Islam og kortbukser

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20
"Vær forsiktig lille øye hva du ser" sang vi på skolen. Muslimske fundamentalister er ikke nådige mot menn i shorts.

http://www.aftenposten.no/nyheter/sport/article1330737.ece

Det er sikkert noen her i landet (her på forumet???!!!) som mener alt dette er USAs skyld, at alt var bedre under Saddam og at muslimene må få gjøre som de vil. Eller?

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Iran styrer trygt og godt mot avgrunnen. Godt hjulpet av en retardert president, og religiøs fanatisme blant landets muslimer. Vi trenger ikke foreta oss så mye, de klarer jobben selv.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.881
Iran? Her var det vel snakk om Irak.
De skulle aldri fjernet Saddam. Han klarte i det minste å holde skrotingene i sjakk.
Likedan som 10-2 i sin tid klarte det i Jugoslavia.

E.I.A.

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.07.2004
Antall liker
3.651
Torget vurderinger
49
Det er en gal ,gal verden vi lever i ,og stort galere folk enn muslimer skal man lete lenge etter ,hører hjemme i dyrehagen hele gjengen .

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Antall liker
2
Menn i kortbukser er et ufyselig syn, jeg sympatiserer med saken, men ikke med virkemidlene.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
11.116
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
"Vær forsiktig lille øye hva du ser" sang vi på skolen.  Muslimske fundamentalister er ikke nådige mot menn i shorts.

http://www.aftenposten.no/nyheter/sport/article1330737.ece

Det er sikkert noen her i landet (her på forumet???!!!) som mener alt dette er USAs skyld, at alt var bedre under Saddam og at muslimene må få gjøre som de vil.  Eller?
Nei. Det er tragisk med folk som er villig til å ta i bruk slike virrkemidler for å forsvare sin tro. Og det er tragisk at en milliard mennesker har en tro som vaksinerer de og deres folk mot å oppnå utvikling og fremgang. Det betyr ikke dermed at alle muslimer nødvendigvis er tullinger, at de er en trussel mot oss, eller at de må bekjempes med et vilket som helst virkemiddel.

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Antall liker
6.682
Nettopp.

Klart, dette er tider med masse oppstyr (i mediene). Men værsåsnill. Slutt å kalle dem "muslimer". Kall dem i det minste ekstremister eller fundementalister. Det er ikke mannenigatamuslimen som gjør slikt.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.265
Sted
Østfold
Tiltredes. Det må være en viss forskjell på gjerningsmenn og de med samme religion. Det grenser jo til rasisme.

Samme problemet som vi har i Norge:

-På vegne av partiet vil jeg hevde at vi har et problem med kriminelle, og statistikken viser at det er en overvekt av innvandrere som begår kriminelle handlinger.

-Rasist! Dere som stemmer på sånne som han er rasister. Kan dere leve med det?

...edit: Hadde det ikke vært nifst dersom en person med gangsyn på nivå med den siste her for eksempel var finansminister?

O

om.s

Gjest
AC/DC!, men han/de var sikkert ikke muslim/er, og gikk sikkert ikke i
sandaler og med "muslim" skjegg, som visse andre.....

mvh

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.352
Torget vurderinger
1
Menn i kortbukser er et ufyselig syn, jeg sympatiserer med saken, men ikke med virkemidlene.
-hva med helter i strømpebukse da..? ;)

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
4.219
Sted
Horten
Torget vurderinger
8
Ifølge en ubeskrevet(? ) regel skal man ikke vise knærne, og helst bruke bukse. T-skjorte går greit.

Iallefall i Qatar og Oman. I Iran må du bruke dishdash.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.352
Torget vurderinger
1
Hmmm....ja, det er fælt at noen ser dine knær.

-kom til å tenke på den båten med flyktninger som strandet på en nudist-starnd i Spania...hehe...

Psyklisten

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2004
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Tiltredes. Det må være en viss forskjell på gjerningsmenn og de med samme religion. Det grenser jo til rasisme.

Samme problemet som vi har i Norge:

-På vegne av partiet vil jeg hevde at vi har et problem med kriminelle, og statistikken viser at det er en overvekt av innvandrere som begår kriminelle handlinger.

-Rasist! Dere som stemmer på sånne som han er rasister. Kan dere leve med det?

...edit: Hadde det ikke vært nifst dersom en person med gangsyn på nivå med den siste her for eksempel var finansminister?
eh... hva er det du egentlig vil si her da?

C

CAP

Gjest
Om 20 år blir nordmenn steinet på Oslo's gater hvis man går med kortbukser, antaglighvis med loven i hånd, for innen den tid er det kun sharia lover som gjelder i Oslo fordi store deler av Oslo's bystyre består av muslimer og muslimer følger som kjent kun sin egen lov, de later som om de følger norsk lov, men egentlig er det f.eks sharia som er det de egentlig følger.

Rasisitiske utsagn ? nix......... REALISTISKE utsagn.

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Antall liker
0
Om 20 år blir nordmenn steinet på Oslo's gater hvis man går med kortbukser, antaglighvis med loven i hånd, for innen den tid er det kun sharia lover som gjelder i Oslo fordi store deler av Oslo's bystyre består av muslimer og muslimer følger som kjent kun sin egen lov, de later som om de følger norsk lov, men egentlig er det f.eks sharia som er det de egentlig følger.

Rasisitiske utsagn ? nix......... REALISTISKE utsagn.
...og mot dumheten kjemper som nevnt tidligere selv Guder forgjeves...!
;)

Honkey

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Antall liker
1.616
Torget vurderinger
4
;)

Honkey
Hvor trur du vi står i fremtiden, Honkey?

I skjønn herlig flerkulturell harmoni?

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
;)

Honkey
Kanskje historien kan gi svar?
Hvordan er utviklingen i stater som har blitt islamisert?
Kom igjen Honkey, du vet jo alt?

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Antall liker
0
Hvor trur du vi står i fremtiden, Honkey?

I skjønn herlig flerkulturell harmoni?
Nei, jeg har vondt for å se det bildet klart for meg, du. Har aldri sett noe som ligner på "skjønn flerkulturell harmoni" noe sted, faktisk. Det jeg tror, håper og mener er at for å overleve som art har vi et par valg vi må ta. Vi må forstå konsekvenser, og vi må begripe at trær ikke vokser inn i himmelen.
- Det kommer lite godt ut av å skjære folk over en kam ("muslimene mener at...!")
- Vold avler vold
- Toleranse innebærer ikke å tolerere undertrykkelse, men annerledes tenking
- Å være motstander av et fenomen i vår kultur, betyr at man er motstander av den også i andre kulturer og vice versa.

Problemet som reises i denne tråden er på et vis litt artig. For i seg selv er det lite nytt ved å være motstander av et eller annet plagg ("vi" ønsker f.eks å forby enkelte hodeplagg, i Peterskirken er det ikke lov å gå med shorts eller for "sommerlig antrekk"), problemet er virkemidlene som benyttes for å understreke sin antipati mot en eller annet sjuk idé. Ekstremisme er trist. Tragisk trist.

Honkey

K

kbwh

Gjest
I Peterskirken i Roma får menn heller ikke gå i kortbukser.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Den store forskjellen som man kanskje elegant overser her er vel måten disse påbudene/forbudene håndheves...

Det er forskjell på en påpekning eller i verste fall bot og det å bli drept fordi man kler seg feil.

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Antall liker
0
Den store forskjellen som man kanskje elegant overser her er vel måten disse påbudene/forbudene håndheves...

Det er forskjell på en påpekning eller i verste fall  bot og det å bli drept fordi man kler seg feil.
Det overså jeg så absolutt ikke:

lite nytt ved å være motstander av et eller annet plagg ("vi" ønsker f.eks å forby enkelte hodeplagg, i Peterskirken er det ikke lov å gå med shorts eller for "sommerlig antrekk"), problemet er virkemidlene som benyttes for å understreke sin antipati mot en eller annet sjuk idé. Ekstremisme er trist. Tragisk trist.
Den dagen jeg forsvarer slike virkemidler forlanger jeg at du kommer etter meg med en jævelig lang kokkekniv, Komponenten! :)

Honkey

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Det overså jeg så absolutt ikke:

Den dagen jeg forsvarer slike virkemidler forlanger jeg at du kommer etter meg med en jævelig lang kokkekniv, Komponenten! :)

Honkey
Jeg snakker ikke alltid bare til deg lille venn... ;)

Jeg skal ha kniven klar... ;D

For å komme litt vekk i fra dette muslim/ikke-muslim som ofte får oss i litt amper stemning, kan man kanskje heller snakke om kultur.
Dere bør lese denne, den er faktisk veldig bra, det tror jeg selv du vil synes Honkey.:
http://www.aftenposten.no/meninger/kronikker/article1331340.ece

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
11.116
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Den leste jeg på lørdag - og merk at artikkelen presiseres at den arabiske æreskodeks (vanæreskodeks etter min mening - hvordan noen kan tro at drap av kvinner har noe med ære å gjøre....) uikke har noe med islam å gjøre, tilsavrende problemstillinger har man også i India og Kina (drap av pikebabyer) og har trolig noe å gjøre med det utviklingstrinn disse landenen befinner seg på, mer enn religionen. At religionen på noen punkter er primitiv og holder folket i et uvitende jerngrep er så, men vi klarte nå å komme oss ut av det i Europa så vi kan jo håpe.

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20
Jeg hørte et NRK-intervju med danskenes sjefs-imam, Abu Laban (han som reiste midt-østen rundt med Muhammedtegningene +bilder fra en fransk grisefestival, noe han ikke benektet) og noen av vennene hans. Han ga inntrykk av å være en en meget aggressiv og svartsynt mann. Alene er mannen neppe farlig, men problemet er at slike som ham har stor makt over muslimer i Danmark. Han kan med koranen i hånden meget lett forlede enkle sjeler fra grisgrendte strøk i Tyrkia, Pakistan osv. Derfor er slike som ham utvilsomt potensielt meget farlige.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Vel å påstå at den ikke har noe med islam å gjøre er vel neppe riktig, selv om mange andre også dreper kvinner ( som i Kina der man ønsker gutter, for om man bare kan få ett barn, så er tradisjonen at guttene og hans kone tar seg av hans foreldre når de blir gamle, derfor vil de naturlig nok helst ha en gutt, og i India er det dyrt å skulle gifte bort en jente)
HRS skriver dette om artikkelen:

Langt på vei kan vi være enige med mange av Wikans tolkninger og vurderinger, men er slett ikke sikker på at den totale fraskrivningen av islam er riktig. Ikke minst fordi mange av de kvinnene som skjuler seg for sin eksmann, øvrige familie og miljø, nettopp forteller at islam blir brukt som et våpen mot dem, samtidig som den benyttes til å legitimere overgrep som kvinnen kan bli utsatt for. Dette kan være relativt uskyldige handlinger, som at kvinnene beskyldes for utroskap, og må sverge med hånda på koranen for å "bevise sin uskyld". Eller det kan være langt alvorligere; at kvinnen blir voldtatt eller drapstruet, og ektemannen/familien henviser til islam som "forklarer" deres rett å sanksjonere overfor kvinnen. Det kan så være at dette er misbruk av islam, men det er faktisk noe annet enn å avvise islam.

Ett annet sentralt punkt som Wikan nevner, er at vi ikke skal forledes til å tro at eksempelvis tyrkisk, afghansk, pakistansk betyr 'muslim'. Dette er en viktig påminnelse, ikke minst fordi vi registerer at stadig flere talspersoner for ulike minoriteter nettopp fremhever en "muslimsk identitet". Ett slående eksempel i så måte er journalist i VG, norskpakistanske Kadafi Zaman, som skrev at "... muslimske jobbsøknader automatisk går i søpla". Hvordan disse søknadene ser ut, sa historien ingenting om.

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20
Islam er utvilsomt en farlig religion i den forstand at det er liten tradisjon for å tolke koranen på annen måte enn helt bokstavelig. De religiøse autoritetene som imamer og mullaer får svært stor makt over de troende fordi de på mange måter forvalter "sannheten" og hva som er "rett og galt" gjennom sharialovene. Det er også gjengs blant muslimer å sette sharia over de sivile lovene (dvs. Norges lover). Dermed stiller muslimene seg selv på mange måter utenfor det samfunnet og den verden de lever i.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
11.116
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Mye riktig i dette, men glem ikke at vi har vært der selv også.....bibelen sto over kongemakten. Probelemet er at tullingene i dag rår over mye større maktmidler; likevel klarte men å få noen hundre tusen kvinner brent som hekser den gang også. Hvordan håndtere fundamentalsitiske religioner i sameksistens med et samfunn som utviklet seg forbi dette stadiet er ikke let, og noe som våre forfedre i stor grad slapp å forholde seg til.

K

knutinh

Gjest
Islam er utvilsomt en farlig religion i den forstand at det er liten tradisjon for å tolke koranen på annen måte enn helt bokstavelig.  De religiøse autoritetene som imamer og mullaer får svært stor makt over de troende fordi de på mange måter forvalter "sannheten" og hva som er "rett og galt" gjennom sharialovene.  Det er også gjengs blant muslimer å sette sharia over de sivile lovene (dvs. Norges lover).  Dermed stiller muslimene seg selv på mange måter utenfor det samfunnet og den verden de lever i.  
Shia og Sunni-muslimer har vel forskjellig oppfatning av hvordan koranen/islam skal tolkes, og dermed er det rom for i det minste to oppfatninger.

-k

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Mye riktig i dette, men glem ikke at vi har vært der selv også.....bibelen sto over kongemakten. Probelemet er at tullingene i dag rår over mye større maktmidler; likevel klarte men å få noen hundre tusen kvinner brent som hekser den gang også. Hvordan håndtere fundamentalsitiske religioner i sameksistens med et samfunn som utviklet seg forbi dette stadiet er ikke let, og noe som våre forfedre i stor grad slapp å forholde seg til.
Noen hundre tusen??
Det var ikke så vidt jeg vet veldig mange kvinner som ble brent som hekser, og det står vel heller ikke noe som kan forsvare brenning av hekser i bibelen. Det er uansett ingen unnskyldning i dag at andre har gjort gale ting for flere hundre år siden. Forstår ikke hvorfor dette skal draes inn hver gang man prøver å påpeke problemer med kultur/religion i dag.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.352
Torget vurderinger
1
Shia og Sunni-muslimer har vel forskjellig oppfatning av hvordan koranen/islam skal tolkes, og dermed er det rom for i det minste to oppfatninger.

-k
Men begynner vi å se på mer lokale tradisjoner, er det ytterligere forskjeller.

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Antall liker
0
Strålende kronikk i Aftenpostens kulturbilag i dag (ikke funnet den på nettet) av polsk professor bosatt i Norge. Den omhandlet vår kulturs evne til å kritisere "oss selv" (USA, Israel, Europa) for relativt sett små overtramp, mens vi samtidig holder kjeften stengt om andres relativt sett større overtramp. Og vi gjør det i toleransens og forståelsens navn. Noe for en hver å ta inn over seg, undertegnede iberegnet.
Les denne kronikken!

Honkey

EDIT: Takk til Wurst som fant linken og postet den i en annen tråd. Her er'n!
http://www.aftenposten.no/meninger/kronikker/article1335113.ece

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Strålende kronikk i Aftenpostens kulturbilag i dag (ikke funnet den på nettet) av polsk professor bosatt i Norge. Den omhandlet vår kulturs evne til å kritisere "oss selv" (USA, Israel, Europa) for relativt sett små overtramp, mens vi samtidig holder kjeften stengt om andres relativt sett større overtramp. Og vi gjør det i toleransens og forståelsens navn. Noe for en hver å ta inn over seg, undertegnede iberegnet.
Les denne kronikken!

Honkey
Ja, vi er i alle fall gode til å kritisere "egne" feil. Som dette med slavehandel f.eks, man får jo inntrykk av at man fremdeles bør skamme seg litt fordi man er hvit, med tanke på det de hvite har gjort mot andre opp gjennom tidene. Men for et par uker siden leste jeg noe i dagbladet som jeg aldri hadde hørt om (mulig det er mine dårlige lærere som atter sviktet.. ;))

http://www.dagbladet.no/magasinet/2006/05/15/466255.html

Angående det du nevner Honkey,
det er noe av dette Ayaan Hirsi Ali også nevner i sin bok. Vi ser på enkelte mennesker som ofre eller underlegne, og ofre er det synd i og de kan vi ikke kritisere. Alle som gjør noe galt bør i like stor grad kritiseres, kultur eller religion er ingen unnskyldning.

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Antall liker
0
Som et PS: jeg tror nok det i utgangspunktet er en meget god idé å være selvkritiske og systemkritiske. Det er også meget viktig å tviholde på retten til å være det. Ellers kan vi fort ende opp på et sted vi ikke vil!
Så vi må ikke SLUTTE med egen kritikk, vi bør bare bli flinkere med tilsvarende systemkritikk mot andre systemer. For det er åpenbart at dersom vi kritiserer "de andres" system for brudd på menneskerettigheter f.eks. så blir det en temmelig blass kritikk om vi selv bryter disse rettigheter med vidåpne øyne.

Honkey

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Selvsagt skal vi også være selvkritiske, men det må ikke ta sånn overhånd at vi ikke ser skogen for bare trær.
Har lest den kronikken, og det var mye fornuftig der.

Topp Bunn