Ironi (ikke for hårsåre individer)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • K

    knutinh

    Gjest
    Er det ironisk at såkalte "rasjonalister" selv jevnlig beskriver hvordan de tar "irrasjonelle" valg?

    Er det ironisk at såkalte "subjektivister" beskriver sine valg som "perfekt rasjonelle" ut ifra det at de selv alltid greier å isolere faktorene og fjerne all følelsesmessig påvirkning - en påvirkning man samtidig argumenterer med er helt nødvendig for å nyte musikk?

    mvh
    Knut
     

    BR

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    07.09.2004
    Innlegg
    71
    Antall liker
    0
    Hei.
    Når skal "Høvdingen(e)" endelig få etablert
    en egen Hi-Filosofiavdeling her på sentralen? :)

    Forøvrig forstår jeg din tankeframsetting,men er
    alt for varm og sløv til å komme med noe annet enn dette.

    BR
     
    O

    OldBoy

    Gjest
    Er det ironisk at såkalte "rasjonalister" selv jevnlig beskriver hvordan de tar "irrasjonelle" valg?
    Det er rasjonelt å ta hensyn til realitetene.

    Hvis det er en realitet at det irrasjonelle eksisterer, kan man vel si noe sånt som at:

    Det er rasjonelt å være irrasjonell.
     

    Vedlegg

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.408
    Antall liker
    16.642
    Sted
    Østfold
    Egentlig ikke for er man irrasjonell har man med andre ord ikke innsett at man er det.
     
    O

    OldBoy

    Gjest
    Egentlig ikke for er man irrasjonell har man med andre ord ikke innsett at man er det.
    Hva med:

    Det er irrasjonelt å være rasjonell.

    Det jeg prøver å si på en spissformulert måte er "ja takk, begge deler". (For n-te gang: Ole Brumm sa aldri det): Passe rasjonell og passe irrasjonell. Rendyrking i enhver retning, er strake veien til asylet.
     

    Psyklisten

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.12.2004
    Innlegg
    993
    Antall liker
    0
    Torget vurderinger
    1
    Det er sommer, er du ute etter bråk så ta deg heller en tur på stranda!
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.368
    Antall liker
    6.766
    Jeg for min del er objektivist, og føler meg perfekt irrasjonell, og spiller bare musikk som er umulig å nyte.
     
    K

    knutinh

    Gjest
    Musikk? Pøh, jeg har da ingen CD-er. Jeg påtrykker kun sinus-stimuli og impulser. Ingenting som å nyte den kjølige stillheten når oscilloskopet viser en anleggsrespons som perfekt og feilfritt følger test-instrumentet. Ahhh.... :-D

    -k
     
    O

    OldBoy

    Gjest
    Musikk? Pøh, jeg har da ingen CD-er. Jeg påtrykker kun sinus-stimuli og impulser. Ingenting som å nyte den kjølige stillheten når oscilloskopet viser en anleggsrespons som perfekt og feilfritt følger test-instrumentet. Ahhh.... :-D

    -k
    Kan ikke den samme kjølige stillheten oppnås med anlegget helt avslått? Eller enda bedre: uten noe anlegg i det hele tatt? :) :)
     
    K

    knutinh

    Gjest
    Kan ikke den samme kjølige stillheten oppnås med anlegget helt avslått? Eller enda bedre: uten noe anlegg i det hele tatt? :) :)
    Nytelsen er jo selvsagt å kunne se perfeksjonen jeg (hypotetisk sett) kan benytte meg av til musikk-spilling, samt å invitere mine teknolog-venner til "lytteseanser" hvor vi sender utskrifter fra WinMLS-målinger fram og tilbake mens vi nyter et glass vin (blindtestet sådan selvfølgelig - endte opp på polets billigste) og snakker om Nyquists samplingsteorem og andre godsaker :-D

    -k
     
    O

    OldBoy

    Gjest
    Nytelsen er jo selvsagt å kunne se perfeksjonen jeg (hypotetisk sett) kan benytte meg av til musikk-spilling, samt å invitere mine teknolog-venner til "lytteseanser" hvor vi sender utskrifter fra WinMLS-målinger fram og tilbake mens vi nyter et glass vin (blindtestet sådan selvfølgelig - endte opp på polets billigste) og snakker om Nyquists samplingsteorem og andre godsaker :-D

    -k
    ;D ;D ;D

    Jeg nøyer med med ikke-blindtestet vin, men ikke nødvendigvis bare ett glass hver gang, i disse halvveis ferietider.

    Forøvrig får Nyquist være Nyquist, han har vel vært Nyquist en stund nå, så jeg trenger vel ikke å følge med hver halvtime lenger for å få med meg eventuelle ny(quist)heter.

    Med hensyn til såkalte "andre godsaker" holder jeg meg utelukkende til spiselige sådanne.

    Men opplegget ditt hørtes ikke så verst ut, må jo tilføye det sånn helt på tampen.
     
    T

    theStig

    Gjest
    Blant enkelte av oss omtales Hifisentralen som "asylet"... er nok noe i det ja...
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.408
    Antall liker
    16.642
    Sted
    Østfold
    Jeg tror man, i sdetet for å være rasjonell og irrasjonell heller skal være åpen for det rasjonelle og det irrasjonelle. Det er vel det som kalles å være realist. Om man ikke er åpen for at man kan ha misset en vesentlig måleparameter er man ikke realistisk.
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.149
    Torget vurderinger
    7
    Nytelsen er jo selvsagt å kunne se perfeksjonen jeg (hypotetisk sett) kan benytte meg av til musikk-spilling, samt å invitere mine teknolog-venner til "lytteseanser" hvor vi sender utskrifter fra WinMLS-målinger fram og tilbake mens vi nyter et glass vin (blindtestet sådan selvfølgelig - endte opp på polets billigste) og snakker om Nyquists samplingsteorem og andre godsaker :-D

    -k
    ;D ;D ;D ;D Jævlig bra
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn