Internkabler i høytalere

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.283
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Hvilke internkabler brukes ved skifte/oppgradering ? Og hvilke er å anbefale ? Har tykkelse av kabel noe å si ?

Rammebetingelser for de kablene jeg skal bruke er høytalere med 99db følsomhet, horn.

Noen som kan si noe om dette ?

Takk :)

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Antall liker
3.719
Det vil vel være naturlig og bruke de samme som du bruker fra forsterkerne?

HCS

Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.283
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
slowmotion skrev:
Det vil vel være naturlig og bruke de samme som du bruker fra forsterkerne?

God tanke. Men tipper de som har samme internkabling i sine høytalere som de har ekstrne høytalerkabler er i mindretall 8). Men absolutt et godt poeng og mulig gjennomførbart. Spørsmålet var like mye om det var noen kabler som ble regnet som almenngyldige gode kabler til kabling av høytalere..

kise

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.03.2008
Antall liker
19
Jeg har :D

edit må legge til litt da:
Men for all del, velg utifra det du har av preferanser.

For min del hadde det blitt et valg basert på tykkelse + produsent (tykkest mulig+Kimber)
Andre vil sikkert velge Solid Core som sikkert også er en kjempebra løsning, og ikke så upraktisk inni kabinettet da de står stille og ikke skal flyttes på inner der.

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
881
Styr unna såkalt oppgradering av internkabler. Internkabel i en høyttaler som er seriøst konstruert er nøye tilpasset resten av konstruksjonen. Bytte av internkabler går derfor som regel galt, med feil klangbalanse eller/og dynamikk.

Men på billige evt diy-høyttalere fra 70-tallet er det ofte lurt.

kise

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.03.2008
Antall liker
19
Enkelte produsenter har også gjort et valg her ja det er sant !
Celestion har jo foreksempel gjort dette på sl600si utifra det jeg vet.

Men, skal en følge dette så bør en også benytte de kablene som er annbefalt av produsent til eksterne kabler.
Men som Gjest her sier, vær forsiktig med dette på høytalere der du tydelig ser at det er gjort et valg av produsenten, du kan ende med å senke verdien på høytaleren, da orginale urørte høytalere ofte er høyere priset en høytalere som er "oppgradert" selv om oppgraderingen faktisk var en oppgradering.

mvh
Kise

samlanes

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.02.2008
Antall liker
551
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
1
Har funnet noen intresannte kabler fra origin live,solid core.

Koster rundt 50kr pr meter,iflg produsent godt egnet til rørforst.

Hjemmesida heiter: Loudspeaker cables.

Vurdere å prøve slike sjøl,og da gjøre som slowmotions påpeikar,å bruke samme kabel fra amp til element.

Synst ikkje man skal vere så redd for utprøving av slike relativt enkle inngrep.
Det er jo bare å vere litt forsiktig ved demontering,så kan ein sette orginalkablene tilbake om nødvendig.

Når ein feks ser på orginalkablene i Nordic Tone høgt,supra ply 3.4,så tviler eg sterkt på at det ikkje er potensiale til forbedring,trur eg da.

Mvh.

Edit! ved googling er det treff nr 4 på første sida:loudspeaker cables-ultra high end performance on a budget.(flotte ord hvertfall)

HCS

Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.283
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Takk for tips. Dette skal skjekkes ut. Som du så riktig påpeker er det enkelt å sette de orginale tilbake. Og når jeg ser hva som er brukt der før er jeg lite i tvil på at det kan være noe å hente. :)

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.912
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Skiftet internkabel i Lascala.
Hadde noen meter med Cardas SE serie som er tilbasset høyfølsomme høyttalere, og SE amper.
Synes rett og slett dette var en knakende god kabel.

"SE cables are optimized for single ended amplifiers and high efficiency loud speakers. They are Golden Ratio, concentric, asymmetrical, coaxial cables. The smallest gauge size the speaker will permit should be used. SE cables do not have a high "Q" like conventional cables, because efficient speakers do not demand it. They have dramatically low energy storage for their size, which makes them ideally suited for horns and other highly efficient speakers."

Med dine Hørning Alkibiades er det SE11 du skal se etter.
Prismessig er det ikke så allverden pr meter, men det kreves en god loddebolt og mye tinn for å få terminert Cardas kablene.

http://www.cardas.com/content.php?area=products&content_id=2&pagestring=Speaker&product_id=60

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Antall liker
3.719
FallenA skrev:
.... coaxial cables...

Hmmm, kunne faktisk tenke meg og prøve koaksiale høyttalerkabler.
Av støyhensyn. Fås de i metervare?
Noen som har prøvd billigere koakskabler som høyttalerkabler?

HCS

Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.283
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Hadde du kjøpt 9SE direkte ifra cardas da fallen ? Fikk svar ifra Vidar igår: " Hei , SE9 leveres kun ferdig terminert , den eneste av de ferigterminerte
kablene fra cardas som kan fåes i løse meter er crosslink. "

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
881
Prøvde dette på et par velkonstruerte høyttalere fra slutten av 70-tallet. Erstattet billig stålkabel med noe som var beste kjøp på den tiden: Rega høyttalerkabler. Jeg var rask med å sette tilbake de orginale kablene. Lyden ble tam og uengasjerende med de gode Rega-høyttalerkablene som står i kjellerstueanlegget i dag. De fungerer fint der.

Har siden lest litt om temaet og sett at internkablenes egenskaper er nøye kalkulert og lyttet inn i seriøse konstruksjoner. Derfor er det grunn til å advare slik at alle vet hva som kan skje.

Men hvis det er viktig å prøve - så er det jo opptil enhver. Jeg ville brukt tid, krefter og penger andre steder i anlegget.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.237
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
slowmotion skrev:
FallenA skrev:
.... coaxial cables...

Hmmm, kunne faktisk tenke meg og prøve koaksiale høyttalerkabler.
Av støyhensyn. Fås de i metervare?
Noen som har prøvd billigere koakskabler som høyttalerkabler?
Coaxkabel til høyttalere?
Det må være nok et reklametriks fra en produsent av slike kabler.
Pga den lave impedansen er det komplett umulig å få indusert støy inn her.
RFI kan forekomme, men da må en finne årsaken. Den ligger ikke i kabelen.

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Antall liker
3.719
Det trodde alltid jeg også.
Men så leste jeg noen tester som var utført av noen folk fra
ett eller annet høyttalerfabrikat.
Det er lagt ut tidligere her på sentralen,
men jeg husker ikke hvor jeg fant det...

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.912
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
HCS skrev:
Hadde du kjøpt 9SE direkte ifra cardas da fallen ? Fikk svar ifra Vidar igår: " Hei , SE9 leveres kun ferdig terminert , den eneste av de ferigterminerte
kablene fra cardas som kan fåes i løse meter er crosslink. "
Jeg fant et sett med "hjemmeterminerte" ht kabler på børsen. Disse ble for korte, og jeg lagde da internkabel av dem.
Synes det var rart at du ikke får kjøpt metervare fra Audioart, men jeg vet at mange handler metervare Cardas fra partsconnexion.com.

http://www.partsconnexion.com/CARDAS-65006.html

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Antall liker
3.719
Greit nok det. Jeg synes det var interessant likevel.

;)

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
397
Gjest skrev:
Har siden lest litt om temaet og sett at internkablenes egenskaper er nøye kalkulert og lyttet inn i seriøse konstruksjoner. Derfor er det grunn til å advare slik at alle vet hva som kan skje.
Hvis de 30 cm i høyttaleren har så mye å si, hvorfor leveres ikke høyttalerene med kabel helt til forsterker?
3 meter må jo ha mer innvirkning på lyden enn 30cm har?

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
278
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
el_mariachi skrev:
Gjest skrev:
Hvis de 30 cm i høyttaleren har så mye å si, hvorfor leveres ikke høyttalerene med kabel helt til forsterker?
Hvis du tenker deg om så skjønner du vel sikkert at det er filteret som skal "se" et visst sett impedanser i de tilfeller hvor internkabler betyr noe. Da er innvendige kabler inkludert, ikke utvendige (de er det forsterkeren som "ser"). Uten å påstå at kablene utgjør mye ift elementenes impedansekarakteristika, men dette er vel eneste tenkelige grunn det du spør om.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.237
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
el_mariachi skrev:
Gjest skrev:
Det blir som med en HighEnd nettkabel fra veggen til forsterkeren i forhold til noen hundre meter (eller km) med strømkabel som el leverandøren har.
Det er den siste meteren som betyr noe ;)

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
18
Audiomix skrev:
el_mariachi skrev:
Gjest skrev:
Det blir som med en HighEnd nettkabel fra veggen til forsterkeren i forhold til noen hundre meter (eller km) med strømkabel som el leverandøren har.
Det er den siste meteren som betyr noe ;)

Her har el_mariachi et godt poeng/helt rett mens du sykler på trynn is

Mvh. RS

Music4all

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.04.2009
Antall liker
7
HCS skrev:
Hvilke internkabler brukes ved skifte/oppgradering ? Og hvilke er å anbefale ? Har tykkelse av kabel noe å si ?

Rammebetingelser for de kablene jeg skal bruke er høytalere med 99db følsomhet, horn.

Noen som kan si noe om dette ?

Takk :)
Vel, jeg satte Renassaince Audio Blue Standard kabler i mine PSB og det funker utmerket ;D Lykke til og god sommer :)

Topp Bunn