|
Sitter 99 kæll på gjerdet og venter på han ene stakkaren som skriver noe her, så angriper debjornh skrev:Det var en gang det ikke var interesse for kabler.... ;D
Skremmende, ikke sant.bjornh skrev:Noe er galt på sentralen....!![]()
-denne er emaljert? -dvs. lakk?KJ skrev:
PUR >> polyurethan eller noe slikt.bjornh skrev:-denne er emaljert? -dvs. lakk?KJ skrev:
Er til signal- eller powerdelen?bjornh skrev:Anbefal kabler for internkabling i rør-forsterker. Gjerne med beskrivelse av egenskaper.
Mvh.
Jeg har brukt Cat 5-tråder her og der i forsterkerprosjekter, men hvis man tvinner sammen flere sånne ledere kan kapasitansen i bunten bli et problem. Da ville jeg tenkt litt over hva som var koblet til i hver ende for å være sikker på at den ikke stelte i stand noe ugagn, eller bare brukt sånne når ett par gir nok tverrsnitt.hel skrev:Hva med Cat5 kabel. Trenger man større tverrsnitt så kan man tvinne flere ledere.
Tenker du da utelukkende som signalkabel? Selv bruker jeg en eller to tvinnede i mine småprosjekter. Som høytalerkabel kan man vel tvinne mange for det gjør Kimber mfl. Det viktigste er vel å unngå skin-effekt? :Asbjørn skrev:Jeg har brukt Cat 5-tråder her og der i forsterkerprosjekter, men hvis man tvinner sammen flere sånne ledere kan kapasitansen i bunten bli et problem. Da ville jeg tenkt litt over hva som var koblet til i hver ende for å være sikker på at den ikke stelte i stand noe ugagn, eller bare brukt sånne når ett par gir nok tverrsnitt.hel skrev:Hva med Cat5 kabel. Trenger man større tverrsnitt så kan man tvinne flere ledere.
Hvilken dimensjon foreslår du?Jaerbu skrev:Jeg har handlet endel kabel herfra. Og ting virker enda.
http://www.homegrownaudio.com/categories/Solid-Core-Wire/?sort=pricedesc
Alt av internkabling er planlagt byttet ut med noe av bedre kvalitet. I alle fall skal RCA-til-smårørs-print skiftes i første omgang, så resten, etter hvert. Eller alt på en gang, hvis man får kabel av god men rimelig kvalitet.hel skrev:Tenker du da utelukkende som signalkabel? Selv bruker jeg en eller to tvinnede i mine småprosjekter. Som høytalerkabel kan man vel tvinne mange for det gjør Kimber mfl. Det viktigste er vel å unngå skin-effekt? :Asbjørn skrev:Jeg har brukt Cat 5-tråder her og der i forsterkerprosjekter, men hvis man tvinner sammen flere sånne ledere kan kapasitansen i bunten bli et problem. Da ville jeg tenkt litt over hva som var koblet til i hver ende for å være sikker på at den ikke stelte i stand noe ugagn, eller bare brukt sånne når ett par gir nok tverrsnitt.hel skrev:Hva med Cat5 kabel. Trenger man større tverrsnitt så kan man tvinne flere ledere.![]()
Nei, det viktigste i en slik konstruksjon som Kimber er å redusere induktansen og øke kapasitansen passe mye til å flate ut frekvensgangen fra 8-20 kHz, ca. Induktive høyttalerkabler med typiske høyttalere kan lett få en bitteliten pukkel et sted rundt 8-11 kHz og deretter rulle av oppover mot 20 kHz. Det er lett å overdosere medisinen for å motvirke det, for eksempel ved å flette en "orm" av Cat-5, som kan få så høy kapasitans at det blir helsefarlig for utgangstransistorene i enkelte effekttrinn.hel skrev:Tenker du da utelukkende som signalkabel? Selv bruker jeg en eller to tvinnede i mine småprosjekter. Som høytalerkabel kan man vel tvinne mange for det gjør Kimber mfl. Det viktigste er vel å unngå skin-effekt? :Asbjørn skrev:Jeg har brukt Cat 5-tråder her og der i forsterkerprosjekter, men hvis man tvinner sammen flere sånne ledere kan kapasitansen i bunten bli et problem. Da ville jeg tenkt litt over hva som var koblet til i hver ende for å være sikker på at den ikke stelte i stand noe ugagn, eller bare brukt sånne når ett par gir nok tverrsnitt.hel skrev:Hva med Cat5 kabel. Trenger man større tverrsnitt så kan man tvinne flere ledere.![]()
Min forforsterker inneholder ikke annet enn print, men tror ikke det går utover lyden..Barbaresco skrev:Rørforsterkere har den fordelen at de kan koples opp uten bruk av print, og bare pga det blir alle baner tykkere og bedre uansett tråd som brukes. Gjerne tykk, lakkisolert solid kåre.
Interresant. Dette må jeg lære mere om. Når man f eks bygger T-amp med ferdige moduler. Hva slags kabling er mest fornuftig da? Jeg bruker en eller to CAT5 på signalveien og to CAT5 eller den tynneste Meniscus sølv/kobber kabelen til høyttalerterminalene. Vil de lage noe krøll?Asbjørn skrev:Nei, det viktigste i en slik konstruksjon som Kimber er å redusere induktansen og øke kapasitansen passe mye til å flate ut frekvensgangen fra 8-20 kHz, ca. Induktive høyttalerkabler med typiske høyttalere kan lett få en bitteliten pukkel et sted rundt 8-11 kHz og deretter rulle av oppover mot 20 kHz. Det er lett å overdosere medisinen for å motvirke det, for eksempel ved å flette en "orm" av Cat-5, som kan få så høy kapasitans at det blir helsefarlig for utgangstransistorene i enkelte effekttrinn.hel skrev:Tenker du da utelukkende som signalkabel? Selv bruker jeg en eller to tvinnede i mine småprosjekter. Som høytalerkabel kan man vel tvinne mange for det gjør Kimber mfl. Det viktigste er vel å unngå skin-effekt? :Asbjørn skrev:Jeg har brukt Cat 5-tråder her og der i forsterkerprosjekter, men hvis man tvinner sammen flere sånne ledere kan kapasitansen i bunten bli et problem. Da ville jeg tenkt litt over hva som var koblet til i hver ende for å være sikker på at den ikke stelte i stand noe ugagn, eller bare brukt sånne når ett par gir nok tverrsnitt.hel skrev:Hva med Cat5 kabel. Trenger man større tverrsnitt så kan man tvinne flere ledere.![]()
En eller noen få Cat-5 ledere på korte strekk som internkabel skulle derimot ikke være noe problem. Husk bare at alle ledninger også er resistorer og har en induktans, sånn at bytte til "bedre" internkabel med andre elektriske egenskaper kan i verste fall føre til stabilitetsproblemer i kretsen. Det skulle heller ikke være noe stort problem i en rørforsterker, men rundt en chipamp ville jeg tenkt nøye på både tverrsnittet på de forskjellige jordforbindelsene, hvilke ledninger som er tvinnet med hvilke, og på parasittisk induktans i ledningsstrekkene. It oscillates like an ocelot, var det noen som sa om et slikt prosjekt.
bjornh skrev:-en annen ting; har ikke flere av disse litt vel høye fraktkostnader?
De fleste opererer på denne måten, at de først gir endelig fraktkostnad etter bestilling. Jeg pleier å sende en forespørsel på forhånd, gjerne med liste over hva som skal med.Meniscus Audio skrev:A best estimate of shipping charges will be given at check out, but we will review your order, determine the exact weight and choose the best shipping method and price for you. All international orders will be quoted for shipping charges before shipping. We have good rates with DHL. If you prefer one shipping method to others, please let us know.
Kommer litt an på hvilken kabel det er.bjornh skrev:OK, så langt jeg forstår er alt over 0,5mm2 overkill i det meste av internkablingen. Men er sølv alltid like heldig?
Ikke så rart hvis du ser på utviklingen på sølvprisene siste året:bjornh skrev:Prisen på sølvkabler har faktisk økt!
sinep skrev:Kommer litt an på hvilken kabel det er.bjornh skrev:OK, så langt jeg forstår er alt over 0,5mm2 overkill i det meste av internkablingen. Men er sølv alltid like heldig?
På strømkablene er det ikke noe problem å bruke 1,5kv-2,5kv solid core f.eks. (antakeligvis pga den lave frekvensen), men hvis du gjør det samme på signal eller høyttalerkablene, blir klangbalansen påvirket og diskant/mellomtone blir undertrykt. På høyttalerkablene bør du ikke bruke høyere enn 0,5mm2 pr leder, men heller bruke flere ledere. Alternativt er det jo en mulighet å kjøre samme stil som taralabs, zensati og duelund med flatvalsede ledere (og h<0,5mm), men er usikker på hvor man får kjøpt slike til en billig penge. Signalkabler har jeg ikke eksperimentert med, men det virker som det er vanlig å legge seg på rundt halvparten av dimensjonen her, altså 0,25 mm2 og bruke flere separate ledere.
Sølv gir mer engasjement og klarhet i toppen, men det er lettere å trå feil med sølv i forhold til kobber.
Hvis det oppstår en feil i diskanten en plass, kommer det veldig tydelig frem med sølvkabler.