttes for å få det riktig.
...
... og som sagt tidligere - der er vi uenige. Tangeringspunktene til herrene Baur, Baerwald, Löfgren og Stevenson har ingen verdens ting med armlengde å gjøre. Har man en to-punkltsprotraktor til et eller flere av disse settene med tangeringspunkter, så er protraktoren uavhengig av armlengde/avstand fra spindel til armbase. Ettpunktsprotraktorer er litt værre, og en «arc» protractor er helt spesifik for avstand spindel til armbase. Som skrevet over så er valg av tangeringspunkter et spørsmål om valg av kompromisser - sporingsfeil kan ikke elimineres med en tradisjonell radial arm og «perfekt» blir det uansett ikke - med mindre du konvertere til tangentialarm.

mvh
KJ
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.795
Antall liker
349
Torget vurderinger
3
KJ skrev:
Har man en to-punkltsprotraktor til en eller flere av disse settene med tangeringspunkter, så er protraktoren uavhengig av armlengde/avstand fra spindel til armbase.
Poenget er at du ikke får satt disse to tangeringspunktene korrekt hvis ikke forholdet mellom avstand pivot/armbase og armens geometri er riktig.

Tenk deg at du flytter samme arm f.eks. 50 mm lenger unna spindel. Hvordan skal du da få nåla til å bevege seg i en bue over plata med de to korrekte tangeringspunktene. Eller motsatt, 50 mm nærmere. Det er faktisk bare en avstand med en gitt arm og protractor som blir korrekt.

Er du med?

Regner med at svaret ditt er som forrige gang vi diskuterte dette; NEI ;D
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.093
Antall liker
4.197
Torget vurderinger
1
FZ skrev:
...
Regner med at svaret ditt er som forrige gang vi diskuterte dette; NEI ;D
Helt korekt ;D

Det er ikke det; en «arc» protraktor, som er helt avhengig av avstanden mellom spindel og armbase +overheng (gjerne med ei peilelinje mellom spindel og armbase) er nyedelig enkelt å jobbe med; det samme med en fast armspesifik jigg og protraktorer som tar hensyn til armgeometri, men det er som nevnt ikke nødvendig av tidligere nevnte grunner - tangerer det i to punkter så tangerer det i to punkter - and that's all. Tangerer det i tre eller flere separate punkter så har du en tangentialarm (evt en «trapes»-arm e.l. ...). Tangerer det ikke så ... ;)

mvh
KJ
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.795
Antall liker
349
Torget vurderinger
3
KJ skrev:
Tangerer det ikke så ... ;)
.... er avstanden mellom armbase og spindel feil ;D

mvh
FZ
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.093
Antall liker
4.197
Torget vurderinger
1
FZ skrev:
KJ skrev:
Tangerer det ikke så ... ;)
.... er avstanden mellom armbase og spindel feil ;D

mvh
FZ
Nødvendig vis ikke. Offset på ville veier er derimot en mulig forklaring.

mvh
KJ
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.795
Antall liker
349
Torget vurderinger
3
KJ skrev:
FZ skrev:
KJ skrev:
Tangerer det ikke så ... ;)
.... er avstanden mellom armbase og spindel feil ;D

mvh
FZ
Nødvendig vis ikke. Offset på ville veier er derimot en mulig forklaring.

mvh
KJ
Offset-vinkelen er også en konstant avhengig av armens geometri. På en Linn arm f.eks. er vinkelen 24 grader. I tillegg er det to andre konstanter, avstand spindel/armbase og avstand armbase/nålespiss, hhv.
211mm og 229mm på en Linn arm, og det gir følgelig ett overheng på 18 mm. Og da er alt i boks ;)

mvh
FZ
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.093
Antall liker
4.197
Torget vurderinger
1
FZ skrev:
....
Offset-vinkelen er også en konstant avhengig av armens geometri. På en Linn arm f.eks. er vinkelen 24 grader (hvis jeg ikke husker feil). I tillegg er det to andre konstanter, avstand spindel/armbase og avstand armbase/nålespiss, hhv.
211mm og 229mm på en Linn arm, og det gir følgelig ett overheng på 18 mm. Og da er alt i boks ;)
Joda joda joda.

... men tar du et stk millimeterpapir, setter et punkt for spindel, tegner en rett strek igjennom og deretter to paralelle vinkelrette streker på hhv. 66 mm og 120,89 mm fra spindelpunktet (dvs tangent), så har du en std. Baerwald-protraktor som avviker med hhv +0,4 mm og +0,39 mm fra Linns «anbefalte» oppsett (65,6/120,6) - er du innennfor ? På den andre siden så er det som oftest nok slingringsmonn i fikseringen av PU (offset og overheng) til at man kan bruke Stevenson på 60,325/117,4 mm eller Löfgren på 70,29/116,6 mm, evt helt andre tangeringspunkter - helt avhengig av smak og behag, eksperimentlyst m.v. Det er som nevnt noen som har gjort jobben tidligere: KWillis Universal Accutrak Protractor Version 2 som kan lastes ned via http://www.vinylengine.com/cartridge-alignment-protractors.shtml - er en liten genialitet som tar alle tre i en jafs. SME 3009S2imp («teoretisk» monteringsavstand på 215,34) har std. anbefalte punkter på 60,3/117,3 - dvs i praksis Stevenson og nesten det samme som Rega anbefaler (60/117,7 med av monteringsavstand på 222mm); dog Origin Live anbefaler imidlertid en tilnærming til Baerwald med 65,2/122,3 til sine Regaarmer. Med forbehold for slingringsmonnet (offset og sliding av armbasen) så er det ingen ting i veien for å prøve Baerwald, Löfgren eller noe helt annet.

Et annet moment er at «presisjonen» i et oppsett gjort med egne øyer og streker på et ark er en tanke bereneset, så hundredelene av millimeterene er bør man av hensyn til egen helse (m.v.) ikke bry seg om.

Hovedpoengene mine er uansett: 1) det er ikke religion, 2) det er ikke snakk om «riktig» eller «galt», og 3) det er ikke snakk om noen absolutt presisjon. Sporingsfeil blir det uansett, spørsmålet er hvor små kan feilene bli og hvor vil vi ha dem.

mvh
KJ
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.795
Antall liker
349
Torget vurderinger
3
KJ skrev:
FZ skrev:
....
Offset-vinkelen er også en konstant avhengig av armens geometri. På en Linn arm f.eks. er vinkelen 24 grader (hvis jeg ikke husker feil). I tillegg er det to andre konstanter, avstand spindel/armbase og avstand armbase/nålespiss, hhv.
211mm og 229mm på en Linn arm, og det gir følgelig ett overheng på 18 mm. Og da er alt i boks ;)
På den andre siden så er det som oftest nok slingringsmonn i fikseringen av PU (offset og overheng) til at man kan bruke Stevenson på 60,325/117,4 mm eller Löfgren på 70,29/116,6 mm, evt helt andre tangeringspunkter - helt avhengig av smak og behag, eksperimentlyst m.v.
Jeg leser det du skriver som at du ikke er så nøye på at PU'ens offset er den samme som armens offset, mao. du er ikke så nøye på at PU'en sitter rett i headshellet, men gjerne kan monteres skjevt.

mvh
FZ
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.093
Antall liker
4.197
Torget vurderinger
1
FZ skrev:
...
Jeg leser det du skriver som at du ikke er så nøye på at PU'ens offset er den samme som armens offset, mao. du er ikke så nøye på at PU'en sitter rett i headshellet, men gjerne kan monteres skjevt.
...
Helt rett igjen ;)

Det er PUs offset som er av betydning ift. den geometrien som velges - det er nåla på PU som skal tangere rillene, nødvendig vis ikke armen; og selv om armprodusenten har lagt til grunn ett sett med tangeringspunkter, så er ikke det til hinder for å prøve noe annet innenfor de frihetsgradene som ligger i arm og montering av PU.

mvh
KJ
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.795
Antall liker
349
Torget vurderinger
3
Vil vel tro at majoriteten av de som skal justere overhenget på PU'en sin ønsker å ha samme offset på arm og PU. I hvert fall de som er så ferske at de spør om råd her. En ting er den estetiske siden av det, men det er heller ikke lett å bruke PU-huset til å justere inn tangent-punktene. For det første er det som regel dekt av head-shellet når du sikter ovenfra og det er heller ikke alle PU'er som har rette kanter å sikte inn.
Tidligere da cantilever var bredere kunne man bruke den å sikte inn. Da unngikk en også feil pga. at cantilever kunne være noe skjevt montert. Hvis du husker Cart-A-Lign protractoren baserte denne seg på det.

mvh
FZ
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.093
Antall liker
4.197
Torget vurderinger
1
FZ skrev:
Vil vel tro at majoriteten av de som skal justere overhenget på PU'en sin ønsker å ha samme offset på arm og PU. I hvert fall de som er så ferske at de spør om råd her. En ting er den estetiske siden av det, men det er heller ikke lett å bruke PU-huset til å justere inn tangent-punktene. For det første er det som regel dekt av head-shellet når du sikter ovenfra og det er heller ikke alle PU'er som har rette kanter å sikte inn.
Tidligere da cantilever var bredere kunne man bruke den å sikte inn. Da unngikk en også feil pga. at cantilever kunne være noe skjevt montert. Hvis du husker Cart-A-Lign protractoren baserte denne seg på det.

mvh
FZ
Gode PUer har rette linjer, rette vinkler og rette nålefaner ;)

Som regel er det ikke vanskeligere å «line» opp PU etter et par streker på et ark enn etter headshellet på armen, ofte synes jeg det er enklere. Dersom man utelukkende «liner» opp PU etter headshellet, så bommer man av og til pga skjevheter i konstruksjonen av PU, som regel er det riktig nok produksjonsfeil på PU som gir slike skjevheter, men man må uansett sjekke ift. en protraktor for å finne ut av det.

mvh
KJ
 

kjetil71

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.12.2004
Innlegg
320
Antall liker
108
Sted
Ein plass i Stavanger
Torget vurderinger
1
...og forvirringen stiger ved hvert nytt innlegg ;)

Men det spørs om jeg ikke bare skal kjøpe meg den første og beste protractoren jeg kommer over i en av hifisjappene her i byn...
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.093
Antall liker
4.197
Torget vurderinger
1
kjetil71 skrev:
...og forvirringen stiger ved hvert nytt innlegg ;)

Men det spørs om jeg ikke bare skal kjøpe meg den første og beste protractoren jeg kommer over i en av hifisjappene her i byn...
Dersom det skulle være uklart - prøv KWillis Universal Accutrak Protractor Version 2 som kan lastes ned via http://www.vinylengine.com/cartridge-alignment-protractors.shtml. Start med et oppsett etter Stevenson (som er iht til anbefalingen fra SME for 3009S2imp), prøv evt. de andre etterpå - prøv deg litt fram og tilbake og finn ut av hvordan det virker. IMHO. Følg guiden til Brekke mfl. Evt. guidene på Vinylengine.


mvh
KJ
 
Topp Bunn