Diverse Irritasjonstråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.028
    Antall liker
    9.308
    Norske soldater er veldig glade i "kneppe-telt" (Litt lokal uttale), eller kanskje ikke så glade. Danskene derimot, de er grønne av misunnelse på disse teltene.:cool:
     

    Kjell_Kranzberg

    Hi-Fi freak
    Moderator
    Ble medlem
    08.03.2005
    Innlegg
    3.362
    Antall liker
    3.354
    Torget vurderinger
    0
    Norske soldater er veldig glade i "kneppe-telt" (Litt lokal uttale), eller kanskje ikke så glade. Danskene derimot, de er grønne av misunnelse på disse teltene.:cool:
    Helt riktig!
    Ett vanligt svenskt uttryck är ”knäppa på tv:n”; ”knäppa på datorn”.
    Bör undvikas i Danmark.

    Jag (men inte många svenskar) vet att det finns ett bokförlag i Norge som heter ”Det norske samlaget” och att man varje år ger ett pris till en författare; ”Samlagsprisen”.
    Jag har också i Norge sett att man ibland förkortar Coop Samvirkelaget till Samlaget.
    (Samlag = samleie)
     
    Sist redigert:

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.448
    Antall liker
    7.783
    Torget vurderinger
    0
    Norske soldater er veldig glade i "kneppe-telt" (Litt lokal uttale), eller kanskje ikke så glade. Danskene derimot, de er grønne av misunnelse på disse teltene.:cool:
    En kollega som jobbet på flykontrollsentralen i ( for vår venn Kjell Kranzberg: Flygtrafikledningen ) Trondhjem satt en sen kveldstime og hørte på radiosambandet at det kom snodige lyder omtrent som om en orrfugl hadde fått tak i en mikrofon. I et forsøk på å feilsøke var det jo greit å vite om noen andre også hørte disse lydene. Men det var en meget stille ettermiddag og han hadde kun et fly på sin frekvens. En SAS maskin på vei fra Oslo til Bodø.
    Min venn kaller da opp SAS med følgende medling: "Scandinavian 123, hører du også den kneppingen på frekvensen?"
    Og svaret kom kontant, på pære dansk: "Hva fanden sier du? Knepper de på radioen??"
     

    Vebbis

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2008
    Innlegg
    570
    Antall liker
    382
    Torget vurderinger
    1
    Husker ikke om det har vært nevnt før, men det irriterer meg såpass at det i tilfelle fortjener en runde til.

    De som skriver et tv, tv'et osv.
    Ser jo helt idiotisk ut. Det er han-kjønn.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.322
    Sted
    Smurfeland
    Husker ikke om det har vært nevnt før, men det irriterer meg såpass at det i tilfelle fortjener en runde til.

    De som skriver et tv, tv'et osv.
    Ser jo helt idiotisk ut. Det er han-kjønn.
    Kanskje litt på samme måte som jeg irriterer meg over at noen skriver et komponent.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.322
    Sted
    Smurfeland
    Ellers en gjenganger og gammel slager: folk som ikke bruker blinklys.

    Og folk som ikke kan kjøre, sånn generelt. Særlig hvis de sitter i store, dyre premiumbiler. To ord: perler og svin.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Husker ikke om det har vært nevnt før, men det irriterer meg såpass at det i tilfelle fortjener en runde til.

    De som skriver et tv, tv'et osv.
    Ser jo helt idiotisk ut. Det er han-kjønn.

    For meg høres en TV rart ut. Her sier alle et TV.
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.536
    Antall liker
    7.022
    Husker ikke om det har vært nevnt før, men det irriterer meg såpass at det i tilfelle fortjener en runde til.

    De som skriver et tv, tv'et osv.
    Ja, for alle burde jo vite at det heter et fjernsynsapparat.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Hva med et TV-apparat?
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Hvorfor skal alle disse jævla nøtteblandingene inneholde mandler? :mad:Jeg liker nøtter, men ikke mandler. Ikke fan om du får nøtteblandinger uten mandler, og ofter er 90% av innholdet mandler. Skikkelig irriterende...
     

    Vebbis

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2008
    Innlegg
    570
    Antall liker
    382
    Torget vurderinger
    1
    Hva med et TV-apparat?
    Ja, et tv-apparat.

    Siden det er et apparat. Er det siste ordet sin form som bestemmer. En tv (televisjon), et tv-apparat, et tv-program.
     

    gwh

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.04.2006
    Innlegg
    841
    Antall liker
    626
    Sted
    Oslo
    Alle idiotene i dyre premiumbiler som f''n ikke har forstått at man skal bruke handsfree og ikke sitte med telefonen inntil øret når man kjører.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.199
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Hvorfor skal alle disse jævla nøtteblandingene inneholde mandler? :mad:Jeg liker nøtter, men ikke mandler. Ikke fan om du får nøtteblandinger uten mandler, og ofter er 90% av innholdet mandler. Skikkelig irriterende...
    Derfor liker jeg å blande de selv, kjøper de vi liker og kaster i en diger bolle med lokk. Rister godt og ferdig.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.322
    Sted
    Smurfeland
    Alle idiotene i dyre premiumbiler som f''n ikke har forstått at man skal bruke handsfree og ikke sitte med telefonen inntil øret når man kjører.
    De eier jo tross alt veien, så man kan vel ikke forvente annet.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.897
    Antall liker
    13.154
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    Hvorfor skal alle disse jævla nøtteblandingene inneholde mandler? :mad:Jeg liker nøtter, men ikke mandler. Ikke fan om du får nøtteblandinger uten mandler, og ofter er 90% av innholdet mandler. Skikkelig irriterende...
    bland sjæl
     

    Vebbis

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2008
    Innlegg
    570
    Antall liker
    382
    Torget vurderinger
    1
    Riktig uttale av skj, kj og tj.
    Jeg har noe familie i Bærum og så en gjeng av de i alder 15-22 i ferien. Helt ute på tur med disse lydene.

    Vi spiste kylling en dag og de sa ikke bare schylling, som irriterer meg nok at de sier, men de har fått på en t i starten. Så det låt mer tschylling. Nei så jævlig...
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Undomspolitikere kan irritere med. Ta dett f.eks.


    Tanken om at å stjele mer penger fra deg fordi du eier ditt eget hjem er top-of-the-pops hos de radikale. Jeg kunne forstått det om det handlet om sekundærboliger og spekulasjon, det er en annen greie.. ... men nei, det handler om folks hjem og sosialister som vil stjele penger fra deg siden du ikke bor i en trygdebolig under deres/statens/kommunens kontroll.
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.508
    Antall liker
    2.690
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Jeg har noe familie i Bærum og så en gjeng av de i alder 15-22 i ferien. Helt ute på tur med disse lydene.

    Vi spiste kylling en dag og de sa ikke bare schylling, som irriterer meg nok at de sier, men de har fått på en t i starten. Så det låt mer tschylling. Nei så jævlig...
    ....eller da mannen var innom Vero Moda for å kjøpe et bestemt plagg i bursdagsgave til sin kone, men fikk beskjed fra jenten i kassen om at "varen hadde gått ut av skjeden"
    Han svarte bare tørt: "Åh, sier du det...."?:D

    mvh
    Proffen
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.508
    Antall liker
    2.690
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Idioter på veien som ikke klarer å bestemme seg for om de skal kjøre etter fartsgrensen eller ligge 10-20 km/t under denne.
    Blir jo bare trekkspilleffekt av sånt.....

    mvh
    Proffen
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    BMW-er.

    Første som dukket opp i dag dret totalt i høyrevikeplikt til en liten avstikkervei. Kunne fått ny bil, hvis jeg ville. Den andre snek seg ut fra et parkeringshus og ga faen i fletting der han kastet seg på hjul etter bilen foran seg. Bilen kostet jo litt ekstra (og banken eier) så da har de jo rett på veien, innbiller de seg.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.448
    Antall liker
    7.783
    Torget vurderinger
    0
    Kanskje litt på samme måte som jeg irriterer meg over at noen skriver et komponent.
    Vi som har vært med her på Sentralen i noen år vet jo at "Komponenten" er hunnkjønn!
    Det er selvsagt ikke snakk om et, en eller det. "Komponeneten" er "HUN"! Forøvrig sårt savnet!
     

    gwh

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.04.2006
    Innlegg
    841
    Antall liker
    626
    Sted
    Oslo
    Idioter på veien som ikke klarer å bestemme seg for om de skal kjøre etter fartsgrensen eller ligge 10-20 km/t under denne.
    Blir jo bare trekkspilleffekt av sånt.....

    mvh
    Proffen
    Eller ennå verre, de som klarer å ta en forbikjøring over3km (i to felts vei), og når de endelig legger seg inn i høyrefeltet så øker farten med 20-25km/t AAAARRRRGGGGHHH
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.613
    Antall liker
    9.169
    Sted
    Trondheim
    Den klassiske om de som ligger litt under fartsgrensen, men når man så prøver å kjøre forbi øker de farten så man ikke kan komme forbi. Traff på flere slike på tur fra Oslo til Trondheim på torsdag.

    Og de som ikke forstår hvordan en rundkjøring fungerer. De kommer til en rundkjøring og ser en annen bil som også nærmer seg rundkjøringen. Da er det tydeligvis nødvendig å bremse slik at den andre bilen kommer fram først (den kommer jo fra høyre). Så de stopper heller enn å kjøre inn i rundkjøringen slik at den andre bilen kan kjøre inn i rundkjøringen etter dem.
    I dag lå jeg bak en bil i en slik situasjon. Han stoppet og slapp den andre bilen inn i rundkjøringen (selv om han kom fram til rundkjøringen først og dermed hadde retten til å kjøre inn først), men ikke nok med det. Han sto hyggelig og ventet helt til den andre bilen hadde kjørt ut av rundkjøringen selv om det ikke kom noen andre biler. En stor Mercedes SUV.
     

    Andy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.07.2003
    Innlegg
    2.721
    Antall liker
    4.395
    Sted
    Nøtterøy
    Var en som ga utrykk for at han irriterte seg over unge folk som kalte kino for sch
    ....eller da mannen var innom Vero Moda for å kjøpe et bestemt plagg i bursdagsgave til sin kone, men fikk beskjed fra jenten i kassen om at "varen hadde gått ut av skjeden"
    Han svarte bare tørt: "Åh, sier du det...."?:D

    mvh
    Proffen
    Hørte om en annen som irriterte seg over dette. Han het Kjartan Kjørstad. :oops:
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.613
    Antall liker
    9.169
    Sted
    Trondheim
    Så var det den kvinnelige syklisten som fikk problemer og forklarte at "skjeden hadde satt seg fast". :D
     

    Vebbis

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2008
    Innlegg
    570
    Antall liker
    382
    Torget vurderinger
    1
    Det har etter kvart vorte vanleg med å seie "ein TV", men dette omgrepet er eigentleg forkorting for "eit televisjonsapparat".
    Tja, det er ingen steder jeg har kikket hvor tv er forkortet til noe annet enn televisjon. Hvis apparat er med i forkortelsen er jeg enig i at et tv ville vært riktig, men da gir det jo ikke mening med et tv-apparat lenger. Smør på flesk.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.028
    Antall liker
    9.308
    I TVens barndom het det et televisjonsapparat. Dette ble forkortet til et TV-apparat og senere en TV. Det samme skjedde med radioen, først et radioapparat, senere en radio.
     

    Vebbis

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2008
    Innlegg
    570
    Antall liker
    382
    Torget vurderinger
    1
    I TVens barndom het det et televisjonsapparat. Dette ble forkortet til et TV-apparat og senere en TV. Det samme skjedde med radioen, først et radioapparat, senere en radio.
    Ikke uenig i dette for så vidt, og det er greit at man sluttet å si ordet apparat, men fra det til at forkortelsen TV inneholder ordet apparat i forkortelsen synes jeg ikke er riktig. Jeg synes heller ikke at hver gang jeg bruker ordet radio er det egentlig en forkortelse for radio-apparat.

    MEN jeg er ikke egentlig så opptatt av dette som det kan virke her nå så lar det være med dette. Kommer alltid til å synes et TV ser rart ut og språkrådet er enig så da tar jeg meg en is :)
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.508
    Antall liker
    2.690
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Ikke uenig i dette for så vidt, og det er greit at man sluttet å si ordet apparat, men fra det til at forkortelsen TV inneholder ordet apparat i forkortelsen synes jeg ikke er riktig. Jeg synes heller ikke at hver gang jeg bruker ordet radio er det egentlig en forkortelse for radio-apparat.

    MEN jeg er ikke egentlig så opptatt av dette som det kan virke her nå så lar det være med dette. Kommer alltid til å synes et TV ser rart ut og språkrådet er enig så da tar jeg meg en is :)
    For min del byr det på større språklige utfordringer å takle omtale av "god mat og GODT drikke".....
    Bør det ikke hete "god mat og god drikke"?

    mvh
    Proffen
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.536
    Antall liker
    7.022
    I TVens barndom het det et televisjonsapparat. Dette ble forkortet til et TV-apparat og senere en TV. Det samme skjedde med radioen, først et radioapparat, senere en radio.
    Muligens avhengig av hvilken kant av landet man vokste opp, men jeg kan ikke erindre å ha hørt «televisjonsapparat». Det var «fjernsynsapparat» til «TVen» kom inn som anglosaksisk kortform på 80-tallet en gang.

    Et fjernsynsapparat, en TV.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn