Politikk, religion og samfunn ISIL/IS

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Status
    Stengt for ytterligere svar.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    Hvis mennesker som synes at drap er et nødvendig onde er gale, så er det mange gale folk i verden. Just saying.

Kabeldragern

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Antall liker
    1.229
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    Bra demonstrasjon i Oslo i ettermiddag. Endelig tar muslimene oppgjør med "egne" terrorister. Det var på tide!

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.102
    Torget vurderinger
    0
    Leste lederen i Dagbladet i dag. Må bare si at jeg forstår mer og mer av Fjernis sin frustrasjon!!

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Faktisk veldig godt å se. Ingen andre kan ta den kampen for dem, men det er lov å heie på det laget man liker best.

S

Slubbert

Gjest
    Bra demonstrasjon i Oslo i ettermiddag. Endelig tar muslimene oppgjør med "egne" terrorister. Det var på tide!
    Forsåvidt enig. Men når imamer og prester står og hvitvasker religionene sine så får jeg faktisk samtidig litt guffen smak i munnen. Det var veldig mye om hvor flott religion er og at man ikke skal la ekstremister ødelegge denne flotte troen, men tro er alt annet enn flott. Viten og kunnskap er flott, det bringer menneskeheten fremover. Tro har stort sett aldri gjort noe annet enn å dra den ned i gjørma.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Presis. Det er vel egentlig en selvfølgelighet at alle mennesker ser med forakt på drap, tortur og vannvidd der ned hvor ørkenreligionene stammer fra (selv de religiøse). At man i det hele tatt behøver en demonstrasjon for å vise avsky mot slike folk er snodig.

Islamstaten og norske supportere kommer fra Islammiljøene enten de liker det eller ikke. Denne overtroen og gudedyrkingen er det som rettferdiggjør barbariet. Det er kjernen i problemet, og det hjelper så fandens lite om resten av islammiljøet i Norge prøver febrilsk å distansere seg fra hva de har stelt i stand. Denne gjengen er kanskje barn de ikke vil vedkjenne seg, men de er ektefødte islamister.

Vanlige tenkende sekulære mennesker blir ikke slik.

Hi-rex

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Antall liker
    784
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    Før elller siden, blir vi nød til at ta tag i dette med militær magt.

Der er 2 muligheder:

Special operationer der tar lederne ut nu, eller storstilte militære operationer senere, hvor vanlige civile mennesker i de berørte områder kommer til at bære de største omkostninger.

Personlig er jeg for at ta ibrug special operationer nu, da omkostninger for folk flest da vi blive minimeret.

Hi-rex

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Antall liker
    784
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    Litt morsomt at en som ytrer sin mening ikke er velkommen i det frie, demokratiske Norge.

(Nå kommer det vel noen og påstår at jeg sympatiserer med slyngelen Hussain)
    På et eller andet tids punkt blir bægeret jo fuld for folk flest.

S

Slubbert

Gjest
    Ville vært rart, i og med at al-Baghdadi havnet på terrorlista og fikk en pris på sitt hode på $10mill alt i 2011. Bildet er angivelig tatt i 2013, men jeg ser at konspirasjonsteoretikere er i ferd med å gå bananas over det der. Mest trolig bare én som ligner imo.

At vesten finansierte/bevæpnet det som senere ble IS er derimot ikke usannsynlig. Av én eller annen grunn har vesten støttet den arabiske våren, ikke minst gjennom å egenhendig velte Gaddaffi. Øyensynlig i en (ekstremt) naiv forestilling om at det skulle bli demokrati etter vestlig modell om man veltet diktatorene i regionen. Men når folk er så sinnssykt religiøse og opptatt av religion som de er i midtøsten, så er det noe man bare kan glemme. Da er det bedre å støtte sekulære diktatorer selv om de er aldri så korrupte og nonchalante ift menneskerettigheter. Saddam, Gaddaffi og Assad var/er bedre enn det turboreligiøse utysket som er i ferd med å spise opp maktvakuumet etter dem.

Jeg stusset på det alt alt for et år siden.

bber

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2005
    Antall liker
    20
    Da er det bedre å støtte sekulære diktatorer selv om de er aldri så korrupte og nonchalante ift menneskerettigheter. Saddam, Gaddaffi og Assad var/er bedre enn det turboreligiøse utysket som er i ferd med å spise opp maktvakuumet etter dem.
    Vel, USA har jo i alle år blitt kritisert nettopp for å støtte korrupte diktatorer.

S

Slubbert

Gjest
    Da er det bedre å støtte sekulære diktatorer selv om de er aldri så korrupte og nonchalante ift menneskerettigheter. Saddam, Gaddaffi og Assad var/er bedre enn det turboreligiøse utysket som er i ferd med å spise opp maktvakuumet etter dem.
    Vel, USA har jo i alle år blitt kritisert nettopp for å støtte korrupte diktatorer.
    Ja, og ofte med rette (spes. i Sør-Amerika, selv om det nok demmet opp for Sovjet og kommunismen). Men man må se på alternativene. Når det kommer til midtøsten må jeg medgi at jeg er i ferd med å miste troen, - troen på menneskeheten altså. Den regionen er så totalt føkka opp av religion at de rett og slett ikke er klare for noe demokrati etter vestlig modell. Det kommer ikke til å fungere i noen overskuelig fremtid.

ymir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Antall liker
    5.004
    Torget vurderinger
    2
    Adam Raised A Cain

3 religioner med felles opphav

Kain og Abel
    4Mannen var sammen med sin kvinne Eva, og hun ble med barn og fødte Kain. Hun sa: «Jeg har båret fram en mann ved Herrens hjelp.» 2 Siden fødte hun Abel, broren hans. Abel ble sauegjeter, Kain ble jorddyrker.
    3 Da det var gått en tid, hendte det at Kain bar fram for Herren et offer av åkerens grøde. 4 Også Abel bar fram et offer, av de førstefødte dyrene fra småfeet og av fettet på dem. Herren så med velvilje på Abel og offeret hans, 5 men på Kain og hans offer så han ikke med velvilje. Da ble Kain brennende harm og så ned.
    6 Herren sa til Kain: «Hvorfor er du harm, og hvorfor ser du ned? 7 Hvis du vil gjøre det gode, kan du se opp, men hvis du ikke vil gjøre det gode, ligger synden klar ved døren. Den ønsker makt over deg, men du skal herske over den.»
    8 Siden sa Kain til sin bror Abel: *«La oss gå ut på marken!»• Og mens de var ute på marken, gikk Kain løs på sin bror Abel og drepte ham.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.594
    Jeg lurer på om noen muslim passerer gjennom Hege Storhaugs nåløye. Det er bedritent gjort å komme med slike anklager som hun gjør her. Mulig det er misunnelse, Faten har gjort mer for å stoppe IS på tre dager enn Storhaug har gjort på tre år.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.873
    Vanskelig å unngå, når de fleste land i verden styres av korrupte diktatorer.

realist

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    294
    Faten (19) i VGTV-intervju: – Må hele tiden forsvare at jeg er muslim - Islam-debatten - VG

Jeg er jo muslim, selvfølgelig ønsker jeg å leve under en islamsk stat. (...) Hva er islam for deg?– Det er min identitet, min livsstil og betyr alt for meg. Det er det jeg våkner opp til og det er det jeg sovner til.
    Hm, denne dama er grundig hjernevasket, selv om hennes budskap går inn hos de fleste. Det er hennes koran som gir næring til slikt som IS. Koranen skal vel aldri kunne relativiseres, men det er vel det hun gjør, tar avstand fra noe i den med munnen.................

S

Slubbert

Gjest
    Kudos til henne for å stå fast på ikkevoldsprinsippet, men hun har okkesom et uttalt mål med samfunnet som jeg på det sterkeste motsetter meg. Religion har ingen plass i en stats styresett, punktum.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.364
    Det er jo særs spennende tider vi går i møte.

Når et samfunn avanserer teknologisk, men samtidig ikke avanserer human-etisk, kulturelt, åndelig og politisk, da vil det på et tidspunkt gå fryktelig galt.
    ISIL har sterk økonomi, mestrer it-teknologi på høyt nivå, har tilknyttet seg høyt utdannede mennesker, men samtidig har ideologiske verdier og tankesett fra steinalderen…..dette lover ikke godt. Får disse gale menneskene tak i masseødelegelsesvåpen, vil de bruke våpnene mot de vantro uten å bruke mer enn 5 sekunder på å tenke seg om.

Jeg leser at Boko Haram nedlegger stadig nye landområder og små lokalsamfunn. Disse folka er jo av akkurat samme ulla som ISIL i tankesett og handlinger. Forskjellen er bare at de ikke er så ressurssterke (ennå).

• Liker
    Reaksjoner: SAL
    G

Gjestemedlem

Gjest
    Hun er jo vitterligen mer religiøs enn paven Ludvig Nessa til sammen.

Faten (19) i VGTV-intervju: – Må hele tiden forsvare at jeg er muslim - Islam-debatten - VG

Jeg er jo muslim, selvfølgelig ønsker jeg å leve under en islamsk stat. (...) Hva er islam for deg?– Det er min identitet, min livsstil og betyr alt for meg. Det er det jeg våkner opp til og det er det jeg sovner til.
    Mennesker som henne er mye mer farlig enn Ummahene. De er det ikke så mange som bryr deg med, men denne islamisten får jo stor oppmerksomhet og applaus og bidrar i mye større grad til å undergrave vårt liberale sekulære demokrati.

Trist at avisene gir reklameplass til slikt som henne.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.594
    [h=3]Islamsk stat[/h]En som har imponert meg i det siste er Faten Mahdi Al-Hussain på nitten år.
    Det er sikkert ikke spesielt overraskende, men den unge, vakre muslimske kvinnen som har stått i bresjen for demonstasjonene mot IS i Oslo har noen egenskaper som går langt utenpå vanlig hverdagsmot.
    Hun fortalte forleden på Dagsrevyen at to av hennes onkler ble drept av Saddam-regimet i Irak og hun er tydelig på at hun kjemper for: «Fred», «rettferdighet» og «respekt».
    Folk som hater, hater ja, muslimer prøver å innbille oss alle at det ikke finnes moderate muslimer. De prøver å skape et inntrykk av at terrorister som gjemmer seg bak koranen er gjennomsnittsmuslimen.
    Det er bare tøv.
    Det er beviselig bare tøv.
    Mange i Norge opplever daglig at det er bare tøv.
    Man har venner, kolleger, møter folk i idrettslaget, i nabolaget eller på butikken, muslimer, som beviser at det er bare tøv.
    Det kan jo ikke være mange nå i dette landet som ikke, i en eller annen form, kjenner en muslim.
    Personlig kjenner jeg mange muslimer. Samtlige jeg kjenner, alle som en, er flotte mennesker som ikke har en ekstremistisk celle i kroppen.
    At det finnes drittsekker er opplagt.
    Som blant alle andre grupper.
    Men viktigere, blant «muslimer», som blant «kristne», er det mange som ikke akkurat er direkte troende, men som respekterer sin bakgrunn, sine forfedre og sin kultur og slett ikke ønsker å ta avstand fra den oppveksten de har hatt.
    Meg inkludert.
    I min familie er det mange troende.
    Kristne.
    Jeg krever jo ikke akkurat at min mor eller bror skal ta avstand fra korsfarerne, Hitler, drapsmannen i Knutby eller massemorderen på Utøya.
    Det er jo opplagt at de gjør uten å mase om det.
    Selv om også disse påsto å være kristne.
    Og slik også med Faten Mahdi Al-Hussain.
    Hun sier til VG at hun måtte anmelde en hatmelding hun fikk etter at hun var i Dagsrevyen. Der sto det: «Måtte Gud forbanne deg» og «håper du blir et ISIS-offer».
    Likevel så ofrer hun ikke sin tro og bakgrunn for å lefle med VGs lesere heller.
    Hun sier til VG når de spør om en islamsk stat:
    «Ønsker du å leve under en islamsk stat?»
    «Jeg er jo muslim, selvfølgelig ønsker jeg å leve under en islamsk stat».
    Men om IS er hun krystallklar:
    «Det er den barbariske staten som er opprettet av ekstremister og folk som ikke har noen kunnskaper om islam, folk som mener at islam står for drap og tortur, blodbad og kvalme – og de svartmaler islam».
    Og om du nå føler at hun likevel gjør noe tvilsomt når hun sier hun vil leve i en islamsk stat så må jeg få lov å sitere fra §2 og §4 i den norske grunnloven. I paragraf to står det:
    «Verdigrunnlaget forblir vår kristne og humanistiske arv».
    Og i paragraf fire er det også ganske klart: «Kongen skal alltid bekjenne seg til den evangelisk-lutherske religion».
    Så Norge er altså opplagt, rent formelt, en kristen stat.
    Hvilket har vist seg ikke er så dumt.
    For her er det jo levelig…

Ove Mellingen

Redaktøren i Telemarksavisen ser det litt annerledes enn de siste talere.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.873
    Har vi ikke en islamsk stat i Norge da? Også kjent som Oslo Øst.

Pommeroy

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.05.2012
    Antall liker
    353
    Er det dette som menes med moderat muslim?

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.364
    Kommandørkaptein ved Forsvarets Høgskole og Syria-ekspert Per Christian Gundersen sier til VG at rekrutteringen av vestlige ekstremister har gjort at IS potensielt har enormt stor rekkevidde utenfor egne primærområder.

– Utenfor Irak og Syria har IS har rekruttert bredt både fra Nord-Afrika, Kaukasus, den arabiske halvøy og fra vestlige land. IS er dermed både multinasjonal og multikulturell. De har et globalt nettverk og en urovekkende stor rekkevidde, faktisk globalt, med hensyn til radikalisering og terroraksjoner.

– Både nettverk, støtteapparat, at man allerede kjenner språk og kultur vil bidra til å forenkle planlegging og gjennomføring av terroraksjoner. Norske jihadister som har kjempet for IS kjenner språket, norsk kultur, geografien, klima, infrastruktur og så videre. De har i tillegg fortrolige i sine egne radikale miljøer. De kommer seg tilbake inn i landet, har bevegelsesfrihet og kan derfor enklere enn utenforstående både planlegge og gjennomføre terroraksjoner, sier han og fortsetter:
    – At de i tillegg, etter opphold med IS og andre islamistiske grupper, både er radikalisert og trolig traumatisert, har fått stridserfaring og kompetanse innenfor våpenbruk og improviserte bomber bidrar til bekymring.

Verdens Gang.

Det var jo svært å vise Tv-bilder fra da amerikanerne invaderte Irak og rev ned statuer av Saddam Hussein. Tror ikke det er så mye glorie rundt dette lengre…...

Gubra

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Antall liker
    783
    Jeg lurer på om noen muslim passerer gjennom Hege Storhaugs nåløye. Det er bedritent gjort å komme med slike anklager som hun gjør her. Mulig det er misunnelse, Faten har gjort mer for å stoppe IS på tre dager enn Storhaug har gjort på tre år.
    Storhaug ramser opp fakta om gruppen Faten er medlem av, fakta som Faten også er klar over.

Er det bedritent?

• Liker
    Reaksjoner: HCS

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.019
    Torget vurderinger
    1
    Såså ingen grunn til bekymring, i følge noen forskere er vi jo på ti på topp listen over de mest islamske land, så for å toppe listen blir det neppe merkbare endringer:rolleyes:

S

Slubbert

Gjest
    Hun sier til VG når de spør om en islamsk stat:
    «Ønsker du å leve under en islamsk stat?»
    «Jeg er jo muslim, selvfølgelig ønsker jeg å leve under en islamsk stat».
    Men om IS er hun krystallklar:
    «Det er den barbariske staten som er opprettet av ekstremister og folk som ikke har noen kunnskaper om islam, folk som mener at islam står for drap og tortur, blodbad og kvalme – og de svartmaler islam».
    Og om du nå føler at hun likevel gjør noe tvilsomt når hun sier hun vil leve i en islamsk stat så må jeg få lov å sitere fra §2 og §4 i den norske grunnloven. I paragraf to står det:
    «Verdigrunnlaget forblir vår kristne og humanistiske arv».
    Og i paragraf fire er det også ganske klart: «Kongen skal alltid bekjenne seg til den evangelisk-lutherske religion».
    Så Norge er altså opplagt, rent formelt, en kristen stat.

Redaktøren i Telemarksavisen ser det litt annerledes enn de siste talere.
    Disse anakronistiske paragrafene i Grunnloven er jo noe alle tenkende, sekulære, ikke-religiøse mennesker bør ivre og kjempe for å få bort, det er forkvaklet tankegods fra 1800-tallet som ikke hører noensteds hjemme i et moderne samfunn. Kampen for å marginalisere og fjerne religionens innflytelse i politikk og samfunnsliv har hatt enorme fremskritt siden opplysningstiden, og det har kostet, men selvsagt er vi ikke i mål. Og slikt som dette våset som dessverre fortsatt står i Grunnloven er levende bevis på at vi ikke er i mål, selv om vi har kommet aldri så langt siden korsfarere og heksebrenning.

Derfor gjør redaktøren i Telemarksavisen det moderne, sekulære samfunnet en enorm bjørnetjeneste når han applauderer de som vil dra oss tilbake mot middelalderen igjen, uansett om de gjør det med ikkevoldelige midler.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.873
    Såså ingen grunn til bekymring, i følge noen forskere er vi jo på ti på topp listen over de mest islamske land, så for å toppe listen blir det neppe merkbare endringer:rolleyes:
    Det kan bli krevende å passere Irland og Danmark, som ligger øverst.

Pommeroy

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.05.2012
    Antall liker
    353
    Fra Luton, snart i en by nær deg..............

Crusty

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.09.2012
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Horten
    Alle muslimer er ekstremister.

Alle nordmenn er født med ski på beina.

Alle amerikanere er feite.

Alle engelskmenn har dårlige tenner.

Alle tyskere er humørløse.

Alle franskmenn er frekke.

Alle dansker er glade.

Osv, osv, osv.

S

Slubbert

Gjest
    Alle muslimer er ekstremister.
    Alle nordmenn er født med ski på beina.
    Alle amerikanere er feite.
    Alle engelskmenn har dårlige tenner.
    Alle tyskere er humørløse.
    Alle franskmenn er frekke.
    Alle dansker er glade.
    Osv, osv, osv.
    Ikke "alle", men det er åpenbare statistiske forskjeller. Feks. er det mye mer sannsynlig at en nordmann vinner neste VM-femmila, enn at en person fra Egypt gjør det. Fordi vi statistisk sett går mye mer på ski. Og det er mer sannsynlig å få et fnys fra en fransk turist enn en amerikansk. Og det er mer sannsynlig at en muslim fra midtøsten er latterlig religiøs og vil innrette hele samfunnet etter sin tro, enn at en svenske eller japaner er det.

Man kan ikke relativisere bort fakta.

jane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Antall liker
    1.247
    Sted
    '
    Ut av det kan vi slutte at:
    Noen muslimske nordmenn er født med ski på beina.
    Noen muslimske amerikanere er feite.
    Noen muslimske engelskmenn har dårlige tenner.
    Noen muslimske tyskere er humørløse.
    Noen muslimske franskmenn er frekke.
    Noen muslimske dansker er glade.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    endelig et eksempel på at norske ledere drar utenlands!

Final

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Antall liker
    5.434
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Storhaug ramser opp fakta om gruppen Faten er medlem av, fakta som Faten også er klar over.

Er det bedritent?
    Faten tilhører Shia som massakreres av Sunni IS. Klart hun er imot IS. Bra hun sto frem og tar ansvar mot dette barbariet. Skal det frita henne, eller hennes ytterliggående moske som ønsker et samfunn styrt av Islam der vantro har en underordnet rolle, for kritikk? Selvfølgelig ikke.

Det er dypt urovekkende og et demokratisk problem at journalister generelt ikke er interessert i fakta, og at journalister som presenterer fakta, angripes.Hva er så edelt med å underslå faktum? Tåler vi ikke virkeligheten?

For 20 år siden var adelsmerket til en journalist at fakta ble gravet frem og presentert. Makten, verdslig eller religiøs måtte svare for seg. En god journalist var en som stilte spørsmål men ikke tok stilling. Idag er journalister politiske kommentarer med en egen agenda.

Politikk er politikernes jobb ikke pressens.

Ekstra avorlig blir dette når de fleste journalister går i flokk og har samme politiske agenda.
    Storhaug er en som ikke går i flokk og som stillet seg utenfor det trygge radikale journalistiske fellesskap. Antagelig med betydelig kostnader for deg selv. Det fortjener hun det demokratiske samfunns takk for.

Final

Sist redigert:
    Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn