Inntrykk og lærdom

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Innlegg
3.228
Antall liker
422
Sted
Sola
Der tror jeg rett og slett du tar feil Back_door, i beste fall forenkler det in absurdum...igjen, hadde det vært så enkelt...og hadde verden, mennesket og forståelsen av det og oss vært mekanisk - ja kanskje da. Men slik er det ikke. Og det er fortsatt kunnskap der ute vi ikke har.

O.
Jeg er overbevist om at alt vi krangler om på dette forum, kan bevises eller motbevises. M.a.o. kan vi fjerne grunnlaget for uenigheten.
Mitt spørsmål er da: Hvorfor ønsker ikke alle en slik avklaring?
 

jetman

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2005
Innlegg
873
Antall liker
0
Legger ellers merke til din sarkasme omkring det faktum at en uvitende tosk som meg skal være "betatester"
Beklager hvis du oppfattet innleget mitt som sarkastisk, det var ikke intensjonen snarere tvert imot. Det var faktisk et vennkaplig "blunk" jeg mente, men ser nå at det kan misoppfattes. Og for sikkerhets skyld: Dette er IKKE ment hverken som sarkasme eller ironi :D

Edit: Har ikke holdt på med hifi stort lenger enn deg (litt kanskje) så jeg er nok en like stor uvitende tosk selv ;D
 
B

Back_Door

Gjest
Beklager hvis du oppfattet innleget mitt som sarkastisk, det var ikke intensjonen snarere tvert imot. Det var faktisk et vennkaplig "blunk" jeg mente, men ser nå at det kan misoppfattes. Og for sikkerhets skyld: Dette er IKKE ment hverken som sarkasme eller ironi :D

Edit: Har ikke holdt på med hifi stort lenger enn deg (litt kanskje) så jeg er nok en like stor uvitende tosk selv  ;D
OK, takker for oppklaringen ;D
Det viser samtidig faren ved å snakke sammen via et tastatur ;)
 

jetman

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2005
Innlegg
873
Antall liker
0
OK, takker for oppklaringen ;D
Det viser samtidig faren ved å snakke sammen via et tastatur ;)
men så ser jeg plutselig at jeg i min "oppklaringspost" faktisk skrev:

Dette er IKKE ment hverken som sarkasme eller ironi :D
Er det rart det blir krig....... Jeg mente naturligvis: Dette er IKKE ment som sarkasme eller ironi, eventuelt: Dette er ment hverken som sarkasme eller ironi. Hverken og IKKE i samme setning blir vel kanskje litt feil.....  ;D ;D
 

Kvasar

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.01.2006
Innlegg
184
Antall liker
0
Det har ikke slått deg at godlyden fra vinylen nettopp kan skyldes mediets feil?

Jeg tror mange «debatter» her kunne ha vært avsluttet forholdsvist raskt dersom vi hadde et litt mer åpent forhold til at vi alle har forskjellige preferanser. Mange «debatter» om «best vs bedre enn best» handler i stor grad om at vi liker og prioriterer litt forskjellige ting, og ikke alle liker det «nøytrale» eller «perfekte».

mvh
KJ
Meget klokt svar sett fra mitt univers :) grunnen til det er at vi faktisk bare er mennesker og ikke maskiner .
 

Fush

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.01.2006
Innlegg
1.868
Antall liker
1
Jeg tror mange «debatter» her kunne ha vært avsluttet forholdsvist raskt dersom vi hadde et litt mer åpent forhold til at vi alle har forskjellige preferanser.
Jeg har ikke inntrykk av at de virkelig innbitte debattene her dreier seg om dette. De trådene som ender opp i et tosifret antall sider handler som oftest om hvorvidt det er forskjell eller ikke på gitte komponenter. Og det er meningsløst å diskutere hva som evt. er best, før man har blitt enige om at de ikke låter likt.
 
J

Jurassic

Gjest
Men nå har jo trådstarter ment at ICE forsterkere er state of the art og cd spiller av god kvalitet er bortkastet penger i tidligere tråder i tillegg til å være en aktiv forkjemper for blindtesting.
Derfor jeg skrev i innlegg tidligere idag at jeg ikke har tillit til trådstarter da jeg opplever han som kverulant.
Hadde vært et kjedelig forum hvis alle var like og det finnes mange veier til god lyd.
Mener at en skal danne seg sine egne inntrykk jeg og ikke stole på andre som har "høy intigritet" på sentralen.
 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
9.015
Antall liker
4.457
Tusen takk jetman! Det verdsetter jeg vet du...

O.
Jeg henger meg på rekken av applaudanter.

Dette var vel talt, Dog.
 

swans

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2006
Innlegg
303
Antall liker
2
etter å ha lest denne tråden, sitter jeg med masse tanker. håper jeg kan sette dem "på papiret" på en forståelig måte.
å lytte til musikk å ett anlegg(husk lytte), for så å få en opplevelse er ikke gitt over natten. man trenger lytterfaring for å vite hva man skal høre etter. der er heller ingen uting å lese/høre på andre for å utvide sin viten. man blir ikke mattematiker uten å sitte på skolebenken å lese bøker, og å høre på en lærer som forklarer deg det. man kan faktisk i de fleste tillfeller ha ett ganske godt bilde av hvordan noe lyder, om man vet hvordan det er konstruert. så får man heller ta de som ikke følger fasit på strak arm med udmykhet.
man kan lett sammenligne lytting/musikk med vinsmaking. man vet ikke forskjell på fransk bordaux og spansk duoro, om man ikke hae lært om hva man skal smake etter. etter en tid, vil man "huske" forskjellende.
opp gjennom tiden, har jeg truffet etablerte musikere, som er utrolig dyktige på sitt felt, helt på barnestadie til tuning av ett annlegg. atter utrolig flinke høyt utdannede folk som ikke hører forskjell før de ser det på ett instrument. oppegående folk som etter ett helt liv ikke hører filla i forskjell uansett, som regel bryr de seg ikke. truffet studioteknikkere som er utrolig dyktige i sitt felt, men som plutselig skal mikse god lyd i en kirke, der har de ikke vert før, å de tryner helt. for så å få hjelp av noen ikke teknikere som har erfaring med lyd i, ja nettopp...en kirke.
det finnes noen, muligens mange, som mellom mange år, strekker alle føelser og sanser, for å registrere selv de minste ting. det er vel ganske innlysende at disse personer faktisk hører forskjeller som de fleste andre ikke hører.
som en vinkjenner registrerer smaksvariasjoner som de fleste av oss ikke en gang ante fantes.
man må gjerne le av de som hører mustiske forskjeller, men hør her.
det er skrevet i "decanter" muligens verdens mest seriøse blad om vin og drikke, at det i en cognac med merke louis tress, har over 3000 forskjellige smaker. alle her tilsammen kan jo prøve å finne en tiendepart av dette, å det uten å sette smaksdommerne i karantene av den grunn.
 

SAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.10.2006
Innlegg
3.581
Antall liker
4.588
Torget vurderinger
10
Swans. Godt skrevet! :)
 
S

slowmotion

Gjest
En fin tråd med mange gode innlegg! :)

Så jeg burde vel egentlig ikke besudle den med mine egne kyniske kommentarer.....

Så....
 
P

Parelius

Gjest
Fornuft og følelser altså, der er vi nå(igjen)...ett ikke helt ukjent begrepspar...
I all vitenskap ligger et moment av kreativitet; i all implementering ligger kunst. En forsterker, en høyttaler, de lar seg ikke redusere til en likning. Der inngår empiri, lyttetester, sanseopplevelser.

Det er dette du sier, Dog, eller ligger det noe mer der?

Intet av dette har jeg vanskelig med å godta. Ingen jeg kjenner, vil motsi dette, på et generelt grunnlag. Likevel går krangelen. Det må være noe du overså, eller jeg overså, i ditt innlegg.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.408
Antall liker
16.642
Sted
Østfold
Helt feil.
Det var folk som på et teknisk grunnlag argumenterte med CD mediets fortreffelighet, og at det som i audiofile kretser ble oppfattet som godlyd fra Lp, egentlig var farvninger, wow & flutter, støy, RIAA korreksjonen og annet som feilaktig ble "oppfattet" som bra. Og alt det som analogfantastene hørte var feil med digital, dette var egentlig bra, bare at de ikke hadde vent seg til "godlyden" ennå.
Jeg leste MASSE blader i ettertid av mitt første CD spillerkjøp.

Men at Sony/Philips, alle andre produsenter og selgere hadde lyst til å tjene penger på CD, det er riktig. Og masse reklamekampanjer fulgte deretter.
Du skriver at mitt innlegg var helt feil, men allikevel argumenterer du ikke i mot. Det du skriver er riktig, men det kom ikke fra dem som satt med den største dybdekunnskapen hos Philips og Sony, og etter hvert de andre produsentene av CD-spillere.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.408
Antall liker
16.642
Sted
Østfold
Debatten vinyl vs CD er interessant. Det er et par aspekter her jeg vil belyse:

Om man gjør signalelektronikken tilstrekkelig god, digital eller analog, kan man oppnå et resultat som er fullstendig transparent, altså likeverdig med en god kabel. Produkter med disse egenskapene kommer langt fra alltid veldig godt ut i tester. Spesielt om de er ganske rimelige får de ofte kritikk for å være kjedelige. Dette til tross for at de, i et oppsett med gode nok effekttrinn og gode nok høyttalere kanskje ville vært det ultimate produktet. Men det blir altså ikke testet under slike forhold, og man kan ofte spørre seg om ønsket om et godt resultat alltid egentlig er tilstede.

Produkter som farger lyden derimot kommer som regel spesielt godt ut på enkelte parametre. Selv om den dynamiske kapasiteten er helt på jordet, det støyer som en dieselmotor og forvrengningen, både lave og høye harmoniske, er uutholdelig i et ellers transparent anlegg.

Det at man ofte har mange innstillinger på en RIAA er selvsagt med på å gjøre det hele tweakbart. Det finnes vel trolig svært få vinylrigger (inkl RIAA) som har en frekvensgang som er like rett som den fra en CD-spiller til 2000kr.

Vinyl er også et "rituale". Man legger ikke på stiften med volumkontrollen på "80", man skrur ned, legger på stiften, går og setter seg og skrur så opp volumet sånn passe. Man "går ikke inn i et spor på platen på høyt nivå", men man tilpasser nivået mer aktivt. Dette er med på å senke skuldrene til lytteren betraktelig.

Forsterkere med veldig lite watt er også et interessant eksempel. Disse er som regel så lastavhengige at de farger lyden til dels mye avhengig av last. Videre har de høy forvrengning, men siden de ikke kan spille særlig høyt vil de heller ikke avsløre seg i særlig stor grad. Man blir sittende og lytter svært aktivt og søkende. Jeg tror dette er et viktig grunnlag for mange gode tester av forsterkere med lav utgangseffekt. Vi snakker altså om kraftig farging både mht forvrengning og frekvensgang, samt en utpreget dynamisk kompresjon.

Uten at jeg har sett et mønster i det tror jeg også at anlegg som mangler fjernkontroll kan ha en positiv effekt. Ofte skrur man de siste dB med fjernkontrollen, og man skifter nesten litt for lett spor slik at man egentlig er litt for aktiv selv. Når man er på konsert må man sitte og lytte til låta er ferdig, og den neste låta er den som står på programmet, ikke den du har valgt. Dette er ting som er med på å fokusere lytteren.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.317
Antall liker
4.690
Torget vurderinger
1
Jeg har ikke inntrykk av at de virkelig innbitte debattene her dreier seg om dette. De trådene som ender opp i et tosifret antall sider handler som oftest om hvorvidt det er forskjell eller ikke på gitte komponenter. Og det er meningsløst å diskutere hva som evt. er best, før man har blitt enige om at de ikke låter likt.
Nei, du har rett, kriger handler ofte om mer fundamentale ting, om virkelighetsoppfattning, om «tro» vs. «viten» (NB legg merke til hermetegnene). Siden uenigheten er såpass fundamental ser det heller ikke ut til å være mullig å enes om noen metodikk for å muligens komme nærmere en form for enighet. Delvis også fordi uenigheten er nært forbundet med fundamentalt ulik metode. Litt pussig at det er mulig å lage så stor avstand mellom subjektive vs objektive «fakta».

mvh
KJ
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.317
Antall liker
4.690
Torget vurderinger
1
Debatten vinyl vs CD er interessant. Det er et par aspekter her jeg vil belyse:

Om man gjør signalelektronikken tilstrekkelig god, digital eller analog, kan man oppnå et resultat som er fullstendig transparent, altså likeverdig med en god kabel. Produkter med disse egenskapene kommer langt fra alltid veldig godt ut i tester. Spesielt om de er ganske rimelige får de ofte kritikk for å være kjedelige. Dette til tross for at de, i et oppsett med gode nok effekttrinn og gode nok høyttalere kanskje ville vært det ultimate produktet. Men det blir altså ikke testet under slike forhold, og man kan ofte spørre seg om ønsket om et godt resultat alltid egentlig er tilstede.

Produkter som farger lyden derimot kommer som regel spesielt godt ut på enkelte parametre. Selv om den dynamiske kapasiteten er helt på jordet, det støyer som en dieselmotor og forvrengningen, både lave og høye harmoniske, er uutholdelig i et ellers transparent anlegg.

Det at man ofte har mange innstillinger på en RIAA er selvsagt med på å gjøre det hele tweakbart. Det finnes vel trolig svært få vinylrigger (inkl RIAA) som har en frekvensgang som er like rett som den fra en CD-spiller til 2000kr.

Vinyl er også et "rituale". Man legger ikke på stiften med volumkontrollen på "80", man skrur ned, legger på stiften, går og setter seg og skrur så opp volumet sånn passe. Man "går ikke inn i et spor på platen på høyt nivå", men man tilpasser nivået mer aktivt. Dette er med på å senke skuldrene til lytteren betraktelig.

Forsterkere med veldig lite watt er også et interessant eksempel. Disse er som regel så lastavhengige at de farger lyden til dels mye avhengig av last. Videre har de høy forvrengning, men siden de ikke kan spille særlig høyt vil de heller ikke avsløre seg i særlig stor grad. Man blir sittende og lytter svært aktivt og søkende. Jeg tror dette er et viktig grunnlag for mange gode tester av forsterkere med lav utgangseffekt. Vi snakker altså om kraftig farging både mht forvrengning og frekvensgang, samt en utpreget dynamisk kompresjon.

Uten at jeg har sett et mønster i det tror jeg også at anlegg som mangler fjernkontroll kan ha en positiv effekt. Ofte skrur man de siste dB med fjernkontrollen, og man skifter nesten litt for lett spor slik at man egentlig er litt for aktiv selv. Når man er på konsert må man sitte og lytte til låta er ferdig, og den neste låta er den som står på programmet, ikke den du har valgt. Dette er ting som er med på å fokusere lytteren.
Du er inne på noe her sikkers, jeg er ikke helt sikker på hva, men det er helt sikkert «viktig». Jeg tror mye av det ligger i «lytteprosess» (hva det enn måtte være), i forhold til hvordan vi kobler til musikk-/lyd-opplevelsen.

mvh
KJ
 

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Innlegg
5.715
Antall liker
1.259
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
Back_Door: Har du noen gang vist oss bilder av det oppsettet du har? Høres kjempespennende ut!
 

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Innlegg
3.228
Antall liker
422
Sted
Sola
Det er garantert ting jeg overså i mitt innlegg, og sikkert også du når du leste det ;)

Men ja, det er det jeg mener. Ydmykhet er en dygd, noe de fleste vitenskapsmenn og forskere har i sitt fundament, derfor får vi innimellom paradigmeskifter og store oppdagelser. Flott, ikke sant?

Dette gjelder selvsagt også lydreproduksjon, målet er å gjenskape nærvær, illusorisk opplevelse av liv og musikk - det er langt igjen!

Edit: "likevel går krangelen...": Ja, det gjør den, og det er ikke mindre latterlig nå enn før ;)


O.
I all vitenskap ligger et moment av kreativitet; i all implementering ligger kunst. En forsterker, en høyttaler, de lar seg ikke redusere til en likning. Der inngår empiri, lyttetester, sanseopplevelser.

Det er dette du sier, Dog, eller ligger det noe mer der?

Intet av dette har jeg vanskelig med å godta. Ingen jeg kjenner, vil motsi dette, på et generelt grunnlag. Likevel går krangelen. Det må være noe du overså, eller jeg overså, i ditt innlegg.
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
126
Jeg kom til å tenke på at på amerikanske highschools der har man faktisk konkurranser i disputas.

To kombattanter får hver sin tilmålte tid og så skal man diskutere om alt mulig rart.
Det kan godt være at man bare velger ett emne og så
skal den ene forsvare en synsvinkel og den andre den en annen vinkel... og her kommer noe morsomt, dette er uavhengig av deres egentlige ståsted på området!

Rett og slett konkurranse i kverulering!
Og dette er store greier altså!!!
De har mesterskap på dette, statefinals og hele mølja!
 
B

Back_Door

Gjest
Back_Door: Har du noen gang vist oss bilder av det oppsettet du har? Høres kjempespennende ut!
Høyttalerne er under konstruksjon og leveres en gang tidlig 2007 ;)
 
B

Back_Door

Gjest
Men nå har jo trådstarter ment at ICE forsterkere er state of the art og cd spiller av god kvalitet er bortkastet penger i tidligere tråder i tillegg til å være en aktiv forkjemper for blindtesting.
Derfor jeg skrev i innlegg tidligere idag at jeg ikke har tillit til trådstarter da jeg opplever han som kverulant.
Hadde vært et kjedelig forum hvis alle var like og det finnes mange veier til god lyd.
Mener at en skal danne seg sine egne inntrykk jeg og ikke stole på andre som har "høy intigritet"  på sentralen.
Du tillegger meg meninger som jeg ikke kjenner meg igjen i. Jeg har dannet meg oppfatninger og meninger basert på egne preferanser samt at jeg har vært opptatt av å lære av andre som kan mer om emnet enn meg selv. Er det galt?
Hvorfor jeg har vært opptatt av blindtesting? Fordi jeg tror jeg kan lære mer av konklusjoner basert på blindtesting, enn jeg kan lære av andres synsing. Er det galt?
Jeg mener at ICE forsterkere kan være det beste alternativet i ENKELTE tilfeller. Les mitt innlegg på tråden om Oberon i dag, før du dømmer.
Jeg har aldri ment at cd-spiller av god kvalitet er bortkastet penger! Vurderte selv alternativer fra 20000 til 60000kr. At jeg valgte harddiskbasert kilde selv, betyr ikke det samme som at jeg underkjenner andres valg av cd-spillere i god klasse. Det blir et spørsmål om man trives med det ene eller andre. Du kaller meg for kverulant? Jeg lurer på hvem av oss to som blir oppfattet som mest ydmyk av andre her ::)

Jeg kan ikke annet enn å oppfatte dine utfall mot meg som direkte ondsinnet. Den eneste fornuftige grunn jeg kan finne, er at du blir provosert av de konklusjoner jeg har tatt for mine egne valg etter min tid på dette forum.
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.961
Antall liker
29.669
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Det er garantert ting jeg overså i mitt innlegg, og sikkert også du når du leste det ;)

Men ja, det er det jeg mener. Ydmykhet er en dygd, noe de fleste vitenskapsmenn og forskere har i sitt fundament, derfor får vi innimellom paradigmeskifter og store oppdagelser. Flott, ikke sant?

Dette gjelder selvsagt også lydreproduksjon, målet er å gjenskape nærvær, illusorisk opplevelse av liv og musikk - det er langt igjen!

Edit: "likevel går krangelen...": Ja, det gjør den, og det er ikke mindre latterlig nå enn før ;)


O.
Jeg synes at vi etterhvert nærmer oss kjernen i hele greia: I hvilken grad greier musikkhermetikk å gjengi et musikalsk verk fremført av utøvende musikere, og dette gjennom et elektronisk/elektromekanisk mellomledd?

Sett fra et slik vinkel, er det forsåvidt revnende likegyldig om det er cd/lp/sacd, osv som er hermetikken, og om vi snakker transistor,rør, horn, elektrostater eller whatever..

I den sammenhengen er det også lite relevant at en cdspiller er mer lineær enn en RIAA. Målinger blir da et verktøy og ikke mer enn det.

Et eksempel: Var på en konsert i en kirke for en stund siden. Et lite orkester spilte klassiske verker. Jeg har aldri, aldri! hørt cello og kontrabass gjengitt slik det låt på denne konserten. Dro hjem og satt på anlegget: Nedtur. Imponerende, javel. Lydbilde på plass, mellomtone, alt i orden, men nerven og tilstedeværelsen manglet...

@Fush: Helt enig med det siste innlegget ditt.

Forøvrig mener jeg at denne tråden er direkte god, men jeg kan ikke helt fri meg fra tanken at vi ikke ser skogen for bare trær.
mvh
 
K

knutinh

Gjest
Jeg kom til å tenke på at på amerikanske highschools der har man faktisk konkurranser i disputas.

To kombattanter får hver sin tilmålte tid og så skal man diskutere om alt mulig rart.
Det kan godt være at man bare velger ett emne og så
skal den ene forsvare en synsvinkel og den andre den en annen vinkel... og her kommer noe morsomt, dette er uavhengig av deres egentlige ståsted på området!

Rett og slett konkurranse i kverulering!
Og dette er store greier altså!!!
De har mesterskap på dette, statefinals og hele mølja!
Lærdommen man trekker av det er at man må føre fram gode, fornuftige argumenter for sin sak. Å bli sint og true motstanderen med bank gir neppe noen god karakter. Å prøve å fremstå som intelligent med å gulpe opp kvasi-teknisk nonsense gir deg neppe heller poeng. Jeg tror mange av oss kunne ha godt av det samme.

Akkurat det samme kan man jo si i en rettssal. Folk er betalt for å være "kverulant". Grunntanken er vel da at dersom alle sider torpederer motparten med flest mulige kritiske argumenter så øker sjansen for at "sannheten" kommer fram.

Nå vil selvsagt noen skrike opp. "Jammen, hifi er ikke en rettssak, du ødelegger hobbyen min, slutt å skrive innlegg...."

-k
 
J

Jurassic

Gjest
Back_Door:
Direkte ondsinnet vil jeg vel ikke si jeg er.
Det med at jeg ikke har tillit til deg står jeg fullt ut for.
Dessuten har du sannsynligvis ikke de høyttalerene du skal være med på å utvikle hjemme hos deg selv engang og isåfall så legg gjerne ut bilder.
Det å lære av andre er greit men man må også stole på seg selv og danne sine egne synspunkter. Enhver idiot kan følge strømmen.

Vidar
 
C

cpc

Gjest
Vasebukk Jurassic. Slutt med å hoppe i salaten, du ødelegger en ellers fin tråd!
 
J

Jurassic

Gjest
Er syk idag, kjeder meg og da passer det utmerket å være en kverulant.
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
126
Lærdommen man trekker av det er at man må føre fram gode, fornuftige argumenter for sin sak. Å bli sint og true motstanderen med bank gir neppe noen god karakter. Å prøve å fremstå som intelligent med å gulpe opp kvasi-teknisk nonsense gir deg neppe heller poeng. Jeg tror mange av oss kunne ha godt av det samme.

Akkurat det samme kan man jo si i en rettssal. Folk er betalt for å være "kverulant". Grunntanken er vel da at dersom alle sider torpederer motparten med flest mulige kritiske argumenter så øker sjansen for at "sannheten" kommer fram.

Nå vil selvsagt noen skrike opp. "Jammen, hifi er ikke en rettssak, du ødelegger hobbyen min, slutt å skrive innlegg...."

-k
Ja... du har kanskje hørt om en digresjon?
Ett innlegg det ikke var ment at noen skulle svare på...
Bare en liten "sidebar" vøttø.

Forøvrig...

Du ser på kverulering som en hobby?
Hva ser du på Hifi som da?
 
J

Jurassic

Gjest
Hobby og hobby. Vil ikke si jeg har det som hobby akkurat men av og til føler jeg veldig for å kverulere litt og nå følte jeg veldig for det.
Men generellt sett mener jeg det er viktig å ha en god tone her på sentralen.
Hvis ikke ender en bare opp med flere sånne dramatiske avskjedstråder på off-topic.
 
K

knutinh

Gjest
Det å lære av andre er greit men man må også stole på seg selv og danne sine egne synspunkter. Enhver idiot kan følge strømmen.
Er dette et argument for å være kritisk til kablers betydning eller for å være ukritisk?

-k
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.961
Antall liker
29.669
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Puh, takk og pris! Et øyeblikk trodde jeg at vi kunne fått til en fruktbar diskusjon!
                                   mvh
::) ;D ;D
 
J

Jurassic

Gjest
Er et argument for å danne seg egne meninger, enten en ønsker å være kritisk eller ukritisk om kablers betydning.
 
K

knutinh

Gjest
Er et argument for å danne seg egne meninger, enten en ønsker å være kritisk eller ukritisk om kablers betydning.
Hvis man ikke har tid, evner eller interesse av å studere Maxwell og gjøre store lyttetester... Som tydeligvis mange gjør når de ved første post på dette forum spør ærlige spørsmål om de virkelig trenger strømkabler til 1000,- eller om digitalkabler har så mye betydning.


Er det da bedre å gjøre seg opp en egen mening (på tynt grunnlag) enn å prøve å lære av andres erfaringer og kunnskap og evt gjøre enkle tester av om dette gjelder ens egen situasjon?

-k
 
J

Jurassic

Gjest
Nå er jeg en av de som aldri kommer til å kjøpe noen strømkabel til 1000 kroner meteren og på 230V siden har jeg nok over gjennomsnittlig kunnskap.
Men med signal og høyttalerkabler har man som regel muligheten til å deponere på de og da kan en jo høre de hjemme i eget oppsett og danne seg sin egen mening.
Personlig mener jeg en må vurdere kabalkostnader opp mot evt. oppgradering av komponenter, hjelper ikke med Valhalla kabling hvis du har en Yamaha CDX470 cd spiller (dårligste jeg vet om).
 

Fush

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.01.2006
Innlegg
1.868
Antall liker
1
Det koster utrolig mye tid og ressurser dersom man selv skal teste hvert eneste produkt som finnes på veien fram mot HiFi-målet. Det kan da ikke være noe galt i å rådføre seg med andre, som kanskje har hatt mye større anledning til å teste produkter, når det gjelder hva man bør satse på eller ikke. Vi ville ikke vært der vi er i dag om alle måtte finne opp hjulet hver for seg.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.317
Antall liker
4.690
Torget vurderinger
1
... hjelper ikke med Valhalla kabling hvis du har en Yamaha CDX470 cd spiller (dårligste jeg vet om).
OT. Noen av oss vil muligens hevde at Walhalla kabler ikke hjelper mot annet enn en slankere lommebok.

mvh
KJ
 
K

knutinh

Gjest
Og hvorfor skal sine egne ører være et tynt grunnlag?
Hvis man spør på dette forum så regner jeg med at man har et for tynt grunnlag til å avgjøre selv. Hvorfor man har dette vil jeg ikke synse noe om.

Hvor mange strømkabler har du lyttet til? 1? 100? 1000? Hvor mange forskjellige komponenter har du testet hver enkelt opp mot? Hvor mange timer musikk har du lyttet til i hvert tilfelle?

Uansett hvor smart, flink eller erfaren du er så vil det alltid finnes noen som har litt mer. Jeg forstår Back_Door det slik at han vil "snylte" litt på dette for raskere å komme til en konklusjon. Andre velger å se helt bort fra andres kunnskap og "forske" fram ting selv. Jeg synes begge er farbare metoder.

Mitt subjektive inntrykk er at mange reelle nyvinninger er skapt av reodor-felgener og "bygdetullinger" som nekter å høre på ekspertene. Og enten man kaller det flaks eller foretaksomhet så har slike stått for grensesprengende ideer. Samtidig så er det antageligvis 1 av en million slike som faktisk gir slike resultater. Resten ender opp med å finne opp kruttet på nytt, eller med ideer som ikke henger på greip.

-k
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
126
Hobby og hobby. Vil ikke si jeg har det som hobby akkurat men av og til føler jeg veldig for å kverulere litt og nå følte jeg veldig for det.
Men generellt sett mener jeg det er viktig å ha en god tone her på sentralen.
Hvis ikke ender en bare opp med flere sånne dramatiske avskjedstråder på off-topic.
Hm, jeg spurte egentlig Knutta, men ser jo nå at du og sa det.

Kverulering kan være godt for sjelen det altså!
Ingenting er som en god krangel om man er alt for enige plutselig! Hehe...
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.511
Antall liker
3.056
Du skriver at mitt innlegg var helt feil, men allikevel argumenterer du ikke i mot. Det du skriver er riktig, men det kom ikke fra dem som satt med den største dybdekunnskapen hos Philips og Sony, og etter hvert de andre produsentene av CD-spillere.
Det stemmer helt sikkert at kjernefolket hos sony/philips visste at CD ikke da spilte særlig bra. Men det er ikke dem jeg sikter til.

Jeg er noen år eldre enn deg snickers. På den tiden var du 9-10 år, og jeg vet ikke hvor stor grad en 9-10 åing fester seg ved de som blir sagt ang. digital og CD teknologi.
Datidens NTNU folk var "teknologiblendet". Et sånt fantastisk avansert produkt som en Compact Disc Player, som kunne gjengi musikken helt støyfritt, man slapp å snu platen/kassetten, man kunne trykke på sang nr. 9, og den ble pronto spilleklar, klart det var bra! Og de hørte at dette var bra!
Snickers, jeg har hukommelse, jeg husker analog/digital debatten fra den tiden.
 
K

knutinh

Gjest
Snickers, jeg har hukommelse, jeg husker analog/digital debatten fra den tiden.
Men må vi ta den nå?

Hvis argumentet ditt er å diskreditere akademikere med at "se: de påstod at CD var perfekt og bedre enn LP i 1986, de må jammen være inkompetente" så er det to beviser du må fremføre:
1. Noen/mange/alle Gløshaugen-mennesker påstod at CD var bedre enn LP / perfekt i 1986
2. Dette er feil, LP var bedre enn CD i 1986, eller CD var ikke perfekt i 1986.

Hvis de professorene jeg har hatt forelesning med innen audioteknologi er noen pekepinn, så er det lite sannsynlig at noen har sagt at noe som helst er perfekt. Det er fryktelig dristig å komme med slike påstander i en akademisk kontekst, og alle med noe som helst erfaring vet at alt menneske-skapt har svakheter.

Det som derimot kan ha kommet derifra eller andre steder er påstander som: "innenfor den kunnskapen vi har i dag om menneskets hørsel så er det vanskelig å se for seg hvordan vi skal forbedre dette". Jeg mener at dette fremdeles er gyldig. Nye teknologier og forbedringer som lanseres baserer seg ikke på vitenskap og teknologi - de baserer seg derimot på at all kunnskap om menneskets hørsel må være feil eller full av huller. Hvor er Sony/Philips sitt paper som beviser at konvertering fra 1-bit AD/DA til PCM gir hørbare ulemper? Hvor er paperet som beviser at hirez gir hørbare fordeler ovenfor CD?

Det er lett å bevise at all stereofonisk gjengivelse i et vilkårlig rom gir store hørbare avvik fra en reell gjengivelse av lyd i et rom (konsertsal). Altså har vi en masse å hente. Det er veldig vanskelig å bevise at lyden blir hørbart påvirket av å koble inn en god 44.1/16 AD/DA-boks i et live stereosignal. Betyr det at CD er feilfritt? Ikke nødvendigvis. Betyr det at eventuelle feil innført av korrekt implementerte CD-spillere er lite signifikante i forhold til feilen vi gjør ved å prøve å gjengi virkelige lydbilder over to høyttalere i et rom? Etter min mening, ja.

Jeg har lyttet til 6-kanals ambisonic, og det er ganske imponerende - innenfor et lite areal. Ideelt skulle vi ha hatt et stort antall høyttalere og lyddødt rom. Eller binaurale opptak. Det gir et lydbilde som (forutsatt at ens eget hode eller en tilstrekkelig lik modell er benyttet ved opptak) gjør at debatter om kabler og grønn tusj framtrer som litt latterlige.

-k
 
Topp Bunn