Intern demping av HT

Keltern

Hi-Fi interessert
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
2
Hei!

Jeg har gått til innkjøp av et nyere par Dali 606.

Dempingen i disse er ikke så aller værst, men har en gammel madrass liggende (skumgummi), som er formet som slike eggebrett sånn omtrent. Hvordan ville det gjort seg med slik dempemateriale, i forhold til kunst-ull eller ordentlig ull?

Er denne skumgummien for tett? Vil bølgeformen ha noen effekt?

Ellers er det veldig lett å jobbe med, med tanke på skjæring og det faktum at det nesten setter seg fast eller i det minste holder seg på plass om passformen er bra! :)

Noen tanker?

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
274
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Skumgummi kan fungere veldig bra i bassreflekshøyttalere og i transmisjonslinjer. Det er ofte førstevalget hos mange produsenter, bl.a fordi dempingen er veldig effektiv ved visse (litt høyere) problematiske frekvenser, men lavere ved lave frekvenser. I tillegg reduserer ikke skumgummi flow og lufthastighet i portede kabinetter.

Det er veldig lett å overdempe en høyttaler, med tap av rytmisk bounce, dynamikk og lydmessig "frihet" som resultat, så vær kritisk med å lytte til hva som får musikken din til å livne mest til, og bli mest underholdende og lytteverdig... ikke heng deg opp i cerebrale kriterier som opplevd farging osv dersom det går på bekostning av høyttalerens "spilleglede".

Mvh Vidar P

Keltern

Hi-Fi interessert
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
2
Høres bra ut! :) De er jo nettopp bassreflekskonstruksjoner de er! Så jeg får ta meg litt tid i helga, så jeg får spilt litt musikk etter å ha lagt inn noen få eksperimentelle "skiver" med skumgummi! :)

Topp Bunn