iPad

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Med det samme jeg er inne på det; jeg har også en Naim NAC552 preamp. Den trenger en separat psu, og kan kun bruke en psu fra Naim som heter NA 552PS. Såvidt jeg vet fins det ingen alternativer, og om jeg vil ha en NAC552 (Naim Audio Control) så må jeg kjøpe en NA 552PS fra de også.

    Og dersom jeg vil benytte den innebygde DC-utgangen til å strømforsyne et riaa-trinn eller liknende, så må jeg bruke et av Naims egne uten intern psu, som er laget for ekstern strøm fra denne eller andre av Naims 24V utganger fra andre eksterne psu'er.

    Blir dette noe av det samme? Hvor en produsent lager et produkt til en gitt applikasjon, et gitt bruksområde, hvor det ikke er meningen at kunden skal kunne bruke rubbel og bit av hva som fins på markedet til det? I så fall, er ikke det en ganske vanlig sak?
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Og Gjestemedlem, Gjestemedlem. Dette er et viktig poeng. Akkurat som man i Fahrenheit 451 måtte memorere bøkene for å holde dem i live, ikke sant? Fordi myndighetene ønsket å slette dem, og brannkorps ble brukt for å brenne bøker. Og joda, visst kommer alle bøker til å bli brent - for det er banna bein at ingen gjør som DVD-Jon og cracker låsene, det gir seg selv. Og Google-Books kommer sikkert en dag til å drite i hele prosjektet sitt, slik at vi ikke får tilgang til bøkene der lenger, det gir seg selv. Spesielt nå som de har sagt de vil trekke seg fra Kina, pga Kinas totalitære sensur.

    Men nå blir jeg distrahert her. For dette er et mye bedre forslag. Vi bør gå tilbake til den tiden da munker satt og kopierte tekster for hånd. For da kunne vi være helt sikre på at ingen tullet med teksten, eller? For når Gutenberg kom med trykkpresse så ble det veldig lett for makthaverne å gå inn og endre på teksten, slik at de fikk viljen sin gjennom.

    At Opplysningstiden sammenfalt med Gutenbergs oppfinnelse er selvsagt bare en tilfeldighet.

    Just sayin'

    La oss forby Apple! Hva mener de egentlig med å kalle det Apple? Skal det liksom være en referanse til Kunnskapens tre? Blasfemi!

    Vekk med dem!
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    Gjestemedlem skrev:
    vredensgnag skrev:
    Det gjelder kun HD-filmer. Du får valg mellom å leie filmen i SD, leie den i HD, kjøpe den i SD eller i noen tilfeller også å kjøpe den i HD.

    Velger du leie i HD, må AppleTV være tilkoblet en HDCP-godkjent skjerm, det forlanger distributøren. Du blir også advart om at denne filmen kun kan avspilles fra ATV, og om du ønsker å gjennomføre kjøpet.
    Kjøper du filmen i SD kan den portes fritt. Har faktisk ikke kjøpt HD-film, så det kan jeg ikke uttale meg om.

    Valgmuligheten Shared Movies og Shared TV-Series dukker opp om du har maskiner med slike på ...
    Dette er jo verre enn om jeg skulle funnet på det selv i et animert øyeblikk. Siden mer og mer film går bort fra SD og over til HD blir jo resultatet at mer og mer film (til slutt alle) som man handler i eplebutikken kun kan spilles av på en epleskjerm, og ikke på f.eks,Panasonic- eller SONYfjernsynet som også har HDMI inngang og som man har handlet hos Elkjøp og ikke i eplebutikken. Men pytt pytt, om eplefolket må kjøpe en epleskjerm eller en ATV til noen tusen ekstra for å få tilgang til å faktisk se filmen så er vel ikke det noe problem for dem. De er jo sikkert pene og brukervennlige.

    Og hvis man vil ha en annen løsning er man sikkert en skummeø pirat, terrorist, pedofil eller dissident som uansett bør fengsles uten tilgang til film.

    Tragisk. :-\
    Er ikke 100% sikker om vi snakker forbi hverandre her nå :)
    AppleTV bry seg lite om hvilken skjerm som er tilkoblet, så lenge den støtter HDCP. Dette er jo noe alle filmselskapene krever for å unngå at ikke folk kobler på f.eks DVD opptakeren sin å lager en kopi.
    Men uansett støter alle skjermer med HDMI inngang HDCP. Jeg har leid HD filmer med AppleTv i 2 år nå og det fungerer på de 3 skjermene jeg har hatt i eie. Når du leier film får du 30 dager på å se den. Begynner du å se og stopper har du 24 timer å se ferdig. Ikke så annerledes en å leie en DVD/ Blueray. Sett bort ifra de 30 dagene da.

    En annen ting som ikke må glemmes i hetens kamp er at Apple jobbet hardt for å bli kvitt DRM på musikk og nå er vel alt som selges av musikk på iTunes fritt for DRM sperrer. Eneste krav er at du må ha en AAC kompatibel spiller.
    Relativ gammel brev, men her er Mr. Jobs personlig syn på DRM og deres Fairplay teknologi: http://www.apple.com/hotnews/thoughtsonmusic/
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Jeg begynner iallefall å få en mistanke om hvem det egentlig var som satte tenna i epla og bet det han var kar om da han hadde sjansen.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Vidar P skrev:
    Jeg har en Garmin kartplotter til båten. Der kan jeg kun bruke kart levert via Garmin, og muligheter for å bruke andre leverandørers kart er ganske enkelt ikke der. Er det noe av det samme? Er den en trussel for oss forbrukere?
    Et program kan gjerne være laget til en bestemt enhet, det er noe helt annet.

    Men mener du for alvor at musikk skal låses til et bestemt merke, eller at en bestemt film kun skal kunne spilles av på en enkelt spiller, og at alle som har andre spillere ikke skal kunne se disse? All den tid du kjøper en plate, en DVD, en CD eller en fil fra itunes.. så skal det nå være opp til deg hva du vil bruke av spillere for å høre på dem.

    Hva hvis du en dag skulle spille litt av din samling av klassiske plater på ditt Naimanlegg, kun for å få opp en feilmendling (etter en automatisk internettoppdatering) om at Sony hadde kjøpt disse rettighetene nå og at denne musikken de neste 30 år kun ble tillatt å spille på Sonyanlegg, og at alle forsøk på å omgå reglene ville bli straffet med fengsel og astronomiske bøter... selv om du har betalt for musikken en gang allerede og det ikke er noen tekniske hindringer for å spille på alle spillere du måtte ha lyst å eie.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Gjestemedlem skrev:
    Vidar P skrev:
    Jeg har en Garmin kartplotter til båten. Der kan jeg kun bruke kart levert via Garmin, og muligheter for å bruke andre leverandørers kart er ganske enkelt ikke der. Er det noe av det samme? Er den en trussel for oss forbrukere?
    Et program kan gjerne være laget til en bestemt enhet, det er noe helt annet.
    Klarer ikke å se at det er så veldig annerledes.. det er ikke Garmin som lager kartene, det er kartverker rundtom. Men deres apparater (Garmin altså) er laget for å fungere kun mot kart som er levert fra Garmin.

    Jmf Apple så skulle vel Garmin være samme elendighet; levere produkter som ikke kan brukes sammen med andre sine programmer, eller på andre sine premisser.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Vidar P skrev:
    Klarer ikke å se at det er så veldig annerledes.. det er ikke Garmin som lager kartene, det er kartverker rundtom. Men deres apparater (Garmin altså) er laget for å fungere kun mot kart som er levert fra Garmin.

    Jmf Apple så skulle vel Garmin være samme elendighet; levere produkter som ikke kan brukes sammen med andre sine programmer, eller på andre sine premisser.
    Ville du kjøpt denne

     

    Vedlegg

    HåkonN

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Innlegg
    1.122
    Antall liker
    0
    Vidar P skrev:
    Med det samme jeg er inne på det; jeg har også en Naim NAC552 preamp. Den trenger en separat psu, og kan kun bruke en psu fra Naim som heter NA 552PS. Såvidt jeg vet fins det ingen alternativer, og om jeg vil ha en NAC552 (Naim Audio Control) så må jeg kjøpe en NA 552PS fra de også.

    Og dersom jeg vil benytte den innebygde DC-utgangen til å strømforsyne et riaa-trinn eller liknende, så må jeg bruke et av Naims egne uten intern psu, som er laget for ekstern strøm fra denne eller andre av Naims 24V utganger fra andre eksterne psu'er.

    Blir dette noe av det samme? Hvor en produsent lager et produkt til en gitt applikasjon, et gitt bruksområde, hvor det ikke er meningen at kunden skal kunne bruke rubbel og bit av hva som fins på markedet til det? I så fall, er ikke det en ganske vanlig sak?
    Nei. Når Naim legger til rette for å selge musikk direkte til dine Naim-komponenter, ikke lenger støtter store deler av CD`ene på markedet og låser musikken til de komponentene - samtidig som Naim forbeholder seg retten til å gå inn i ditt elektroniske musikkarkiv og fjerne musikken din om nødvendig, så kan vi begynne å trekke paraleller. Skulle den tid komme, kan vi samtidig anta at Naim er blitt søkkrike på deres strategi og bruker enorme ressurser på å få deg som konsumer til å binde deg til Naim hardware, Naim butikker og Naim samarbeidspartnere.

    Noen mener slike tiltak er helt nødvendig for å unngå at du misbruker ditt stereoanlegg til å avspille musikk som du ikke har betalt for. Andre mener det er en uheldig utvikling.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Gjestemedlem skrev:
    Vidar P skrev:
    Klarer ikke å se at det er så veldig annerledes.. det er ikke Garmin som lager kartene, det er kartverker rundtom. Men deres apparater (Garmin altså) er laget for å fungere kun mot kart som er levert fra Garmin.

    Jmf Apple så skulle vel Garmin være samme elendighet; levere produkter som ikke kan brukes sammen med andre sine programmer, eller på andre sine premisser.
    Ville du kjøpt denne

     
    P

    Parelius

    Gjest
    Mye jeg ikke får med meg her.

    Det er forskjell på DRM og det å gå inn og slette noe du allerede har lastet ned og betalt. Kan ikke se at DRM gir rett til det siste ledd.

    Det er forskjell på hva som er opphavsrettslig beskyttet og det som er fritt tilgjengelig.

    Det er forskjell på at noen har lyst til å gi bort gratis noe en har opphavsrettigheter til og det at alt skal være gratis okke som.

    Uten å ta høyde for slike skiller, så blir jo alt bare grøt, og det vesentlige i problematikken forsvinner i uvesentligheter.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Vidar P skrev:
    Jeg ville ha kjøpt den selv om den ikke var mulig å spille på en PC iallefall :)
    Joda den er helt grei. Men poenget er litt at hvis jeg kjøper en CD så forventer jeg at den kan spilles på CDspillere uansett merke og produsent. At jeg kan ta den med i en hifisjappe og spille den der hvis jeg vil høre på et oppsett der, eller ta den med på besøk til venner og spille for dem der, til og med legge den inn på telefonen eller spille den på Squeezeboxen min.

    Hvis alle disse mulighetene forsvinner når man kjøper musikk så vil jeg føle meg litt lurt og snytt. Det vil i allefall ikke gi noen godfølelse.

    Jeg har forståelse for at man ønsker å finne løsninger som begrenser fri duplisering, men slike løsninger kan ikke være slik at de hindrer bruk som skissert over. Da må man sette foten ned og si at dette vil vi ikke være med på. Finn en bedre løsning selv om RIAA & Co presser på aldri så mye og hardt.
     

    HåkonN

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Innlegg
    1.122
    Antall liker
    0
    mteinum skrev:
    naim har jo en egen label, så de er ikke så langt unna ;D

    http://www.naimlabel.com/
    Hehe.

    Det kanskje på sin plass å nevne at om man kjøper musikk i det beste tilgjengelige formatet fra Naim-butikken, så har Apple bestemt at du ikke skal få lov til å spille av den type filer på deres produkter.

    Skal en tro enkelte er du da en kriminell som stjeler musikk, og du kan derfor seile din egen sjø. ;D
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    Apple gir kundene løsninger og produkter kundene vil ha. Faktisk er det slik at stadig flere kunder vil ha det på denne måten. alternativer finnes i bøtter og spann.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Parelius skrev:
    Mye jeg ikke får med meg her.

    Det er forskjell på DRM og det å gå inn å slette noe du allerede har lastet ned og betalt. Kan ikke se at DRM gir rett til det siste ledd.
    Det henger sammen. Mange DRM-systemer baserer seg på en autorisasjon over nettet når man prøver å spille av innhold. Dette gir muligheter for å overvåke hva som spilles av, når det spilles av, hvor ofte og av hvem. Potensiale for misbruk er stort allerede. Men utstyrleverandørene har også lagt inn muligheter for nettopp å gå inn på din personlige eiendom og slette innhold (M) som de mener bryter med opphavsretten (DR).

    Amazon forklarte seg slik:

    "These books were added to our catalog using our self-service platform by a third-party who did not have the rights to the books…When we were notified of this by the rights holder, we removed the illegal copies from our systems and from customers’ devices, and refunded customers….We are changing our systems so that in the future we will not remove books from customers’ devices in these circumstances."



    Det er forskjell på hva som er opphavsrettslig beskyttet og det som er fritt tilgjengelig.
    Tilgjengelighet og opphav er to helt forskjellige ting. Ingen nødvendig sammenheng der.


    Det er forskjell på at noen har lyst til å gi bort gratis noe en har opphavsrettigheter til og det at alt skal være gratis okke som.
    Ja


    Uten å ta høyde for slike skiller, så blir jo alt bare grøt, og det vesentlige i problematikken forsvinner i uvesentligheter.

    Ja det er en uoversiktlig sak, med svært mange sider. Og prøver man å se på vesentlighetene så blir man lett sett på som en paranoid hatefull konspirasjonsteoretiker.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Kjøper man musikk (eller kart) for en gitt produktserie avspillere/-lesere, så får man vel finne seg i at det er for dette. Enten det er for platespiller, cd-spiller, kartlesere, mobiltelefoner, computere eller annet.

    Jeg får forresten ikke installert Mac OSX på min pc. Og det er greit det også, for jeg var klar over det da jeg kjøpte OSX at dette var til Mac. Likedan som da jeg kjøpte W7 til pc'en. En verden hvor alt passer til alt ser jeg ikke for meg, iallefall ikke etterhvert som den digitale evolusjon og dens aktører får gå sin gang. MS-siden kommer nok etter de også når de er i stand til det.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    65finger skrev:
    Apple gir kundene løsninger og produkter kundene vil ha. Faktisk er det slik at stadig flere kunder vil ha det på denne måten. alternativer finnes i bøtter og spann.
    Ja det er derfor det er viktig å opplyse folk slik at de tenker seg om og ikke bare handler uten impulskontroll eller å ha sett een frisk reklamesnutt.

    Men padden vil nok sikkert selge bra den, og forhåpentligvis vil det komme mange gode alternativer. De fikk en tjuvstart med iphonen sin, men allerede nå er de jo kraftig akterutseilt på den fronten. Så jeg er ikke bare pessimist heller.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Vidar P skrev:
    Kjøper man musikk (eller kart) for en gitt produktserie avspillere/-lesere, så får man vel finne seg i at det er for dette. Enten det er for platespiller, cd-spiller, kartlesere, mobiltelefoner, computere eller annet.

    Jeg får forresten ikke installert Mac OSX på min pc. Og det er greit det også, for jeg var klar over det da jeg kjøpte OSX at dette var til Mac. Likedan som da jeg kjøpte W7 til pc'en. En verden hvor alt passer til alt ser jeg ikke for meg, iallefall ikke etterhvert som den digitale evolusjon og dens aktører får gå sin gang. MS-siden kommer nok etter de også når de er i stand til det.
    Det undrer meg at du ikke er i stand til å se forskjell på programvare og innhold. Førstnevnte må jo skrives for en spesifikk plattform for at det skal virke, innhold derimot skal kunne brukes på tvers av plattformer.

    Musikk er ikke et dataprogram. En tekst er ikke et dataprogram. En film er ikke et dataprogram.

    Og det er feil å låse slikt til et bestemt format. Det er ikke i forbrukernes interesse og fullstandig unødvendig.

    Om jeg skal prøve å gå mer i dybden her er jeg redd det bare vil fornærme din intelligens, og det er ikke hensikten, og jeg er overbevist om at du forstår hva jeg sikter til.
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    Gjestemedlem skrev:
    65finger skrev:
    Apple gir kundene løsninger og produkter kundene vil ha. Faktisk er det slik at stadig flere kunder vil ha det på denne måten. alternativer finnes i bøtter og spann.
    Ja det er derfor det er viktig å opplyse folk slik at de tenker seg om og ikke bare handler uten impulskontroll eller å ha sett een frisk reklamesnutt.

    Men padden vil nok sikkert selge bra den, og forhåpentligvis vil det komme mange gode alternativer. De fikk en tjuvstart med iphonen sin, men allerede nå er de jo kraftig akterutseilt på den fronten. Så jeg er ikke bare pessimist heller.
    Det er vel positivt at Apple som selskap revitaliserer de produktområdene de går inn i, ref. mobiltlfmarkedet og nå lesefjøl. jeg har en masse Appleprodukter men har aldri kjøpt noe innhold fra itunes-store dvs produktene kan brukes uten innholdsdelen.
     
    P

    Parelius

    Gjest
    Gjestemedlem skrev:
    Parelius skrev:
    Mye jeg ikke får med meg her.

    Det er forskjell på DRM og det å gå inn å slette noe du allerede har lastet ned og betalt. Kan ikke se at DRM gir rett til det siste ledd.
    Det henger sammen. Mange DRM-systemer baserer seg på en autorisasjon over nettet når man prøver å spille av innhold. Dette gir muligheter for å overvåke hva som spilles av, når det spilles av, hvor ofte og av hvem. Potensiale for misbruk er stort allerede. Men utstyrleverandørene har også lagt inn muligheter for nettopp å gå inn på din personlige eiendom og slette innhold (M) som de mener bryter med opphavsretten (DR).

    Amazon forklarte seg slik:

    "These books were added to our catalog using our self-service platform by a third-party who did not have the rights to the books…When we were notified of this by the rights holder, we removed the illegal copies from our systems and from customers’ devices, and refunded customers….We are changing our systems so that in the future we will not remove books from customers’ devices in these circumstances."
    Gjestemedlem skrev:
    OPPROP

    iPad DRM endangers our rights


    Mr. Jobs,

    DRM will give Apple and their corporate partners the power to disable features, block competing products (especially free software) censor news, and even delete books, videos, or news stories from users' computers without notice-- using the device's "always on" network connection.

    This past year, we have seen how human rights and democracy protestors can have the technology they use turned against them. By making a computer where every application is under total, centralized control, Apple is endangering freedom to increase profits.

    Apple can say they will not abuse this power, but their record of App Store rejections and removals gives us no reason to trust them. The iPad's unprecedented use of DRM to control all capabilities of a general purpose computer is a dangerous step backward for computing and for media distribution. We demand that Apple remove all DRM from its devices.

    .. skriv under på oppropet her:

    http://www.defectivebydesign.org/ipad
    Eksempel på sammenblanding som ikke fører noe sted hen. DRM og sletting er ikke det samme. Apple greier vel å slette filer på maskinene min selv uten DRM, skulle jeg tro (eller tar jeg feil? Er DRM en forutsetning for å få dette til?). Jeg er absolutt mot sletting av filer på maskinen min (om jeg altså ikke har tillatt det), men ikke nødvendigvis mot enhver form for DRM.
     
    P

    Parelius

    Gjest
    Gjestemedlem skrev:
    Det er forskjell på hva som er opphavsrettslig beskyttet og det som er fritt tilgjengelig.
    Tilgjengelighet og opphav er to helt forskjellige ting. Ingen nødvendig sammenheng der.


    Det er forskjell på at noen har lyst til å gi bort gratis noe en har opphavsrettigheter til og det at alt skal være gratis okke som.
    Ja
    Hva prøver du da å si med et slikt argument:

    Gjestemedlem skrev:
    vredensgnag skrev:
    At Opplysningstiden sammenfalt med Gutenbergs oppfinnelse er selvsagt bare en tilfeldighet.

    Just sayin'
    Project Gutenberg is the place where you can download over 30,000 free ebooks to read on your PC, iPhone, Kindle, Sony Reader or other portable device.

    http://www.gutenberg.org/wiki/Main_Page

    Just sayin'
    Project Gutenberg utgir ting som ikke er opphavsrettslig beskyttet.

    Og hvem finanserer Project Gutenberg.
     

    KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    HåkonN skrev:
    mteinum skrev:
    naim har jo en egen label, så de er ikke så langt unna ;D

    http://www.naimlabel.com/
    Hehe.

    Det kanskje på sin plass å nevne at om man kjøper musikk i det beste tilgjengelige formatet fra Naim-butikken, så har Apple bestemt at du ikke skal få lov til å spille av den type filer på deres produkter.

    Skal en tro enkelte er du da en kriminell som stjeler musikk, og du kan derfor seile din egen sjø. ;D
    Har apple bestemt det?
    Det kan vel ikke være slik at om noen eventuelt lager egne sære filer så skal apple straks være forpliktet til å lage noe som gjør det mulig å tolke, dersom det er årsaken.

    Forøvrig hevder oblivion dette:

    iTunes har lest / avspillt DxD 352.8k/24bit formatet en stund og det er ikke mange av de andre avspillerene som gjør....

    Mvh.KW
     
    P

    Parelius

    Gjest
    Gjestemedlem skrev:
    Siden mer og mer film går bort fra SD og over til HD blir jo resultatet at mer og mer film (til slutt alle) som man handler i eplebutikken kun kan spilles av på en epleskjerm, og ikke på f.eks,Panasonic- eller SONYfjernsynet som også har HDMI inngang og som man har handlet hos Elkjøp og ikke i eplebutikken.
    Er dette riktig, Deph? Hvor har du det fra?
     

    Wright

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Innlegg
    905
    Antall liker
    2
    Det er riktig at HD-innhold fra iTunes-butikken må spilles av på en HDCP-kompatibel skjerm, men HDCP er knapt en Apple-standard, og det finnes rikelig med alternative skjermer.
     

    larsggu

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.07.2007
    Innlegg
    456
    Antall liker
    21
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    Det snakkes om at folk må opplyses om alternativene for å la seg friste av Apples forførende, men ubrukelige, produkter. Hvilke produkter menes da i denne sammenhengen?

    Man kan alltids installere en linux-variant på en slik Fujitsu-Siemens laptop med vendbar touch-skjerm, eller lage seg en Microsoft Surface-DIY-variant, men vil det virkelig være et alternativ? Og til hvilken pris?

    Mange synes det å la Apple bestemme formater, synkroniseringsprotokoll, antall paralelt kjørende programmer og til en viss grad hvilke programmer som kan installeres er en minimal ulempe i forhold til hva produktet faktisk kan levere av brukeropplevelse og funksjonalitet.

    Hvis man ser på mengden fri programvare som finnes, og hvor liten andel av den som faktisk går an å bruke for folk flest, er det kanskje ikke så galt med et organ som sjekker programvaren før den distribueres til sluttbrukerne?
     

    mteinum

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Innlegg
    10.164
    Antall liker
    3.997
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    larsggu skrev:
    Hvis man ser på mengden fri programvare som finnes, og hvor liten andel av den som faktisk går an å bruke for folk flest, er det kanskje ikke så galt med et organ som sjekker programvaren før den distribueres til sluttbrukerne?
    Apple & Microsoft er vel ikke de som er best egnet i såfall....
     

    HåkonN

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Innlegg
    1.122
    Antall liker
    0
    KW skrev:
    Har apple bestemt det?
    Ja. FLAC er et fritt open source format de svært enkelt kunne valgt å ta med om de hadde ønsket.

    KW skrev:
    Det kan vel ikke være slik at om noen eventuelt lager egne sære filer så skal apple straks være forpliktet til å lage noe som gjør det mulig å tolke, dersom det er årsaken.
    Vi snakker altså om FLAC her. Det blir som å si at man ikke ønsker å støtte MP3.

    Det finnes vel knapt noe mer utbredt format for lossless audio. Sett bort i fra Apple støtter mesteparten av hardware i dag FLAC. Ikke uten grunn til at nettbutikker som for eksempel Naim, HDtracks og 2L velger FLAC for deres lossless filer. Selv The Beatles velger FLAC. ;D



    http://en.wikipedia.org/wiki/Free_Lossless_Audio_Codec
    http://www.thebeatles.com/#/news/Last_Apple_USBs_available_in
     

    golyngset

    Medlem
    Ble medlem
    23.11.2007
    Innlegg
    40
    Antall liker
    0
    Sted
    Kaupanger, Sogn
    Hadde eigentleg tenkt å holde kjeft i iPad debatten (tenkjer ikkje spesielt på denne tråden), men svarten heller:
    -gledar meg stort til sommaren, då skal eg slenge meg ned på sofaen, og etter å ha brukt epleprodukt til å sette igang flott lossless musikk (rippa på epleprodukt) og skru opp lyden høgt.
    Då først skal eg starte safari på iPaden og surfe gjennom dei gamle krakilskt negative trådane rundtomkring på nettet og VÆRE GLAD FOR AT EG KJØPTE iPADEN I REIN TRASS :D
    Eg for min del er ihvertfall glad for at Jobs og Co. er med på å pushe MASSE god teknologi og ny flotte løysingar ut til dei som er interesserte. Ikkje interessert? Ja vel, IKKJE KJØP!

    Vyrdsamt,
    Geir Ove
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Parelius skrev:
    Gjestemedlem skrev:
    Siden mer og mer film går bort fra SD og over til HD blir jo resultatet at mer og mer film (til slutt alle) som man handler i eplebutikken kun kan spilles av på en epleskjerm, og ikke på f.eks,Panasonic- eller SONYfjernsynet som også har HDMI inngang og som man har handlet hos Elkjøp og ikke i eplebutikken.
    Er dette riktig, Deph? Hvor har du det fra?
    At det blir mer og mer HD har jeg ikke noen direkte statistikk på, men jeg trodde ikke det va en voldsomt kontroversiell uttalelse

    Når det gjelder problemene med å spille av filmene fra itunes store på eksterne skjermer så var de å lese på linken som ble postet tidligere i tråden...

    http://discussions.apple.com/thread.jspa?threadID=1766997&start=0&tstart=0

    Men mulig problemet kun gjelder vanlige dataskjermer og ikke HDMI-TVer. Uansett ikke en særlig relevant problemstilling for en padde, da denne kommer uten HDMI eller annen skjermutgang uansett... :-\
     

    Wright

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Innlegg
    905
    Antall liker
    2
    Gjestemedlem skrev:
    Uansett ikke en særlig relevant problemstilling for en padde, da denne kommer uten HDMI eller annen skjermutgang uansett... :-\
    Feil igjen: «Support for 1024 by 768 pixels with Dock Connector to VGA Adapter; 576p and 480p with Apple Component AV Cable; 576i and 480i with Apple Composite Cable»
    http://www.apple.com/ipad/specs/
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Parelius skrev:
    Gjestemedlem skrev:
    Det er forskjell på hva som er opphavsrettslig beskyttet og det som er fritt tilgjengelig.
    Tilgjengelighet og opphav er to helt forskjellige ting. Ingen nødvendig sammenheng der.


    Det er forskjell på at noen har lyst til å gi bort gratis noe en har opphavsrettigheter til og det at alt skal være gratis okke som.
    Ja
    Hva prøver du da å si med et slikt argument:
    Opphavsrett vil si at en person er anerkjent som opphavet til et åndsverk. Altså hvis andre utgir dette for å være sitt eget verk er det fusk og fanteri. Hvorvidt noe er tilgjengelig er en helt annen greie, og at noe er fritt tilgjengelig trenger ikke komme i konflikt med anerkjennelsen av forfatterskapet.

    Å ha kommersiell enerett til noe er også noe annet enn retten til å blokkere for ukommersiell bruk, bare for å differensiere det hele ytterligere.

    Jeg har ingen probelemer med at forfattere skal tjene penger på sine verk.. en stund. Men etter en tid skal de tilfalle menneskeheten. Det gjøres slik i dag, men tidsperspektivet kunne endres hvis det var vilje til dette.



    Project Gutenberg utgir ting som ikke er opphavsrettslig beskyttet.
    Legalisert piratvirksomhet med andre ord. Ren kommunisme dette. :eek:


    Og hvem finanserer Project Gutenberg.
    Det er et samarbeidsprosjekt mellom idealistiske organisasjoner:

    "Project Gutenberg is affiliated with many projects that are independent organizations which share the same ideals, and have been given permission to use the Project Gutenberg trademark."

    "Project Gutenberg is intentionally decentralized. For example, there is no selection policy dictating what texts to add. Instead, individual volunteers work on what they are interested in, or have available. The Project Gutenberg collection is intended to preserve items for the long term, so they cannot be lost by any one localized accident. In an effort to ensure this, the entire collection is backed-up regularly and mirrored on servers in many different locations."

    Men det må understrekes at dette ikke er i konflikt med eksisterende copyright-regler.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Parelius skrev:
    Gjestemedlem skrev:
    Siden mer og mer film går bort fra SD og over til HD blir jo resultatet at mer og mer film (til slutt alle) som man handler i eplebutikken kun kan spilles av på en epleskjerm, og ikke på f.eks,Panasonic- eller SONYfjernsynet som også har HDMI inngang og som man har handlet hos Elkjøp og ikke i eplebutikken.
    Er dette riktig, Deph? Hvor har du det fra?
    Selvsagt er det ikke riktig, det er bare vås. Apples datamaskiner kommer med HDMI-ut (miniHDMI og man bruker en kabel som har liten tilkobling i ene enden og standard i den andre. Min Mac mini har standard HDMI ut.) Denne kan kobles til skjermer fra alle mulige produsenter, så lenge disse overholder HDMI-standarden.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Wright skrev:
    Gjestemedlem skrev:
    Uansett ikke en særlig relevant problemstilling for en padde, da denne kommer uten HDMI eller annen skjermutgang uansett... :-\
    Feil igjen: «Support for 1024 by 768 pixels with Dock Connector to VGA Adapter; 576p and 480p with Apple Component AV Cable; 576i and 480i with Apple Composite Cable»
    http://www.apple.com/ipad/specs/
    Ok, takker for rettelsen. Men det gjør jo faktisk bare hele problemstillingen aktuell igjen i og med at du ikke kan spille av HDfilmene du laster ned fra itunes store fordi de blir blokkert grunnet manglende HDMI-støtte.

    Eller finnes det overganger fra "«Support for 1024 by 768 pixels with Dock Connector to VGA Adapter; 576p and 480p with Apple Component AV Cable; 576i and 480i with Apple Composite Cable»" til HDMI som jeg ikke vet om som muliggjør dette?

    Ser ut til at ræven er bak uansett hvilken vei man snur seg.
     

    Wright

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Innlegg
    905
    Antall liker
    2
    HDCP hindrer deg i å sende HD-signaler på en «usikret» signalkjede, men iPad kan såvidt jeg har forstått det uansett ikke sende HD-signaler ut, så det blir en litt teoretisk problemstilling med mindre jeg tar feil (men det har jeg gjort flerfoldige ganger før, korreksjoner mer enn velkomne).
     

    HåkonN

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Innlegg
    1.122
    Antall liker
    0
    Wright skrev:
    HDCP hindrer deg i å sende HD-signaler på en «usikret» signalkjede,
    Nei, det er det CSS, CPPM, og AACS som gjør.

    Wright skrev:
    men iPad kan såvidt jeg har forstått det uansett ikke sende HD-signaler ut, så det blir en litt teoretisk problemstilling med mindre jeg tar feil
    Det bør ikke være noe problem å sende kopibeskyttet HD-film på de utgangene, da det uansett er lavoppløst. Blu-Ray avspillere kommer også med svideo, component og composit utganger.

    Hadde padda hatt HDMI-utgang så hadde nok saken stilt seg annerledes. På det området ser det ut som Apple sliter litt med sine egne skjermer, men dette er nok først og fremst en feil/bug som sikkert kan spores til HDCP mottakeren i skjermene. Og det er neppe et bevisst valg fra deres side.

    Diskusjonen er dog av teoretisk interesse. Padda støtter uansett ikke avspilling av de mest brukte filmformatene, ei heller 1080P.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn